Hei kaikki!
Sain tänään valmiiksi sivuilleni suikeroalpista jutun josta iso kiitos Kimmolle!
Olisi kiva kuulla kommenttia aiheesta. Tiedän että kasvia on kokeiltu varmasti muissakin altaissa. Kasvihan nyt ei kuitenkaan ole hirmuisen yleinen akvaariossa joten varmasti mielenkiintoa saattaa herättää.
Voitte tutustua tapaukseen paremmin, kauniita kuvia on kasvista tarjolla myös Suikeroalpi akvaariossa
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
Kaunista. Hyvin viihtyy akvaariossasi, toivottavasti alkaa viihtyä minullakin. Ehkä kannattaa ostaa niitä akvakaupasta saatavia(ovat ehkä jalostetumpia veteen?) eikä repiä puutarhasta. Vai mistä sinä oman alpisi hankit..?
Et tainnut huomata vaikka juttu on sivuillani, kyseinen akvaario kuuluu eräälle toiselle akvaristille ( kerään juttuja kasveista jotka viihtyvät akvaariossa vaikka eivät alunalkaen ole akvaariokasveja ) joka selviää jutusta. Hän on ottanut omansa puutarhasta ja siitä suikertavia versoja totutellut vesielämään, joka sekin selviää tekstistä.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
Suikeroalpi on kyllä nätti kasvi ja soveltuu sinänsä ihan kivasti akvaarioon jos sen antaa kasvaa siitä uloskin. Silloin hyvällä onnella kun saattaisi ehkä saada niitä kauniita keltaisia kukkiakin.
Omat suikeroalpini minä keräsin Parosen Arin pihalammikon reunalta. Ne kukkivat silloin, mutta tottuivat aika nopeasti akvaarioelämään vaikka kukat tietenkin poistin ennen upottamista. Kauneimmillaan se on kyllä juuri noin kuin tuossa mattosuodatinkuvassa, puoliksi pinnalla ja kauniina verhona valuen akvaarion reunalta alas, silloin se on myös elinvoimaisempi.
Suikeroalpi on aika kestävä kasvi ja todennäköisesti tottuu ihan kuivassakin kasvaneena vedessä elämiseen, mutta kyllä niitä liikkeestä saatavia jo vedessä olevia kannattaa kuitenkin hankkia jos niitä on. Onhan siinä (todennäköisesti) yksi vaihe vähemmän suoritettavana.
Anteeksi Irene.. Minulla oli kiire kun olin viimeksi koneella, joten en kerennyt lukemaan juttua, katsoin vain kuvat. ..Mutta kauniita alpia ovat silti.
Meilläkin tuli syksyllä kokeiltua tuota suikeroalpia, mitä otimme takapihalta. Mielestäni nätti kasvi, joka valitettavasti oli sitten kolmen päivän kuluttua revitty ja syöty karppien toimesta':?'
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
Minä ostin omat suikeroalpini akvaarioliikkeestä. Olisikohan se ollut "Lysimachia nummularia 'aurea' ". Kasvi on siis jokin tropican tekemä muunnos tai jotain.
Minulla on myös ollut viime kesästä lähtien alpia altassa, toin sankollisen äitin ulkoaltaan reunalta ja jaoin halukkaille. Kukkinut se ei ole mutta ootellaan kesää jos se sitten innostuisi.
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
pauli1 kirjoitti:Minä ostin omat suikeroalpini akvaarioliikkeestä. Olisikohan se ollut "Lysimachia nummularia 'aurea' ". Kasvi on siis jokin tropican tekemä muunnos tai jotain.
Ei tuo 'aurea' lajike ole Tropican tekeleitä kyllä sellainen keltalehtinen veitikka ihan on puutarhan puolelta tuleva perenna. Se onkin hieman arempi talvenkestävyydeltään kuin tuo vihreä serkkunsa
Se että Tropica kasvattaa niitä jo pienistä taimista asti vedessä on varmempi tapaus saada ko. kasvi menestymään vedessä. Mutta senhän voi itsekin kyllä tehdä nuorilla versoilla.
Täälläkin on suikeroalpia altaassa, nyhdetty eräästä pihasta ja laitettu altaaseen suoraan..hyvin on lähtenyt kasvamaan.
Omasta mielestäni tarvitsee kyllä jonkin verran valoa menestyäkseen.
Hmm..kuinkahan sen saisi tottumaan vedestä kuiville..taitaa olla tuhoon tuomittu ajatus, ellei sitten juuri tuon mattosuodattimen reunan avulla.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Valmont kirjoitti:Hmm..kuinkahan sen saisi tottumaan vedestä kuiville..taitaa olla tuhoon tuomittu ajatus, ellei sitten juuri tuon mattosuodattimen reunan avulla.
Jeps. tuo mattosuodatin on hyvä jos sellainen on muuten voi koittaa tuomalla versoja pintaan ja tukea jollakin konstilla, puuhun yms sellaiseen mitä itseltä löytyy akvasta tai läheisyydestä ja ohjata sitä osittain ensin pois vedestä ja kun se alkaa tottua maallaoloon niin siitä vain riippumaan kauniista vaikkapa altaan reunan yli niin johan on nättiä
Irene kirjoitti:Jeps. tuo mattosuodatin on hyvä jos sellainen on muuten voi koittaa tuomalla versoja pintaan ja tukea jollakin konstilla, puuhun yms sellaiseen mitä itseltä löytyyn akvasta tai läheisyydestä ja ohjata sitä osittain ensin pois vedestä ja kun se alkaa tottua maallaoloon niin siitä vain riippumaan kauniista vaikkapa altaan reunan yli niin johan on nättiä
Jooh, niin mä ajattelinkinkin, mutta toisaalta siitä reunalta kasvaa jo kultaöynnösta ja kirjavaa rönsyliljaa.
Todennäköisesti käyn vain kesällä hakemassa pihalta taas sitä.
Olisi toisaalta kyllä kiva ajatela että se rehu on ollut ensin kuivalla malla, sen jälkeen akvaariossa ja taas osa siitä onpi kuivalla maalla.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Ei kyllä pitäisi olla.. Eihän sitä muuten kukaan altaaseensa laittaisi.
Tarvitsevat muuten aika paljon valoa. Minulla vedensuosikit pakkaa vähän varjostamaan, joten kasvu on aika hidasta. Vai onko tämä koko rehu ylipäätäänkään nopeakasvuinen?
OFFTOPIC: Voisiko joku kertoa miten tuon lainauksen saa siten, että esim. jenny kirjoitti, ettei tule että pelkästään lainaus??
Pitikin jo tuossa edellisessä viestissä kommentoida suikeroalpia sen verran, että täytyy itsekin kokeilla sen kasvamista akvaariossa heti kun vain piha taas paljastaa valtaisat kasvustot, josta sitä pääsee nyhtämään.
Tosi hyvä idea! Kiitos kun sinulle joka tämän olet alunperin aloittanut! Olisiko muita ns. pihakasveja joita kannattaisi yrittää kasvattaa myös akvaariossa, vaikka eivät sinne tai vedenalaiseen elämään kuuluisikaan?
Hei
Kertokaa nyt jo kuinka teidän suikerot ovat viihtyneet altaissa.
Itse laitoin tänä keväänä suoraan pihalta alpia kellumaan pinnalle ja siitä sitten pohjalle ja hyvin on menestynyt.
Miten sen talvi sitten sujuu akvassa?
Mä laitoin kans suikeroalpia akvaan ja hienosti kasvaa! Mutta kasvaa vain ylöspäin. Ootteko saaneet sen suikertamaan pohjaa pitkin? Jos ootte miten? Mua kiinnostaa kans et miten talvella käy... Se kun ulkona syksyllä kuihtuu ja lepää talvella.
On se, mun mielestäni... Omani ei vielä kuki mut oota nyt et joku toinen vielä vahvistaa. Lehdet on samannäköiset, mut huonomuistinen kun olen niin en viimekesältä muista millainen kukka kukkiessa... Kukat kai pitää ottaa pois ennen akvaan laittoa? Vai kestääkö ne veden?
Netistä kun olen kuvia katsellut, niin näyttää kovasti suikeroalpilta, mutta varma en ole . Pitäisikö kasvin kasvattaa pihassa pitkää vartta vai miten?
Suikertaa maata pitkin. Mulla kasvaa reunakivetyksenkin yli soralle ja suikertaa soraakin pitkin. Akvaariossa kasvaa veden vaikutuksesta ylöspäin, mä hölmö luulin aluks et se suikertaa akvassakin.