juu siis oleellinen kysymys on juuri kloramiinin vaikutus akvaarioon vaikka Aquasafea laittaisikin. Se miksi otsikko on mikä on, johtui hölmöstä tunteesta että minua on höynäytetty. Siinä pitkässä threadissa esitettiin että Aquasafe toimisi kuin tuo NH/CL versio ja nyt näyttää siltä ettei kuitenkaan. Tetra Team näyttää puhuvan myös mitä sattuu ja kiertelee oleellisia kohtia. (Sitä varmaan pitää testata itsekin. Pitää vain muotoilla kysymykset.)
Dsl,
aloitusviestistä selviää tämä asetelma. Suomessa mitä ilmeisemmin ei myydä NH/CL Formulaa. Tuon version sanotaan sitovan myös kloramiinin ammoniumin, ettei se vapaaksi pääsekään. (Mikä on kyllä kummallista.) Kloramiinin sidoksen saa toki rikottua natriumtiosulfaatilla, jos sitä haluaa. Siihen ammoniumin määrään purisi kyllä toimiva biologia akvaariossa.
Ja Tuopille, etten pahalla mutta koin tarpeelliseksi tässä vaiheessa huomauttaa asiasta, ihan kaikille toivomuksena. Mitäpä minä muutakaan voin? Eli toivon että kannatti yrittää.

Otsikon ensimmäinen puoli on mielestäni hyvä. Joten henkilökohtaisesti jatkan aktiivihiilen ihmettelemistä. Minulla ei ole kloramiinin mittausmahdollisuutta, joten testejä en ala tekemään. Myös kypsytystestit ovat mahdollisuuksien ulkopuolella.
Muut tavat ja tuotteet, kuten Tuopin mainostama Jungle, sopivat mainiosti tähän. Antaa tulla sitä tietoa vain! Itse kyllä etsin edullisempaa ratkaisua. Ei ole ihme ettei Aquasafestakaan tahdo saada faktaa, kun ajattelee miten paljon vettä vaihdetaan akvaarioihin ja kuinka suosittua se on.
Edit:
http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/vaihto.php : "Klooria voidaan kuitenkin sitoa vaarattomaan kloridi-muotoon natriumtiosulfaatilla."