Onhan monenlaista akvaarionhoitoa
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Starting Member
Onhan monenlaista akvaarionhoitoa
Kauhistus, olin keikkaa tekemässä muuan paikassa. Sinne oli hankittu akvaario (n.60 litraa) vuodenvaihteessa. Kyselin kuinka usein vaihtavat akvaan vettä? Vastaus oli: Se on ollut vasta vähän yli 3 kuukautta, ei siihen vielä tarvitse vettä vaihtaa. Jotta semmosta....
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Kyllä kaikennäköistä näkee ja kokee.
Tuttuni akvaarionhoito on juuri sellaista, että vettä vaihdetaan kun jaksetaan. Kalathan voi hyvin siellä. Aivan sama mitä sanon, hän vaan nauraa ja ihmettelee mistä olen hoito ohjeeni saanut ja käskee mennä kysymään neuvoja akvaarioliikkeistä. Muovikasveista on onneksi päästy eroon, kun annoin oikeita kasveja. Ensi viikolla olis tarkoitus vaihtaa pohjamateriaali raekooltaan pienempään soraan. Hiekkaa ei suostu kirveelläkään ottamaan.
Ja kalasto. Kuinkas muutenkaan. Miljoonakaloja aivan vääränlaisessa vedessä. -Hyvin ne voivat. Kuulema. Niin vissiin.
Ei tykännyt, kun en suostunut ostamaan hänen puolestaan partamonninaarasta vielä altaaseen, että tulisi poikasia. Allas muuten n.84l.
Katsotaan kuinka kauan mahtaa jaksaa hoitaa.
Yritän saada edes jotain pieniä muutoksia kerrallaan toteutumaan. Toivottavasti jossain vaiheessa ollaan jo huomattavasti paremman puolella. Turhauttavalta vaan välillä tuntuu.
Tuttuni akvaarionhoito on juuri sellaista, että vettä vaihdetaan kun jaksetaan. Kalathan voi hyvin siellä. Aivan sama mitä sanon, hän vaan nauraa ja ihmettelee mistä olen hoito ohjeeni saanut ja käskee mennä kysymään neuvoja akvaarioliikkeistä. Muovikasveista on onneksi päästy eroon, kun annoin oikeita kasveja. Ensi viikolla olis tarkoitus vaihtaa pohjamateriaali raekooltaan pienempään soraan. Hiekkaa ei suostu kirveelläkään ottamaan.
Ja kalasto. Kuinkas muutenkaan. Miljoonakaloja aivan vääränlaisessa vedessä. -Hyvin ne voivat. Kuulema. Niin vissiin.
Ei tykännyt, kun en suostunut ostamaan hänen puolestaan partamonninaarasta vielä altaaseen, että tulisi poikasia. Allas muuten n.84l.
Katsotaan kuinka kauan mahtaa jaksaa hoitaa.
Yritän saada edes jotain pieniä muutoksia kerrallaan toteutumaan. Toivottavasti jossain vaiheessa ollaan jo huomattavasti paremman puolella. Turhauttavalta vaan välillä tuntuu.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
-
- Senior Member
Ei kai muuten, mutta luulisin piikkisilmien pitävän enemmän hiekasta kuin sorasta. Epähuomiossani unohdin mainita ne piikkisilmät ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Edit:
Ehdit liina aina muokkaamaan viestejäsi kun kirjoitan vastausta
Olen itse ainakin saanut sen käsityksen, että pohjakaloille hieno hiekka on parempaa kuin sora. Viihtyvät huomattavasti paremmin ja vältytään vaurioilta.[/i]
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Edit:
Ehdit liina aina muokkaamaan viestejäsi kun kirjoitan vastausta
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Viimeksi muokannut irkku82, 19:08, 03.04.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luinpas huonosti, partista suunniteltiin.. en ole muuten nähnyt koko kalaa livenä.
Piikkisilmiäkin näkee, tai siis kuvia niistä, melko rakeisessa pohjassa. Eikö niille saa muuta järjestettyä, kuin tuon hiekan, paljon piiloja, tammenlehtiä, turvetta yms? Se mitä olen niitä nähnyt, ei oikein anna mielikuvaa niitten kaivautumishalusta tai kyvystä, kun ovat niin heiveröisiä.
nm. pohjakaloista täysin tietämätön
Edit: Se olikin samalla minuutilla korjattu kuin lähetetty, että olet sinäkin aika nopea. Mutta ehdinpäs tämänkin viestin kanssa jo edellesi!
Piikkisilmiäkin näkee, tai siis kuvia niistä, melko rakeisessa pohjassa. Eikö niille saa muuta järjestettyä, kuin tuon hiekan, paljon piiloja, tammenlehtiä, turvetta yms? Se mitä olen niitä nähnyt, ei oikein anna mielikuvaa niitten kaivautumishalusta tai kyvystä, kun ovat niin heiveröisiä.
nm. pohjakaloista täysin tietämätön
Edit: Se olikin samalla minuutilla korjattu kuin lähetetty, että olet sinäkin aika nopea. Mutta ehdinpäs tämänkin viestin kanssa jo edellesi!

Viimeksi muokannut 111na, 19:12, 03.04.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Senior Member
Piikkisilmät todellakin kaivautuvat pohjamateriaaliin sekaan jos vain pohjamateriaali sen sallii. Olen livenä nähnyt tällaisen tapauksen eläinkaupassa.
Niin ehkäpä niitä näkee pinnalla useimmin, koska pohjat ovat olleet mitä ovat ja siksi ettei niitä oikein näe hiekan läpi!irkku82 kirjoitti:Piikkisilmät todellakin kaivautuvat pohjamateriaaliin sekaan jos vain pohjamateriaali sen sallii. Olen livenä nähnyt tällaisen tapauksen eläinkaupassa.

(Vai aina minä ehdin? Milloinkas viimeksi...)
-
- Advanced Member
Partis ei piikkisilmien ja esim banjomonnien tapaan hiekkaan kaivaudu. Kaivaa se silti osaa. Jos partis päättää, että kookospähkinäluolan perälle on saatava kakkossisäänkäynti, niin kyllä se sen tekee pyrstö vipattaen. Tälläisiä toimia varten pohjan pitäisi olla siis olla hiekkaa. Lisäksi partiksen vatsapuoli on, plekoille tyypillisesti, vailla selkäpuolen panssarimaisia luulevyjä. _Luulisin_ vatsan ohuen nahan olevan jonkinmoisella koetuksella karkeammassa materiaalissa: pohjan ja muiden pintojen kala kun se on.liina kirjoitti:Ei kun joo, olihan siellä partis.. tarvitseeko se sitten hiekkaa? Eikö se ole iso kala joka kyllä kaivautuu hienoon soraan?
-
- Senior Member
Monnisille hiekka on myöskin paras vaihtoehto, koska ne tonkivat pohjaa ja sorassa niiden viikset vaurioituvat, ja vauriot ovat pysyviä. Että hienohiekka on todellakin pohjakalojen takia paras mahdollinen vaihtoehto.
(Ehdit viimeksi, kun lampuista keskusteltiin
) Oot meinaan sairaan nopee 
(Ehdit viimeksi, kun lampuista keskusteltiin

Tietysti siitä että se on pohjakala, voisi yhtälailla ajatella sillä olevan hyvin vahvan vatsanahan. Mutta miten on todellisuus, minä en ainakaan tiedä, vaan kokemuksitta uskon mieluummin toisia. Pitäisi katsoa niitten touhuja ja fiilistellä, eläytyä kalaksi.Tapio Martimo kirjoitti: _Luulisin_ vatsan ohuen nahan olevan jonkinmoisella koetuksella karkeammassa materiaalissa: pohjan ja muiden pintojen kala kun se on.
(Irkku: Ei ole kuitenkaan tarkoitus. Sitähän minäkin että siitä on aikaa, kun minua on tästä asiasta sittemmin läksytetty pahemman kerran.
Millä tavalla niiden viikset pitäisi vaurioitua? Näkeekö sen paljain silmin? Vanhin kuparimonniseni on elänyt sorapohjalla jo kymmenen vuotta eikä sen viikset ainakaan näytä vahingoittuneilta...irkku82 kirjoitti:Monnisille hiekka on myöskin paras vaihtoehto, koska ne tonkivat pohjaa ja sorassa niiden viikset vaurioituvat, ja vauriot ovat pysyviä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Monnisten viiksiin tulee pieniä haavoja ja ne syöpyvät pois.Morrgan kirjoitti:Millä tavalla niiden viikset pitäisi vaurioitua? Näkeekö sen paljain silmin? Vanhin kuparimonniseni on elänyt sorapohjalla jo kymmenen vuotta eikä sen viikset ainakaan näytä vahingoittuneilta...irkku82 kirjoitti:Monnisille hiekka on myöskin paras vaihtoehto, koska ne tonkivat pohjaa ja sorassa niiden viikset vaurioituvat, ja vauriot ovat pysyviä.

Morrgan: Tonkiiko kuparimonnisesi pohjaa työntämällä päänsä pohjaan silleen että monninen on ihan pystyasennossa pää pohjasorassa?
-
- Senior Member
- Viesti:
Oli mullakin aiemmin sora pohja 2-3 millistä soraa ja hyvin tulivat toimeen.pleko_88 kirjoitti:Monnisten viiksiin tulee pieniä haavoja ja ne syöpyvät pois.Morrgan kirjoitti:Millä tavalla niiden viikset pitäisi vaurioitua? Näkeekö sen paljain silmin? Vanhin kuparimonniseni on elänyt sorapohjalla jo kymmenen vuotta eikä sen viikset ainakaan näytä vahingoittuneilta...irkku82 kirjoitti:Monnisille hiekka on myöskin paras vaihtoehto, koska ne tonkivat pohjaa ja sorassa niiden viikset vaurioituvat, ja vauriot ovat pysyviä.![]()
Morrgan: Tonkiiko kuparimonnisesi pohjaa työntämällä päänsä pohjaan silleen että monninen on ihan pystyasennossa pää pohjasorassa?

Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Antin & Annen kotisivut
-
- Senior Member
Täältä sen tiedon olen saanut:
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=177
Jos tieto on jotenkin väärää niin toivon todella, että tietoni oikaistaan.
Luulisin, että hiekkapohjan valitseminen on yksi osatekiä, joka minimoi viiksien vaurioitumista, jos niin sattuu mahdollisesti tapahtumaan. Ja turhien riskien ottaminen, (että ei minulle niin käy) on yritettävä välttää tekemällä olot niin hyviksi kun on mahdollista. Turhat ennaltaehkästävissä olevat takaiskut voivat turhauttaa, kun aina tarvii jotain muuttaa. Senpä takia kaikki tarvii suunnitella tarkoin alusta loppuun saakka sen hetkisten hyviksi havaittujen asioiden perusteella.
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=177
Jos tieto on jotenkin väärää niin toivon todella, että tietoni oikaistaan.
Luulisin, että hiekkapohjan valitseminen on yksi osatekiä, joka minimoi viiksien vaurioitumista, jos niin sattuu mahdollisesti tapahtumaan. Ja turhien riskien ottaminen, (että ei minulle niin käy) on yritettävä välttää tekemällä olot niin hyviksi kun on mahdollista. Turhat ennaltaehkästävissä olevat takaiskut voivat turhauttaa, kun aina tarvii jotain muuttaa. Senpä takia kaikki tarvii suunnitella tarkoin alusta loppuun saakka sen hetkisten hyviksi havaittujen asioiden perusteella.
-
- Advanced Member
Voisipa sen ajatella noinkin päin. En ole partisten vatsanahkoja kertaakaan lopulta sen tarkemmin tutkinut. Luulevyjä ei vatsan puolella kuitenkaan varmuudella ole, vaan pinta on paljas. Mitä itse olen ollut huomaavinani, niin kyllä partikset mieluummin hiekalla liikkuvat.liina kirjoitti: Tietysti siitä että se on pohjakala, voisi yhtälailla ajatella sillä olevan hyvin vahvan vatsanahan. Mutta miten on todellisuus, minä en ainakaan tiedä, vaan kokemuksitta uskon mieluummin toisia.
Pyöreä jokisora, ei siis murskaamalla tuotettu, on monnisten viiksille varmaankin ihan turvallinen pohjamateriaali. Sorassa monniset eivät kuitenkaan voi tonkia ja penkoa: työntää päätään silmiä myöten pohjamateriaaliin. Tämä toiminta on monnisille luontaista. Sikäli siis hieno hiekka olisi monnisaltaassa paras vaihtoehto.irkku82 kirjoitti: Jos tieto on jotenkin väärää niin toivon todella, että tietoni oikaistaan.
Muistelisin näin ulkomuistista, että monnisten viiksiä syövyttäisi enemmänkin paljas lasipohja. Muistaakseni Rassin Panssarimonnit-kirjassa näin olisi sanottu.
Kyllä ne niinkin tekevät aina silloin tällöin. Soran karkeus taitaa olla juuri sitä 2-3 mm.pleko_88 kirjoitti:Morrgan: Tonkiiko kuparimonnisesi pohjaa työntämällä päänsä pohjaan silleen että monninen on ihan pystyasennossa pää pohjasorassa?
Silloin kun tuon akvaarion hankin niin ei kukaan maininnut että monniset tarvitsevat hiekka eikä sitä ollut edes tarjolla. En epäile että hiekka olisi niille mukavampaa, mutta en ollut aiemmin kuullut että sora olisi niille jopa haitallista. No, ehkäpä pitäisi harkita pohjan vaihtamista... Ainakin uusimmassa (johon on tulossa piikkisilmiä) on hiekkaa ja sitä tulee olemaan tulevissa altaissakin jos niihin pohjafisuja hankin.
Ja oikein virallisten (Morrgan kirjoitti: Soran karkeus taitaa olla juuri sitä 2-3 mm.

Kevythän on tuollainen 2 mm jyvänen vielä ja uskoisin sen olevan monille pohjakaloille aivan mieluista kaivelupohjaakin. No tästä tulen vielä saamaan kokemuksia, kun eri akvaarioihini tulee erilaisia pohjia - ehkä myös samaankin akvaarioon.
Siniriutassa katselin 2mm pyöreää jokisoraa, joka oli seulottu aivan tasakokoiseksi. Se kiinnosti niin, että taidan hankkia sitä matalaan 'suodatusakvaariooni', koska siinä on erinomainen 'ilmavuus' ja hyvä bakteerien asua. Puhuin sorasta ja myyjä (K.S.?) korjasi heti että se on hiekkaa!

Korjulan Ismo kertoi tänään akvaariopäivillä käyttäneensä ihan tavallista hiekkaa luonnosta.
Tuollainen on varmaan pääosin hienoa ja seassa saattaa olla sitten hieman isompaakin raetta.
Tuollainen on varmaan pääosin hienoa ja seassa saattaa olla sitten hieman isompaakin raetta.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jartzu. Liittyikö se pohjakaloihin kanssa tai ehkä jopa monnisiin?
Täytyy vielä sanoa, että tulen hakemaan ihan pian hiekkaa luonnosta myös. Lumet sulaa!
Tuohon suodatusaltaaseen vain harkitsen ostaa tuollaista luonnottoman tasakokoista ihan vain biologisen suodatuksen teorian vuoksi. Sen seulomista itse olen kyllä ajatellut, mutta pitäisi löytää ne kaksi sopivankokoista seulaakin...
Täytyy vielä sanoa, että tulen hakemaan ihan pian hiekkaa luonnosta myös. Lumet sulaa!
Tuohon suodatusaltaaseen vain harkitsen ostaa tuollaista luonnottoman tasakokoista ihan vain biologisen suodatuksen teorian vuoksi. Sen seulomista itse olen kyllä ajatellut, mutta pitäisi löytää ne kaksi sopivankokoista seulaakin...
Eli virallisesti minulla on siellä hienoa soraa jossa karkeaa hiekka seassa?liina kirjoitti:Ja oikein virallisten () määritelmien mukaan 2mm on soran ja hiekan raja. Karkea hiekka ja hieno sora voivat siis olla samaa 2 mm jyvästä.

Niin, nimenomaan monnisista oli puheliina kirjoitti:Jartzu. Liittyikö se pohjakaloihin kanssa tai ehkä jopa monnisiin?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
jartzu65 kirjoitti:Niin, nimenomaan monnisista oli puhe
Niinhän tuo näkyykin:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 81#3436281
-
- Senior Member
- Viesti:
Tuosta soran ja hiekan rajasta. Itse olen käsittänyt se niin että alle 2 mm jyvät ovat hiekkaa ja 2mm ja yli ovat soraa. 

Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Antin & Annen kotisivut
Ostin viime vuonna pienen parven jaguaarimonnisia. Ne olivat ostaessa aika heikossa kunnossa ja niiden viikset olivat syöpyneet (?) tyngiksi. Mutta sorapohjaisessa altaassani niille on kasvanut uudet viikset! Onneksi. Joten menee nämä sorassakin hyvin.
Sora on pääasiassa pyöreää, mutta on seassa karkeampaakin, varsinkin kirjomonnisaltaassa ja niidenkin viikset ovat aivan ok. Samassa altaassa muuten pieni kolmen täplämonnisen parvi teki yllärinä pari potraa poikasta!

Sora on pääasiassa pyöreää, mutta on seassa karkeampaakin, varsinkin kirjomonnisaltaassa ja niidenkin viikset ovat aivan ok. Samassa altaassa muuten pieni kolmen täplämonnisen parvi teki yllärinä pari potraa poikasta!
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.