Ison akvaarion perustaminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

irina
Starting Member
Starting Member

Ison akvaarion perustaminen

Viesti Kirjoittaja irina »

Hei!

Nyt kaipaisin neuvoja, ohjeita, kommentteja... Lähinnä apua akvaarion perustamiseen. Uusi en akvaarioiden maailmassa ole, mutta viimeisimmän akvaarion olemassaolosta on jo aikaa. Silloin minulla oli n. 250 litrainen seura-akvaario, mutta kun vuosien kuluessa viimeinenkin kala tuli vanhaksi ja kuoli pois, uusia ei tullut hankittua ja myin akvaarionkin pois.

Nyt on taas akvaariokärpänen purrut oikein kunnolla, ja olenkin selaillut akvaarioaiheisia kirjoja ja sivustoja innolla viimeiset pari kuukautta. Tarkoituksena on nyt, kun kerran tilaa on, hankkia iso akvaario, yli 500 litraa - mieluiten n. 800 - 1000 litraa. Haluaisin kuulla, miten akvaario kannattaa perustaa, kaikkea suositelluista suodattimista siihen, miten suojella lattiaa (asun yksikerroksisessa ok-talossa). Haaveilen akvaariosta, jossa on oikein paljon kasveja. Suosikkikasvini onkin tiikerilumme (toivottavasti tuo on kyseisen kasvin nimi) -saapa nähdä, löydänkö sitä sitten täältä Oulusta. Miten siis perustaa akvaario niin, että sekä kasveilla että kaloilla on siellä hyvä olla? Onko kenelläkään tietoa, missä liikkeessä Oulussa kannattaa asioida, jos haluaa ostaa ison akvaarion + tykötarpeet ja saada asiantuntevaa palvelua? Miten ihmeessä saada isoon akvaarioon tarpeeksi kasveja, kun yksi kasvi näyttää maksavan 5-6 euroa (ainakin tuossa lähieläinkaupassa, josta en kyllä kaloja ostaisi...). Tiedänhän minä, että ainakin osa kasveista leviää kun ne alkavat viihtymään, mutta kun se vie kuitenkin aikaa...

Lisäksi kaipaisin neuvoja ja suosituksia ja kenties ihan listaakin, mitä kaloja kannattaa hankkia n. 800 - 1000 litran seura-akvaarioon. Olen aina ollut tosi epävarma kalalajien yhdistelyn suhteen... Pidän väreistä.. Ja tetroista. Tiedän, että haluan palettikalapariskunnan. Eiköhän sille löydy ihan mukava reviiri tuonkokoisesta akvaariosta. Haaveilen myös erilaisista tetroista - rubiinitetroista, kardinaalitetroista (näitä haluaisin ison parven, n. 20-25 kappaletta), kerritetroista, sitruunatetroista... Pidän Intiaaninsulista ja kiilakyljistä. Piikkisilmät (ne keltaruskearaidalliset, ovatko ne nyt sitten siamin piikkisilmiä?) ovat suosikkini, niitä haluaisin myös akvaariooni. Nuolimonniaisia (tästä nimestä en ole ihan varma. Tarkoitan sellaisia n. 4cm:n pituisia nuoliaisia, joita ainakin joskus kutsuttiin nuoli-imumonneiksi) tahtoisin isohkon parven, maatiaispartamonneja, yhden kimalaismonnin (jos sellaisten täältä löydän. Edellisessä akvaariossani mulla oli sellainen ja se oli ihana! Tosin annoin sen sitten kaverilleni isompaan altaaseen), sekä jotain monnisia (albiino? kupari? täplä?). Leväbarbeja olen miettinyt, mutta pelkään niiden olevan liian aggressivisia. Tiikerinuoliaiset ja tulievät ovat ihania, mutta tuskin sopivia altaaseeni? Nyt siis kaipaisin neuvoja, millainen kalasto kannattaisi hankkia. Mitkä em. suosikkikaloistani sopivat yhteen, mitkä eivät... Ja millaisia määriä kaloja kannattaisi hankkia (esim. tetroista haluaisin kunnon parvia, vähintään 16-20 kpl). Mitä muita kaloja voisi hankkia, jos mitään muuta? Kalaston pitäisi kuitenkin olla sellainen, että kaloja olisi sekä pinnalle, keskelle ja pohjalle... Apua!

Tässä tulikin kysymyksiä oikein urakalla... Arvostaisin todella, jos joku jaksaisi vastata!

Irina
pirre
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pirre »

Hei Irina

Noin isoa akvaariota ei oulusta ostamalla saa mutta kannattaa kysyä zeppeliinin taitotassusta tilaako ne isompia altaita tarvittaessa sieltä saat halvemmalla kun muualta.
Käytettyä allasta kannattaa katella keltaisestapörssistä ym.

lumpeita on myynnissä paljon erinlaisia myös sitä tiikeriä.

Minulta saat kasveja ens hätään ja jos haluat voit käydä myös katsomassa 550l allastani,
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Sekalaisia kommentteja suunnittelemistasi kaloista:

Paletit. Älä hyvä ihminen ainakaan pariskuntaa ota! Ne mokomat lisääntyvät niin tehokkaasti, että akvaario täyttyy hetkessä, etkä tämänkokoisesta kyllä pysty jahtaamaan poikasia kiinni kauppaanviemistä varten tuhoamatta sisustusta ja hermojasi. Vaikka useimmille kaloille mahd. iso allas on paras, paleteille joku 250 L on suurin järkevä akvaariokoko tämän takia.

Tetrat. Koska pidät näistä, voisit keskittyä valitsemaan 2-3 lajia, ja otat niitä kutakin isot parvet, ainakin 20 kalaa per laji. Anna akvaarion lämpötilan ratkaista, otatko lajeja jotka tykkäävät eniten päälle 25 asteesta (kuten kardinaalitetra) vaiko lajeja, joille hieman tuon alle oleva lämpö on paras (kuten neontetra).

Monnit. Tarkoittamasi kalat ovat nuolimonneja eli ottoja, Otocinclus-suku. Eivät ole nuoliaisia vaan monneja. Näille lämpö ei saisi mielellään olla yli 25 asteen, eli jos kardinaalitetroja tulee, näitä ei tule. Partamonni on aina hyvä valinta, mutta sama vika kuin palettien kanssa eli älä vain ota eri sukupuolia näin isoon altaaseen. Kotipaikkakuntasi on sen verran iso, että sopivalla kyselyllä saatat löytää "käytettyjä", sukupuolelleen määritettyjä kaloja. Ota vaikka pelkkiä poikia. Kimalaismonni... riippuu, mitä sukua tarkoitat. Jos niitä isohkoja (Leiocassis-suku), niin se on hei-hei pienille tetroille. Jos taas ajattelit niitä ihan pieniä (Microbagrus-suku tai jotain sinne päin), niin niitä ei ole tainnut näkyä Suomessa ainakaan viiteen vuoteen myynnissä. Monniset sensijaan ovat aina hyvä valinta. Hiekkapohja, tietty.

Muut. Leväbarbeille olisi täällä ihanasti tilaa, mutta eivät ne välttämättömiä ole. Tiikerinuoliaiset tietysti mahtuvat, mutta sitten ei tule monnisia. Piikkarit menevät seurassa kuin seurassa, ei juuri ongelmia.

Ehdotukseni:

Tetrateema: 2-3 pientä tai keskikokoista tetraa, 20-30 kalaa kutakin lajia. 2-3 monnista, 8-15 kutakin lajia. muutama partis. Nuolimonneja tusina. 2-3 lajia pieniä amerikkalaisia kirjoahvenia, kuten apistoja tai akaroita. Ja vielä mahtuisi joku pieni pleko, piikkisilmiä ja jotain muutakin, vaikka lasimonneja jos haluaa.

Toinen ehdotus, isompia kaloja ja Aasia-teemaa: 6 tiikerinuoliaista, 8 leväbarbia, 4 sinirihmakalaa, piikkisilmiä, 30 kiilakylkeä, 12 punapääbarbia.

Molemmissa ehdotuksissa pitäisi vielä tarkistaa lajien lämpötilavaatimukset.
irina
Starting Member
Starting Member

Kiitos kaunis vastauksistanne, Pirre ja Liisa S.

Liisa S, olet taatusti ihan oikeassa noista palettikaloista. En olisi itse tullut ajatelleeksikaan tuota lisääntymisasiaa ongelmana. Edellisessä akvaariossa (250l) mulla oli palettikalapariskunta ja ne tosiaan lisääntyi. Onneksi lähieläinkauppa vaihtoi kalanpoikasia kissan- ja koiranruokaan. Paletit on kyllä ihania. Ehkäpä joskus sitten perustan niille oman altaan, kunhan saan tämän ison altaan perustettua...

Kimalaismonnilla tarkoitan sitä isoa, Leiocassis poecilopterus(ko) se on hienommalta nimeltään. Kirjoitinkin siitä jo tuonne Monnipuolelle ja kyselin lisää infoa. Ostin nimittäin sellaisen edelliseen akvaariooni (ja nolona myönnän, että ihan ulkonäön perusteella - en tiennyt kalasta mitään ja se, että myöskään eläinkaupantäti ei osannut kertoa mitään olisi pitänyt olla selvä merkki siitä että kala olisi pitänyt jättää ostamatta... muttakunseoliniinsöpö. Hyi mua!) ja kaikki meni tosi hyvin. Palettikalapariskunta asui altaan toista päätä, kimalaismonni toista päätä. Mun mielestä se kimalaismonni oli tosi rauhallinen tapaus, ei syönyt muita kaloja (ellei sitten joskus napannut palettikalanpoikasta, en tiedä?). Taisi se mun Toveri sitten olla sitten joku poikkeus, kun joku muukin kertoi siitä kuinka kimalaismonni on syönyt tetroja. Koska haluan tetra-akvaarion, taidan jättää sen kimalaismonnin väliin ja miettiä, olisiko jotain muuta vähän värikkäämpää isoa kalaa joka sopisi (ehdoituksia, ehdoituksia?). Mulla ei ikinä ole ollut tiikerinuoliaisia - otetaanko niitä akvaarioon yksi vai useampi? Monniset on kivoja, mutta aika pieniä yleensä (kai niitä on jotain isompiakin, n. 10 senttisiä, vai mahdanko muistaa ihan väärin... ). Mun mielestä olisi visuaalisesti kaunista saada tetrojen rinnalle jotain vähän isompaakin, jos se muuten on vain mahdollista...

Liisa S, mielestäni tuo tetrateema ehdoituksesi on sellainen, joka kuulostaa hyvältä. Miehen mielestä rubiinitetroja pitää ehdottomasti olla, joten niitä sitten. Mitkä muut tetrat sopisivat? Sopivatko tiikerinuoliaiset tähän?

Pirre, vai ei Oulusta saa isoa akvaariota ostamalla. Pöh. Ehkä tosiaan joku liike voisi sellaisen sitten tilata. Toivottavasti.

Irina
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja hannu »

Todennäköisesti saat altaasi halvimmalla tilaamalla sen suoraan joltain valmistajalta. Oman 540 l altaani tilasin Porin Akvaariokeskuksesta. 12 mm lasista tehty allas kotiin kuljetettuna maksoi tuolta vähemmän kuin saman kokoinen 10 mm lasista Oulusta ostettuna.

Tuon kokoiseen runsaskasviseen altaaseen tarvii myös jonkinverran valoa. Loisteputket ovat varmaan halvin ja yksinkertaisin vaihtoheto, mutta pitkät valaisinkotelot ovat hankalia liikuttaa altaan päältä huoltoa varten. Jos hankit tuohon loisteputket kehotan hankkimaan 2 erillistä 2 putkista valaisinkoteloa, niitä siirtelee paljon helpommin kuin yhtä isoa. Monimetalleja voisi tuohon myöskin harkita, mutta minulla ei ole niistä kokemusta joten ei siitä sen enempää.

Koska sinulle ei ole ainakaan ensialkuun tulossa isoja paljon sottaavia kaloja laittaisin suodatukseksi mattosuodattimen ja pari Eheimin 2252 sisäsuodatinta. Mattosuodattimesta tekisin liikuteltavan mallin eli joko sylinterimallisen tai omalle takalevylleen rakennetun, jolloin sitä voisi tarpeen tullen altaassa siirtää. Mattosuodattimista löydät hyvin paljon juttua tältä foorumilta hakua käyttämällä.

Mitä kasveihin tulee, kannattaa liittyä Oulun akvaarioseuran jäseneksi. Seuran kokouksissa on monesti tarjolla jäsenten tuomia altaan karsimisesta jääneitä ylimääräisiä kasveja. Ja lisäksi tietysti paljon hyviä neuvoja altaan perustamiseen ja hoitoon. Seuraava kokous on 4.3. Kannattaa oikeastaan käydä jo ennen altaan ostamista/tilaamista. Seuran jäsenillä on paljon kokemusta noista isoistakin altaista ja hyvien neuvojen avulla tulee monta ikävää virhettä vältettyä.

Hannu
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Mattosuodattimesta kokemuksia ja teoriaa sekä suurista että pienistä akvaarioista löydät sivuiltani:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... index.html
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... t_ase3.php
http://aquahoito.info/suomi/tanganjika/ ... -matto.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

hannu kirjoitti: pitkät valaisinkotelot ovat hankalia liikuttaa altaan päältä huoltoa varten.
Ellei sitten laita niitä roikkumaan katosta koristeketjuilla, niin ei tarvitse kuin nostaa huoltojen ajaksi? [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

keilanleveys

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Tai hanki niin kapeakeilaista valaisinta, ettei tarvitse nostaa lainkaan ylemmäs eikä alemmas. Tosin tämä soveltunee vain avoimeen tai puoliavoimeen, pintakasvilliseen akvaarioon, koska valo muuten voi heijastua kansilaseista ikävästi silmään.

Valaisinvalmistajia:
http://www.adlux.fi/index.html
http://www.idman.fi/page.asp?languageid=FI
http://www.tamla.fi/livalLaaja.htm
http://www.innojok.fi/tuotteet.html
http://www.powerset.fi/valo/index.htm
http://www.thornlight.fi/
http://www.osram-os.com/products/lampmo ... line4.html

http://www.aqua-web.org/users/saurama/valo1.htm
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

jartzu65 kirjoitti:
hannu kirjoitti: pitkät valaisinkotelot ovat hankalia liikuttaa altaan päältä huoltoa varten.
Ellei sitten laita niitä roikkumaan katosta koristeketjuilla, niin ei tarvitse kuin nostaa huoltojen ajaksi? [;)]
Minulla on akvaarion takana rimat kannattamassa hyllyä, jonka alapinnassa on koukut. Valaisimet on ripustettu ketjuilla noista koukuista. Vaisimia joutuu siirtämmään paikoiltaan vain jos tekee jotain isompaa remoniita akvaariossa. Normaali ruokinnassa, vedenvaihdoissa ja kasvien karsinnoissa lamppuja ei tarvitse siirrellä, koska ne ovat riippuvat ja siten helposti syrjään työnnettävissä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Tiikerinuoliainen on parvikala, eli niitä otetaan joko useita tai ei ollenkaan. Ja ne tekevät joskus tuhmiaan muille kaloille, eli niitä ei pidä ottaa ainakaan monnisten seuraksi. Silmättömät monniset ovat surullinen näky. Tikru kasvaa kunnon hoidossa jopa 30-senttiseksi, joten parvi sellaisia tarvitsee hyvin paljon tilaa. Ilmoisestikin erittäin vaativa hoidokki, sillä valtaosa niistä jää tuskin 10-senttisiksi surkimuksiksi "normaalilla" hoidolla.

Isoimmat monniset, kuten kuonovihermonninen ja ruutumonninen, saattavat venyä juuri ja juuri 10-senttisiksi.
irina
Starting Member
Starting Member

Kiitos kaunis taas kaikille vastauksista!

- Kyselin tänään paikallisesta eläinkaupasta, myyvätkö he isoja akvaarioita ja mihin hintaan. Varastossa taisi suurin olla 320l, siitä isommat saa tilaamalla. 700 litran akvaario maksaisi n. 700€, korkeus on kuulemma 60cm, samoiten leveys. Pituutta en kysynyt, mutta kai se sitä parin metrin luokkaa olisi. Mulla ei ole minkäänlaista hajua altaiden hintatasoista, joten miltä 700 litraa = 700€ kuulostaa?

- Kansilasit on pakko olla. Sen sanelevat kolme kissaa ja lähes kymmenkunta koiraa... En halua että a) akvaarion pinta on karvainen (noista nelijalkaisista irtoaa ihan käsittämätön määrä karvaa!) ja b) kissa putoaa akvaarioon ja litimärkänä vetää olohuoneessa paniikkirallia akselilla tv-sohva-nojatuoli-tietokone... Koettu on edellisen akvaarion kanssa. Kissoilla oli tapana nukkua ihanan lämpimien lamppujen päällä ja pari kertaa kun kansilasit ja lamput eivät olleet paikallaan ja kissa vanhasta tottumuksesta hyppäsi.... Pulipuli!

- Hannu, kiitos tuosta Oulun akvaarioseuravinkistä. Löysinkin lisäinfoa tuolta linkeistä. Eihän mulla olisi käynyt mielessäkään...

- Vähän alkaa päätä särkeä, kun yrittää miettiä ja tutkiskella erilaisia suodattimia ja lamppuja. Okei, meinaa mennä vähän sormi suuhun... Joku mattosuodatin oli ihan outo käsite. Taidan delegoida nämä suodatin- ja lamppujuttujen ajattelut ja suunnittelut suoraan miehelle ja itse pohdin kaloja ja kasveja...

- Katselin tänään noita tiikerinuoliaisia eläinkaupassa. Kyllä ne mua viehättivät enemmän kuin jotkut monniset, vaikka toki tykkään niistäkin. Vaan kun valitoja pitää tehdä, luulen että pohjalla saavat asua piikkisilmät ja tiikerinuoliaiset.

- Millainen hiekka/sora on sellaista, että siinä viihtyvät sekä nuo pohjakalat että kasvit? Tummaa, vaaleaa? Paljonkohan hiekkaa/soraa saa n. 700 litran akvaarioon hankkia? Kannattaako soran sekaan sekoittaa jotain kasvilannoitetta?

Irina
pirre
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pirre »

Hei Irina

Hiekan määrästä en osaa sanoa kun itse hain hiekan sorikselta viime syksynä. Mutta tähän vuoden aikaan hiekkaa ei saa kun kaupasta.
Nyt ei tule mieleen hiekan merkki se löytyy varmaan oas:sin sivuilta
Minä laitoin hiekan alle seran instal stiks kasviravinnetta.

Suodattimista suosittelen että laitat 2 ulkosuodatinta ja sisäsuodattimen
700e=700l siis pelkkä allas ilman suodattimia ja jalustaa ko?
HEZZU
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HEZZU »

Paljonko hiekka maksaa esim. k- raudassa?
Ja paljonko hiekkaa olisi hyvä laittaa 128l akvaarioon?
Myydäänkö sitä talvella?
-HEZZU-
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Minulla on 740-litran altaassa kaksi Eheimin 2217-ulkopönttöä, yksi 2215 sekä 2048- ja 2252-sisäsuodattimet. Nämä ovat kaikki tarpeen, koska altaassa on esimerkiksi kaksi isoa plekoa jotka tuottavat jätettä aika tavalla. Kalastostahan se suodatustarve riippuu aika paljon. Vettä vaihdan kerran viikossa n. 40%.

Koska allas on pitkän mallinen (2,25m) eikä minulla ole ollut varaa satsata huimia summia valaistukseen, hoidan valaisun erikokoisten valaisimien avulla. Suurin on edellisestä altaasta jäänyt 160 senttinen kaksiputkinen, sitten lisäksi on neljä (8O ) lyhyempää valaisinta, jotka olen halvalla ostanut täältä AW:stä. Aikamoinen tilkkutäkki, mutta minulle ja kasveilleni on toistaiseksi kelvannut.
-Satu
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Joensuun K-raudassa Optirocin 0.1-0.6 mm hiekka maksoi 3,60 euroa säkki. Myydään myös talvella, sehän on hiekkapuhallusainetta. Tarvittava määrä riippuu altaan pohjapinta-alasta ja halutun hiekkakerroksen paksuudesta. Saatat selvitä yhdellä säkillä, voi mennä toistakin.
HEZZU
Member
Member

Kyselin vähän noista Oulun liikkeistä ja eipä niiltä löytyny, kuin sitä 0,5-1,2.
Uskallanko minä nyt tuota ostaa..
-HEZZU-
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.

Viesti Kirjoittaja rsy »

HEZZU kirjoitti:Kyselin vähän noista Oulun liikkeistä ja eipä niiltä löytyny, kuin sitä 0,5-1,2.
Uskallanko minä nyt tuota ostaa..
Kyllä tuo 'hyvin öljytty' on toiminut ja toimii monilla hyvin. Kunhan maltat pestä sen hiekan todella hyvin: hiekkaa ämpäriin, letkulla vettä perään ja möyhimään. Itse vuorottelen tulikuuman ja jääkylmän veden välillä, joka ämpärillisen kohdalla. Hiekka on puhdasta, kun poistovesi on kirkasta ja nokkaan ei nouse pakokaasun käryä.
-=Rami=-
Member

Oisko se hyvä se Oulun akvaarioseuran sivuilla oleva ohje?
Eli sanko täyteen hiekkaa ja suihku sinne pohjalle.Sitten kunhan nouseva vesi on kirkasta niin se on hyva.
-HEZZU-
rsy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rsy »

Itse olen laittanut hiekkaa vain noin puoli ämpärillistä. 'Huljuttelu' on ehkä pikkuisen mieto verbi kuvaamana sitä raivoamista, jota minä olen kourillani ja letkulla ämpärissä harrastanut... mutta jos ämpäri on lähes täynnä hiekkaa, niin ei sinne suurta myrskyä voi järjestää tai hiekat on viemärissä. Suosittelen pesemään 'vain' noin puoi ämpärillistä hiekkaa kerralla ja vedenpainetta niin paljon kuin kärsii.

--------------

Ja vielä: teet miten teet, niin tärkeintä on että poistuva vesi on (lopussa)kirkasta, eikä hiekka käryä mannemersulle. :mrgreen:
-=Rami=-
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Eikö tiskiaine ensimmäiseen veteen olisi ihan paikallaan? Sehän liuottaa rasvaa ja huuhtoutuu kaikista pesuaineista parhaiten pois.
rsy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rsy »

liina kirjoitti:Eikö tiskiaine ensimmäiseen veteen olisi ihan paikallaan? Sehän liuottaa rasvaa ja huuhtoutuu kaikista pesuaineista parhaiten pois.
Vapaaehtoisia? Anyone? :mrgreen:
-=Rami=-
Elite Member

rsy kirjoitti:
liina kirjoitti:Eikö tiskiaine ensimmäiseen veteen olisi ihan paikallaan? Sehän liuottaa rasvaa ja huuhtoutuu kaikista pesuaineista parhaiten pois.
Mikäs se siinä? 8-)
rsy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rsy »

liina kirjoitti:
rsy kirjoitti:
Mikäs se siinä? 8-)
Ei varmasti(kaan) mikään!
Jään odottelemaan testiraportteja!
-=Rami=-
Elite Member

rsy kirjoitti: Jään odottelemaan testiraportteja!
Sinä olet ehkä laittamassa sitä akvaarioon! :D Siis tietenkin ensimmäiseen pesuveteen ja käyttää virtaavaa vettä vasta loppupesuun.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Re: Ison akvaarion perustaminen

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

irina kirjoitti:Tarkoituksena on nyt, kun kerran tilaa on, hankkia iso akvaario, yli 500 litraa - mieluiten n. 800 - 1000 litraa.
Tämä on minusta mitä parhain lähtökohta ja ajattelutapa: tehdään tilaan sopiva allas. Itselläni oli myös mahdollisuus päättää altaan koko noin ja altaasta tuli 200 x 80 x 60. Tuo 80 senttiä leveytenä on ehkä hieman liikaa, sillä altaan keskivaiheilla ei enää yllä takalasin alaosaan ilman apuvälineitä. Vanha kikka, että tekee pahvista tms altaan mallin tilaan auttaa visualisoimaan tulevan altaan viemää tilaa, olisi paljastanut tuonkin "vian".

Isoa allasta suunnitellessa kannattaa muistaa se, että "kaikkea" menee enemmmän isossa altaassa. Sähköa, ruokaa, kaloja, hiekkaa jne jne. Eli ison altaan lähtö- ja juoksevat kustannukset ovat aika lailla isommat kuin jonkun 100-litraisen. Hoito ei useimmiten ole työläämpää ja enemmän aikaa vievää, mutta setupista riippuen näinkin voi käydä (iso kasviallas). Kustannukset voivat nousta sitäkin kautta, että isoon altaaseen tulee helposti hankkittua isompaa (ja erikoisempaa) kalaa, jotka ovat useimmiten kalliimpia kuin ne leipäkalat...

Ison altaan kanssa viimeistään kannattaa miettiä myös "teknisten" apulaitteiden käyttöönottoa. Ajastukset, vedenvaihtoletkut ja sen sellaiset apuvimpaimet helpottavat elämää kovin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”