Partisten lisääntymisestä
Valvoja: Moderaattorit
-
allablaze
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Partisten lisääntymisestä
Kun jokapaikassa varoitellaan ettei partiksia kannata laittaa samaan pönttöön tai kohta kaikki paikat on niitä täynnä... Niin onko mulla niin pirun huonot olosuhteet tuossa 500 litraisessa kun ei niillä ole aikomustakaan alkaa lisääntymis puuhiin.... pH on 6,5 ja kovuutta en ole nyt mitannut.... Millaiset olot niillä pitäisi olla ja minkä kokoisina sukukypsiä? Kyseessä on ukko ja akka, siitä olen lähes varma ja kokoa äijällä on n.11cm ja akka on vähän pienempi...
Samaa minäkin olen miettinyt oman akvaarion oloista
, paitsi litroja ollut 128. Mutta partispari kiertänyt pari vuotta muualla ja ovat taas omistuksessani: naaras huomattavasti suurempana ja uros parta kasvaneena.
Mutta kutupuuhia eivät ole harrastaneet. Nykyään naaraalla puunjuurakko omistuksessaan, eikä sieltä juuri näyttäydy. Liekö käy syömässä, kun iltaisin pohjaruokaa tipautan ja sammutan valot.
Mutta kutupuuhia eivät ole harrastaneet. Nykyään naaraalla puunjuurakko omistuksessaan, eikä sieltä juuri näyttäydy. Liekö käy syömässä, kun iltaisin pohjaruokaa tipautan ja sammutan valot.
Hei allablaze, ehkä nuo maatiaispartiksetkin haluaa valita sen oikean, jospa kaikkien kans ei huvita perustaa perhettä.
Mulla nimittäin on toisessa akvaariossa nyt toiset kaksi partista ja toissailtana näin pari pikkupyrstöä kannon alta. Isä-partis ollut siellä jo pian kolme viikkoa, eilen poistui kannon alta. Mitenkähän lienee, onko poikaset syöty, vai tulevatko kannon alta vähän isompina?
Mulla nimittäin on toisessa akvaariossa nyt toiset kaksi partista ja toissailtana näin pari pikkupyrstöä kannon alta. Isä-partis ollut siellä jo pian kolme viikkoa, eilen poistui kannon alta. Mitenkähän lienee, onko poikaset syöty, vai tulevatko kannon alta vähän isompina?
No meillä oli joskus niitä liikaakin, altaissa kuului suorastaan prääät ja siellä setä löyhytteli ruukussa tai kannonalla. Perus partikset on nykyään jaettu altaisiin vain uroksia tai vain naaraita. Tosin kävi kämmi kun yksi matami oli jemmautunut savikantoon. Siirsin altaasta toiseen, tarkistin kyllä mutta... ja altaassa oli n:kuukauden ja siellä on kymmeniä poikasia. Albinot partispariskunta,tosin lillui keskenään viitisen kuukautta.Ennenkuin kutivat, tänään kuoriutui 30-40poikasta. Partiksille on meillä punasavisia ruukkuja joihin ne mahtuvat nipin napin. Niissä ne kutevat mieluiten. Ja kun kerran on kudettu niin senjälkeen ne tekevät sarjatyötä ellei vanhempia eristetä.
-Kumikala kiittää ja kumartaa.-
Jos partamonnit sattuvat olemaan sisaruksia, silloin ne ei ehkä kude...
hs75 kyseli onko poikaset vielä piilossa kannon alla. En usko, että poikaset enää siellä ovat, kyllä ne minusta lähtee heti maailmalle
.
hs75 kyseli onko poikaset vielä piilossa kannon alla. En usko, että poikaset enää siellä ovat, kyllä ne minusta lähtee heti maailmalle
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
-
Tinski
- Member

- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Vastaava tilanne oli meillä, kunnes eräänä päivänä partikset päättivät jatkaa sukuaan.
Siihen saakka ihmettelin puheita, että partamonnit lisääntyvät hurjaa vauhtia, kun meillä ei tapahtunut mitään, ainaista nujakointia vain.
Poikasia ei kuitenkaan tämän suvunjatkamisen seurauksena tullut mitään suurta määrää ja lopulta vain yksi poikasista jäi eloon. Tämän pikkuisen edesottamuksia onkin ollut hauska seurata
Siihen saakka ihmettelin puheita, että partamonnit lisääntyvät hurjaa vauhtia, kun meillä ei tapahtunut mitään, ainaista nujakointia vain.
Poikasia ei kuitenkaan tämän suvunjatkamisen seurauksena tullut mitään suurta määrää ja lopulta vain yksi poikasista jäi eloon. Tämän pikkuisen edesottamuksia onkin ollut hauska seurata
~Tinski~
Niin sitä käy "kokeneemmallekin" harrastajalle joskus vahinkoja...
Omat partikseni muuttivat jo aikaa sitten sukupuolten mukaan eroteltuna eri altaisiin, aiottuaan valloittaa poikastehtailuillaan kaikki altaat.
No, kuinkas ollakaan: Pallokala-altaassa piti olla kaksi naarasta, toinen olikin vaivihkaa kasvattanut parran ja niin ryökäleet kutivat. Poikasia en ole tosin nähnyt vieläkään, sen tiedän että kutua oli, ja poikaset kuoriutuivat, mutta siihen päättyy tämä tarina. Liekö pallokalat nauttineet hyvän illallisen.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Omat partikseni muuttivat jo aikaa sitten sukupuolten mukaan eroteltuna eri altaisiin, aiottuaan valloittaa poikastehtailuillaan kaikki altaat.
No, kuinkas ollakaan: Pallokala-altaassa piti olla kaksi naarasta, toinen olikin vaivihkaa kasvattanut parran ja niin ryökäleet kutivat. Poikasia en ole tosin nähnyt vieläkään, sen tiedän että kutua oli, ja poikaset kuoriutuivat, mutta siihen päättyy tämä tarina. Liekö pallokalat nauttineet hyvän illallisen.
Mulla tankki oli pystyssä noin kolme viikkoa kun partikset jo kutivat. Munat siis oli vain ilmestynyt yhtenä yönä kannon ja kasvin väliin eli ei mitenkään piilotettuna. Sitten iso uros vietti tiiviisti useamman viikon kannon alla, nyt sitten olen tähän mennessä bongannut 7 kpl pikkuisia n. sentin mittaisia partisvauvoja. Ainoa ongelma on, että vauvat tykkää mennä mun suodattimeen, ne juuri ja juuri mahtuu vielä reiístä sisään. Tyhjennetty ne on sieltä pois kolmeen kertaan, mutta aina vaan ne sinne menee, vaikka pääsisivät suodattimen taakse tulevaan tilaan piiloon. Ainoa mikä niitä voi syödä on palettikala, muut kalat on niin pieniä. Mutta saapa nähdä alkaako nyt sarjatuotanto. Partiksia mulla on yksi isompi uros ja kaksi naarasta, toinen tosi pieni vielä.
Mites niiden poikasten ruokinta, en ole mitään poikasruokaa laittanut ja hengissä näyttävät olevan?
Mites niiden poikasten ruokinta, en ole mitään poikasruokaa laittanut ja hengissä näyttävät olevan?
Aivan oikein, partiksenpoikaset poistuivat isäpartiksen kanssa yhtäaikaa kolosta. Yllättävän isoja tuntuvat olevan, joten tuskin tarvitsevat erillistä poikasruokaa?
Suodatinta pestessä sen sisuksista tuli joitain äärettömän pieniä poikasia, oliskohan ollut hohtoseepran? Näistä ei varmasti toiveita saada täysikasvuisia ilman poikasruokaa, seura-akvaariossa varsinkaan.
Suodatinta pestessä sen sisuksista tuli joitain äärettömän pieniä poikasia, oliskohan ollut hohtoseepran? Näistä ei varmasti toiveita saada täysikasvuisia ilman poikasruokaa, seura-akvaariossa varsinkaan.
Eivät tarvitse erillistä poikasruokaa. Itse ripustelin altaan reunalle lehtisalaattia, kun poikaset lähtivät kutuluolasta ja ilmestyivät pintavirtauksen tuntumaan. Aika pian kuitenkin laskeutuivat pohjalle syömään pellettiä ja tabuja.hs75 kirjoitti:Aivan oikein, partiksenpoikaset poistuivat isäpartiksen kanssa yhtäaikaa kolosta. Yllättävän isoja tuntuvat olevan, joten tuskin tarvitsevat erillistä poikasruokaa?
Pintakasvillisuus auttaa seeprakalan poikasten kasvatuksessa aika hyvin, mutta jos altaassasi on paljon pinnan tuntumassa uivia petoja (siis muitakin kuin seeprat), niin poikasille kannattaa laittaa oma kasvatusallas. Itse kasvattelin seeproja aikanaan ensin 45 litraisessa ja sitten pikkuhiljaa siirtelin isompaan ja vielä isompaan akvaan. Ihan hyvin kasvoivat. Ja poikaset kuoriutuivat itse pääaltaassa, josta pintakasvien seasta niitä pyydystelin juomalasillahs75 kirjoitti:Suodatinta pestessä sen sisuksista tuli joitain äärettömän pieniä poikasia, oliskohan ollut hohtoseepran? Näistä ei varmasti toiveita saada täysikasvuisia ilman poikasruokaa, seura-akvaariossa varsinkaan.
partaponnin poikaset
Mun partikset kuti noin kuukaus sitten, ja eristettiin niin että poikaspuolelle akvaariota jäi vain poikaset, isukki ja kaksi monninaarasta (mahdolisesti toinen niistä äiti, ei varmuutta). Nyt poikaset kuitenkin ovat hävinneet, söiköhän isukki (tai naaraat) pienokaiset vai piilottelevatko kasvillisuuden suojissa?
Partisvauvat bongasin eilen kookospähkinän puolikkaan sisältä, kuhina kävi, arviolta niitä olis tusinan verran. Ihmettelin kun ei niitä enää ole siellä suodattimessa näkynyt, ja löytyihän ne sitten kun vedenvaihdon yhteydessä vähän vakoilin. Ovat ilmeisesti jo sen verran kookkaita, etteivät enää suodattimen raoista mahdu sisälle. Kookospähkinä on aivan pienen juurakon vieressä. Ukkopartis löyhyttelee juurakossa ja vauvat ovat pähkinän "katossa". Vielä ainakaan vanhemmat eivät ole uutta kutua puuhastelleet, joten katsotaan kuinka käy.
Minkä kokoisina niitä partisvauvoja yleensä "luovutetaan" eteenpäin? Tiedustelen vaan jotta tiedän milloin voin niistä luopua, olen jo ilmoittanut niistä Vaihdetaan-osastolla, jos kiinnostusta löytyy. Vaihdetaan melkein mihin vaan tai sitten tarjoan kalakauppiaalle, jos vaihdossa sais vaikka kalanruokaa tai muuta yleishyödyllistä tarviketta.
Minkä kokoisina niitä partisvauvoja yleensä "luovutetaan" eteenpäin? Tiedustelen vaan jotta tiedän milloin voin niistä luopua, olen jo ilmoittanut niistä Vaihdetaan-osastolla, jos kiinnostusta löytyy. Vaihdetaan melkein mihin vaan tai sitten tarjoan kalakauppiaalle, jos vaihdossa sais vaikka kalanruokaa tai muuta yleishyödyllistä tarviketta.
Minkäs mittaisina partikset aloittavat kutupuuhat?
Tällä hetkellä kun altaassa majailee 4 partista, ei kai ne kaikki samaa sukupuoltakaan voi olla..
Isoimmalla mittaa noin 10cm, pienemmät olisiko jotain 6cm tai sinne päin.
No entäs minkä mittaisina parta alkaa kasvaa siihen malliin että erottaa onko tyttöjä vai poikia?
Tällä hetkellä kun altaassa majailee 4 partista, ei kai ne kaikki samaa sukupuoltakaan voi olla..
Isoimmalla mittaa noin 10cm, pienemmät olisiko jotain 6cm tai sinne päin.
No entäs minkä mittaisina parta alkaa kasvaa siihen malliin että erottaa onko tyttöjä vai poikia?
--- If it doesn't kill you,it just makes you stronger ---
Parta pitäisi jo olla semmoisella 10 senttisellä jos on tullakseen. Se tosin kasvaa aika nopeasti... Partisvauvamme olivat isän vartioimina pähkinänkuoressa useita päiviä ennen kuin tulivat "kalojen ilmoille" näkyviin. Siinä vaiheessa naaras kannattaa jo laittaa toiseen altaaseen, nimittäin ne tuntuvat olevan aina valmiina toimiin. En oikein usko, että partis söisi poikasiaan. Pähkinä on paras pesäpaikka, jos joutuu siirtämään niitä niin ne on helppo vain nostaa pähkinöineen päivineen. Salaattia anna ja kurkkua, herneitä, pohjatabletteja. Pois ne voi antaa noin 4 senttisinä, mutta älä odota mitään suurta liikevoittoa, koska ovat aika nihkeitä ottamaan poikasia.