Hiilidioksidin pH:ta laskeva ominaisuus
Valvoja: Moderaattorit
Hiilidioksidin pH:ta laskeva ominaisuus
Olenko ymmärtänyt oikein? Jos lisään altaaseen (ph 6,5) hiilidioksidia, niin joudun lisäämään myös kipsiä ja ruokasoodaa, ettei pH laske liian alas?
Riippuu kokonais kovuudesta
Lisättävän hiilidioksidin määrän vaikutus Ph-arvoon riippuu lähes kokonaan vedenkovuudesta.
Itselläni tippui ph-arvo yhdellä 6.8 => <6, 325 litraisessa akvaariossa muutamassa päivässä, kun kokonaiskoovus oli akvassani 4. Tosin tein liian ärjyn seoksen ilman liivatetta kiljupönttöön, että sieltä tuli todella paljon hiilidioksidia. Ts. tarkista vedenkovuus, jolloin voit arvioida että kuinka paljon veden kovuus pystyy puskuroimaan hiilidiokdisia vaikuttamatta ph-arvoon.
http://www.aquahoito.info/
Tästä oppineena olen harkinnut nostaa veden kokonaiskovuutta kahdeksaan, joka on monnisten ja avainten ideaali kovuus muutenkin. Tällöin Ph-arvokaan ei heilahda niin paljoa, jos kiljupönttö ärähtää uudelleen.
Itselläni tippui ph-arvo yhdellä 6.8 => <6, 325 litraisessa akvaariossa muutamassa päivässä, kun kokonaiskoovus oli akvassani 4. Tosin tein liian ärjyn seoksen ilman liivatetta kiljupönttöön, että sieltä tuli todella paljon hiilidioksidia. Ts. tarkista vedenkovuus, jolloin voit arvioida että kuinka paljon veden kovuus pystyy puskuroimaan hiilidiokdisia vaikuttamatta ph-arvoon.
http://www.aquahoito.info/
Tästä oppineena olen harkinnut nostaa veden kokonaiskovuutta kahdeksaan, joka on monnisten ja avainten ideaali kovuus muutenkin. Tällöin Ph-arvokaan ei heilahda niin paljoa, jos kiljupönttö ärähtää uudelleen.
Re: Riippuu kokonais kovuudesta
Kokonaiskovuus (GH) + CO2 ei vaikuta pH:n laskuun, vaan karbonaattikovuus (KH). Kokonaiskovuuden nosto ei välttämättä nosta karbonaattikovuutta - ja sama toisinpäin.Simppa kirjoitti:Tästä oppineena olen harkinnut nostaa veden kokonaiskovuutta kahdeksaan, joka on monnisten ja avainten ideaali kovuus muutenkin. Tällöin Ph-arvokaan ei heilahda niin paljoa, jos kiljupönttö ärähtää uudelleen.
Tiedäthän sen?
tiesin sen
tietysti kävi näin, että kun yritin muistaa ulkomuistista eri kovuudet, niin heti meni väärin päin. hyvä että korjasit!