Nolona tunnustan, että mulla oli joskus tälläinen seura-akvaariossani. Löysin sen yhdestä eläinkaupasta eikä täti osannut kertoa mitään siitä. Ostin sen silti (hyi mua!), tietämättä yhtään, mitä ko. kala ympärisöltään vaatii, ihan vain sen upean ulkonäön perusteella. Onneksi kala söi, kasvoi ja tuntui viihtyvän akvaariossani n. kolme vuotta, kunnes annoin sen kaverilleni isompaan altaaseen, kun mulla ei ollut aavistustakaan, kuinka ison altaan ko. kala vaatii. Haluaisin hankkia kimalaismonnin tulevaan akvaariooni (n. 800-1000l), jos se muuten vain sopii sinne. Osaako joku kertoa mulle kimalaismonnista ja sen vaatimuksista?
Irina
Kimalaismonni (Leiocassis poecilopterus??)
Valvoja: Moderaattorit
kokemuksia
Tässä tosi epätieteellisiä parin vuoden omakohtaisia kokemuksia kimalaismonnista; sain sellaisen 250 l altaan mukana. Siellä se eli onnellisena ja rauhallisena monnisten ja keskikokoisten kirjoahventen kanssa. Siirsin kimalalisen kohta 500 l altaaseen, jossa oli isoja kirjoahvenia ja kardinaalitetroja. Aluksi syytin ahvenia tetrojen yöllisistä häviämisistä, mutta kun kimalainen vaihtoi allasta ja tetroja edelleen hävisi, totesin että kimalainenhan se syyllinen on. Kimalaismonnista ei näkynyt koko sen elinhistorian aikana liikkeelle koskaan. Ainoa elonmerkki siitä oli, että pienempiä kaloja hävisi. Onhan kala todella komea haavissa, mutta muuten siitä ei paljoa iloa ole.
be reasonable, do it my way.