Minkä värinen taustapaperi korkeaan akvaarioon?
Valvoja: Moderaattorit
Minkä värinen taustapaperi korkeaan akvaarioon?
Hei,
Laajennukseni on valmis...lopultakin, mutta huomasin juuri pikkaisen puutteen: taustakuvaa ei ole. Akvaario 390 l kokolasi, taustan koko 120X65. Pohjahiekka vaaleaa jokihiekkaa, pari tummaa kantoa, etualalla pikkuanubiasta ja jaavansammalta, taustalla vallisneriaa ja pari miekkalehteä, isokokoista melalehteä ja isoa anubiasta. Pari saviruukkua, jalusta päällystetty valkeaksi kaapiksi. Kalasto: partiksia, leviksiä, tiikerinuoliaisia parvi ja keltapyrstösateenkaaria parvi, helmirihmapariskunta hoidossa. Eli kalaston perusväritys vaalea/hopeinen/keltainen/oranssi/sininen/musta.
Ja kysymys kuuluu: minkävärisen taustan laittaisin. Ajattelin joko mattamustaa tai mahdollisesti kirkkaan tummansinistä. Mielipiteitä?
Laajennukseni on valmis...lopultakin, mutta huomasin juuri pikkaisen puutteen: taustakuvaa ei ole. Akvaario 390 l kokolasi, taustan koko 120X65. Pohjahiekka vaaleaa jokihiekkaa, pari tummaa kantoa, etualalla pikkuanubiasta ja jaavansammalta, taustalla vallisneriaa ja pari miekkalehteä, isokokoista melalehteä ja isoa anubiasta. Pari saviruukkua, jalusta päällystetty valkeaksi kaapiksi. Kalasto: partiksia, leviksiä, tiikerinuoliaisia parvi ja keltapyrstösateenkaaria parvi, helmirihmapariskunta hoidossa. Eli kalaston perusväritys vaalea/hopeinen/keltainen/oranssi/sininen/musta.
Ja kysymys kuuluu: minkävärisen taustan laittaisin. Ajattelin joko mattamustaa tai mahdollisesti kirkkaan tummansinistä. Mielipiteitä?
~Katja~
Lyhyesti: musta.
Mustaa vasten erottuu parhaiten kasvien muodot ja väri sekä kalat, ellet sitten innostu BTN-taustoista ja onhan niitä paperille painettujakin kivikuvia. Joskus tulostin itse värilaserilla liukuvärin mustasta tummanturkoosiin, ei hullumpi sekään.
Mustaa vasten erottuu parhaiten kasvien muodot ja väri sekä kalat, ellet sitten innostu BTN-taustoista ja onhan niitä paperille painettujakin kivikuvia. Joskus tulostin itse värilaserilla liukuvärin mustasta tummanturkoosiin, ei hullumpi sekään.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
Kuulostaa hyvältä tuo liukuvärjätty. Mistähän sellaisen saisi? Akvaariokaupoissa täällä päin näkynyt vain kasvi- ja kivikuvioisia ja yksivärisiä, tosin myönnän, etten ole vielä juuri kysellytkään, kun tajusin puutteen vasta valmista ihaillessani. Pääkaupunkiseudullakin liikun joskus, joten pelkän Lohjan ja Salon varassa ei hankolainenkaan ole. Onko joku nähnyt/ hankkinut?
~Katja~
Omani hankin taannoin Helsingin Akvaariokeskuksesta.
Aika outo mun mielestä tollanen taustavauva!egil kirjoitti:Omani hankin taannoin Helsingin Akvaariokeskuksesta.
No jos sulla ei ole mahdollisuutta tehdä/tulostaa sellaista itse niin mene johonkin kopiointiliikkeeseen ja pyydä niitä tekemään sellainen.KaSu kirjoitti:Kuulostaa hyvältä tuo liukuvärjätty. Mistähän sellaisen saisi?
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Tausta.
Musta tausta on erittäin hyvä ja halpa. Jostain kirjakaupasta vain pahvia, mattapinta. Siihen voi kehitellä sitten kaikkea kivaa. Maalaus onnistuu pahville peitevärein.
Mitäs olette mieltä peilistä taustana? Sehän tuplaa akvaarion koon. Tosin taistoakvaan se tuskin on mikään hiano idea.
Ja oma pärstä näkyy vastaan, jos kasvit eivät ole peittämässä..
Mitäs olette mieltä peilistä taustana? Sehän tuplaa akvaarion koon. Tosin taistoakvaan se tuskin on mikään hiano idea.
Näppärä ja hienokin tausta
Saven akvaariossa näin hienon taustan, jonka hän oli itse tehnyt rypistämällä leivinpaperin ja sitten värittämällä sen hiilellä.
Luonnon taustoja voisi ehkä simuloida laittamalla taustapaperin vaikka kallion tai ison puun pinnalle ja sitten värittämällä. Luulisin että onnistuu, vaikka kokemusta itselläni on vain 20 pennisen värittämisetä lyijykynällä paperin läpi.
Tietotekniikallakin päästään pitkälle, kun vain tulostaa verkosta valitsemansa tai itse digikuvaamansa taustan. Saven ratkaisu on kuitenkin huomattavasti taiteellisempi.
Luonnon taustoja voisi ehkä simuloida laittamalla taustapaperin vaikka kallion tai ison puun pinnalle ja sitten värittämällä. Luulisin että onnistuu, vaikka kokemusta itselläni on vain 20 pennisen värittämisetä lyijykynällä paperin läpi.
Tietotekniikallakin päästään pitkälle, kun vain tulostaa verkosta valitsemansa tai itse digikuvaamansa taustan. Saven ratkaisu on kuitenkin huomattavasti taiteellisempi.
Elmeri jossain vaiheessa vihjaisi tuosta leivinpaperista täällä. Kiitos vaan hyvästä vinkistä! Leivinarkeista saa tosiaan aika luonnollisen näköisen taustan. Itse väritin kevyesti arkkia ennen rypistämistä punaisella liituvärillä ja rypistämisen jälkeen levitin hiiltä päälle. Lopuksi tein varjostuksia hiilellä. Kiinnitin arkin taakse samankokoisen jätesäkin palasen koska teippi ei tartu leivinpaperiin, enkä viitsinyt kiinnittää taustaa lasiin silikonilla. Syvyysvaikutelma korostuu, kun arkin ja lasin väliin jätetään tilaa. Kannattaa kokeilla!
-Satu
-Satu
Käytit ilmeisesti sitä valkaisematonta ruskeaa leivinpaperia? Onko kuvia saatavissa kyseisestä taustasta?Save kirjoitti:Leivinarkeista saa tosiaan aika luonnollisen näköisen taustan. Itse väritin kevyesti arkkia ennen rypistämistä punaisella liituvärillä ja rypistämisen jälkeen levitin hiiltä päälle.
Hah, Hah, Hah
Taustavauva! ... hah, haH, HAH, HAA
(Anteeksi aikasytytys.)
Paremman puutteessa laitoin sinisen taustan ja lasin väliin rytisteltyä leivinpaperia (hiiltä tms minulla ei tähän hätään ollut) mutta kummasti tuokin jo muuttaa akvan ilmettä! Ja oikeastaan se näyttääkin ihan hyvältä. Sininen tausta oli teipattu reunoista akvan kehikkoon, ja valkaisemattoman leivinpaperin ujuttaminen siihen väliin oli helppoa 
Hurahatanut akvaarionhoitoon...