Uuden akvaarion perustaminen (Oli: vaikeata...)
Valvoja: Moderaattorit
Uuden akvaarion perustaminen (Oli: vaikeata...)
Eilen sitten sain vihdoin akvaarion ja nyt tuli suuri ahdistus kun olen pari päivää lukenut näitä kypsytyshommia.
Hiekat on pesty ja ne on akvaariossa kuten myös vesi, suodatin, valo ym paikoillaan. Aamulla ennen töihin lähtöä laitoin kourallisen kukkamultaa tilkkaan vettä kuten muistan jostain joskus lukeneeni. Apteekkiin menin, mutta sielläpä ei ollut mitään mitä halusin ja palvelu oli sellaista että ei varmaan tulekkaan, joten hirvensarvisuolaa pitäisi sitten jostain saada. Vinkkejä mistä Helsingin keskustasta sitä saisi?
Voinko siivilöidä jo tuon multaveden akvaarioon vaikka minulla ei sitä hirvensarvisuolaa vielä ole? Ja kun saan sitä niin paljonko sitä laitetaan ja kuinka usein? pH testin ostin ja mitä sen lisäksi pitää ostaa? Nitriitti tai nitraattitestit? Voinko laittaa kasvit jo hiekkaan?
Apuah...
Hiekat on pesty ja ne on akvaariossa kuten myös vesi, suodatin, valo ym paikoillaan. Aamulla ennen töihin lähtöä laitoin kourallisen kukkamultaa tilkkaan vettä kuten muistan jostain joskus lukeneeni. Apteekkiin menin, mutta sielläpä ei ollut mitään mitä halusin ja palvelu oli sellaista että ei varmaan tulekkaan, joten hirvensarvisuolaa pitäisi sitten jostain saada. Vinkkejä mistä Helsingin keskustasta sitä saisi?
Voinko siivilöidä jo tuon multaveden akvaarioon vaikka minulla ei sitä hirvensarvisuolaa vielä ole? Ja kun saan sitä niin paljonko sitä laitetaan ja kuinka usein? pH testin ostin ja mitä sen lisäksi pitää ostaa? Nitriitti tai nitraattitestit? Voinko laittaa kasvit jo hiekkaan?
Apuah...
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Lisää se multavesi multineen akvaarion suodattimeen. Samoin lisää noin maustemitallinen kalanruokaa. Siinäkin on valkuaista, josta hajottajabakteerit vapauttavat ammoniumia.
Hirvensarvisuolaa löytynee kauppojen maustehyllyistä. Sitä kun on käytetty myös leivonnassa.
Ei tuo pelkkä multavesi taida riittää, koska typpibakteerit ovat kiinni pinnoissa (multahiukkasten pinnoissa).
Lisäät sitten jatkossa siis sekä ammoniumia että kalanruokaa, ja periaatteessa sen pitäisi riittää ongelmitta.
Jos näyttää vaikealle, niin lisää kukkamultaa, jotta varmasti saat elinvoimaisia bakteereita.
Hirvensarvisuolaa löytynee kauppojen maustehyllyistä. Sitä kun on käytetty myös leivonnassa.
Ei tuo pelkkä multavesi taida riittää, koska typpibakteerit ovat kiinni pinnoissa (multahiukkasten pinnoissa).
Lisäät sitten jatkossa siis sekä ammoniumia että kalanruokaa, ja periaatteessa sen pitäisi riittää ongelmitta.

Jos näyttää vaikealle, niin lisää kukkamultaa, jotta varmasti saat elinvoimaisia bakteereita.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Sitten se menee apteekin puolelle:danjuska kirjoitti:Tuota hirvensarvisuolaa ei muuten hevillä löydä edes kaupoista. Itse kolusin kaikki Hämeenlinnan seudun isot ja pienet kaupat, eikä löytynyt. Tosin ei liene ainoa tuote mitä ei Hämeenlinnasta niin vaan saa...
10% ammoniakkia tai ammoniumkloridia (eli salmiakkia, mutta ei sitä syötävää)
Ammoniumnitraattikin käy, mutta taitaan olla vaikeammin saatavissa.
Tärkeintä nimessä on juuri tuo ammonium-.
Ammoniumkloridia saa ainakin Helsingin keskustan Yliopiston Apteekista, hintakin oli hyvin kohtuullinen. Muutamasta muusta apteekista sain minäkin eioota, hirvensarvisuolaa en myöskään kaupoista löytänyt.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
Hakutoiminnolla varmasti löydät paljon tietoa, esim. sanoilla "kypsytys", "ymppi", ammoniakki... ja J. Järven sivuilla hyvät ohjeet.
Tuosta kukkamulta-asiasta sanoisin että laita sitä vielä suodattimeenkin (suodatinmateriaalin väliin rohkeasti vain!) ja sukkahousupussissa pohjahiekan päälle/sisään. Oma ymppini mainitsemallasi tyylillä ( vain kukkamultavesi akvaarioon) ei riittänyt alkuunkaan ja jouduin lisäämään- nyt viikon päästä olen päässyt nitriittilukemiin 0.1.
Ammoniumia tarvitset ravinteeksi lisäämillesi bakteereille ja kalanruokaa joka päivä. Itse ostin 10 % ammoniakkiliuosta tuon hirvensarvisuolan sijaan- helpompaa annostella ja ainakin meilläpäin sitä sai helposti. Eikä mainittavia hajuhaittoja ole ilmennyt.
Tarvitset juuri nuo nitriitti-ja nitraattitestit ja lisäksi ammoniumtestin jos haluat pitää pitoisuuden tarkalleen oikeana. Oikeista pitoisuuksista tietoa Jukka Järven sivuilla.
Itse ostin muutamia vahvoja kasveja, en koko kasvustoa kerralla, ja seuraan niiden vointia kypsytyksen edetessä. Vielä näyttävät voivan hyvin, toisaalta varsinainen nitriittipiikki on vielä tulollaan... Lisään kasveja sitten kun nitraattia on alkanut kehittyä ja ammonium-pitoisuutta voipi alentaa.
Terv. nim. Kanssakypsyttelijä
Tuosta kukkamulta-asiasta sanoisin että laita sitä vielä suodattimeenkin (suodatinmateriaalin väliin rohkeasti vain!) ja sukkahousupussissa pohjahiekan päälle/sisään. Oma ymppini mainitsemallasi tyylillä ( vain kukkamultavesi akvaarioon) ei riittänyt alkuunkaan ja jouduin lisäämään- nyt viikon päästä olen päässyt nitriittilukemiin 0.1.
Ammoniumia tarvitset ravinteeksi lisäämillesi bakteereille ja kalanruokaa joka päivä. Itse ostin 10 % ammoniakkiliuosta tuon hirvensarvisuolan sijaan- helpompaa annostella ja ainakin meilläpäin sitä sai helposti. Eikä mainittavia hajuhaittoja ole ilmennyt.
Tarvitset juuri nuo nitriitti-ja nitraattitestit ja lisäksi ammoniumtestin jos haluat pitää pitoisuuden tarkalleen oikeana. Oikeista pitoisuuksista tietoa Jukka Järven sivuilla.
Itse ostin muutamia vahvoja kasveja, en koko kasvustoa kerralla, ja seuraan niiden vointia kypsytyksen edetessä. Vielä näyttävät voivan hyvin, toisaalta varsinainen nitriittipiikki on vielä tulollaan... Lisään kasveja sitten kun nitraattia on alkanut kehittyä ja ammonium-pitoisuutta voipi alentaa.
Terv. nim. Kanssakypsyttelijä

kuinka paljon
Apteekki lupasi sekoittaa mulle 10% ammoniakkiliosta mutta osaako joku kertoa kuinka paljon, akvaario on n. 60 litrainen eli ei iso. 5ml 100 litraan mutta suunilleen kuinka monen päivän ajan? Siitähän sitten itse saan laskettua sen.
pyysin 50ml mutta nyt aloin sitten miettimään uudelleen että riittääkö se vai onko siinä liikaa.
pyysin 50ml mutta nyt aloin sitten miettimään uudelleen että riittääkö se vai onko siinä liikaa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Re: kuinka paljon
Ota vaikka koko desi. Se sekoittaminen maksaa, ei se ammoniakki eli vaikka joutuisitkin pulaan sen ylimääräisen puolikkaan kanssa ei rahallinen tappio ole kovinkaan suuri.Nia78 kirjoitti:Apteekki lupasi sekoittaa mulle 10% ammoniakkiliosta mutta osaako joku kertoa kuinka paljon, akvaario on n. 60 litrainen eli ei iso. 5ml 100 litraan mutta suunilleen kuinka monen päivän ajan? Siitähän sitten itse saan laskettua sen.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Jos ostaa väkevää ammoniakkia ja sekoittaa itse eli mittaa vaikka desilitran ammoniakkia litran astiaan ja täytää sen tiskatulla vedellä litraksi, säästää pitkän pennin.
Tuo laimentaminen kannattaa ehdottomasti tehdä ulkona; sen verran pistävä on ammoniakin "lemu".![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuo laimentaminen kannattaa ehdottomasti tehdä ulkona; sen verran pistävä on ammoniakin "lemu".
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
Koska itsekin kohta tuohon hommaan käyn niin haluaisin udella: miksi tislattu? Miksei hanavesi kelpaa? Ja toisaalta: kannattako sitä suotta laimentaa lainkaan? Laitetaan vahvempaa ainetta oikeassa suhteessa vähemmän.jarvij kirjoitti:Jos ostaa väkevää ammoniakkia ja sekoittaa itse eli mittaa vaikka desilitran ammoniakkia litran astiaan ja täytää sen tiskatulla vedellä litraksi, säästää pitkän pennin.
Terveisin nimimerkki: ostinpa litran 25% ammoniakkia lähiapteekista
Niinpä. Hirvensarvensuolaa sai tehtaan pussissa ilman vettä ollenkaan! Ja jos sitä 30 gramman määrää ei osaa jakaa esimerkiksi 30:een osaan, voinee sen laittaa esimerkiksi kolmeen litraan vettä. Annostelu kävisi silloin vaikka jokaisen keittiön desin vetoisella mitalla, missä on puolivälikin merkitty. Voisi vielä oman akvaarion tilavuuteen sovittaa tuon veden määrän, että saataisiin vaikkapa puoli desiä perusannokseksi päivittäin.Tapio Martimo kirjoitti:Laitetaan vahvempaa ainetta oikeassa suhteessa vähemmän.
Säilyykö se laimennettuna myös? Onhan toki pussin sisältö myös helppo jakaa viivaksi aseteltuna vaikka kansilasilla kolmeenkymmeneen tai muuhun sopivaan osaan.
Kun hirvensarvensuolaa annostellaan 1,35 gremmaa sataan litraan vettä, saadaan akvaarioon puhdasta ammoniumia 5mg/l.
Maksoi ihmeelliset 1,2 euroa apteekissa.