Puutalon lattian kestäminen akvaarion alla
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Puutalon lattian kestäminen akvaarion alla
Mitäs luulette, onko mahdoton idea laittaa 200 x 60 x 60 allasta puutalon yläkertaan? 

Riippuu varmaan tuon testin lopputuloksesta paljonko ne kymmenen kaveria painaa'[;)]'kuusistor kirjoitti:Kymmenen kaveria seisomaan samalle neliölle ja sitten hyppy...
Ei tuo mikään mahdoton ajatus ole, mutta kaikki riippuu siitä miten se lattia on rakennettu ja näin ollen mikä lattian kantavuus on.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
No, se jälkimmäinen vaihtoehto 

" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
Lattian kesto riippuu tosiaankin siitä miten talo on rakennettu. Enkä kyllä itse suosittelisi tuon kokoista allasta yläkertaan.
Riippuen siitä miten vanha talo on kyseessä voit kysellä rakentajalta millaiset lattiat yläkerrassa on. Siitä selviää jo paljon
Itselleni on tulossa hitusen yli 400 litrainen allas. Onneksi meillä oli nyt sopivasti remontti niin vahvistettiin lattiat siitä kohtaa mihin allas tulee (epäilen tosin siltikin meidän lattioiden kestävyyttä).
Riippuen siitä miten vanha talo on kyseessä voit kysellä rakentajalta millaiset lattiat yläkerrassa on. Siitä selviää jo paljon
Itselleni on tulossa hitusen yli 400 litrainen allas. Onneksi meillä oli nyt sopivasti remontti niin vahvistettiin lattiat siitä kohtaa mihin allas tulee (epäilen tosin siltikin meidän lattioiden kestävyyttä).
-
- Advanced Member
lattian kesto
Talo on n. 10v vanha tukeva talo ja ajattelin laittaa lecaharkkojen tai kaapiston (jos jaksan väsätä) alle ison vanerilevyn jotta paino jakautuisi laajemmaalle. Allas tulisi erisuuntaisesti lautojen kanssa vai onkohan tuolla merkitystä.
Onko monet rakentanut kaapistoa itse, siis sellaista kopiota akvaariokaupan kaapeista paljonko on maksanut tarvikkeet
100€ luulisin ainakin selviävän vaikka kaapista tulisikin ISO
Onko monet rakentanut kaapistoa itse, siis sellaista kopiota akvaariokaupan kaapeista paljonko on maksanut tarvikkeet
100€ luulisin ainakin selviävän vaikka kaapista tulisikin ISO

Meillä on kerrostaloakvaariolla (eli kaksi päällekkäin olevaa akvaariota). korkeutta 80 cm ja pohjan leveys 50 cm (pituutta raskaimman kuorman osalla on 65 cm), joten maksimikuormaksi tulee noin 850 kg/m3. On tähän asti kestänyt, mutta kyseessä onkin betonilaatta ja akvaario on kantavan seinän vieressä, joten vääntöäkään ei pahemmin tule. Puulattia mukautuu vääntöön betonia paremmin (Eli on ainakin mahdollisuus nähdä mittaamalla ja kenties silmillä jo liian suuren rasituksen) ennen hajoamista , mutta enpä kyllä uskaltaisi veikata mitään.
Lattian alla olevan perustuksen paalutus nyt ratkaisisi ongelman. Silloin voisi pistää vaikka minkä kokoisen altaan. Ei tietysti realistin budjetissa oleva vaihtoehto.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Lattian alla olevan perustuksen paalutus nyt ratkaisisi ongelman. Silloin voisi pistää vaikka minkä kokoisen altaan. Ei tietysti realistin budjetissa oleva vaihtoehto.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Itse en kyllä lähtisi kaapistoa tuon kokoiselle altaalle itse rakentamaan.
Jätin sen huolen ammattilaisille, ison akvaarioni kaapisto tulee maksamaan jotain siinä 2000€ kieppeillä (mutta siihen kuuluu tietenkin työtunnit, materiaalit ja kaikki muu).
Alle 100 litraiselle voisi vielä itse kuvitella rakentavansa, mutta isompaan... ei ei ei...
ELLEI sitten tee niin että hitsaa metalli kehikon ja rakentaa puusta sitten sen ympärille.
Jätin sen huolen ammattilaisille, ison akvaarioni kaapisto tulee maksamaan jotain siinä 2000€ kieppeillä (mutta siihen kuuluu tietenkin työtunnit, materiaalit ja kaikki muu).
Alle 100 litraiselle voisi vielä itse kuvitella rakentavansa, mutta isompaan... ei ei ei...
ELLEI sitten tee niin että hitsaa metalli kehikon ja rakentaa puusta sitten sen ympärille.
-
- Advanced Member
akvaariokaapisto
Voipi olla että jätän sen erään tutun akvaariokaappien valmistajan huoleksi mikäli hän suostuu kasaamaan kiireiltäänSnowBear* kirjoitti:Itse en kyllä lähtisi kaapistoa tuon kokoiselle altaalle itse rakentamaan.

Lecaharcot tulisivat kyllä ainakin paljon halvemmaksi ja ehkä niistäkin ihan kivan näköisen saa varsinkin maalaamalla ne valkoisiksi.

-
- Senior Member
- Viesti:
Niin se kun voi olla myös melkoinen urakka kantaa se yläkertaan.. 

Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Antin & Annen kotisivut
-
- Advanced Member
akvaarion paikka
vanhemmat eivät pidä akvaarioista
, joten yläkertaan tai ei ollenkaan isukki soitti kyllä asiantuntialle ja se vakuutti että kestää, vertasi myös siihen että isoja vesisänkyjäkin on yläkerroissa. 

Huhhuh, kuulostaa aika rasvaisen hintaiselle, ettei nyt ole lipsluiskahtanut yksi nolla liikaa'8O' Tuohan on "mummonmarkoissa" lähes 12000 pelkästä kaapista?SnowBear* kirjoitti: ison akvaarioni kaapisto tulee maksamaan jotain siinä 2000? kieppeillä (mutta siihen kuuluu tietenkin työtunnit, materiaalit ja kaikki muu).
Kyllä tuo on ihan oikea hinta... Ellen sitten ole pahasti väärin kuullut (rakentaja on Puolalainen).
Mutta siitä tehdään siis samanlainen kuin minun yhdestä kirstusta joka on teetetty samassa paikassa ja siihen tulee vähän kaikenlaista hienoa lisäystä ja ja ja... Kaikkea kivaa. Kyllä se on hintansa värtti (pääsiäisen jälkeen saadaan tietää lopullinen hinta)
Mutta siitä tehdään siis samanlainen kuin minun yhdestä kirstusta joka on teetetty samassa paikassa ja siihen tulee vähän kaikenlaista hienoa lisäystä ja ja ja... Kaikkea kivaa. Kyllä se on hintansa värtti (pääsiäisen jälkeen saadaan tietää lopullinen hinta)
-
- Advanced Member
lattian kesto
Mitä eroa sillä on akvaarioon yhtäpainava ellei painavampi kuin akvaario, no tosin paino niissä jakaantuu isommalle alalle mutta kaippa niissä vettä lilluu sellaiset 1500L ainakinSnowBear* kirjoitti:Vesisänky on kuitenkin vähän eri asia kuin akvaario

Kaapiston teettämisellä ajattelin selvitä siinä n. 100€ paikkeilla

Minusta kyllä kanssa tuntuu aika hurjalta tuo ajatus noin isosta altaasta yläkerrassa. Kannattaa kokeilla sitä 10 kipaletta 80kiloisia jätkiä neliölle ja kunnon yhteishyppy, jos lattia ei pahemmin narahda niin ehkä sitä sitten uskaltais kokeilla, kaikilla kokeeseen osallistuvilla on sitte oltava ne henkivakuutukset
.
Onhan ne kotivakuutukset sitten todellakin kunnossa
? Mitäs tuosta nyt tulee litroja, joku 700-800L+somisteet jne. Reilu tonni tuosta tulee painoa että pitää olla tosi tukeva lattia. Äiti ja isä ei välttämäti tykkää hyvää, kun tuollanen määrä vettä, kalaa, hiekkaa lasia jne. tulee lattiasta läpi
.
Voithan tietysti yrittää suostutella vanhempiasi tuolla kauhukuvalla, että se allas tulee lattiasta läpi, niin jos se akva alakerrassa alkais houkuttelemaan vanhempiesikin ajatusmaailmaa
.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Onhan ne kotivakuutukset sitten todellakin kunnossa

Voithan tietysti yrittää suostutella vanhempiasi tuolla kauhukuvalla, että se allas tulee lattiasta läpi, niin jos se akva alakerrassa alkais houkuttelemaan vanhempiesikin ajatusmaailmaa

Tai sitten kannattaa laittaa sellainen akvario mikä ei hypi':mrgreen:'Cofeingirl kirjoitti: Kannattaa kokeilla sitä 10 kipaletta 80kiloisia jätkiä neliölle ja kunnon yhteishyppy
Tämä keskusteluaihe on niin pitkään "juupas-eipäs" keskustelua ja "minusta tuntuu" kunnes lattian rakenteesta ja lujuusarvoista on jotakin faktaa esittää.
-
- Advanced Member
vakuutukset
Meillä on kaikki mahdolliset laajat vakuutukset joka jutskaan
Ja pelotteleen en vanhempia ala koska silloin ne sanovat ettei tuu koko allasta ja koska eivät akvaarioista perusta niin taidan jättää tuon ajatuksen soveltamisen väliin.
Akvaariopaketinkin joudun itse rahoittamaan

Ja pelotteleen en vanhempia ala koska silloin ne sanovat ettei tuu koko allasta ja koska eivät akvaarioista perusta niin taidan jättää tuon ajatuksen soveltamisen väliin.
Akvaariopaketinkin joudun itse rahoittamaan

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Enpä tiedä mitä vakuutusyhtiö sanoisi moisesta asiasta jos jotain sattuisi..? Siis jos kestävyyttä ei mitenkään edes yritetty varmistaa vaan kannettu vaan hymyssäsuin iso allas sisään? Vaikka superlaajat taitavat kattaa kyllä ihan kaiken
Mikähän siinäkin on että isoa akvaariota aina verrataan vesisänkyyn. Kyllä mielestäni tuollainen tonnin painoinen allas on kuin täytetty vesisänky joka on nostettu pystyyn päädylleen. Mutta nämä "asiantuntijat" ajattelevat kai jotenkin fiksummin kuin meikäläinen.
Juu, täytyypä itsekin todeta etten heti kyllä uskaltaisi moista lähteä noin vain kokeilemaan. Itse tyydyin puolet kevyempään ratkaisuun, varmuuden vuoksi ja asutaan kuitenkin 2-vuotiaassa kerrostalossa. Ja allas tulee toki kantavan seinän viereen
Kaapisto on tuon kokoisella akvalla aika väärä paikka säästää. Mutta toki hyvä että pleko_88 sinulla on tuttu tekijä eli saat varmasti laatua rahallesi.

Mikähän siinäkin on että isoa akvaariota aina verrataan vesisänkyyn. Kyllä mielestäni tuollainen tonnin painoinen allas on kuin täytetty vesisänky joka on nostettu pystyyn päädylleen. Mutta nämä "asiantuntijat" ajattelevat kai jotenkin fiksummin kuin meikäläinen.
Juu, täytyypä itsekin todeta etten heti kyllä uskaltaisi moista lähteä noin vain kokeilemaan. Itse tyydyin puolet kevyempään ratkaisuun, varmuuden vuoksi ja asutaan kuitenkin 2-vuotiaassa kerrostalossa. Ja allas tulee toki kantavan seinän viereen

Kaapisto on tuon kokoisella akvalla aika väärä paikka säästää. Mutta toki hyvä että pleko_88 sinulla on tuttu tekijä eli saat varmasti laatua rahallesi.
Niin, tuossakin verrattiin vesisänkyyn':mrgreen:'memma kirjoitti: Kyllä mielestäni tuollainen tonnin painoinen allas on kuin täytetty vesisänky joka on nostettu pystyyn päädylleen. Mutta nämä "asiantuntijat" ajattelevat kai jotenkin fiksummin kuin meikäläinen.
Minä en ole ainakaan mikään "asiantuntija" mutta jos tosiaan ei tiedetä
sen lattian kantavuutta, niin aivan yhtä hyvin voidaan sanoa että se kestää, kuin että se ei kestä'[;)]'
Ja alkuperäinen kysymyshän kuului tyyliin "olisiko aivan mahdoton ajatus"?
-
- Advanced Member
Aivan kyllä se allas pitäisi saada kuitenkin keinolla tai toisella!jartzu65 kirjoitti:Niin, tuossakin verrattiin vesisänkyyn':mrgreen:'memma kirjoitti: Kyllä mielestäni tuollainen tonnin painoinen allas on kuin täytetty vesisänky joka on nostettu pystyyn päädylleen. Mutta nämä "asiantuntijat" ajattelevat kai jotenkin fiksummin kuin meikäläinen.
Minä en ole ainakaan mikään "asiantuntija" mutta jos tosiaan ei tiedetä
sen lattian kantavuutta, niin aivan yhtä hyvin voidaan sanoa että se kestää, kuin että se ei kestä'[;)]'
Ja alkuperäinen kysymyshän kuului tyyliin "olisiko aivan mahdoton ajatus"?

Kuinka paksu ja iso tuon vanerin pitäisi olla lecaharccojen alla tasaamassa painoa laajemmallle alueelle?