Meriakvaarion perustaminen
Valvoja: Moderaattorit
Meriakvaarion perustaminen
Mitä tarkkaan ottaen tarvitsisin siihen perustamiseen? Tilaa olisi enintään 100 litraan, riittääkö? Kannattaako se laittaa makuuhuoneeseen? Paljon maksaa?
olen aloittelija
Meitsin mielestä ei makuuhuoneeseen ellei sitten aivan erityisesti tykkää vaahdottimen kohinasta tai kiertovesipumppujen pärinästä.
Satalitraisesta saa kyllä altaan mutta ei lisä litramäärä oo pahaksi.
Laitteista: vaahdotin, kiertovesipumpuja, valaistus sen mukaan mitä olet ajatellut akvaarioosi hankkia. Pehmeät korallit yleensä pärjäävät loisteputkilla, mutta kivikorallit ovat tarkempia valon suhteen niille suosittelen hqi halogeeni valoa, tässä ei oikeestaan kantsi säästellä kun nälkä yleensä kasvaa syödessä.
Elävää kiveä riittävästi!!
Mulle kävi niin että aikoinaan kun hankein altaan tein sen pienellä budjetilla mut ajankuluessa oon hankkinut jos jotain vempainta. Meriakvaristit taitavat olla sellanen harrastajaryhmä joka tykkää suunnitella aina jotain uudistuksia ja on huomattava että ala kehittyy koko ajan.
Satalitraisesta saa kyllä altaan mutta ei lisä litramäärä oo pahaksi.
Laitteista: vaahdotin, kiertovesipumpuja, valaistus sen mukaan mitä olet ajatellut akvaarioosi hankkia. Pehmeät korallit yleensä pärjäävät loisteputkilla, mutta kivikorallit ovat tarkempia valon suhteen niille suosittelen hqi halogeeni valoa, tässä ei oikeestaan kantsi säästellä kun nälkä yleensä kasvaa syödessä.
Elävää kiveä riittävästi!!
Mulle kävi niin että aikoinaan kun hankein altaan tein sen pienellä budjetilla mut ajankuluessa oon hankkinut jos jotain vempainta. Meriakvaristit taitavat olla sellanen harrastajaryhmä joka tykkää suunnitella aina jotain uudistuksia ja on huomattava että ala kehittyy koko ajan.
meriakvaario perustaminen
Joo paljonkoan noi maksais ja mistä kannattaa hankkia? Kattelin sitä tilaa niin se olis pakko sijoittaa makuuhuoneeseeni, mutta pystyn kyllä nukkuu kovassakin metelissä. Makuuhuoneeseen mahtuis tällänen 100-50-50 (pituus-syvyys-leveys).
Ja mitä kaloja suosittelette aloittelijalle? Mua kiinnostais vuokkokalat mutta onko ne liian vaikeita aloittelijalle?
Ja mitä kaloja suosittelette aloittelijalle? Mua kiinnostais vuokkokalat mutta onko ne liian vaikeita aloittelijalle?
olen aloittelija
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: meriakvaario perustaminen
Meteli ei välttämättä ole mahdottoman kova, mutta kyllä kaiken maailman suhinaa tulee. Etenkin jos jokin laitteista resonoi jonkin kanssa voi olla todella ärsyttävä ääni. Itse nukuin aikoinani 3 tietokoneen kanssa, jotka olivat jatkuvasti päällä. Pitemmässä juoksussa uneni laatu heikkeni huomattavasti ja olin päivisinkin melkoisen väsynyt. Eräänä iltana sammutin sitten koneet ja oi sitä autuutta. Meteli oli varmasti kovempi kuin altaasta, mutta altaasta ikävämpi sammuttaa virrat.Norsu^ kirjoitti:mutta pystyn kyllä nukkuu kovassakin metelissä.
Näin vinkkinä omasta kokemuksesta.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: moi
Hei, oikeesti. Onhan siellä useita erilaisia vaihtoehtoja, mutta kuulostaa liian hepposelta nyt tämä homma. Useat eläimet ovat helppoja pitää merialtaassa kunhan tietää mitä tekee! En nyt millään pahalla, mutta ota asiasta selvää myös itse!Norsu^ kirjoitti:voiskohan joku olla niin ystävällinen että tekis valmiin paketin jostain
nettikaupasta ja laittas tänne ne osat koska en oikein tiedä mikä noista on pumppu
Tälläinen kysymys on ihan vitsi - tarkenna toki kysymystä!
Hei älä nyt masennu, mutta topicin alle mahtuu paljon selvitettävää ja tutkittavaa.
Suosittelen, että hankit esim. Siniriutasta, Vantaan Petikosta, ihan ensimmäiseksi pari kirjaa..MCRA I ja II tai kysyt jos heillä on vielä jotain muita aiheeseen liittyviä perusopuksia myytävänä... vaikka kirjan hinta saattaa tuntua alussa hieman kovalta..
hankinta silti kannattaa.
Kun olet sisäistänyt opuksien opit edes kohtuullisesti...voit jatkaa suunnitelmia kohti mahtavaa harrastusta..

Suosittelen, että hankit esim. Siniriutasta, Vantaan Petikosta, ihan ensimmäiseksi pari kirjaa..MCRA I ja II tai kysyt jos heillä on vielä jotain muita aiheeseen liittyviä perusopuksia myytävänä... vaikka kirjan hinta saattaa tuntua alussa hieman kovalta..
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kun olet sisäistänyt opuksien opit edes kohtuullisesti...voit jatkaa suunnitelmia kohti mahtavaa harrastusta..

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Terve norsu. BenZon vinkki kirjallisuuteen tutustumisesta ihan aluksi on oikein hyvä. Myös täältä aquawebistä löytyy paljon tietoa (lukemalla aiempia viestejä).
Pumpuilla kierrätetään vettä. Kova vedenkierto on meriakvaariossa erittäin tärkeä. Nyrkkisääntönä on, että väh. 10-20 x akvaarion tilavuus pitää saada kiertämään tunnissa. Mielummin enemmän.
Pumpuilla kierrätetään vettä. Kova vedenkierto on meriakvaariossa erittäin tärkeä. Nyrkkisääntönä on, että väh. 10-20 x akvaarion tilavuus pitää saada kiertämään tunnissa. Mielummin enemmän.
Nyt meinaat jo 300 l allasta? ,ota huomioon että hintakin nousee jos allas isonee,sen kokoiseen menee jo lähemmäs 2000 euroa ,altaan hinta on sivuseikka,kaikki muu maksaa.
300 l tarviit ainakin seuraavat:
1x250w valo ,350e (jos allas yli metrin niin 2x250w,eli 500euroa).
Elävää kiveä noin 40 kg, noin 700 euroa
Vaahdotin, noin 200 euroa
Pumppuja 2 kpl ,noin 150-400 euroa
Sitten vielä hiekkaa,testejä ja paljon muuta oheis sälää.
300 l tarviit ainakin seuraavat:
1x250w valo ,350e (jos allas yli metrin niin 2x250w,eli 500euroa).
Elävää kiveä noin 40 kg, noin 700 euroa
Vaahdotin, noin 200 euroa
Pumppuja 2 kpl ,noin 150-400 euroa
Sitten vielä hiekkaa,testejä ja paljon muuta oheis sälää.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Riippuu pumppujen tehosta. 20x altaan tilavuus.Montas pumppua tarvisin siihen minkä mainitsin ekan kerran olikos se nyt 100x50x50?
ja onko toi aquaristic shop hyvä kauppa teidän mielestä??
Tässä on luotettava kauppa, mutta heillä on tosi kiire:
http://www.aquaristic.net/
Itse olen keräämässä tavaroita pikku hiljaa (Suurin osa hommaamatta), mutta tässä vähän listaa mitä mä olen aatellut.
Akvaario 120*60*60(hommattu)
Giesemann HQI Nova II 250W 2kpl tai System 260 Moonligth 250W
Elävää kiveä n.50Kg
Ala-altaaseen:
Aqua Medic Ocean Runner 3500
Vaahdotin vielä ?
Kuten moni muukin asia vielä mietinnän alla
Akvaario 120*60*60(hommattu)
Giesemann HQI Nova II 250W 2kpl tai System 260 Moonligth 250W
Elävää kiveä n.50Kg
Ala-altaaseen:
Aqua Medic Ocean Runner 3500