Minkä värinen taustapaperi korkeaan akvaarioon?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KaSu
Junior Member
Junior Member

Minkä värinen taustapaperi korkeaan akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja KaSu »

Hei,

Laajennukseni on valmis...lopultakin, mutta huomasin juuri pikkaisen puutteen: taustakuvaa ei ole. Akvaario 390 l kokolasi, taustan koko 120X65. Pohjahiekka vaaleaa jokihiekkaa, pari tummaa kantoa, etualalla pikkuanubiasta ja jaavansammalta, taustalla vallisneriaa ja pari miekkalehteä, isokokoista melalehteä ja isoa anubiasta. Pari saviruukkua, jalusta päällystetty valkeaksi kaapiksi. Kalasto: partiksia, leviksiä, tiikerinuoliaisia parvi ja keltapyrstösateenkaaria parvi, helmirihmapariskunta hoidossa. Eli kalaston perusväritys vaalea/hopeinen/keltainen/oranssi/sininen/musta.

Ja kysymys kuuluu: minkävärisen taustan laittaisin. Ajattelin joko mattamustaa tai mahdollisesti kirkkaan tummansinistä. Mielipiteitä?
~Katja~
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Lyhyesti: musta.

Mustaa vasten erottuu parhaiten kasvien muodot ja väri sekä kalat, ellet sitten innostu BTN-taustoista ja onhan niitä paperille painettujakin kivikuvia. Joskus tulostin itse värilaserilla liukuvärin mustasta tummanturkoosiin, ei hullumpi sekään.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
egil
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja egil »

Itselläni on suunnilleen samankokoisessa purkissa tummansininen (alhaalta lähes musta) liukuvärjätty tausta ja olen ollut siihen hyvin tyytyväinen.
KaSu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KaSu »

Kuulostaa hyvältä tuo liukuvärjätty. Mistähän sellaisen saisi? Akvaariokaupoissa täällä päin näkynyt vain kasvi- ja kivikuvioisia ja yksivärisiä, tosin myönnän, etten ole vielä juuri kysellytkään, kun tajusin puutteen vasta valmista ihaillessani. Pääkaupunkiseudullakin liikun joskus, joten pelkän Lohjan ja Salon varassa ei hankolainenkaan ole. Onko joku nähnyt/ hankkinut?
~Katja~
egil
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja egil »

Omani hankin taannoin Helsingin Akvaariokeskuksesta.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

egil kirjoitti:Omani hankin taannoin Helsingin Akvaariokeskuksesta.
Aika outo mun mielestä tollanen taustavauva! :D
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

KaSu kirjoitti:Kuulostaa hyvältä tuo liukuvärjätty. Mistähän sellaisen saisi?
No jos sulla ei ole mahdollisuutta tehdä/tulostaa sellaista itse niin mene johonkin kopiointiliikkeeseen ja pyydä niitä tekemään sellainen.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Tausta.

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Musta tausta on erittäin hyvä ja halpa. Jostain kirjakaupasta vain pahvia, mattapinta. Siihen voi kehitellä sitten kaikkea kivaa. Maalaus onnistuu pahville peitevärein.
Mitäs olette mieltä peilistä taustana? Sehän tuplaa akvaarion koon. Tosin taistoakvaan se tuskin on mikään hiano idea. :mrgreen: Ja oma pärstä näkyy vastaan, jos kasvit eivät ole peittämässä..
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Taustoja kannattaa katsella eri akvaarioliikkeistä. Itse ostin vastaavan "liukuväritaustan" Stockalta.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Näppärä ja hienokin tausta

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Saven akvaariossa näin hienon taustan, jonka hän oli itse tehnyt rypistämällä leivinpaperin ja sitten värittämällä sen hiilellä.

Luonnon taustoja voisi ehkä simuloida laittamalla taustapaperin vaikka kallion tai ison puun pinnalle ja sitten värittämällä. Luulisin että onnistuu, vaikka kokemusta itselläni on vain 20 pennisen värittämisetä lyijykynällä paperin läpi.

Tietotekniikallakin päästään pitkälle, kun vain tulostaa verkosta valitsemansa tai itse digikuvaamansa taustan. Saven ratkaisu on kuitenkin huomattavasti taiteellisempi.
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Elmeri jossain vaiheessa vihjaisi tuosta leivinpaperista täällä. Kiitos vaan hyvästä vinkistä! Leivinarkeista saa tosiaan aika luonnollisen näköisen taustan. Itse väritin kevyesti arkkia ennen rypistämistä punaisella liituvärillä ja rypistämisen jälkeen levitin hiiltä päälle. Lopuksi tein varjostuksia hiilellä. Kiinnitin arkin taakse samankokoisen jätesäkin palasen koska teippi ei tartu leivinpaperiin, enkä viitsinyt kiinnittää taustaa lasiin silikonilla. Syvyysvaikutelma korostuu, kun arkin ja lasin väliin jätetään tilaa. Kannattaa kokeilla!
-Satu
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Save kirjoitti:Leivinarkeista saa tosiaan aika luonnollisen näköisen taustan. Itse väritin kevyesti arkkia ennen rypistämistä punaisella liituvärillä ja rypistämisen jälkeen levitin hiiltä päälle.
Käytit ilmeisesti sitä valkaisematonta ruskeaa leivinpaperia? Onko kuvia saatavissa kyseisestä taustasta?
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Joo, siis ruskeaa käytin. Kuvia taustasta ei tällä hetkellä ole, mutta kaveri voisi varmaan napata pari. Kotisivua minulla ei ole, joten jos laitat yv:nä sähköpostiosoitteesi, niin laitan kuvia tulemaan.
-Satu
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja FishFisu »

Pystytkö miullekin heittään kuvan? kirsikos @ paju. oulu. fi (poista välit). :mrgreen:
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Hah, Hah, Hah

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Taustavauva! ... hah, haH, HAH, HAA :D (Anteeksi aikasytytys.)
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Jos haluaisi helpohkon taustan niin suositteletteko mustaa/ sinistä paperia, valmista taustakuvaa esim. kivikko/ kanto/ tms. kuvalla vai valmista taustakuvaa missä on kuvia kasveista...?
Aenear
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aenear »

Minulla on ainakin toiminut hyvänä "väliaikaisratkaisuna" tummansininen kartonki. Sitä vasten näkyy hienosti kasvien ja kalojen värit...
Zelda
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Minä laitoin 100 litraisen altaan taakse sinistä lahjapaperia kaksinkerroin. Väri on hieman "epätasainen" ja hyvältä näyttää :)
Isoon altaaseen voisikin kokeilla tuota liukuvärjäystä, tylsä "valmisrullatausta" kasvinkuvineen alkaa jo kyllästyttää.
Sissie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sissie »

Paremman puutteessa laitoin sinisen taustan ja lasin väliin rytisteltyä leivinpaperia (hiiltä tms minulla ei tähän hätään ollut) mutta kummasti tuokin jo muuttaa akvan ilmettä! Ja oikeastaan se näyttääkin ihan hyvältä. Sininen tausta oli teipattu reunoista akvan kehikkoon, ja valkaisemattoman leivinpaperin ujuttaminen siihen väliin oli helppoa :mrgreen:
Hurahatanut akvaarionhoitoon...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”