Erään akvaarion tarina

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pikkupoika
Junior Member
Junior Member

Erään akvaarion tarina

Viesti Kirjoittaja pikkupoika »

Katkera tilitys hienon altaan vaiheista.

Ostin tuon altaan syksyllä ja käynnistin sen vanhan jo kauan toimineen altaan pohjahiekalla sekä vanhalla ulkosuodattimella. Samalla asensin tuohon paljon mainostetun mattosuodattimen. Sitten kun sain myytyä vanhan altaani eteenpäin meni tuo ulkosuodatin mukana ja allas jäi toimimaan tuon maton ja sisäpöhistimen turvin. Koska uusi allas oli isompi, piti siihen tietysti saada lisää kaloja. Toin siihen pari piikkisilmää ja 5 monnista lisää, lopputuloksena että altaassa ollut kiilakylkiparvi ja nuo uudet monniset kuolivat. Silloin sinne jäi 3 vanhempaa kirjomonnista, 4 tai 5 piikkisilmää, 5 mustatetraa ja 1 aikuinen partis + n kpl poikasia. Nyt pari viikkoa sitten hain 4 lehtikalan poikasta ja lopputuloksena pilkkutauti joka vei, kieltämättä lukuisaksi paisuneen (n. 20 poikasta), partisparven sekä nuo lehtikalat.

Alkaa väkisinkin mietityttämään että onko tuo mattosuodatin kuitenkaan niin loistava kuin kehutaan. Tuntuu että pienikin kalastolisäys muuttaa tasapainoa liikaa. Ja veden kirkkautta ja puhtautta ei ole voinut pahemmin kehua koko altaan elon aikana.

Ja taustatietoina:
- 250 litraa
- puhallushiekkapohja
- pisaramallinen mattosuodatin (j.järven laskureilla mitoitettu)
- kasvisto mallia viidakko
- vedenvaihtoina 40-50 % / vko

Ei ymmärrä, ja hetken päästä taitaa myyntipalstalle ilmaantua 250l allas kaikkine tarvikkeineen, ilman mattoa joka löytyy kaatopaikalta.
"minä en koskaan milloinkaan
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Jos toit liian äkkiä uusia kaloja? Hiekka ei ollut vielä optimissaan perustamisen jälkeen, eikä mattokaan. Lisäksi jos allas on ollut pitkään vähillä kaloilla, bakteereilta loppuu ruoka ja ne vähenevät.

Pilkkutautiin tuskin on parempaa syytä kuin itse taudinaiheuttaja ja uusien poikasten osalta muuttostressi.

Jos lahjoittaisit sen pisaramaton, ennemmin kuin kaatikselle viskaat? [;)]
Viimeksi muokannut 111na, 14:10, 24.02.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Erään akvaarion tarina

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

pikkupoika kirjoitti:Toin siihen pari piikkisilmää ja 5 monnista lisää, lopputuloksena että altaassa ollut kiilakylkiparvi ja nuo uudet monniset kuolivat.
Mitäs nitriittiarvot olivat tuolloin? Ja tuo pilkkutauti tuskin ainakaan mattosuodattimestasi johtui [;)]
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minä en ymmärrä mitä tekemistä mattosuodattimella ja pilkkutaudilla on?
Jos ei karanteenaa uusia kaloja voi helposti saada jonkin kalataudin. En ymmärrä tässäkään mattosuodattimen osuutta kalatauteihin.

En varauksetta suosittele alkuperäisestä mallista poikkeavia mattosuodatinratkaisuja. Käyrässä matossa sisäpuoliset solut menevät kasaan, joten lopullista mitoitusta en tunne.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
sokeri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sokeri »

Oliskohan uusien kalojen karanteenaus ollut järkevää, jos altaassa oli jo ennestään kaloja?
pikkupoika
Junior Member
Junior Member

Nitriittitestiä en omaa, mutta nitraattiarvot 10-20.
Ja eikös taudinaiheuttajia periaatteessa ole altaassa aina, ja jokin muutos oloissa saa taudin puhkeamaan. Ajoin takaa sitä että onko tasapaino niin herkkä että muutaman kalan lisäys heilauttaa altaan oloja niinpaljon että tauti puhkeaa.
Karanteeniallasta en omaa, mutta epäilen että onko syy tauteihin ihan niin suoraviivainen että sormi osoittaa vain kalat myyneeseen liikkeeseen.
Itse lähden olettamuksesta että tuo mattosuodatin vaan ei yksinkertaisesti toimi, syystä tahi toisesta.
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-
111na
Elite Member
Elite Member

Matto sopivalla tasaisella läpivirtauksella antaa kodin hyvälle nitrobakteerikannalle. Kuitenkin kanta lisääntyy aina siihen kokoon, minkä verran bakteereilla on purtavaa, ammoniumia ja nitriittiä. Lisättäessä kaloja kestää aikansa ennenkuin bakteerikanta kasvaa ja tänä aikana on vaarana nitriitin nousu.

Kun altaassa on vielä sisäsuodatinkin lisäksi, on kumma että vesi ei ole kirkasta!

Hiekkapohjan kanssa on hyvä olla myös kierteissarvikotiloita, niin pohjan hapekkuus lisääntyy ja bakteerit saavat enemmän kotitilaa ja kokonaisuus vakautta.
pikkupoika
Junior Member
Junior Member

Niin, syitä en tiedä mutta hermosto loppuu. Enkä usko että nitriitin nousu voi syynä olla, vettä kun olen vaihtanut viimeaikoina useammin kuin kerran viikossa.
Mutta vesi ei ole ollut kirkasta oikeastaan koskaan, siis lähelläkään sitä kirkkautta mitä oli edellisessä altaassa ulkosuodattimen kanssa.
Ja hiekassa on kierteissarvikotiloita, silti pohja tukkeutuu paikkapaikoin mutta se on autettu aina pöyhimisellä.

Niin ja mainitsematta jäi, että allasta on vaivannut leväongelma oikeastaan kokoajan. Kuriin sen sai lyhentämällä valaisusaikaa roimasti, silti levää kasvaa oikeastaan kokoajan.
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-
Vairus
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vairus »

pikkupoika kirjoitti:Niin, syitä en tiedä mutta hermosto loppuu. Enkä usko että nitriitin nousu voi syynä olla, vettä kun olen vaihtanut viimeaikoina useammin kuin kerran viikossa.
Mutta vesi ei ole ollut kirkasta oikeastaan koskaan, siis lähelläkään sitä kirkkautta mitä oli edellisessä altaassa ulkosuodattimen kanssa.
Ja hiekassa on kierteissarvikotiloita, silti pohja tukkeutuu paikkapaikoin mutta se on autettu aina pöyhimisellä.

Niin ja mainitsematta jäi, että allasta on vaivannut leväongelma oikeastaan kokoajan. Kuriin sen sai lyhentämällä valaisusaikaa roimasti, silti levää kasvaa oikeastaan kokoajan.
Millä tavoin tuo pohjantukkeutuminen on huomattavissa?
111na
Elite Member
Elite Member

pikkupoika
Junior Member
Junior Member

TzeeNTch kirjoitti: Millä tavoin tuo pohjantukkeutuminen on huomattavissa?
Etulasia vasten oleva hiekka menee harmaaksi paikoin, ja pöyhiessä tulee kuplia sekä paljonpuhuttu...haju..
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Uusia kaloja suoraan liikkeen akvaariosta omaan akvaariooni ilman karanteenia en kyllä laittaisi, vaikka minulla olisi mikä tahansa suodatin [;)]
~Tinski~
pikkupoika
Junior Member
Junior Member

Tinski kirjoitti:Uusia kaloja suoraan liikkeen akvaariosta omaan akvaariooni ilman karanteenia en kyllä laittaisi, vaikka minulla olisi mikä tahansa suodatin [;)]
Olisiko sitten ajateltavissa että jos olisin karanteenannut kalat kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, ei olisi moisia ropleemia tullut? Tuleehan lisäkuormitus altaaseen joskus, karanteenasi kaloja viikon tai vuoden. :)

Tässä edelleen kummastelen sitä, että onko mattosuodatin toiminut halutulla tavalla koskaan? Koska leväongelmaa ei edellisessä altaassa ollut eikä muitakaan murheita. Olosuhteiden pitäisi olla tuossa täsmälleen samat, ainoana erona suodatus...ja pienempi kuormitus koska vanhassa altaassa oli jopa hieman ylikansoitusta.
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

pikkupoika kirjoitti: Olisiko sitten ajateltavissa että jos olisin karanteenannut kalat kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, ei olisi moisia ropleemia tullut? Tuleehan lisäkuormitus altaaseen joskus, karanteenasi kaloja viikon tai vuoden. :)
Jos uusilla kaloilla oli tauteja niin ne olisi ilmennyt siinä karanteenissa... 8O
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

liina kirjoitti:Jos toit liian äkkiä uusia kaloja? Hiekka ei ollut vielä optimissaan perustamisen jälkeen, eikä mattokaan. Lisäksi jos allas on ollut pitkään vähillä kaloilla, bakteereilta loppuu ruoka ja ne vähenevät.

Pilkkutautiin tuskin on parempaa syytä kuin itse taudinaiheuttaja ja uusien poikasten osalta muuttostressi.
Olisin kyllä samoilla linjoilla liinan kanssa, ja se nitriitti kyllä olisi ollut kiva tietää.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
pikkupoika
Junior Member
Junior Member

Jyrki kirjoitti:
liina kirjoitti:Jos toit liian äkkiä uusia kaloja? Hiekka ei ollut vielä optimissaan perustamisen jälkeen, eikä mattokaan. Lisäksi jos allas on ollut pitkään vähillä kaloilla, bakteereilta loppuu ruoka ja ne vähenevät.

Olisin kyllä samoilla linjoilla liinan kanssa, ja se nitriitti kyllä olisi ollut kiva tietää.
Noh, tuon nitriitin mittaamisen suhteen on turha rypistää kun on puntissa. Mutta toisaalla sanotaan että bakteerikanta elää hiekassa, ja hiekka oli 'kypsynyt' toisessa altaassa jo ainakin vuoden, että siltä pohjalta..
Mut tietty tuo bakteerien ruoan vähyys voi olla osatekijä, allas kun vähällä asujaimistolla on ollut.
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”