Kloramiinin poistosta: Aquasafe jääköön kauppaan!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Pekka,
juu siis oleellinen kysymys on juuri kloramiinin vaikutus akvaarioon vaikka Aquasafea laittaisikin. Se miksi otsikko on mikä on, johtui hölmöstä tunteesta että minua on höynäytetty. Siinä pitkässä threadissa esitettiin että Aquasafe toimisi kuin tuo NH/CL versio ja nyt näyttää siltä ettei kuitenkaan. Tetra Team näyttää puhuvan myös mitä sattuu ja kiertelee oleellisia kohtia. (Sitä varmaan pitää testata itsekin. Pitää vain muotoilla kysymykset.)

Dsl,
aloitusviestistä selviää tämä asetelma. Suomessa mitä ilmeisemmin ei myydä NH/CL Formulaa. Tuon version sanotaan sitovan myös kloramiinin ammoniumin, ettei se vapaaksi pääsekään. (Mikä on kyllä kummallista.) Kloramiinin sidoksen saa toki rikottua natriumtiosulfaatilla, jos sitä haluaa. Siihen ammoniumin määrään purisi kyllä toimiva biologia akvaariossa.

Ja Tuopille, etten pahalla mutta koin tarpeelliseksi tässä vaiheessa huomauttaa asiasta, ihan kaikille toivomuksena. Mitäpä minä muutakaan voin? Eli toivon että kannatti yrittää. :mrgreen:

Otsikon ensimmäinen puoli on mielestäni hyvä. Joten henkilökohtaisesti jatkan aktiivihiilen ihmettelemistä. Minulla ei ole kloramiinin mittausmahdollisuutta, joten testejä en ala tekemään. Myös kypsytystestit ovat mahdollisuuksien ulkopuolella.

Muut tavat ja tuotteet, kuten Tuopin mainostama Jungle, sopivat mainiosti tähän. Antaa tulla sitä tietoa vain! Itse kyllä etsin edullisempaa ratkaisua. Ei ole ihme ettei Aquasafestakaan tahdo saada faktaa, kun ajattelee miten paljon vettä vaihdetaan akvaarioihin ja kuinka suosittua se on.

Edit:
http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/vaihto.php : "Klooria voidaan kuitenkin sitoa vaarattomaan kloridi-muotoon natriumtiosulfaatilla."
Tuoppi76
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuoppi76 »

liina kirjoitti:
Tuoppi76 kirjoitti:En ole kemisti, mutta varmaan nuo tuotteet on kehittänyt joku, jolla on vähän muutakin kuin mutu tuntumaa ja vesivärejä.
Mutta ihan miten vaan, sovitaan sitten niin, että niistä ei ole mitään iloa :roll:
Ei tässä nyt mitään sovita. Ihankuin kauppias siellä puhuisi, takkikin kääntyy siihen malliin
En ole kauppias, en sellaiseksi rupea, enkä sellaista edes henk. koht. tunne.

Hölynpölynä tähän vielä lisäisin, että kyllähän näissä aineissa tehoa on pakko olla, koska senhän näkee ihan omin silmin kalojen käytöksestä vedenvaihdon jälkeen (kalat hankaavat itseään selvästi enemmän, jos ei käytetä vedenparannusainetta). Tämä nyt ei siis liittynyt juuri nimenomaan tähän klooriamiini asiaan.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Tuoppi76 kirjoitti:Hölynpölynä tähän vielä lisäisin, että kyllähän näissä aineissa tehoa on pakko olla, koska senhän näkee ihan omin silmin kalojen käytöksestä vedenvaihdon jälkeen (kalat hankaavat itseään selvästi enemmän, jos ei käytetä vedenparannusainetta).
Ei meillä kalat hankaile itseään vedenvaihdon jälkeen, käytti kemikaaleja tai ei.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
111na
Elite Member
Elite Member

Tuoppi hölynpölystä pyydän anteeksi. Luulin että jatkat saman Junglen jankuttamista tuomatta siihen mitään uutta. Se kun oli esitetty jo. Siinä vaihtuikin nimimerkki toiseksi tälle sivulle siirryttäessä. Tämä Jungle onkin suorastaan ilmassa. 8O Siitä kun etsisi faktoja, mutta en taida viitsiä. Kauppiaitten ja tehtailijoitten juonia kumminkin. Kapitalistit ! Pilaavat vedetkin, jotta kauppa kävisi!

:mrgreen:
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Minä poistan kloramiinini bakteerien avulla.
Ensin bakteerit hajoittavat helposti hapetettavan ammoniumin nitriitiksi (-> nitraatiksi), jäljelle jää puhdas kloori, joka haihtuu itsestään parin pumpunkierron jälkeen.
Toimivassa altaassa on riittävästi bakteereja, ettei kloramiini niitä kykene tappamaan, ennen kuin bakut 'tappavat' kloramiinin 8-)
Kloramiini kyllä kestää pitkään vesilasitesteissä, muttei puhtaassa vesilasissa paljoa bakteereitakaan ole, eikä helposti tule kloorin takia.
Kypsytettäessä allasta tilanne on tietenkin toinen, kun kloramiini on altaassa jo ennen ensimmäistäkään bakteeria, mutta kyllä se silloinkin taipuu ajan kanssa (muutoinhan meillä kellään ei olisi kypsää allasta).

En siis käytä viikkovedenvaihdoissa vedenparannusaineita, eikä uusia altaita tule kypsyteltyä ihan joka viikko, joten halvimman tuotteen etsintä ei ole se suurin päänvaivani [;)]

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

KtMan kirjoitti:Minä poistan kloramiinini bakteerien avulla.
Hmm.. Tämäpä erikoinen tapa; eikös kloramiinin ensijainen tehtävä ole nimenomaan tuhota näitä pieneliöitä.
Ensin bakteerit hajoittavat helposti hapetettavan ammoniumin nitriitiksi
Ettei kävis niin päin, että kloramiini vedessä tuhoaa niitä suodattimien bakteereita? :mrgreen:
Toimivassa altaassa on riittävästi bakteereja, ettei kloramiini niitä kykene tappamaan, ennen kuin bakut 'tappavat' kloramiinin
Ai, sulla on tällainen tapa vähentää bakteeriflooraa altaasta :mrgreen:
jäljelle jää puhdas kloori, joka haihtuu itsestään parin pumpunkierron jälkeen.
Tähän kaipaan vähän selvennystä. Siis kahdesta monoklooriamiinistako syntyisi ammoniakkia ja vapaata kloorikaasua bakteerien toiminnan asiosta?

Jos luottaa tuohon suodattimien ammoniakin poistokykyyn, niin eikös se kloorin ja ammoniakin (amiinin) välinen sidos kannattaisi katkaista ennen sitä? Ts. vesi, joka laitetaan altaaseen sisältäisikin vain klorideita ja ammoniumia/ammoniakkia, jonka bakteerit sitten hoitavat nitraateiksi. Mikähän tuon natriumtiosulfaatin hinta apteekissa mahtaa olla? Oman hanaveden mukaan voi laskea sitten kulutuksen.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Kaizu kirjoitti: Ei meillä kalat hankaile itseään vedenvaihdon jälkeen, käytti kemikaaleja tai ei.
Meilläkään eivät hankaile, vaikka kemikaalia taloudesa käytää vain naisväki :mrgreen:

Itseasiassa kalojen pito on hemmetin helppoa, vaihtaa vettä kerrran viikossa, ruokkii niitä päivittäin ja sitten luppoaikoina kalojen omistaja voikin norkoilla täällä webissä :P

PS: Ei kai täällä kemistit väännä kättä.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
111na
Elite Member
Elite Member

Ja missähän pitoisuuksissa tämä toimisi? Paljonko on kloramiinipitoisuus? Ehkäpä ongelmaa ei olekaan siellä?

Ei sitä ole välttämättä Helsingissäkään, edes lähellä putkiston alkua. Ei ole taidettu juurikaan osoittaa ainakaan käytännössä?
Viimeksi muokannut 111na, 00:50, 15.04.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

aqua2002 kirjoitti: Hmm.. Tämäpä erikoinen tapa; eikös kloramiinin ensijainen tehtävä ole nimenomaan tuhota näitä pieneliöitä.
Kyllä, ja tappaa kaiken elävän tarpeeksi isona annostuksena, vaan annostus on kuitenkin kohtalaisen pieni ja hajoitustyön aloittavat bakteerit jo putkistossa.
aqua2002 kirjoitti: Ettei kävis niin päin, että kloramiini vedessä tuhoaa niitä suodattimien bakteereita? :mrgreen:
muutaman..
aqua2002 kirjoitti: Ai, sulla on tällainen tapa vähentää bakteeriflooraa altaasta :mrgreen:
muutaman..
aqua2002 kirjoitti: Tähän kaipaan vähän selvennystä. Siis kahdesta monoklooriamiinistako syntyisi ammoniakkia ja vapaata kloorikaasua bakteerien toiminnan asiosta?
täh? Ei synny ammoniakkia, sitä on jo ja se hävitetään.
aqua2002 kirjoitti: Jos luottaa tuohon suodattimien ammoniakin poistokykyyn, niin eikös se kloorin ja ammoniakin (amiinin) välinen sidos kannattaisi katkaista ennen sitä? Ts. vesi, joka laitetaan altaaseen sisältäisikin vain klorideita ja ammoniumia/ammoniakkia, jonka bakteerit sitten hoitavat nitraateiksi. Mikähän tuon natriumtiosulfaatin hinta apteekissa mahtaa olla? Oman hanaveden mukaan voi laskea sitten kulutuksen.
Jos et sitten luota suodattimesi NH4:n poistokykyyn, ei tietenkään kannata toimintamalliani kopioida, mutta normaali altaissa se kyllä poistuu.
Kannattaako sidos katkaista: Kannattaa, tai sitten vain antaa sen katketa altaassnsa, omaan harkintaan jää kannattaako sen katkaisemisesta erikseen maksaa.

111na
Elite Member
Elite Member

KtMan kirjoitti:Jos et sitten luota suodattimesi NH4:n poistokykyyn, ei tietenkään kannata toimintamalliani kopioida, mutta normaali altaissa se kyllä poistuu.
Kannattaako sidos katkaista: Kannattaa, tai sitten vain antaa sen katketa altaassnsa, omaan harkintaan jää kannattaako sen katkaisemisesta erikseen maksaa. T:Krisse
Siitä ei lie mitään näyttöä, kuinka pitoisuus sitten akvaariossa laskee? Siinä voi käydä viikko lyhyeksi? Oleellista tässä on kloramiinin pitoisuus ja vedenvaihtojen määrä, yhdessä.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

liina kirjoitti:
Ja missähän pitoisuuksissa tämä toimisi? Paljonko on kloramiinipitoisuus? Ehkäpä ongelmaa ei olekaan siellä?

Ei sitä ole välttämättä Helsingissäkään, edes lähellä putkiston alkua. Ei ole taidettu juurikaan osoittaa ainakaan käytännössä?
Kloramiinipitoisuus vaihtelee veden puhtauden mukaan mitä vesilaitokselta päästellään (muistaakseni jo päijännetunnelissa sitä lisätään(?)), tarkkaa keskiarvoa on paha sanoa. Mutta alueilla jossa sitä on poikkeuksellisen paljon on tietenkin ongelma ja jos se tappaa altaan bakteerit sen kyllä taatusti huomaa seurauksista mittaamattakin, jos bakteerit voittaa ja pysyy hengissä kaikki on ja pysyy ok..
Kaikki riippuu kloramiinin määrästä, vedenvaihtojen suuruuksista, ja bakteerikannan toipumisajasta [;)]
Henkilökohtaisesti käytän vedenparannusaineita vain hätätapauksissa (vaihdetaan kaikki vedet) ja uutta allasta perustettaessa, mutta tämän keskustelun jälkeen en ole varma tehoaako tuo mönjäni edes silloinkaan.

dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

liina kirjoitti:aloitusviestistä selviää tämä asetelma. Suomessa mitä ilmeisemmin ei myydä NH/CL Formulaa. Tuon version sanotaan sitovan myös kloramiinin ammoniumin, ettei se vapaaksi pääsekään. (Mikä on kyllä kummallista.) Kloramiinin sidoksen saa toki rikottua natriumtiosulfaatilla, jos sitä haluaa. Siihen ammoniumin määrään purisi kyllä toimiva biologia akvaariossa.
Ensimmäisessä viestissä sanoit, että mitä ilmeisimmin Euroopassa myydään NH/CL formulaa.
liina kirjoitti:Siinä väitetään sitä myytävän Euroopan maissa, missä kloramiinia käytetään ja se toimisi näin: "AquaSafe NH/CL removes Chlorine, breaks the Chloramine bond and neutralizes toxic ammonia which is then removed by biological filtration."
Niin. En olisi kysynyt, ellei tuo ensimmäinen viestisi olisi tuntunut aivan idioottimaiselta. Vaikka luin sen uudestaan, siitä ei saa selkeää kuvaa. Kuvaksi jää ristiriitainen olo; viesti toisaalta kehoittaa jättämään aquasafen kauppaan (otsikossa), kertoo kahdesta kaavasta, jolla ainetta valmistetaan ja että niistä toinen poistaisi kloramiinin ja että sitä myytäisi täällä.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Kun nyt on sanottu että kloramiini tuhoaa nitrifikaatiobakteereja, niin mistä sitä nitraattia ja nitriittiä ilmestyy vesijohtoveteen? Itse olen aina luullut että vesiputkiston seinämillä asustelevat bakteerit ovat näiden aiheuttajia :roll:
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
111na
Elite Member
Elite Member

dsl kirjoitti: En olisi kysynyt, ellei tuo ensimmäinen viestisi olisi tuntunut aivan idioottimaiselta. Vaikka luin sen uudestaan, siitä ei saa selkeää kuvaa.
Se on selvääkin selvempi, mutta kirjataan nyt yksi kritiikki.
dsl kirjoitti:
Kuvaksi jää ristiriitainen olo;
Se on ihan hyvä. Jos olisit tutkinut ne linkit myös, jotka siihen viestiin kuin tarjottimelle ja oikeaan järjestykseen annoin, et olisi niin pihalla.
Vairus
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vairus »

liina kirjoitti:
dsl kirjoitti: En olisi kysynyt, ellei tuo ensimmäinen viestisi olisi tuntunut aivan idioottimaiselta. Vaikka luin sen uudestaan, siitä ei saa selkeää kuvaa.
Se on selvääkin selvempi, mutta kirjataan nyt yksi kritiikki.
dsl kirjoitti:
Kuvaksi jää ristiriitainen olo;
Se on ihan hyvä. Jos olisit tutkinut ne linkit myös, jotka siihen viestiin kuin tarjottimelle ja oikeaan järjestykseen annoin, et olisi niin pihalla.
Voisit varmaan sitten kertoa muillekin mitä ajat jutullasi takaa kun minäkin putosin kärryiltä. Tuot esiin faktoja miten Aquasafe toimii ja sitten koitat selittää ettei siihen olekkaan uskomista vai ymmärsinkö ihan väärin?
111na
Elite Member
Elite Member

Vairus kirjoitti:[Voisit varmaan sitten kertoa muillekin mitä ajat jutullasi takaa kun minäkin putosin kärryiltä. Tuot esiin faktoja miten Aquasafe toimii ja sitten koitat selittää ettei siihen olekkaan uskomista vai ymmärsinkö ihan väärin?
Mitä faktoja olen muka tuonut esiin Aquasafen toiminnasta? Tarkoitatko noita Tetra Teamin höpinöitä tai käyttöohjeita?
Totuutta minä etsin. Muuta takaa ajettavaa ei ole. Mitään selittämistä ei ole jos tämä ei kelpaa.

Edit: tässä kuitenkin yksi selitys:
liina kirjoitti: ,juu siis oleellinen kysymys on juuri kloramiinin vaikutus akvaarioon vaikka Aquasafea laittaisikin. Se miksi otsikko on mikä on, johtui hölmöstä tunteesta että minua on höynäytetty. Siinä pitkässä threadissa esitettiin että Aquasafe toimisi kuin tuo NH/CL versio ja nyt näyttää siltä ettei kuitenkaan. Tetra Team näyttää puhuvan myös mitä sattuu ja kiertelee oleellisia kohtia. (Sitä varmaan pitää testata itsekin. Pitää vain muotoilla kysymykset.)
----------------------
Kaizu kirjoitti:Kun nyt on sanottu että kloramiini tuhoaa nitrifikaatiobakteereja, niin mistä sitä nitraattia ja nitriittiä ilmestyy vesijohtoveteen? Itse olen aina luullut että vesiputkiston seinämillä asustelevat bakteerit ovat näiden aiheuttajia :roll:
Tuhoaa, hidastaa, estää lisääntymästä tai ei, tätä pohditaan sivulla 11-12 tässä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... &start=150 . Siihen kuitenkin pyritään, vaihtelevin menestyksin.
Viimeksi muokannut 111na, 11:04, 15.04.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vairus
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vairus »

liina kirjoitti: ,juu siis oleellinen kysymys on juuri kloramiinin vaikutus akvaarioon vaikka Aquasafea laittaisikin. Se miksi otsikko on mikä on, johtui hölmöstä tunteesta että minua on höynäytetty. Siinä pitkässä threadissa esitettiin että Aquasafe toimisi kuin tuo NH/CL versio ja nyt näyttää siltä ettei kuitenkaan. Tetra Team näyttää puhuvan myös mitä sattuu ja kiertelee oleellisia kohtia. (Sitä varmaan pitää testata itsekin. Pitää vain muotoilla kysymykset.)
Niin, minun Aquasafessa on juurikin tuo teksti mitä itse lainasit yhdessä viestissä klooriamiinien rikkoutumisesta tjsp.

Se on hyvä, että meillä riittää virtaa kaikenlaisten asioiden selvittämiseen. En vain edelleenkään ymmärrä, että olet itse kysynyt tetralta, että toimiiko tuo klooriamiinien tuhoaminen ja he vastasivat että toimiihan se niin mikä tässä nyt on epäselvää? Toki kaikenlaisia myyntipuheita saa epäillä ei siinä mitään, mutta ei tästä mitään salaliittoteoriaan kannata järjestää :roll:
111na
Elite Member
Elite Member

Vairus kirjoitti:
Niin, minun Aquasafessa on juurikin tuo teksti mitä itse lainasit yhdessä viestissä klooriamiinien rikkoutumisesta tjsp.
Missä se teksti on, pullossako? Ei kaupassani tuollaista ole näkynyt.
Vairus kirjoitti: En vain edelleenkään ymmärrä, että olet itse kysynyt tetralta, että toimiiko tuo klooriamiinien tuhoaminen ja he vastasivat että toimiihan se niin mikä tässä nyt on epäselvää?
Minä en ymmärrä mistä olet tuollaista kuvitellut. En ole kysynyt sieltä vielä mitään. Ei tarvitse tähän mitään salaliittoja, riittää että kyseessä on iso bisnes.

Lisään:
Jos luet ne Tetra Teamille esitetyt kaksi kysymystä aiheesta, huomaat ymmärtäneesi väärin. He eivät väitä tavallisen Aquasafen toimivan kysytyllä tavalla. Tähän lankaan taisi mennä Aqua2002 myös, vastauksiin muotoillut kysymykset ovat taidokkaita. Sivulta 1 löytyy tämä aihe.

Lisään lisään:
Kysymys: "Where I found detailed info about this, if exist ?" ( Koskien NH/CL Formulaa)
Vastaus: "We have found the following text from out US colleagues' site which can be found at www.tetra.net and the United States."

Tietysti ne kysymykset Tetralle on tehtävä. Yksi olisi onko Euroopan maissa joku selkeä jako missä NH/CL-tyyppiä myydään, vai onko se omansa pullomerkinnöiltäänkin, jota myydään rinnalla.

Painotan etten edelleenkään varmasti tiedä, mitä on Suomessa myytävä aine. Myyjä ainakin sanoi ettei sillä ole vaikutusta kloramiiniin. Tähän viittaa myös pullon tekstit sekä siitä löytämäni käyttöohje Tetran sivuilta (joita siis on ainakin kahdenlaisella tekstillä ja tyystin erilaisella toiminnan kuvauksella). Jenkeissä tilanne (pullon sisältökin kenties?) on varmasti erilainen, eikä sitä käyttöohjetta voi noin vain uskoa, uskoisin.
Viimeksi muokannut 111na, 11:49, 15.04.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kuusistor
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kuusistor »

Onko kukaan mitannut kloramiinia altaastaan? Edelleen ihmettelen tätä haamujengitoimintaa - poistetaan vedestä jotain, mitä luullaan siellä olevan.

KtManin kanssa samoilla linjoilla: nitrifikaatio hoitaa myös kloramiinin. Tästä näyttöä mm. Kanadan vesilaitosten "whitepapereissa". Kysymys on siis lähinnä siitä, että onko tämä prosessi riittävän nopea ja/tai mikä on vesijohtoveden kloramiinipitoisuus silloin kun se akvaan päästetään.
111na
Elite Member
Elite Member

kuusistor kirjoitti:Onko kukaan mitannut kloramiinia altaastaan?
Tuijalla näkyi olevan ainakin klooritesti:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... &start=150

Minulla on vain vesilaitoksen tieto: Monoklooriamiini (klooriamiini) on 0,6 mg/l ja kokonaiskloori hieman suurempi 0,62 mg/l. Tämä sain kuulla toisen käden tietona, pitänee vielä kysellä oliko tämä juuri asuinalueen putken päästä tuleva arvio, vai lähtevän veden arvo. Joka tapauksessa hajukin sen kertoo, että sitä on ja Sammun tietojen valossa paljoa pienempiä arvoja ei voisi haistaakaan:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... &start=165
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Miten se nyt onkaan liina: Käytätkö sitä aquasafea vai et? Tämän ketjun alussa kerroit että aquasafesta ei olisikaan hyötyä ja ostit hiilirakeita joilla poistat ne haitalliset aineet vedenvaihdon yhteydessä.

Toisessa ketjussa jonka luin aamulla kerroit, että käytät aquasafea akvaariossasi.

Mikä on TOTUUS?
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Mikä on TOTUUS?
aquado
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aquado »

liina kirjoitti: Tietysti ne kysymykset Tetralle on tehtävä. Yksi olisi onko Euroopan maissa joku selkeä jako missä NH/CL-tyyppiä myydään, vai onko se omansa pullomerkinnöiltäänkin, jota myydään rinnalla
Rupesi tämä itseänikin kiinnostamaan, kun arvostamani akvaariokauppias sanoi Aquasafen sisältävän kloramiinia hajottavan natriumtiosulfaattijohdannaisen aineosan. Lähetin Tetralle siis kysymyksen, jossa selvitin ymmärtäneeni edellisten vastausten perusteella, että Euroopassa myydään NHCl Formula -nimistä Aquasafea, joka hajottaa kloramiinia ja sitten myös sitä tavallista. Toisaalta taas Jenkeissä myydään vain yhtä tuotetta, jonka sanotaan tekevän tuon tempun. Kysymys siis kuuluu, onko jenkkituote eri kuin meillä, ja jos ei, niin miten NHCl Formula siitä sitten eroaa. Jos taas normaali Aquasafe ei kloramiiniin tehoa, niin mistä saan tuota NHCl Formulaa?
Painotan etten edelleenkään varmasti tiedä, mitä on Suomessa myytävä aine.
Yhden tuolla Tetran kyselysivulla olleen tekstin perusteella NHCl Formula on väritöntä. Sitä meillä myytävä ei siis ole, mutta ilmeisesti asia ei ole näin yksinkertainen, vaan Tetralla on erilaisia seoksia myynnissä samalla nimellä eri paikoissa ja vain jossain on sitten kahta eri tuotetta eri nimillä samassa paikassa. Ettei kävisi yksinkertaiseksi.

LISÄYS Viestiini vastattiin, asiantuntija palaa kuulemma lomalta ensi viikolla. Sitten saamme tähän asiaan ihan Virallisen Vastauksen. Vastaus ilmeisesti ilmestyy myös Tetran sivuille ja käännän sen sitten tännekin luvan saatuani.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
111na
Elite Member
Elite Member

maspe kirjoitti:Toisessa ketjussa jonka luin aamulla kerroit, että käytät aquasafea akvaariossasi.

Mikä on TOTUUS?
Eikö se mitä akvaariossani tapahtuu ole aivan sivuseikka?

Kyllä siis puhuin pötyä eli valehtelin, että jätin sen kauppaan. Paljastukseni olit oikein huomannut. Ostin siis toisenkin pullon Aquasafea altaan kypsymisen edistämisen toivossa:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=24694
Kuitenkin, syy miksi sitä alunperin ostin, oli kloramiinin eliminointi, ja saapas nyt nähdä miten se asia onkaan.

Hiili on edelleen pakkauksessaan. Se tuntuisi järkevältä ratkaisulta. En varmastikaan kertoillut että käytän sitä, vaan kerroin hankkineeni sitä ja sen tarkoituksen. Laitan kunhan ehdin. Saavikin pitäisi hommata. Nääs. [;)]

aquado kirjoitti: Lähetin Tetralle siis kysymyksen, jossa selvitin ymmärtäneeni edellisten vastausten perusteella, että Euroopassa myydään NHCl Formula -nimistä Aquasafea, joka hajottaa kloramiinia ja sitten myös sitä tavallista.
Hieno juttu! Tätä toivoinkin. Kun jotain huomaa ja kyseenalaistaa, helposti oletetaan että kaikki tieto pitäisi myös samantien tarjoilla ja tutkia.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

KtMan kirjoitti:
aqua2002 kirjoitti: Tähän kaipaan vähän selvennystä. Siis kahdesta monoklooriamiinistako syntyisi ammoniakkia ja vapaata kloorikaasua bakteerien toiminnan asiosta?
täh? Ei synny ammoniakkia, sitä on jo ja se hävitetään.
No, jos luet tämän aikasemmin kirjoittamasi:

Ensin bakteerit hajoittavat helposti hapetettavan ammoniumin nitriitiksi (-> nitraatiksi), jäljelle jää puhdas kloori, joka haihtuu itsestään parin pumpunkierron jälkeen.

Mistä tulee ammonium? Kloramiinistako sidoksen katkettua, mutta miten ihmeessä saa puhdasta klooria sitten altaaseen ja vielä haihdutettua sen pois?

Jos oletetaan, että sieltä hanasta tulee monoklooriamiinia, niin todennäköisesti bakteerien toiminnan suhteen käy niin, että monoklooriamiini hajoaa sekä ammoniumiksi että kloridiksi. Bakut hoitaa amiinin/ammonium edelleen nitraatiksi, mutta miten ihmeessä saat siitä jäljelle jäävästä klooridista puhdasta klooria? (Cl2, g)
Kannattaako sidos katkaista: Kannattaa, tai sitten vain antaa sen katketa altaassnsa, omaan harkintaan jää kannattaako sen katkaisemisesta erikseen maksaa.
Minun mielestä kannattaa katkaista jo vedenvaihdon yhteydessä. Kloramiinit tuhoaa bakteereita ja on haitallista kaloille. Jos nuo kloramiinit hoidetaan jo vedenvaihdonyhteydessä ensin ammoniumiksi ja kloridiksi, niin happaman veden altaassa ei ole mitään hätää. Ammonium menee omiaan aikojaan nitraatiksi eikä siitä kloridistakaan ole mitään haittaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”