Muiden muutto

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lapamato
Starting Member
Starting Member

Muiden muutto

Viesti Kirjoittaja lapamato »

Onko kellään muulla kokemusta asiasta? Eli kun joku muu kuin itse muuttaa, siis joku jolla on akvaario ja tämä joku muu tuo kalansa altaaseesi evakkoon, kunnes ko. henkilön allas on muuton jälkeen jälleen kypsynyt. 8O Jeps... Minulla on nyt sellanen tilanne. Katastrofaalista (muuttajalla 400-litranen allas, minulla 240- litranen), mutta hauskaa. Saapahan seurata lehtikalojen tiivistä :| perhe- elämää. Onneksi minun iso eetu pitää jöötä yhdeksälle muulle. No eiköhän sitä pärjäillä, mutta syövät ja sotkivat [}:)] ne kyllä aivan hirveästi! Minun pikkupurkkiparka. No, pärjäillään kaikki kohtalontoverit.

Edit: Isoja kirjaimia lisätty ja turhia pisteitä poistettu.
hauki on kala...lapamato loinen
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Juueiole. Siis kaikki tuntemani muuttoaltaat, omani mukaanlukien, ovat muuttaneet kertalaakista asukkeineen kaikkineen. Eihään altaasta vaihdu kuin vedet ja jos suodatintakaan ei pese siirron yhteydessä, niin järkevän kokoinen bakteerikanta on edelleen hyvässä tallessa. Eli mitään uudelleen kypsyttelemistä en ole harrastanut...
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Kiva tapa hankkia tauteja altaaseensa 8O
lapamato
Starting Member
Starting Member

juuups

No en kyllä olisi sinne Tsaikun kaloja ottanut, jos niillä olisi jotain tauteja ollut. Ja tuo kypsyttely kyllä myös osittain johtuu matkasta. Missä ämpäreissä lehtikaloja pitäisi hengissä noin pitkän muuton aikana plus sinä aikana kun akvaariota pystytetään?

Edit: Luettavammaksi
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Tarkkojen labratutkimustenkaan jälkeen ei voi olla ihan varma ovatko kalat terveitä, tai ainakaan sitä miten kahden eri bakteerikannan omaavan kalaston yhdistämisessä käy. Mutta hyvä jos tiesit kaverisi kalojen olevan terveitä :)

Kuis pitkä tuo muuttomatka sitten oli? Kalathan tulevat kaukaa kaukoidästä tänne Suomeen, eikä pakkaus silloinkaan ole muovipussia kummempi. Jopa ilman pullohappea (eli vaikkapa vain puhaltamalla paineistetussa pussissa) kalat voivat matkustaa kahdeksan tuntia. Altaan pystyttelyn ajan kalat pysyvät hengissä saavissa, johon järjestetään ilmastus tai laitetaan vaikkapa altaan oma suodatin vettä kierrättämään.

Toki jos muuttomatka kestää yli pari tuntia suodatinmassat ja akvaarion hiekat pitää pakata oikein että turhalta pesemiseltä ja uudelleen kypsyttämiseltä vältyttäisiin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kalojen muuttomatka voi hyvinkin kestää kolmekin vuorokautta. Kokemusta on esimerkiksi kun toin ovat kalani Tanganjikajärvestä Suomeen.
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganjika/pal-aut.php
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganjika/lusaka2.php
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganjika/paluulen.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
lapamato
Starting Member
Starting Member

matka

Mitäköhän tuosta tulis......Sievistä Rovaniemelle.......No joka tapauksesa mun akva sijaitsee reilun sadan kilsan päästä Sievistä ja sopi Tsaikun suunnitelmissa hyvin kalojen välietapiksi.....Ei se mitään ku hyvin on pärjätty tän katastrofitilanteen kans......Tiiä häntä miten kalojen ois käyny jos oisivat joutuneet olemaan koko matkan Rovaniemelle ku muutolastissa touhotti reilun vuoden ikäinen kummipoikani ja koira....joskus tuntuu että vaikka poika on köytetty kiinni siihen mikäs se härveli ny olikaan....no sellanen irtomatkatuoli......nii silti se pystyy huomaamatta saamaan aikaseks tuhoa ja pieniä vaaratilanteita(hups, ny se kaato nuo kalat auton lattialle) Et nii ois pian voinu käyvä.... Kaikki on mahdollista rakkaalta kummipojaltani!!!!!!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”