Paras sukelluskohde Euroopassa
Valvoja: Moderaattorit
Paras sukelluskohde Euroopassa
Oon nyt miettimässä, että minne lähtisin kesäksi koska jonnekkin kuitenkin lähdettävä, niin voisitteko kertoo oman suosikkinne? Ja jos teillä on kuvia, pistäkää tänne! Itse ajattelen tällä hetkellä Rodosta. Onko toi hyvä paikka?
olen aloittelija
sukellus
Jos olet kiinnostunut meriakvaarioista ja näin myös värikkäistä kaloista ja koralleista, niin tulet suuresti pettymään Rhodokseen. Olimme siellä viime elokuussa eikä veden alla ollut kuin muutama väritön kala, helvetisti lyhyttä meriruohoa ja hiekkaa sekä huomattavan suolainen vesi.
Suosittelen sukellus/snorklauskohteeksi oman kokemukseni ja usean muun tavoin Egyptiä ja erityisesti Sharm el Sheikhiä, sukeltajien paratiisia.
-Cano-
Suosittelen sukellus/snorklauskohteeksi oman kokemukseni ja usean muun tavoin Egyptiä ja erityisesti Sharm el Sheikhiä, sukeltajien paratiisia.
-Cano-
-
- Senior Member
- Viesti:
Kävin rhodoksella "riutalla" harppuuna sukelluksella eli kalassa, silloin en vielä itse harrastanut suolavettä ja en kovin tarkasti riuttaa katsellut. Yhtään ahaa elämystä en saanut joten ei tainnut olla kun kivikasa koko riutta.
Eli yhtään korallia ei silmään pistänyt mutta en niitä varsinaisesti suurennuslasilla etsinytkään. Kaloja oli todella nihkeästi, akvaariokokoa jokunen hassu yksilö. Yhtään kalastettavaa ei näkynyt mutta paikallinen kalakaveri sai harppuunoitua mustekalan. Sekin kyllä karkasi rantakalliolta, jäi kaverin lounas väliin.
Eli yhtään korallia ei silmään pistänyt mutta en niitä varsinaisesti suurennuslasilla etsinytkään. Kaloja oli todella nihkeästi, akvaariokokoa jokunen hassu yksilö. Yhtään kalastettavaa ei näkynyt mutta paikallinen kalakaveri sai harppuunoitua mustekalan. Sekin kyllä karkasi rantakalliolta, jäi kaverin lounas väliin.

-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Sharm el Sheikh on talvikohde, kesällä on 'lämmintä', mutta suuret kalat saapuvat kesällä sinne joten omatoimikohteensa se saattaa silloin olla jees. Sharm kutsuu taas ensi kuussaMinkä yhtiön kautta sinne pääsee kesällä ja eikös se oo talvi kohde?

Välimeren 'korallit' ovat jotain muuta kuin koralliriuttojen tutut korallit...Eli yhtään korallia ei silmään pistänyt mutta en niitä varsinaisesti suurennuslasilla etsinytkään.
Lajit ovat perin vaatimattoman näköisiä ja yleensä huomattavasti snorlaussyvyyksiä syvemmällä. Näyttävin näistä 'lookalike' lajeista taitaa olla Corallium rubrum joka elää muutaman kymmenen metrin syvyydessä.
Kyllä Välimeren kalliorannoilla ja aallonmurtajilta nähtävää löytyy, edellyttäen että laskeutuu 5-15m pinnan alla. Eivät huulikalat, ahvenet ja pienet limakalat sentään aivan värittömiä ole ja hyvällä säkällä näkee mureenoita, simppuja, kurnusimppuja yms. Hiekkarannoilta bongaa lähinnä hammasahvenia, kelttejä, sargeja, tokkoja ja kampeloita. Tarkemmin pohjaa tuijottamalla saattaa löytyy traakkikaloja.
Kari
viime kesänä olin Leroksella Kreikassa ja siellä oli kyllä tosi kirkkaat vedet ja ihan kivasti nähtävää.. Kroatian Dubvornik olisi kanssa ihan kiinnostava paikka ja sitä onkin kehuttu Välimeren parhaaksi kohteeksi. Gran kanarialla oli _todella_ paljon nähtävää. esim. enkelihait, merihevoset, rauskut, trumpettikalat, seepiat, mustekalat, puutarha-ankeriaat ja tosi paljon muutakin.. Thaimaahan on paras kohde jos tropiikkiin haluaa. Itse haluaisin eniten Austraaliaan jos rahaa olisi. 

matka
Australiaan olis hieno mennä sukeltelemaan isolle valliriutalle! Kaveri oli thaimaassa pari vuotta sitten ja näytti mulle kuvia siitä kun oli ollut sukeltelemassa oli nähny vuokkokaloja sun muita kaloja.
Minkäslainen se leros on ?
Minkäslainen se leros on ?
olen aloittelija
-
- Imperaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Viesti:
Re: matka
Tässä jokunen kuva toukokuulta kun käytiin Port Douglasissa (~60km pohjoiseen Cairnsista) http://sam.aqua-web.org/aussit/Norsu^ kirjoitti:Australiaan olis hieno mennä sukeltelemaan isolle valliriutalle!
Toukokuu oli ihan mukava ajankohta käydä tuolla kun oli jo syksy menossa ja lämpötilatkin olivat siedettävissä rajoissa (ilma +30 - 32 ja vesi ~26-27 astetta). Mielellään siellä olisi viettänyt paljon pidemmänkin ajan kun kerran tuli lennettyä sen 27 tuntia sinne

Ja lisäksi setillinen kuvia Sydneyn akvaariosta, sekin ihan kiva paikka: http://sam.aqua-web.org/sydney_aquarium/
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
-
- Senior Member
- Viesti:
Mulle vedenalainen Australian Queensland oli lievä pettymys koska tutustuin siihen vain sisäriutan puolelta Hayman ja Dunk saarilla. Näkyvyys oli kehno Thaimaahan tai Punaiseen mereen verrattuna. Korallit olivat Haymanilla melko hyvässä kunnossa, mutta kalasto ei säväyttänyt. Dunk oli sitten lähinnä kotoiseen järveen verrattavissa, osasyynä oli kyllä vuodenaika (syyskuu) ja tuulinen sää.
Koko matkan ainoan hain näin veneen kannelta...
Kari
Koko matkan ainoan hain näin veneen kannelta...
Kari
Tuolla näkyy löytyvän myös joitain kirjojakin asian tiimoilta.
esim:
http://www.kurssikirjat.net/bookdetails ... 1864503645
http://www.kurssikirjat.net/series.php? ... g%20Guides
esim:
http://www.kurssikirjat.net/bookdetails ... 1864503645
http://www.kurssikirjat.net/series.php? ... g%20Guides
leros on tosi pieni ja idyllinen saari. oman uimarannan löytää helposti. silloin kun olimme siellä, niin saarella ei ollut yhtäkään toista suomalaista
ei siis todellakaan mikään turistirysä! hotellin huoneet eivät olleet mitään ihmeellisiä mutta palvelu sai täydet 5 tähteä. suomalaisilla ei ole kai kun tjäreborgilla viikon omatoimikohde mahdollisuus ja hotellivaihtoehtoja oli 2 (toisessa uima-allas, toisessa ei ja me valitsimme altaallisen). kuvia voin lähettää saaresta s.postilla jos kiinnostaa. paikan kotisivut: www.leros.org
sukelluskouluttajat saavat "ostaa" sukelluspaikkoihin lupia ja meidän divemasterilla oli 2 paikkaa, joista toinen oli pudonnut pieni lentokone ja toinen n. 30 metriin asti ulottuva kallion reunus (saman tyylinen kuin kanarialla) tässä toisessa kohteessa olikin sitten jo vähän enemmän elämää, mutta ei kuitenkaan niin paljon kuin kanarialla. _todella_ ihana paikka ja menisin milloin vaan uudestaan! kyläläisetkin oli todella ystävällisiä eivätkä olleet vielä saaneet kovin suuria traumoja pohjoisen turisteista
bikinikaupassa jopa myyjä - vanhempi rouvashenkilö tuli ihan pukukoppiin asti katsomaan että miten mä osaan ne pukea ja onko sopivat 

sukelluskouluttajat saavat "ostaa" sukelluspaikkoihin lupia ja meidän divemasterilla oli 2 paikkaa, joista toinen oli pudonnut pieni lentokone ja toinen n. 30 metriin asti ulottuva kallion reunus (saman tyylinen kuin kanarialla) tässä toisessa kohteessa olikin sitten jo vähän enemmän elämää, mutta ei kuitenkaan niin paljon kuin kanarialla. _todella_ ihana paikka ja menisin milloin vaan uudestaan! kyläläisetkin oli todella ystävällisiä eivätkä olleet vielä saaneet kovin suuria traumoja pohjoisen turisteista
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Moi
olen aloittelija