Koristekivet

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hellu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Koristekivet

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Mitenkähän on, voiko laittaa akvaarioon kaupoissa (Tiimari, Ikea ym.) myytäviä sileitä vaaleita kiviä? Mustiakin olen nähnyt, mutta epäilyttää että ovat värjättyjä. Onko kokemuksia?
trine
Starting Member
Starting Member
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja trine »

Käytän itse altaan sisustuksessa Ikeasta ostamiani ns. jokikiviä. Keitin kivet ennen altaaseen laittoa, varmuuden vuoksi. Nämä Ikean kivet eivät ole värjättyjä vaan ihan puhdasta itseään [;)] .
Mikäli jonkin paikan myymien kivien värien alkuperä epäilyttää niin kannattaa asiaa tietenkin ensin tiedustella henkilökunnalta.
~ Trine ~
Oderint dum metuant
Twilight*kotiluola
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

kotimaiset kivet

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Jos ovat kotimaista graniittia, gneissiä, kvartsia tms. kovaa, liukenematonta kiveä, niin ilman muuta käy. Hyvin erikoisen näköisiä, esim. metalleja sisältäviä kiviä kannattaa välttää.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Samaten valkoisia kiviä kannattaa välttää. Näistä voi liueta kalkkia akvaarioon. Varsinkin silloin kannattaa välttää näitä kiviä, jos akvaariossa on pehmeän veden kaloja.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Megahaili
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Megahaili »

Eli siis periaatteessa kaikki kotimainen peruskiviaines käy?

On meinaan mahtavaa tummanharmaata liuskekiven näköistä materiaalia takametsässä. En ole uskaltanut sitä vielä akvaariooni laittaa, mutta lumien sulamisen jälkeen voisin käydä vähän kaivelemassa. :)

Joitakin liuskekiven näköisiä katselin kesällä ja niistä irtosi ohuita siivuja. Pitääkö ainoastaan huolehtia, ettei ota näitä rispaantuneita lohkareita, vai täytyykö littanat (upeita esim. kiviluolan kattomateriaaliksi) kivet jättää luonnon helmaan?
trine
Starting Member
Starting Member
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja trine »

Tuttavani rakensi liuskekivistä "Stone Henge"-tyyppisen rakennelman. Vesiarvot ovat näin puolen vuoden jälkeenkin loistavat.

Luonnonkivistä, kun ei oikein voi kysellä myyjältä :mrgreen: niin kannattaa testata jos materiaali epäilyttää. Pesaisee kiven, laittaa vettä saaviin, kivi perään ja sitten vain testailemaan veden arvoja. Ja jos kivestä saman tien veteen laiton jälkeen näkyvästi irtoaa jotakin / se liukenee niin kannattanee olla laittamatta akvaan 8-) .
~ Trine ~
Oderint dum metuant
Twilight*kotiluola
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

maketzu kirjoitti:Samaten valkoisia kiviä kannattaa välttää. Näistä voi liueta kalkkia akvaarioon. Varsinkin silloin kannattaa välttää näitä kiviä, jos akvaariossa on pehmeän veden kaloja.
Myös valkoisia kotimaisia kiviä voi käyttää. Suomen kallioperä on niin vanhaa että jos jossain kivessä on jotain liukenevaa ollut niin se on nyt jossain päin Atlanttia lillumassa.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

maketzu kirjoitti:Samaten valkoisia kiviä kannattaa välttää. Näistä voi liueta kalkkia akvaarioon. Varsinkin silloin kannattaa välttää näitä kiviä, jos akvaariossa on pehmeän veden kaloja.
Voin olla väärässä,mutta muistaakseni luin jostakin että ns. kalkkikivet itseasiassa kovettavat vettä vain hiukkasen, eli liekkö tuolla kivistä liukenevalla määrällä mitään käytännön merkitystä?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

jartzu65 kirjoitti: Voin olla väärässä,mutta muistaakseni luin jostakin että ns. kalkkikivet itseasiassa kovettavat vettä vain hiukkasen, eli liekkö tuolla kivistä liukenevalla määrällä mitään käytännön merkitystä?
Merkitys taisi olla luokkaa hyttysenpaska napajäätiköllä [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

En ihan nuita lappilaisia vertauksia muista :mrgreen: Mutta joskus kyselin sitä että voiko noilla "kalkkipitoisilla" kivillä nostaa kovuutta ja vastaukseksi muistaakseni sain ,että parempi käyttää kipsijauhetta tai ruokasoodaa.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
eppu
Starting Member
Starting Member

koristekivet..

Viesti Kirjoittaja eppu »

Ostin minäkin koristekiviä, valkoisia, mustia ja ruskeita. Keitin ne, mutta en vielä laittanut akvaarioon. Hommasin kivet keskisen kyläkaupasta. Kait niitä sit uskaltaa laittaa. Keitän vielä kerran ne kunnolla ja toivon parasta. Olen myös luonnosta tuonut kiviä, ja ne ainakin ovat olleet sopivia. Olen karsinut sellaiset pois, missä on kiillettä...
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Olen laittanut akvaariooni ties mitä kiviä ja koristeita ja onneksi en ole vielä saanut kaloiltani henkeä pois. Vaikka tiimarin koristekivet värjäsi veden siniseksi [:I] niin kalat selvisi hengissä. Nyt on akvaariossa "siperialaista jääkiveä" ja jotain meripihkakiveä http://groups.msn.com/sani313/kivet.msn ... hotoID=138 elikkäs tuolla kuvassa iso on se jääkivi ja pienet turkoosit meripihkakiveä (mitä lie sitten oikeasti onkaan, akvaarioliikkeen tuote onneksi).
Vinski
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Mulla on ollu nyt noin kaksi vuotta sellasia mustia pyöreäreunaisia ja sileitä koristekiviä tommosen bambun ruukussa. Kivet on ostettu muistaakseni Ikeasta. Kivet on ollu koko ajan veden alla koska bambun juurien pitää olla koko ajan veden alla. Kivet on edelleen mustia eikä näytä mitenkään vedessä olosta kärsineen. Ainakin minä uskaltaisin niitä siis akvaariooni laittaa. Kaikki vaan on sielä bambun ruukussa :?
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Minäkin olen hakenut useinkin kiviä luonnosta. Itse asiassa altaassa ei ole muita ostettuja kiviä kun nuo laavakivet. Hei, mutta onhan sentään yksi pieni 50 pennin lasikivi. [;)] Olen nimittäin pyrkinyt mahdollisimman luonnolliseen sisustukseen ja jättänyt kaikki hiluvitkuttimetkin(muovikrääsän) pois altaasta. :mrgreen:
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”