Neritina natalensis on ötökän tieteellinen nimi
Kiitos tiedosta, olen etsinyt sitä kissojen ja koirien kanssa. Noita myydään seeprapallokotilon nimellä täällä Turussa, vaikka ei taida pallokotiloa olla lähelläkään.
Ostin niitä kaksi viime vuonna, mutta toinen kuoli jostain syystä. Ensin vain makaili selällään lämmittimen alla viikon verran, ja siirtyi aina sinne takaisin jos koitti pistää toiseen paikkaan. Loppujen lopuksi siellä oli enää pelkkä kuori...

Mutta hieno kuori olikin, meinasin pistää kirjahyllylle, mutta en sitten viitsinytkään.
Olisi kyllä hienoa saada ne lisääntymään, mutta vielä ei opintotuki anna periksi ostaa enempää viiden euron kotiloita...
On muuten hauska arvuutella missä se veijari lymyilee kun tulee jostain kotiin. Minulla on paludaario, ja laseissa näkyy välillä limaisia jälkiä vesiosasta viimeiseen nurkkaan ja takaisin. Kerran poikaystävä meinasi runtata sen mangroven alle kun siirsi juurakkoa pari senttiä kasvien istutusta varten. Se oli kaivautunut hiekkaan lasin ja mangroven väliin, eikä sitä huomannut kuin ulkopuolelta...
Tämän kotilon lisäksi mulla on noin miljoona pallokotiloa, jotka tulevat kohta luovutusikäisiksi, kiinnostuneet saa ottaa sitten yhteyttä...
Yksi Seppo Suipposarvikotilokin on ollut, mutta se kuoli. Tosin oli ehtinyt lisääntymään, mutta nyppimällä niistä päästiin eroon. Kierteissarvikotiloitakin on viitisen kappaletta hiekkaa möyhimässä, hauskoja on nekin...
Maapallo tuottaa kylliksi tyydyttääkseen jokaisen tarpeet, mutta ei kylliksi tyydyttääkseen jokaisen ahneuden. -Mahatma Gandhi-