8-kulmaisen "sisustusakvaarion" lajistoksi?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kaimania
Starting Member
Starting Member

8-kulmaisen "sisustusakvaarion" lajistoksi?

Viesti Kirjoittaja kaimania »

Tarkoituksenani olisi perustaa eteisen nurkkaan akvaario, jonka pääasiallinen tehtävä olisi valaista ja elävöittää muuten niin synkkää eteistä. Kokoluokaltaan se olisi 80 litran paikkeilla, riippuen vähän minkälaisen löydän liikkeestä. Valmiina minulla on tukeva puinen 8-kulmainen pöytä tarkoitusta varten. Valaistukseksi ajattelin seinään kiinnitettävää kohdevaloa ja akvaariosta tulisi suunnitelman mukaan kansilasiton. Merkittävä rooli tällaisessa akvaariossa olisi kasveilla, vaikkakin sinne jonkinlaista kalastoa olisi tarkoitus hankkia, kunhan akvaario muuten kunnolla kypsyy.
Entisestään minulla on ollut akvaarioita viidentoista vuoden ajan, ja olohuonetta koristaa tällä hetkellä 100-litrainen akvaario, jossa asustelee sinirihmapariskunnan lisäksi 12 kalan parvi "Paraguayn tetraa" (engl. white spot tetra, ks. juttu tetra-puolelta) ja muutama partis. Saa kommentoida yksittäisiä kysymyksiä tai vaikka kaikkia!

Tässä muutama kysymys, joihin mielelläni kuulisin kokemuksia, ehdotuksia, mielipiteitä ja tyrmäyksiä.. [;)]
1. Perheessä on koira, joka tosin ei yllä akvaarion pinnan korkeudelle. Millaisen työn avonaisessa akvaariossa leijuvat karvat +muu pöly aiheuttavat?
2. Pinnalle haaveilin pistiasta tai jostain muusta kelluskasvista. Olisiko ehdotuksia muuksi kasvistoksi? Akvaario on todennäköisesti melko korkea muuhun kokoonsa nähden.
3. Laitteisto? Sen tulisi olla mahdollisimman huomaamaton, kyseessä on ennen kaikkea koristeakvaario! Valaisinmalliehdotuksia?
4. Kalasto? Yleensä kannatan parin-kolmen lajin taktiikkaa. Mieluiten mahd. iso parvi jotain kuin rääppeitä sieltä täältä... Ajattelin hankkia pyöreää soraa ellei peräti hiekkaa pohjalle. 100-litraisen terävälle soralle en voi Corydoraksia ottaa, kävisikö jokin mahd. pieni laji tänne (pohjapinta-ala on varmaan melko pieni). Miten hiekkapohja yleensä toimii akvaariossa? Kalat eivät missään tapauksessa saa hyppiä -kansilasia kun ei tosiaan ole-, eli lajien tulisi olla melko rauhallisia.

Kiitos kaikille avusta, teistä on paljon iloa! :D
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Mites sellainen sisustusidea että laitat pohjalle puhallushiekan, joitakin kiviä ja Keihäslehteä(anubias) ja sitten pohjasta pintaan asti juurakon tai pari johon on sidottu kiinni Jaavansaniaista, molemmat noista menestyvät vähemmässäkin valossa varsinkin jos sinne pinnalle sitä pistiaa tulee varjostamaan.

Joku varmaan ehdottaa mattosuodatinta, mutta minä laittaisin jonkun ulkosuodattimen ja sen imuputken saisi näppärästi jonkun juurakon taakse piiloon.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alba
Starting Member
Starting Member

Minulla samanlainen

Viesti Kirjoittaja Alba »

Minulla on juuri kypsymässä kahdeksankulmainen n. 100 litran akvaario (halkaisija 50 cm, korkeus 50 cm). Suodattimena on ulkosuodatin, koska se on helpoin tuonne sijoittaa. Suihkuputki on todella hankala kiinnittää ja jätin sen pois. Paras valaisintyyppi tuollaiseen on mielestäni pistemäinen valonlähde, jotta saa riittävästi tehoa pienelle pinta-alalle. Minulla on elohopeapurkauslamppu.

Sisustuksena minulla on pystyssä oleva, pintaan asti ulottuva juurakko. Pohjalla on hiekkaa. Kasveja on tarkoitus laittaa runsaasti. Juurakkoon kiinnitän Anubias-lajia. Juurakon sivuille ja taakse laitan köynnöstäviä kasveja, keskelle ehkä lumpeen ja eteen pientä melalehteä. Saa nyt nähdä miten suunnitelma muotoutuu. Pintakasvit varjostavat aika paljon tuollaista pienen pinta-alan korkeaa allasta, joten ajattelin tyytyä pintaan ulottuviin kasveihin. Lumme tekee kauniita kelluslehtiä ja kukkiakin ja ne voi aina katkoa pois jo ne varjostavat liikaa.

Kalastoksi ajattelin keltakääpiöahvenia tai hunajarihmakaloja ja parvea tulirasboroita tai kääpiörasboroita. Valitse pieniä rauhallisia kaloja, jotka eivät ole kovia uimareita. Amanoravut voisivat olla hyvä vaihtoehto levien syöjiksi.

Corydoras-lajeista parhaiten kävisivät minilajit, jotka eivät ole tiukasti pohjassa pysyviä. Pohjakalaksi voi sopia parvia pienehköjä monnisia, jos kasveilta jää vapaata kaivelemistilaa eikä pohjalle ole muita kaloja tuppaamassa. Näitä kalavalintoja voisi kyllä joku kokeneempi kommentoida.

Meillä on yksi avoin akvaario. Huonepöly ei juurikaan haittaa. Roskat voi imeä veden pinnalta vettä vaihtaessa. Avoimesta akvaariosta haihtuu aika lailla vettä mutta se riippuu altaan pinta-alasta ja veden lämpötilasta eikä tuollaisessa altaassa pitäisi olla ongelma. Lammikoissa elävät kalat, esimerkiksi killit ja taistelukalat, ovat kovia hyppimään pois altaasta. Kokemukseni mukaan tetroilla, monnisilla ja kääpiöahvenilla ei ole mitään kiinnostusta käydä katsomassa mitä akvaarion ulkopuolelta löytyy. Tietysti mikä tahansa kala voi hypätä. Akvaarion päälle voi viritellä verkkoa mutta se kyllä häiritsee esteettistä silmää.
Maarit_S
Junior Member
Junior Member

Re: 8-kulmaisen "sisustusakvaarion" lajistoksi?

Viesti Kirjoittaja Maarit_S »

kaimania kirjoitti: 1. Perheessä on koira, joka tosin ei yllä akvaarion pinnan korkeudelle. Millaisen työn avonaisessa akvaariossa leijuvat karvat +muu pöly aiheuttavat?
Enpä usko, että koirankarvoista aiheutuisi suurempia ongelmia... Mulla on 3 koiraa, jotka kuljeskelevat kaiken aikaa avonaisen akvaarion ohi, enkä ole ainakaan huomannut koirankarvoja akvaariossa. Jos jokunen sinne joutuukin, lähtevät varmasti pois esim. vedenvaihtojen ja muun siivouksen yhteydessä. Vedenvaihtojahan joutuukin pienehköissä altaissa tekemään useasti, itse vaihdan 73-litraiseen vettä kahdesti viikossa.

Kaunis sisustuselementti siitä varmasti tulee!

- Maarit
Voiko kala hukkua?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”