Hiekanvaihto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Hiekanvaihto

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Taaskaan en tiedä minne kuuluu, siirtäkää oikeaan paikkaan jos tarvitse. :)

Elikkäs, minulla on tuolla 40 litraisessani tällä hetkellä soraa (en tarkalleen muista minkä kokoista) ja haluaisin vaihtaa soran hiekaksi (0.2-0.7mm).

Akvaariossa on tällä hetkellä kaloja ja kasvit kasvavat hyvin mutta silti, sora on omasta mielestäni jotenkin hankalaa. Minulle on tulossa isompi akvaario ja kalat muuttaisivat siis sinne ja tästä pienestä tulisi joko ns. sairaala tai poikas akvaario.

Kannattaako minun odottaa että saan sen isomman akvaarion ennenkuin vaihdan soran hiekaksi?

Ja sitten vielä että miltä kauppiaalta (K-rauta, Biltema... jne) ja minkä merkkistä hiekkaa kannattaa ostaa?

Ostaisin sitä kerralla isomman satsin koska sitä tulisi näillä näkymin 400 litraiseen, noin 100 litraiseen, (kaverin) 85 litraiseen ja tähän pieneen 40 litraiseen.
111na
Elite Member
Elite Member

Re: Hiekanvaihto

Viesti Kirjoittaja 111na »

SnowBear* kirjoitti:Kannattaako minun odottaa että saan sen isomman akvaarion ennenkuin vaihdan soran hiekaksi?
Erinomainen idea. Silloin saat kypsytettyä uuden ison tällä nykyisellä soralla heti kuntoon.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=24250
Vickis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Vickis »

Liina tuohon ehtikin jo linkittää kyselyni samasta aiheesta. Teimme tuttavan akvaarion ja pohjamateriaalin vaihdon tuon suunnitelman mukaan (alkuperäisestä poiketen soraa on parissa astiassa pohjalla ja vanhasta sorasta pestyä lietettä kaadettiin veden mukana uuteen altaaseen) perjantaina ja toistaiseksi kaikki on sujunut oikein hyvin. Vesiarvoja seuraavat, ettei nitriitti pääse kaikesta huolimatta yllättämään. Piikkikset ja partis kuulemma tykästyivät heti uuteen pohjaan ja tilavuuteen :D

Hiekkana meillä on Kauniston soraa (ainakin jotkut K-Raudat), kahta pienintä raekokoa (0,1-0,6 mm ja 0,6-1,2 mm, tai jotain sinnepäin, säkit ovat tietenkin kellarissa). Yhteensä hiekkaa oli 80 kg (40 kg/säkki, noin 3,50 eur/säkki), ja niistä on riittänyt jo yhteen 125-litraiseen, yhteen 85-litraiseen ja yhteen 63-litraiseen ja jäljellä on karkeasti arvioiden riittävästi ainakin yhteen yli satalitraiseen).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”