Somamonniset kutevat?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Megahaili
Junior Member
Junior Member

Somamonniset kutevat?

Viesti Kirjoittaja Megahaili »

Vaikka leopardimonnisten kanssa oli alkuvaikeuksia (ne kolme kuollutta reppanaa), jotkut tuntuvat viihtyvän jo reilun viikon asustelun jälkeen :mrgreen: .

Luulen, että Anubias nanan lehdellä on ihka oikea mätimuna, ainakin joku kirkas pallero on kiinni ko. kasvin lehdessä. Ainoastaan somamonniset ovat olleet todella aktiivisia ja sen kokoisia, että kutu voisi jopa onnistua.

Mitäs nyt tehdään, että tuo yksi helmi säästyisi? Näitähän saattaa olla muuallakin liimattuna, mutta tuon yhden juuri bongasin. :D
Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence.
- Murphy's First Law of Technology -
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Angeline »

Jos se on monnisten kutua (eikä esim kotiloiden tekemiä) niin koita jos saisit sen varovasti haaviin. Poikasallasta ei ilmeisesti siis ole? Jos on niin sinne, muuten voit jättää haaviin kellumaan pintaan ja toivoa parasta. Kypsässä altaassa todennäköisesti riittää poikaselle ravintoa, vähän ilkee sitä on sinne seura-akvaarioon ruokkia.. Sitten jos poikasia tulee useempia, niin ne olis hyvä siirtää omaan altaaseen. Jos altaassa ei ole rohmukaloja, niin poikasia voi selvitä ilman erityisiä toimenpiteitä, paljon vaan kasvitiheikköjä suojaksi.
Megahaili
Junior Member
Junior Member

Kotiloita ei ole - ainakaan todistettavasti en ole nähnyt yhtään. Poikasallastakaan ei ole, en näet ollut kuvitellutkaan, että meillä jo ryhdyttäisiin lapsentekoon (vasta surin menetettyjä ensimmäisiä leopardimonnisiani). :)

Kiitos haavivinkistä! Se vaikuttaa näppärältä tähän hätään. Täytyy yrittää pelastaa tuo yksi pallero siihen ja ihmetellä sitten, mitä tapahtuu.

Syökö nuo muut pikku poikasen - jos munasta sellainen joskus kehittyy? Seassa on siis inkkareita, neontetroja, leopardi- ja somamonnisia sekä partis.

Olen yrittänyt kaivaa somamonnisten kudusta tietoa. Muiden monnisten perheleikeistä löysin juttua, mutten somien. Jos jollakulla on hyvä linkki tiedossa, otan sen kiitollisena vastaan! :D
amino
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja amino »

En nyt tähän hätään muista Davidsandsin kutukäyttäytymistä, mutta periaatteessa homma menee kuten suurimmalla osalla lyhytnokkaisista Corydoraksista. Osa kutee muutamia mätimunia kerrallaan ja osa yksittäisiä. Yleisohjeet löydät varmasti noilta sivuilta mitä olet jo käynyt villkuilemassa.

Jos akvaariossa on paljon kasvillisuutta niin poikasia saattaa selvitä, mutta kyllä se seura-akvaariossa on hyvin epätodennäköistä.

Munia voi tosiaan yrittää irrottaa esim. haavilla tai partakoneen terällä, itse käytin aikoinani ihan sormea parhaan tuntuman ja hallittavuuden vuoksi.

Muutamia munia en välttämättä lähtisi siirtelemään vaan pyrkisin selvittämään, ketkä kutevat ja sen jälkeen valmistelemaan kutuakvaarion aikuisille ja siirtää kudun jälkeen ne pois altaasta ja jatkaa poikasten kasvatusta siinä altaassa.
Megahaili
Junior Member
Junior Member

Haavin nyt yhden munan tuolta lehdeltä, kovin oli tahmainen pallura.

Aloin jo epäillä perheonnea ja skeptikkona luulen, ettei tuo voi mitenkään olla kalan muna. Tosin ainuttakaan kotiloa en tuolla ole nähnyt, mutta kukapa sen tietää mitä tuolla hiekassa ja piiloissa möyrii?

Onkin ihan jännittävää nähdä, kuka tuolta sitten putkahtaa - jos putkahtaa. :P
amino
Starting Member
Starting Member

Jos muna on halkaisijaltaan 1-2mm ja se oli tahmea niin todennäköisesti Corydoraksen muna. Parissa päivässä väri muuttuu tummemmaksi, jos muna on hedelmöittynyt. Jos se alkaa muuttua valkoiseksi niin voit heittää sen saman tien mäkeen, sillä siitä ei synny mitään vaan se on joko hedelmöittämätön tai alkaa homehtua.
Megahaili
Junior Member
Junior Member

No tuntomerkit sopisivat kyllä ko. kalan esiasteeksi. :)

Jos kutuintoa riittää, ja munia löytyy toistekin (tai jos tästä yhdestä tulee jotain), olisiko jollakulla antaa jotain kotiniksiä poikasten hoidosta?

Eli jos tuolla haaviviritelmässä on jonkin ajan päästä pikkuinen sintti, voiko sille virittää jonkin poikaslaatikon tms., vai pitääkö kehitellä jostain oma lastenhuone vermeineen? (Ja mitä suodattimen lisäksi poikasaltaassa pitää olla? Hiekat ja kasvit jne?)
amino
Starting Member
Starting Member

Poikasakvaarioissa on koulukuntaeroja, osa suosittaa hiekkaa pohjalla, osa hiekatonta. Itse olen käyttänyt hiekatonta pohjaa sillä se on helpompi pitää puhtaana, mutta vaatii päivittäistä puhdistusta. Hiekattomasta pohjasta puhdistamattomana voi tarttua bakteerikasvustoa pikku monnisten eviin ja aiheuttaa poikaskuolemia.

Suodittimena ei voi käyttää mitään liian voimakasta moottorilla varustettua suodatinta, vaan kannattaa suosia sellaista neliön muotoista ilmapumpulla toimivaa pikkusuodatinta, johon pistetään vanua sisälle. Suodatinpatruunalla varustetut ilmpumpulla toimivat suodattimet saattavat olla myös vaarallisia poikasille varsinkin jos patruuna on isohuokoinen.

Ruuaksi kelpaa vastakuoriutunut Artemia ja lisäksi olen käyttänyt hienonnettua TetraDiscus granulaattiruokaa. Molemmat ovat siitä hyviä, että punainen väri näkyy poikasten vatsanläpi hyvin ja syöminen on helppo todeta.

Sinänsä poikasten hoito on ihan normaalia päivittäistä toimintaa. Päivittäisiä vedenvaihtoa seisotetulla vedellä. Itse olen vaihtanut aamuin illoin 50% siten, että samalla olen putsannut vanulla pohjan ja seinät levästä sekä mahdollisesta bakteerikasvustosta. Uuden veden olen valuttanut hitaasti pienellä putkella (samalla jota käytetään yleisesti ilmapumpuissa). Ruokintaa pitää olla ainakin 4 kertaa päivässä.

Poikaset kasvat nopeasti ja alkavat muistuttaa monnisia jo parin viikon kuluessa. Parissa kuukaudessa ne ovat muodoltaa pieniä aikuisia, joskin värit ovat erilaiset hieman lajista riippuen. Poikasissa on myös suuriakin kasvueroja. Poikaset kasvat nopeammin lämpimässä vedessä, joten veden lämpöä kannattaa nostaa jonnekin 26-27 asteen välille, mutta tässäkin on tietysti lajikohtaisia eroja.

Onnea matkaan!
Megahaili
Junior Member
Junior Member

amino kirjoitti:Jos se alkaa muuttua valkoiseksi niin voit heittää sen saman tien mäkeen, sillä siitä ei synny mitään vaan se on joko hedelmöittämätön tai alkaa homehtua.
Valkoiseksi meni, joten siitä ei syntynyt lasta eikä... :P .

Ehkä joskus toiste sitten. :mrgreen:
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Haavi ei ole erityisen hyvä vehjes tohon munien irrotteluun, menevät rikki... Vanha luottokortti on hyvä. Vielä parempi siitä tulee, jos yhtä sivua vähän terottaa. Tosin davidsandsin mätimunat ovat senverran isoja, että ainakin tämmönen babyfinger niinku minä saa ne helpoiten ehjinä irti ihan sormin.

Kati
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Minä olen laponnut purjesamppareiden munia ilmastinletkulla ämpäriin, on toiminut kohtalaisen hyvin.
Megahaili
Junior Member
Junior Member

No nyt näin ihan omin silmin, että kyllä se somamonnisten munarallia on! :mrgreen: Yksi naaras liimasi mätimunansa suoraan tuohon etulasiin, eikä muuta vaihtoehtoa vieläkään ollut, kuin töytäistä se sormella haaviin. Ei tässä ilmeisesti muu auta, kuin alkaa etsiä sopivaa poikasallasta tms.

Oletin, että tuo aiempi yksi muna oli vain "vahinko". Taitavat kuitenkin puuhastella ihan tositarkoituksella. [;)] Saas nähdä, tuleeko tästä edellistä valmiimpaa.
Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence.
- Murphy's First Law of Technology -
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”