Kuinka paljon tilaa partamonni tarvitsee?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kuinka paljon tilaa partamonni tarvitsee?

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Ajattelin nyt siis kysyä mahdollisimman monen mielipidettä. Lähes kaikissa lähteissä kun sanotaan, että 80 litrasta ylöspäin. Olen kuitenkin jotenkin ymmärtänyt, että pitäisi olla isompi allas. Kuinka iso minimissään? Jääkö partis pieneksi tuossa 80 litrassa. Muita haittoja? Kyllä minusta 12 cm kuulostaa ainakin tosi isolta 80 litraiseen.

Entäs onko peruspartiksia erikokoisia. Kirjallisuudessa kun puhutaan tuosta 12 cm, mutta kauppias sanoo, että hänen partiksistaa tulee 8 cm. Miten mahtaa olla?
pauli1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pauli1 »

Kyllä yksi partis menee ihan hyvin 80-litraisessa. Enempää ei oikein mahdu koska sitten saattaa tulla reviiririitoja. Partis makoilee enimmäkseen, ja se ei ole mikään himouimari, joten siksi se menee yksinään hyvin 80-litraisessa. Toki, mitä isompi, sen parempi.
jesseM
Junior Member
Junior Member

partamonnin tilantarve

Viesti Kirjoittaja jesseM »

Minusta partamonni tarvitsee vähintään sen 100liraa.Riippuu tietenkin pohjapinta-alasta.
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

Partamonni voi kasvaa jopa 15cm mittaiseksi joten on vaikea kuvitella sitä 80L akvassa. Tosin noin pienessä altaassa kala jää kitukasvuiseksi ja jatkaa kasvuaan taas päästyään suurempaan akvaarioon.

Meillä on partiksia vain tuossa 600L akvassa, tuohon vielä perustamattomaan 200L en niitä ota, jo pelkästään sen vuoksi että olen läpeensä kyllästynyt noihin partiksiin. Kaikki tuon altaan kalat tulevat olemaan sellaisia mitä minulla ei ole vielä ollut :mrgreen: .

Meillä suurimmat partikset on nyt 10cm luokkaa, ikää pari vuotta, vanhukset (yksi jopa tuon 15cm) kuolivat viime kesän helteisiin :cry: , näillä oli ikää edellisen omistajan mukaan jo 13 vuotta.
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kuinka nopeasti kasvaa?

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Tosiaan, kuluuko 12 cm kymmenen vuotta vaiko vain pari? Minkä kokoisia esim. 2 v partikset, jos on ollu tilaa kasvaa?
venniA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja venniA »

Minun 2 partamonniani kasvoivat reilussa vuodessa 5-6sta sentistä täysikasvuisiksi,12-13 senttisiksi
Kovia ovat syömään :)
Tilaa niillä oli 180 litraa ja nyt toinen on siirretty 450 litraiseen, toinen kuoli
Vatsaan jääneeseen kovettuneeseen mätiin :(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”