Minkälaisia kotiloita altaassasi asustaa?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Minkälaisia kotiloita altaassasi asustaa?

Viesti Kirjoittaja rain- »

Olisin kovasti kiinnostunut kuulemaan minkämoisia kotiloita ihmisten altaissa oleilee (myös te merivetiset, laittakaa nilviäiset ja muut sen oloiset sitten samaan syssyyn). Kuva kertoo tietenkin enemmän kuin tuhat sanaa. Ja tuhannesta kuvasta taas saa erinomaisen nettisivun.

Minulla on jo melko kattava listaus makeavetisten altaitten asukeista täällä kuvineen: Vedenalainen viidakko - Kotilot. Muun muassa hoikkasarvikotilo puuttuu vielä listasta, mutta on tulossa ihan lähipäivinä sinne. Haluaisinkin nähdä mimmoisia kotiloita siellä altaissa asustelee ja ottaa selvää onko listani kuinka puutteellinen.

Kuvia ja selityksiä kehiin! :)
Maarit_S
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Maarit_S »

Moi!

Mulla on aivan tavallinen makean veden akvaario, ja siellä asustaa ainakin kahdenlaisia kotiloita. Luulen, että toinen laji on suipposarvikotilo (katselin sivuiltasi tuntomerkkejä :) tosi hienot sivut muuten! ). Toista en nyt ihan heti tunnistanut, se näyttää lähinnä isokiekkokotilolta, mutta on paljon pienempi, ehkä n. 5 mm pitkä. Väriltään se on hyvin selvästi oranssi.

Kotilot ovat tulleet altaaseeni ilmeisesti kasvien mukana. Muuten eivät minua häiritse, saisivat olla ihan rauhassa siellä, mutta varsinkin suipposarvet lisääntyvät ihan valtavasti. En toistaiseksi ole tehnyt niille mitään, mutta niitä alkaa olla jo sen verran, että kohta kai on pakko :( En kyllä tiedä mitä niille tekisin, en millään raaskisi niitä tappaakaan.

Mulla on kyllä kuvakin siitä suipposarvikotilosta (onkohan se sellainen?), mutta ikävä kyllä en tainnut saada laitettua sitä tänne. Ja valitettavasti siitä toisesta ei ainakaan vielä ole kuvaa.

[img]http://image_url[/img]

Ystävällisesti
- Maarit
Voiko kala hukkua?
sera1
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Todella hienot sivut sinulla :) Juutuin aivan lueskelemaan.
Nooh minun altaassani ei ole kuin kierteissarvikotiloita melkoinen armeija.
(koko akvan pohjahiekka liikkuu kauttaaltaan aavemaisesti)
Tavallista ruskeapilkullista mallia.
Seassa on kaksi valkoisen/vaaleanvihreää tapausta myös. Tiedä sitten onko niissä jotain vikaa, vai ovatko eri sorttia, kuin muut. :roll:
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PikkuPrinsessa »

Minulla on vain kierteissarvia [;)] Ei ole muita näkynyt pitkiin aikoihin. joskus oli jotain postitorvikotiloita mutta eipä ole enää. Katosivat mystisesti.
siimis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja siimis »

Pitipä vastata tähän, kun bongasin eilen altaastani kummajaisen 8O

Minulla on ainakin neljää eri lajia kotiloita; kierteissarvia, jonkin sortin postitorvia, kehäkotiloita ja suipposarvia. Jälkimmäisestä näin sitten eilen kummallisen muunnoksen - kotilo on täysin väritön! Albino? Normaalistihan nuo ovat melko tummankin ruskeita, mutta tämä yksilö on kellertävän valkoinen ja kuori lähes läpinäkyvä.
Hatzizi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hatzizi »

Mullakin on näkynyt joskus noita "albinoja", mutta ovat olleet kuolleita... Ellei sinun sitte ollut elossa?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Maarit_S:
Varmaankin se kotilosi on jokin kehäkotilolaji. Tuo sauraman ottama kuva siellä sivullani ei edusta kuin vain yhtä värimuotoa, niitä on valkoisista ja punertavista läikikkäisiin.

Muunnoslimakotiloistakin on erilaisia värimuotoja ja albiinoitakin löytyy. Kuolleen kotilon kuori on vaaleahko, sillä se väritys tulee myös kotilon vaipasta, siis ruumiista ja kuollut kotilo on, no, yleensä pelkkä kuori.

Kotilot lisääntyvät niin nopeasti, että niistä on helppo jalostaa omaa silmää miellyttävä kanta. Poistaa vain kaikki rumat ja jättää ne "oikeanväriset" lisääntymään.

Suipposarvikotilo(i)sta vielä:

Vaalearuumiisella muunnoslimakotilolla (Lymnaea peregra) on kolmiomaiset ja litteät tuntosarvet ja jotenkin tulee mieleen jänis sen naamasta. Touhukotilolla (Physa fontinalis) on taas pitkät ja ohuet tuntosarvet ja sen pitkälle kuoren taakse ulottuva, suippeneva jalka on tumma. Touhukotilon kuoren kuviointi on täplikkäämpi kuin muunnoslimakotilon.

Toisaalta ei ole mitään väliä kumpiko näistä suipposarvista altaassa asustaa, ne molemmat kun käyttäytyvät samalla tavoin.
siimis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja siimis »

Joo, mä luulen että noi mun suipposarvet on juuri muunnoslimakotiloita. Tällaista vaaleaverikköä vaan en ole aiemmin altaassa nähnyt. Erittäin on elävä! Kuori ei ole valkea, vaan läpikuultavan kirkas, itse elukka on kellertävän valkea. Kalvakka tapaus 8-) Enpä taida kuitenkaan alkaa jalostaa mitään albinokotiloiden kantaa...
Fiu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiu »

Minulla on tavallisia keuhkokotiloita, sekä kierteissarvia. Lisäksi toisessa altaassa on kaksi jättiläismäistä omenakotiloa :D
omenakotilo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja omenakotilo »

Mulla on 2 postitorvea, ja 8 jonkunnäköistä muunnoslimakotiloa. Olen kotilohullu ja jonkun aikaa sitten tutustuin vesikotiloihin :) mulla on 8 akaattikotiloa, liuta luontokotiloita ja sitten noita vesikotiloita. Vesikotilot munivat eilen, luultavasti nuo muunnoslimakotilot.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Minä hankin taas uuden lajin jota myydään seeprakotilo-nimikkeellä. Aika veikeä otus ja ehdottomasti tehokkain levänsyöjä jonka olen tavannut, voittaa pallokotilonkin.

Neritina natalensis on ötökän tieteellinen nimi ja on afrikkalainen ja tarvitsee molempia sukupuolia lisääntyäkseen, poikaset kasvavat hitaasti ja siksi nämä ökkömömmöt ovat harvinaisempia kuin pallokotilot.

Omani ostin Helsingistä, Mannerheimintien 4pets-liikkeestä.
Kuva
Mudskipper
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mudskipper »

Neritina natalensis on ötökän tieteellinen nimi
Kiitos tiedosta, olen etsinyt sitä kissojen ja koirien kanssa. Noita myydään seeprapallokotilon nimellä täällä Turussa, vaikka ei taida pallokotiloa olla lähelläkään.

Ostin niitä kaksi viime vuonna, mutta toinen kuoli jostain syystä. Ensin vain makaili selällään lämmittimen alla viikon verran, ja siirtyi aina sinne takaisin jos koitti pistää toiseen paikkaan. Loppujen lopuksi siellä oli enää pelkkä kuori... :cry: Mutta hieno kuori olikin, meinasin pistää kirjahyllylle, mutta en sitten viitsinytkään.

Olisi kyllä hienoa saada ne lisääntymään, mutta vielä ei opintotuki anna periksi ostaa enempää viiden euron kotiloita... :(

On muuten hauska arvuutella missä se veijari lymyilee kun tulee jostain kotiin. Minulla on paludaario, ja laseissa näkyy välillä limaisia jälkiä vesiosasta viimeiseen nurkkaan ja takaisin. Kerran poikaystävä meinasi runtata sen mangroven alle kun siirsi juurakkoa pari senttiä kasvien istutusta varten. Se oli kaivautunut hiekkaan lasin ja mangroven väliin, eikä sitä huomannut kuin ulkopuolelta...

Tämän kotilon lisäksi mulla on noin miljoona pallokotiloa, jotka tulevat kohta luovutusikäisiksi, kiinnostuneet saa ottaa sitten yhteyttä... [;)]
Yksi Seppo Suipposarvikotilokin on ollut, mutta se kuoli. Tosin oli ehtinyt lisääntymään, mutta nyppimällä niistä päästiin eroon. Kierteissarvikotiloitakin on viitisen kappaletta hiekkaa möyhimässä, hauskoja on nekin...
Maapallo tuottaa kylliksi tyydyttääkseen jokaisen tarpeet, mutta ei kylliksi tyydyttääkseen jokaisen ahneuden. -Mahatma Gandhi-
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Mudskipper kirjoitti:
Neritina natalensis on ötökän tieteellinen nimi
Kiitos tiedosta, olen etsinyt sitä kissojen ja koirien kanssa. Noita myydään seeprapallokotilon nimellä täällä Turussa, vaikka ei taida pallokotiloa olla lähelläkään.
Juuei. Ovat toki molemmat etukiduskotiloita ja fysiikaltaan toisiaan muistuttavia, mutta tämän kuori muodostuu lähinnä pelkästään viimeisestä kierteestä, sillä ei ole sitä hengitysputkea ja tuntosarvetkin ovat melkoisen mitättömät.

Päätin ruveta nimittämään tuota seepraleväkotiloksi kun se kerran kuuluu leväkotiloitten heimoon (Neritidae) ja on erinomainen levänsyöjä. Sukulaisensa leväkotilo (Theodoxus fluviatilis) elelee meikäläisessäkin rannikkovyöhykkeessä murtovedessä levää mussuttaen.

Seeprakuvioisia pallokotiloitakin on toki olemassa, sen littanan postitorven mallisen, eli Marisan ja sitten Pomacea bridgesin värimuotoja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”