Haimonni
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Haimonni on suureksi kasvava, vilkas parvikala. On kotoisin Aasiasta.
Pehmeänpuoleinen vesi.
Vauhkoontuu helposti pelästyessään.
Haimonni ei ollenkaan sovellu tavalliseen kotiakvaarioon.
Tarvitsee hyvin suuren, pitkänomaisen akvaarion. Liekö edes 1000 litraa riittävä.
Pehmeänpuoleinen vesi.
Vauhkoontuu helposti pelästyessään.
Haimonni ei ollenkaan sovellu tavalliseen kotiakvaarioon.
Tarvitsee hyvin suuren, pitkänomaisen akvaarion. Liekö edes 1000 litraa riittävä.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Se on kai sitten haimonnin "pikkuserkku" pikkuhaimonni, joka jää pienemmäksi, sellaiset 30-50 cm. Mutta silti edelleen sekin sopimaton tavalliseen akvaarioon.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Nuo haimonnin sukulaislajit, pikkuhaimonni ja "paronihai(monni)" ovat huomattavasti harvinaisempia Suomessa. Pikkuhaimonnia ei välttämättä ole edes koskaan tuotu Suomeen, ainakaan varmasti tunnistettuna. Joskus tuosta kalasta oli puhetta täällä A-W:ssäkin, kun joku tukku ilmoitteli siitä listoillaan. Tarkempaa tietoa minulla ei ole kalasta. Lajista riippumatta kaikki haimonnit ovat jokatapauksessa sopimattomia akvaariossa pidettäviksi.
Luulempa, että kyseisen tapauksen kala on kuitenkin mitä todennäköisemmin se ihan tavallinen 120-senttiseksi kasvava haimonni, josta vaan taas kerran annetaan väärää tietoa.
Myytäisiinköhän näitä ollenkaan, jos akvaariokauppojen asiakkaat saisivat ostohetkellä oikeaa tietoa kalasta?
Luulempa, että kyseisen tapauksen kala on kuitenkin mitä todennäköisemmin se ihan tavallinen 120-senttiseksi kasvava haimonni, josta vaan taas kerran annetaan väärää tietoa.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
"It's an addiction and it can't be fixed"
Arvaan, että sen pituus on jotain kahden metrin luokkaa korkeintaan. Jos kaupan täti suositteli 45-senttistä kalaa tähän, niin jossain on jotain vikaa. Kala siis pystyy uimaan peräti neljä kertaa oman pituutensa ennen kuin tulee seinä vastaan. Varmaan tosi kivaa! Ja kuten tuossa edellä jo kuulit, todennäköisesti on isommasta lajista kyse.AnKu kirjoitti:Allas on n.700 litraa
En halua olla v-mäinen, mutta ihmetyttää vaan mikä saa ihmiset ostamaan näin isoja kaloja altaisiinsa ja mikä saa toiset niitä myymään...
The plural of anecdote is not data.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Sama juttu.En halua olla v-mäinen, mutta ihmetyttää vaan mikä saa ihmiset ostamaan näin isoja kaloja altaisiinsa ja mikä saa toiset niitä myymään...
Epäilen, että monet eivät tiedä lopullista kokoa ostaessaan ja että ainakin osalla kauppiaalla on se raha mielessä. Tämä on surullista kyllä kalaa ajatellessa.
Voihan nenä... kuulemani mukaan pienemmätkin monnit elävät helposti tuonne 10-15 vuoden tietämille, eli tämä on vielä teini-ikäinen. Toisaalta tiedossa on sekin, että liian pienessä akvaariossa pidetyt kalat voivat saada aikamoisen kasvupyrähdyksen päästyään isompaan altaaseen...AnKu kirjoitti:Myyjä sanoi että kala tuskin edes kasvaa kovinkaan suureksi, koska oli ollut 200 litrasessa 4- vuotiaaksi.
Myöhäistä tietty huutaa kun maito on jo maassa. Voithan ehkä yrittää pitää tuota kalaa ja kaupata sen sitten jollekulle tosi ison altaan omaavalle kun kasvaa yli 20-senttiseksi. Tai jotain...
The plural of anecdote is not data.
Jos minä saisin euron aina kun kuulen jonkun akvaariokaupan myyjän antaneen vääriä tietoja kalojen sopivuudesta ihmisten altaisiin, asuisin jo rantahuvilassa Etelämeren saarella
Surullinen juttu, saat sympatiani. Seuraavan kerran, ethän usko kalakaupan myyjiä, vaan otat itse selvän mitä haluat ostaa ja sitten ostat vain sen.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Surullinen juttu, saat sympatiani. Seuraavan kerran, ethän usko kalakaupan myyjiä, vaan otat itse selvän mitä haluat ostaa ja sitten ostat vain sen.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
-
- Advanced Member
Minulta et. On erikoista, että akvaariokaupan myyjään luotetaan usein sokeasti. En tiedä, olenko minä sitten erityisen valistunut tai epäluuloinen kuluttaja, mutta minä yleensä itse selvitän sen kauppatavaran taustat, mitä olen ostamassa. Tämä pätee autokaupasta esim uuden tietokoneen ostamiseen. Ja totta ihmeessä se on _minun_ vastuullani selvittää, mitkä kalat altaaseeni fyysisesti sopivat, mitkä kalat tulevat toimeen keskenään ja mitkä kalat sopivat altaaseeni vesiarvojen puolesta.Behemot kirjoitti:Surullinen juttu, saat sympatiani.
Tottakai myyjällä on osa vastuusta - mutta eikö kuluttajalla ole mitään vastuuta?
(Sanonpahan nyt vielä senkin, että minulla on varsin hyväksi ja luotettavaksi osoittautunut akvakauppias, joka ei Ankulle haimonnia olisi myynyt.)
Minusta on aika luonnollista (joskaan ei erityisen hienoa), että valistumaton henkilö olettaa akvaariokauppojen henkilökunnan a)tietävän mitä he myyvät ja b) olevan kiinnostuneita oikean tiedon antamisesta asiakkaille, sillä menestyvä ja pitkäkestoinen harrastus olisi heidän omankin pitkän tähtäimen (taloudellisen) etunsa mukaista. Niinhän sitä siis luulisi.
Jos on aloittelija, ja kysyy myyjältä jotakin ja myyjä vastaa, on luonnollista luottaa- tuntevathan autokauppiaat myymiensä autojen ominaisuudet.
Tietysti kuluttajallakin on vastuu, mutta akvaariokaupankäynnissä tarvittava epäluuloisuus kyllä ylittää normaalin varovaisuuden rajat kirkkaasti. Lopuksi, eläimen ei tulisi joutua kärsimään siitä että kuluttaja ei huomaa heti aluksi olla äärimmäisen epäluuloinen akvaariokaupassa. Kauppiaan vastuu on siis mielestäni -aloittelijoista puhuttaessa- suurempi, sillä heidän velvollisuutensa tietää akvaarionhoidosta on suurempi kuin aloittelijan.
Aloittelijaa ei mielestäni tule haukkua, vaikka hän olisikin mokannut -ainakin allekirjoittanut muistaa vielä, että on joskus tullut itsekin luotettua myyjään ja se on kostautunut. On parempi asia ottaa asioista selvää jälkikäteen kuin ei silloinkaan. Siinä vaiheessa kun itse valittuja kaloja alkaa myyskennellä pois/akvaariossa jyllää tauti/nitriittipiikki niittää kalastoa tms. on itse tilanne jo aivan riittävän "opettavainen".
Siinä tilanteessa haukku ei enää paranna asiaa, mutta asialliset neuvot kylläkin, ja kannustus radikaaleihinkin korjaustoimenpiteisiin. Asiallisetkaan neuvot eivät yleensä tunnu hyvältä, eikä epäluulon oppiminen myöskään, enkä usko että kovin montaa ihmistä huvittaa kuunnella asiallisiakaan neuvoja "olisit ottanut aikaisemmin selvää"-asenteella annettuna kuolleiden kalojen roskiin kiikuttamisen lomassa.
Onhan se ikävää kun aloittelijat tekevät aloittelijoiden mokia. Mutta vielä ikävämpää on, jos aloittelijat tekevät aloittelijoiden mokia ja me kokeneemmat pelottelemme heidät pois niin että saadaan "kokeneita" sählääjiä.
Jos on aloittelija, ja kysyy myyjältä jotakin ja myyjä vastaa, on luonnollista luottaa- tuntevathan autokauppiaat myymiensä autojen ominaisuudet.
Tietysti kuluttajallakin on vastuu, mutta akvaariokaupankäynnissä tarvittava epäluuloisuus kyllä ylittää normaalin varovaisuuden rajat kirkkaasti. Lopuksi, eläimen ei tulisi joutua kärsimään siitä että kuluttaja ei huomaa heti aluksi olla äärimmäisen epäluuloinen akvaariokaupassa. Kauppiaan vastuu on siis mielestäni -aloittelijoista puhuttaessa- suurempi, sillä heidän velvollisuutensa tietää akvaarionhoidosta on suurempi kuin aloittelijan.
Aloittelijaa ei mielestäni tule haukkua, vaikka hän olisikin mokannut -ainakin allekirjoittanut muistaa vielä, että on joskus tullut itsekin luotettua myyjään ja se on kostautunut. On parempi asia ottaa asioista selvää jälkikäteen kuin ei silloinkaan. Siinä vaiheessa kun itse valittuja kaloja alkaa myyskennellä pois/akvaariossa jyllää tauti/nitriittipiikki niittää kalastoa tms. on itse tilanne jo aivan riittävän "opettavainen".
Siinä tilanteessa haukku ei enää paranna asiaa, mutta asialliset neuvot kylläkin, ja kannustus radikaaleihinkin korjaustoimenpiteisiin. Asiallisetkaan neuvot eivät yleensä tunnu hyvältä, eikä epäluulon oppiminen myöskään, enkä usko että kovin montaa ihmistä huvittaa kuunnella asiallisiakaan neuvoja "olisit ottanut aikaisemmin selvää"-asenteella annettuna kuolleiden kalojen roskiin kiikuttamisen lomassa.
Onhan se ikävää kun aloittelijat tekevät aloittelijoiden mokia. Mutta vielä ikävämpää on, jos aloittelijat tekevät aloittelijoiden mokia ja me kokeneemmat pelottelemme heidät pois niin että saadaan "kokeneita" sählääjiä.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Minäkin menen kyllä urheiluvälinekauppaan olettaen että siellä joku osaa neuvoa oikeat sukset minulle. Oletan myös että rautakaupassa minulle ei myydä sementtiä vedeneristysmassan sijasta jos kysyn sopivaa vesieristettä..? Kyllä kauppiaaseen pitäisi pystyä luottamaan, mutta kun ei akvaariokauppiaiden suhteen voi. Itse olen maat ja mantereet kolunnut löytääkseni omat "luottokauppiaat", enkä enää suosi liikkeitä jossa palvelu ei ole hyväksyttävän tasoista. Vaan miten tavallinen tallaaja voi moisesta tietää mitään?
Tunnusta omistavani yhden tälläisen rescue-ressukan. Raukka oli 200 litraisessa akvaariossa, sai tilaa 600 litraa.
Akvaariokaupassa kehoitettiin miettimään kaksi kertaa otuksen ottamista, lueskelin kalan luonteesta ja päätin kuitenkin pelastaa raukan. Jos kala olisi osoittautunut varsinaiseksi ongelmatapaukseksi olisin sen lopettanut, mutta toisin kävi. Välillä pienempi kissani saa aiheutettua sille sydärin mutta muuten tuo sympaattinen 8 vuotias heppu tuntuu viihtyvän. Uutta kotia olen yrittänyt etsiä mutta kukaan ei ota vastaan. Toistaiseksi tuo pysyy nyt meillä, pituutta on noin 20 cm ja kala uiskentelee yöaikaan ympäri akvaariota, päivisin lähinnä hengailee pohjalla makoillen. Huimaa kasvua ei tapahtunut, ehkä muutama sentti. Nenä on ruvella vieläkin, kun entisessä "asunnossaan" välillä paukutti itsensä tajuttomaksi. Meillä on vain muutaman kerran saatu sätkyt ja menty päin lasia, koskaan ei kuitenkaan ole meillä itseään vahingoittanut.
En sitten tiedä onko tämä sitä minimallia, Väriltään on tumma, melkein musta, vatsa huomattavasti vaaleampi. Vastaavia en ole netistäkään löytänyt. Kunhan saan skannattua kuvan niin voin sen näytille laittaa.
Akvaariokaupassa kehoitettiin miettimään kaksi kertaa otuksen ottamista, lueskelin kalan luonteesta ja päätin kuitenkin pelastaa raukan. Jos kala olisi osoittautunut varsinaiseksi ongelmatapaukseksi olisin sen lopettanut, mutta toisin kävi. Välillä pienempi kissani saa aiheutettua sille sydärin mutta muuten tuo sympaattinen 8 vuotias heppu tuntuu viihtyvän. Uutta kotia olen yrittänyt etsiä mutta kukaan ei ota vastaan. Toistaiseksi tuo pysyy nyt meillä, pituutta on noin 20 cm ja kala uiskentelee yöaikaan ympäri akvaariota, päivisin lähinnä hengailee pohjalla makoillen. Huimaa kasvua ei tapahtunut, ehkä muutama sentti. Nenä on ruvella vieläkin, kun entisessä "asunnossaan" välillä paukutti itsensä tajuttomaksi. Meillä on vain muutaman kerran saatu sätkyt ja menty päin lasia, koskaan ei kuitenkaan ole meillä itseään vahingoittanut.
En sitten tiedä onko tämä sitä minimallia, Väriltään on tumma, melkein musta, vatsa huomattavasti vaaleampi. Vastaavia en ole netistäkään löytänyt. Kunhan saan skannattua kuvan niin voin sen näytille laittaa.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Bravo! Olisi aika nostaa taas se sama vanha kissa pöydälle - eli maahantuontikiellon järjestäminen akvaario-olosuhteisiin sopimattomille lajeille.
Kun ei itse tajua, niin pitää komentaa...hohhoijaa. Toivottavasti Rassi ei lue tätä keskustelua...
-T
Kun ei itse tajua, niin pitää komentaa...hohhoijaa. Toivottavasti Rassi ei lue tätä keskustelua...
-T
"Mikä suomenkielen verbi kuvaa parhaiten tapaa, jolla ripsimonni syö?"
Tuosta maahantuontikiellosta olen Huikko kyllä ihan samaa mieltä, vaikka minulla on kyseisen lajin edustaja. En todellakaan puolustele lajin akvaariokelpoisuutta.
Mahdollinen uusi ja parempi kotikin on ehkä löytynyt, jos minua vain olosuhteet miellyttävät
. Ihan kenelle vain en tuota anna. Sääliksi käy tuota kalalajia, kun niitä myydään todella pieniin akvaarioihin ihan surutta. Lopettaminenhan olisi yksi vaihtoehto mutta en tervettä kalaa kuitenkaan viitsisi lopettaa. Tuo on vielä niin omituinen väriltään, että on aika vaikea sanoa mitä lajia on ja kuinka suureksi oikeasti kasvaa.
Mahdollinen uusi ja parempi kotikin on ehkä löytynyt, jos minua vain olosuhteet miellyttävät

Löysin tollasen sivun
http://www.midwayshow.com/menagerie/mie ... intie.html onko se sun monni saman näkönen? Näiden mittahan on 25-30cm
http://www.midwayshow.com/menagerie/mie ... intie.html onko se sun monni saman näkönen? Näiden mittahan on 25-30cm
jep jep...tuontikiellon kannalla minäkin.
oliko edellisen viestin pointtina siis osoittaa että haimonni ei kasva tuota suuremmaksi? en aivan ymmärtänyt... nooh,tässä kuitenkin minun tulkintaani asiasta:
ostin alennusmyynneistä kirjan The Care and Maintenance of Aquarium Fish. kirja on siitä vänkä(syvältä), että aivan järjestään joka lajille suositellaan pienempää tilaa kuin mitä se tosiasiassa tarvitsee...
tässä kuvaus "Haimonnista"
Pangasius Catfish or Irridescent Shark (Pangasius sutchi)
The Pangasius Catfish is not really an aquarium fish, but fish dealers sell many of them. In the wild, they can reach 100cm in length.In an aquarium, they rarely exeed 20cm. A large aquarium, at least 120cm long, is recommended.
siis lyhyesti luonnossa metri ja mutta 120 pitkässä akvaariossa jäävät amerikkalaisten harrastajien onneksi kitukasvuisiksi, vain 20cm!
voi P**KELE mitä ohjeita...
oliko edellisen viestin pointtina siis osoittaa että haimonni ei kasva tuota suuremmaksi? en aivan ymmärtänyt... nooh,tässä kuitenkin minun tulkintaani asiasta:
ostin alennusmyynneistä kirjan The Care and Maintenance of Aquarium Fish. kirja on siitä vänkä(syvältä), että aivan järjestään joka lajille suositellaan pienempää tilaa kuin mitä se tosiasiassa tarvitsee...
tässä kuvaus "Haimonnista"
Pangasius Catfish or Irridescent Shark (Pangasius sutchi)
The Pangasius Catfish is not really an aquarium fish, but fish dealers sell many of them. In the wild, they can reach 100cm in length.In an aquarium, they rarely exeed 20cm. A large aquarium, at least 120cm long, is recommended.
siis lyhyesti luonnossa metri ja mutta 120 pitkässä akvaariossa jäävät amerikkalaisten harrastajien onneksi kitukasvuisiksi, vain 20cm!
voi P**KELE mitä ohjeita...
Kuin ilmetty itsensä. Juuri tästä lajista on kyse.Penu kirjoitti:onko se sun monni saman näkönen? Näiden mittahan on 25-30cm
Jaahas, jenkkien mielestä siis 120cm pitkä akvaario on suurisammeli kirjoitti:A large aquarium, at least 120cm long, is recommended.