Kokemuksia noitamonneista?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marilii
Starting Member
Starting Member

Kokemuksia noitamonneista?

Viesti Kirjoittaja marilii »

Hei vaan!

Onko teillä minkälaisia kokemuksia noitamonneista?
Kuinka rauhallisia ne ovat, soveltuvatko ne esim. muiden monnien kanssa samaan akvaarioon? Kasvavatko ne kuinka suuriksi?

Itselläni on 200 (oli 160 litraa) litran akvaario, jossa tällä hetkellä
15 neontetraa
2 partamonnia
2 leväbarbia
Viimeksi muokannut marilii, 15:56, 27.02.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Älä hättäile, istu mättäälle."
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Itselläni on vähänoitamonni.

On todella rauhallinen. Soveltuu hyvin muiden monnien kanssa.
Vähänoitamonni tulee saamieni tietojen mukaan 12 cm.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Mulla oli joskus vuonna yks ja kaks pari "jotain tavallista" noitamonnia 220-litraisessa missä oli reiluhkosti muitakin monnilajeja pohjalla. Noitamonnit olivat suorastaan kuolettavan rauhallisia. En sano sitä pahalla, ottaisin sellaisen nytkin mutta on jo kansoitettu tuo pikku tankki mikä nyt on. Noitamonnini eivät siis nähneet eikä kuulleet mitään mitä ympärillä tapahtui. Yöllä tekivät mitä tekivät, valaistun 12 tuntia veti unta palloon.

Suosittelen ihan minkä tahansa kaveriksi kun vaan vesiarvot sopii.

Korjattu kirjoitusvirheitä
Viimeksi muokannut Ebes, 18:03, 31.10.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Katsku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Katsku »

Minulla on 2 noitamonnia, jotka todellakin ovat äärimmäisen rauhallisia ja ainakaan minun yksilöni eivät juuri kiinnostu ympäristön tapahtumista vaan tekevät omia juttujansa omaan tahtiin. Altaassa lisäksi 6 monnista. Noitamonnihan muutenkin on hyvin rauhallinen ja "päiväsaikaan" tykkää olla jossain kannon alla tai vastaavassa ja liikkuu enemmänkin ruoka-aikaan tai pimeällä. Eli ei siis välttämättä mikään seura-akvaarion ihanne kala.
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Minulla hasemanni-noitamonneja.

Viesti Kirjoittaja sttl »

Minulla 2 Hasemanni-noitamonnia 180 litrasessa. Ovat todella rauhallisia kaloja, eivätkä paljosta hätkähdä, ei piittaa laisinkaan toisista kaloista.Kerran kyllä noitamonnit närkästyivät kun niiden ruukunpalaseen yritti tunkeutua täplämonni, eivät ne paljon pystyneet vastaan panemaan vähän pystöllä huiskivat ja yrittivät purra. Toinen keksi purru imukuppisuullaan täplämonnia, ja sen jälkeen monninen ei ole mennyt lähellekään ruukkua. Hasemannit siis Rineloricia hasemannit viihtyvät hyvin porukassa, kasvavat vain vähän yli 10 cm. Vielä en ole onnistunut kudettamaan niitä mutta se on vain ajan kysymys. Monta kertaa olen nähnyt pullean naaraan lasissa kiinni ja sen vatsan läpi näkyi kuultavia munia. Pari kertaa olen huomannut monnien pörhistelevän toisilleen mutta siihen se on jäänyt myös luolissa ne ovat viihtyneet mutta kutua en ole onnistunut löytämään.Enimmäkseen nämä noitamonnit oleskelavat tikkuina pohjassa ja juurakoilla tai akvaarion seinämillä. Ruoka-aikaan niihin tulee aina liikettä ja uivat pohjaa pitkin kiviä imeskellen. Ainoat sukupuolierot mielestäni hasemanneilla on että naaras on isompi ja pullea vatsaisempi ja koiraat pieniä tai ainakin hoikempia. Nuorista kaloista ei helpolla erota mutta jo vanhemista näkee selvästi naarat ovat aika tankkivatsoja...
S*G
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja S*G »

Hyvää kuuluu myös minun 2 punaiselle noitamonnille. Rauhallisia tosiaan ovat, mutta eivät sentään flegmaattisia ole... Liikkuvat siis myös päivällä ja väistävät nopeimpia kaloja.

*Jännittää sainko hommattua kahta eri sukupuolta vai ovatko ihan "samasta puusta" tehtyjä*
marilii
Starting Member
Starting Member

Kokemuksia noitamonneista..

Viesti Kirjoittaja marilii »

Kiitos kaikille vinkeistä.
Nyt sain viimein hommattua altaaseen kaksi nuolinoitamonnia. Pitäis olla eri sukupuolta, mutta sen näkee sitten..
"Älä hättäile, istu mättäälle."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”