Lehtikalojen sukupuolieroista

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
h79259
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Lehtikalojen sukupuolieroista

Viesti Kirjoittaja h79259 »

Hei.

Miten pystyy erottamaan onko lehtikala uros vai naaras? Mikä on paras menettelytapa, jos haluaa hankkia kutuparin? Parin yhteensopivuudesta tuskin saa tietoa muuten kuin kokeilemalla?
osku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osku »

Lehtikalojen sukupuolta on vaikea erottaa kutuajan ulkopuolella :roll: ja kutuparin löytää helpoiten ottamalla useita kaloja, joista sitten parit muotoutuvat.
m.n
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja m.n »

Ilmeisesti harjaantuneella silmällä voi havaita sen kalan "satulasta"(?), vai oliko se nyt kyhmmystä. Tuo paikallinen kauppias ainakin niin väittää. [;)] No ainakin minulle on valinnut aika nuoristakin yksilöistä aina pariskunnan, joita olen kudettanut. Koitti opettaa minullekin miten sen huomaa, mutta eipä mennyt oppi päähän [:I].
Jimbo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jimbo »

Eikös se ollut justiinsa silleen et uroksella on otsassa sellanen matala "kyhmy" naaraan otsa on sirompi. Eron toki huomaa selvästi vasta suuremmilla kaloilla, se onkin syy miksi niitä kehotetaan ostamaan yli kuuden joukkio ja sitten kun kasvavat niin parit löytyy. Itse ostin "isoina" uroon ja naaraan. Pari löytyy kyllä kun katselee kaupassa allasta tarpeeksi kauan, parit viihtyvät yhdessä.. näin luulen
turska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja turska »

Hmm.. meillä ei kaloilla vielä selviä eroja näy otsassa, mutta käytöksen perusteella olen melkoisen varma..

kahdesta pienemmästä lehtikalasta ei ole hajuakaan, mutta isommista isoin, paksuin, ja "lyhytnokkaisin" (kalalla on aika suora otsa ja leuka) on selvästi ärhentelevä, uhittelee jopa minulle, ja pitää muut lehtikalat ruodussa, sekä määrää välillä myös monnien ja muiden olinpaikan pohjalla vaanimalla niitä, ei sentään näyki. On älyttömän utelias myös.

Toinen taas on "pitkänokkaisemman" oloinen, arka, ja "sopu antaa sijaa" tyyppinen.

Olen melkein varma että tuo uhitteleva on koiras ja toinen naaras, saa nyt nähdä kun kasvavat, josko alkaisivat kutea. :)
tilluska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tilluska »

turska kirjoitti:
Olen melkein varma että tuo uhitteleva on koiras ja toinen naaras, saa nyt nähdä kun kasvavat, josko alkaisivat kutea. :)
Juuri näin minäkin oletin mutta ajan myötä kun tuolle "uhittelevalle" osapuolelle löytyi pari jonka kelpuutti, se osoittautuikin sitten akaksi. Varmaan miehen puutettaan kiukutteli. :mrgreen:
Varminta se sukupuolten tunnistus lienee siitä "mäti-" ja "maitiputkesta" mitä ne sitten viralliselta nimeltä ovatkaan. Meidän ukolla ainakaan ei näy mitään otsakyhmyä vieläkään vaikka alkaa ikää jo olla ja monta kutuakin takanapäin.
Kumikala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kumikala »

Ennenkuin kyhmyt ja muut erot tulevet esiin. Voi testata syöttää survaria runsaasti. Lähes niin paljonkuin suostuvat syömään. Naaraan vatsasta tulee pyöreä kun uros on edelleen huomattavan litteä. Omakohtaisesti voin sanoa että ei vielä olla erehdytty. Testattu Kymmenkunta lehtaria.

Edit: poistettu toinen, täysin identtinen viesti.
-Kumikala kiittää ja kumartaa.-
turska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja turska »

Hmm.. tuolla naaraaksi olettamallani kalalla olen havainnut ruokkiessani usein että sen maha on ihan alhaalta turvoksissa, eli kuin olisi niellyt herneen, siinä peräaukon yläpuolella.

Urokseksi kuvittelemani taas pysyy litteänä vaikka ahnehtii kaikkea mikä liikkuu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”