Mustatetrojen sukupuolierot

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
_tiikeri
Junior Member
Junior Member

Mustatetrojen sukupuolierot

Viesti Kirjoittaja _tiikeri »

Mistä ihmeestä mustatetroista erottaa tytöt ja pojat toisistaan? 8O Minä kun olen noita silmät kierossa tuijotellut, mutta varsinaisesti mitään eroja en ole huomannut, joissain ihan aavistuksen vivahduksen värieroja, mutta. Jotain suuntaa, mitä kohtaa erityisesti tuijotan, että eroja löytyy?
Kun tuskin nuo kaikki samaa sukupuoltakaan ovat, mokomat. :roll:
upa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja upa »

Naaras on kookaampi ja pulleampi.

Koiraan selkäevä on teräväkärkinen ja peräevä on etuosasta leveämpi.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Ja urokset ovat mustempia, naaraat vaaleampia!
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
helunia
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Joo, naaras on tosiaan kookkaampi ja pulleampi. Jopa niin pullea, että kohta varmaan räjähtää! 8O

Mutta miten, kun nuo näyttävät nyt tuolla kutevan innoissaan, niiden pyrstö on vaalentunut. Toisin sanoen tarkemmin selitettynä, ruotojen välinen "kalvo" on muuttunut osittain vaaleaksi. Ja joskus noiden "rasvaevän" keskiosa muuttuu valkoiseksi. Mistä lienee sekin johtuvan? Mitään tautia niillä ei ole ollut ja valkopilkun ym. ihosamennukset tunnistan melko hyvin.

Onko muilla ollut samantyylisiä kokemuksia?

Ei ole valitettavasti vaan mahdollisuutta siirtää niitä mihinkään omaan kutualtaaseen, joten jos kutua tulee, saavatpa monnit ravitsevaa "välipalaa".

Värit muuten vaalenee ja tummenee välillä riippumatta sukupuolista. Että mulla ei tuo väriero ainakaan täysin pidä paikkaansa. Muutenkin ovat vilkkaita ja kivoja kaloja nuo mustikset, vaikka ensin luulin niitä aivan "värittömiksi". Todellinen luonne paljastuikin vasta niitä vähän aikaa seurattuani. :D
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
_tiikeri
Junior Member
Junior Member

...

Viesti Kirjoittaja _tiikeri »

Tähän keskusteluun vielä heitän kysymyksen, kauanko naaras "kehittelee" kutua ennen kuin se on valmista piristeltäväksi ympäri akvaariota? :mrgreen:

Noita tetroja olen seurannut, ja tullut tulokseen että yksi poika ja seitsemän tyttöä. Tällä hetkellä poika ns normaali, tytöistä n 5 melko pyöreitä ja pari on aivan kuin marmorikuulan nielaisseita (niitä ei kylä edes akvaariosta löydy, mutta.. [;)] ). :mrgreen: Pari-kolme viikkoa sitten rupesivat pyristymään, ja se on jatkunut aina vain..

Ovat olleet tuollaisia jo pari päivää, ja kohta rupeaa hirvittämään meinaavatko pihdata munasiaan maailman tappiin saakka. Mieleen hiipi jo ajatus, että onko niillä jokin vikana? Munat kovettuneet, tai vaikka vesipöhö jos ei muuta..

Syytä huolestua?

Entäpä millaiset olot mustatetra tarvitsee, että kutee?
okanderi1
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja okanderi1 »

Onko kudetettu onnistuneesti seuraakvaariossa?
Minulla meni kutu parempiin suihin.
Leväbarbi ja kardinaalitetrat söi hyvällä ruokahalulla.
Martha Focker
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Martha Focker »

Meille on sattunut hassu parvi. Kumpaakin sukupuolta on yhtä monta ja ne uivat aina eripuolilla akvaariota. Naaraat oikeassa päädyssä ja koiraat vasemmassa (Käytetäänkö ihan oikeasti uroskalasta sanaa koiras vai uros?)

-Tais nyt karata vähän aiheesta, mutta olihan toi tärkee informaatio :mrgreen:
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tiuhti »

Itsekin tätä asiaa pohdin ja näistä(kään) ohjeista huolimatta en tiedä mitä sukupuolta 14 mustatetraani ovat. Osa on pullukoita(=naaraita) mutta, kun vertaan niitä laihempiin kaloihin en huomaa evissäkään mitään eroja. Olisko kenelläkään laittaa ihan kuvia kehiin, vois tämäkin puusilmä jotain oppia?

Ja jos joku voisis vielä tämän mulle 'suomentaa'(siis missä on etuosa?Alhaalla?):
upa kirjoitti: peräevä on etuosasta leveämpi.
merleyn
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja merleyn »

Mustatetrojen evistä ei juurikaan ole apua sukupuolten tunnistamisessa; ruumiinmuoto on selvin ja tärkein ero. Naaras on isompi ja vatsastaan pulleampi. Kun naaras täyttyy mädistä, ero on selvempi. Kaikki naaraat eivät siis välttämättä ole yhtä pulleita... Evien väritys taas vaihtelee lähinnä kalan iän, ei sukupuolen mukaan. Vanhat mustatetrat eivät ole mustia, vaan vaalean harmaita. Samoin stressi esim. kuljetuksesta johtuen vie väliaikaisesti kalan tumman värityksen. Mutta jos pystyt jakamaan kalasi "pulleisiin" ja "hoikkiin", olet jo erottanut sukupuolet.
Mannervirta
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mannervirta »

Mullakin joidankin mustatetrojen rasvaevän "keskusta" on vaalea eikä mitään tautia taida mielestäni olla. Vanhimmat mustatetrat ovat 7 cm pituisia ja halk. melkein saman (itse en kyllä ole kasvattanut niitä, sain kaverilta).
Uivatko mustatetranne aina näkyvillä, kun minulla ne viihtyy runsaan kasvillisuuden seassa - tod. viidakko minulla nimittäin - ei tahdo silmä erottaa niitä vallisnerioiden seasta. Mustatetroillani ei ole tauteja, syövät hyvin ahnaasti ja eilen huomasin jopa niiden harjoittelevan kutemista...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”