130-litraisen kalastoehdotus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Piia-74
Starting Member
Starting Member

130-litraisen kalastoehdotus

Viesti Kirjoittaja Piia-74 »

Miltä teistä kuulostaisi 130-litraiseen tämmöinen valikoima (eli liikaa/liian vähän, sopiiko vai ei?):

8 rubiinitetraa
10 kirsikkabarbia
6 kupari/albiinomonnista
1 partaimumonni
1 taistelukala (?)

Ehdotuksia muiksi vaihtoehdoiksi otan mielelläni vastaan :D
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Aij aij, tuota sellainen pikkunen juttu että et voi ottaa taistelukalaa ja minkäänlaisia barbeja samaan altaaseen.
Vaikka vesiarvot sopisivatkin yhteen niin taistoa nypittäisiin.
Joillain saattaa tosin olla erilaista tietämystä ja kokemuksia mutta itse en ainakaan laittaisi

Muistaakseni nuo kirsikkabarbit ovat reviiri kaloja. Saattaa olla että olen pahastikkin väärässä joten joku joka tietää paremmin saa korjata.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Ei ne kirsikat nyt ihan kirjoaffeniin sun muihin rinnastettavia reviirikaloja ole, mutta liikkuvat kyllä huomattavan höllässä parvessa moniin sukulaisiinsa verrattuna. Ja poitsuthan ottaa välillä näytösluontoisesti yhteen, mutta vahinkoja siinä ei taida yleensä syntyä. Taistojen kanssa voi kyllä tosiaan olla vähän kyseenalaista, vaikka eivät ne ihan pahimpia evännyppiöitä olekaan.
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ariadne »

Sen verran sanon minäkin, että minulla oli joskus samassa akvaariossa taistelukala ja pieni parvi tiikeribarbeja ja pian oli taiston evät niin repaleiset, että ihan sääliksi kävi :cry:

En laittaisi yhteen barbeja ja taistoa, vaikka eihän minulla olekaan kirsikkabarbeista kokemusta. Tietysti jos on mahdollista eristää joko taisto tai kirsikat toiseen akvaarioon ongelmien alkaessa, voisi yhteensopivuutta kokeilla. Eihän sitä ikinä tiedä, mutta minä en kyllä luottaisi barbeihin yhtään.

Voisithan yrittää miettiä jonkun sopivan tetralajin barbien tilalle tai sitten kasvattaisit rubiinitetraparvesta oikein mahtavan. Voisi olla upean näköistä iso rubiinitetraparvi :)
on se rankkaa olla pieni ja karvainen - onneksi minä olen vain pieni
Piia-74
Starting Member
Starting Member

kiitokset

Viesti Kirjoittaja Piia-74 »

mielipiteistänne :D Taidan siis jättää tuon taiston hommamatta. Eipä se alunperin kuulunutkaan suunnitelmiin, mutta poika olis tahtonut sinisen taiston. Osaisitteko ehdottaa jotain muuta komean väristä erakkoa joka kävis noiden muiden sekaan?
Tai ehdottakaa jotain kivaa pikkuista tetraa jota vois sit aika reilusti ottaa.
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Elikkäs yksin eläjä. Ainoat mitkä tulee mieleen ovat ahvenet ja rihmakalat. Rihmakaloja ei voi ottaa noiden barbien takia ja affen luultavasti söisi tetrat.

Mutta jos esimerkiksi tekisit niin että jättäisit ne barbit pois, voisit ottaa sen Taistelukalan ja vaikkapa 15 Rubiinitetraa.

Tai sitten toinen vaihtoehto ottaa ne 15 Rubiinitetraa ja esimerkiksi Kääpiörihmakalan ja sille 2-3 tyttöä.

Tai sitten 2 tetra parvea. Vaikkapa 10 Rubiinitetraa ja 10 Neon-/Musta-/Puna-/Sitruunatetraa
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ariadne »

Entäpä jokin pieni ahven, jonka suuhun tetrat eivät mahdu? Olisiko jotain pientä ahventa joka tulisi toimeen noiden muiden kanssa? Itse en osaa sanoa kun ei noista barbeista ole kauheasti kokemusta, mutta tuli vain mieleen, jos joku osaisi kertoa.
on se rankkaa olla pieni ja karvainen - onneksi minä olen vain pieni
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Ainoa pieni ahven joka tulee näin äkkisälteen mieleen on Perhoskirjoahven joka kasvaa noin 6cm:seksi.
Mutta se taas ei välttämättä sovi ensimmäiseksi kalaksi koska on todella herkkä nitriitille ja muutenkin aika vaativa.

Muuten en kyseistä lajia tunne.
meathead
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja meathead »

Itse pidän kääpiöahvenissa perhoskirjoahvenesta (perhoskirjo vaatii puhdasta ja pehmeää vettä) ja töyhtökääpiöstä. Ovat itselläni olleet varsin kilttejä (silloin kun niitä on ollut) mutta tosin se rauhallisuushan riippuu aina yksilöstä. Kasvavat n. 6:teen senttiin elikkä eivät tetrat kyllä puskemallakaan suuhun mahdu. Jos otat ahvenparin kannattaa sitten sen lisäksi ottaa vain toinen noista tetraparvista ja sitten työtisti noita pohjan myllertäjiä.
Mihin sitä fiksut tietoa käyttäisi jos ei meitä kysyjiä olisi.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Miten olis ruostekirjoahven pari?

Itseasiassa oli mulla ensimmäisenä kalana :mrgreen: ja oli mielestäni tosi helppo kala [;)] ja kudettaminenkin oli helppoa tai siis kudettaminen ja kudettaminen itsestäänhän ne sinne kuti mutta kuitenkin.. :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”