Pari kysymystä ison Tanganyika altaan perustamisesta

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
amino
Starting Member
Starting Member

Pari kysymystä ison Tanganyika altaan perustamisesta

Viesti Kirjoittaja amino »

Tervehdys tässä samalla kaikille. Olen uusi kasvo näissä keskusteluissa ;)

Omaan 15 vuoden akvaarioharrastustaustan ja viimeiset 10 vuotta on tullut puljattua kiekkojen kanssa. Viimeisen parin vuoden aikana on ollut ilmassa tiettyä kyllästymistä ja olen tässä jo vuoden päivät puolitosissani miettinyt siirtymistä Tanganyika akvaarion pariin. Tässä apuna on tietysti ollut pieni sissisota kotona istuvan hallituksen suuntaan ja nyt olen vihdoin saanut hyväksynnän, jos hommaan nykyisille kiekoille uuden altaan.

Pohjaksi tässä vuoden aikana olen kaivanut pikkuhiljaa tietoa ja olen läpi käynyt niin Jukka Järven sivuston kuin tämän keskustelupalstan viestiketjut. Silti muutamia kysymyksiä on ilmaantunut ja lisäksi tietysti kokeneempien harrastajien neuvot ovat aina tarpeen.

Eli Tanganyika altaaksi on varattu 768 litran allas, jonka mitat ovat 160 x 80 x 60 cm, eli tilaa löytyy ihan mukavasti. Kiekot siirtyvät uuteen 350 litran altaaseen. Yritän jaksottaa tämän altaan rakennuksen vaiheittain ja tavoitteena on saada aikaiseksi pelkistetty, mutta näyttävän näköinen allas.

Ensinnäkin toivoisin mielipiteitä kalastosta? Olen itse katsellut Frontosia sillä silmällä ja haluaisin kommentteja niistä, sekä niiden seuraksi sopivista lajeista? Toinen vaihtoehto olisi tietysti Tropheus suvun allas, mutta siinäkin kohtaa kaipaan neuvoja eri Tropheuksien pistämisestä samaan altaaseen jne.? Yleisesti ottaen olen kiinnostunut erilaisista vaihtoehdoista ja yhdistelmistä ;)

Sisustuksellisesti olen ajatellut keinotekoisia kiviä, esim. lasikuidusta valmistettuja. Styroksin kanssa en lähde puljaamaan. Koska altaani on 80 senttiä syvä ja 60 senttiä korkea olen ajatellut sisustukseksi muutamaa todella iso 'kiven' lohkaretta (3-4). Pohjalle hienoa hiekkaa. Tausta on vielä vähän mietinnässä ja todennäköisesti en lähde rakentamaan taustalla omaa lasikuitua vaan pidän sen ihan lasina ja pistän taustalle esim. tumman harmaan kartongin, joka korostaa kaloja sekä kiviä. Sisustuksessa haen itselleni mahdollisimman hyvännäköistä ja näyttävää ratkaisua enkä välttämättä halua mennä ihan 100% linjassa sen kanssa mitä itse Tanganyika järvi tarjoaa kaloille. Mielipiteitä erilaisista vaihtoehdoista? Sekä tietysti kokemuksia esim. lasikuitukivien valmistamisesta?

Suodatuksesta vastaa Eheimin 2260, eli 1500 litraa puskeva suodatin ja lisäksi olen ajatellut rakentaa valutussuodatinta, joka operoisi toisen 2260:en kanssa. Nyt niin trendikkästä mattosuodatinta en ajatellut rakentaa. Toimiiko valutussuodatin Tanganyika-altaassa yhtä hyvin kuin perinteisessä?

Kolmas ehkä suurin kysymysmerkki tässä kohtaa on vielä tuo vesi ja sen arvojen ylläpitäminen? Asun Vantaalla ja veden pitäisi olla lähtökohtaisesti aika hyvää uuden suuntauksen kannalta, joskin kiekkojen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Eli kannattaa sisustukseen tunkea mitään kalkkipitoista vai kannattaako pelata pelkästään suolan avulla?

Vesiarvoja olen mittaillut erilaisilla litkuilla, mutta ajattelin tässä kohtaa ostaa kunnon mittarin, joka helpottaisi ja nopeuttaisi mittausta. Eli onko kenellä suositella mitään hyviä mittareita, joita esim. Aquaristikshop.com myy? Kiinteätkin ratkaisut kelpaavat, jos ne ovat toimivia ja luotettavia.

Cichlidisteihin meinasin liittyä heti alkuun, että pääsen suolakauppaan mukaan ja kivien rakennus on luvassa, joskus huhtikuussa. Kaloja pitänee katsella jossain toukokuun tai kesäkuun korvilla...

Kiitoksia kaikille etukäteen neuvoista ja kommenteista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”