Mahtuisiko vielä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
PikkuFisu
Junior Member
Junior Member

Mahtuisiko vielä?

Viesti Kirjoittaja PikkuFisu »

Voi että.. Suurena unelmana oli saada uusi akvaario.. ei toteutunut ihan täydellisesti sekään.. :( No ei siitä enempää kuiteenkaan vaikka asiaan liittyykin.. Minä niiiin(!) haluaisin piikkisilmiä mutta se vaan että ei taida tuonne mun sillipurkkiin mahtua enää.. :| Sitä ajattelinkin kysyä..
Eli:
Akvaario on n.200l,mitat 100,50,50.. Ei pidetä täynnä niin tulee vain se 200 250:stä..
Vettä vaihdan joka viikko 3:s tai 4:s osan..
Ja ja..

Asukit ovat:
20 neontetraa
15 intiaaninsulkaa
7 monnista
2 leväbarbia
2 partista

Oon kyllä aatellu että toi toinen partis pois.. Mutta noi levikset sitten vissiin estää piikkisten hankkimisen kun niistä tulee niin isoja.. Ja samalla muuten kysyn että kuinka nopeasti kasvaa levikset? Mulla ne ei ole kasvanut oikeastaa yhtään.. 8O Ehkä sentin ja on ollu mulla joulusta saakka.. vai onko se ihan normaali kasvunopeus?

Joo.. Kiitosta jo..

Hieman lisäystä: tosiaan monnisista 5 on kupareita ja vain 2 täplää.. Pitäisikö mieluummin ottaa täpliä,siis jos mahtuu,piikkisten tilalle? Monniset on kyllä ihan kaikki kavereita että ei kyllä näytä olevan ongelmaa...
¤*PikkuFisu*¤
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Entä jos luopuisit leviksistä, niin saisit akvaariosi piikkisilmiä? [;)]
Itellä tulee olemaan 250 litraisessani:
2partista
6piikkisilmää
mahdollisesti parvi monnisia
20 intiaanisulkaa
lehtikala pari

(Toi oli vain havainnollistamiseksi... :mrgreen: )

Jos luopuisit leviksistäsi, niin saisit akvaarionkin täytettyä melkeen täyteen, ei ne monniset vissiin niin kauheita pomppijoita ole... ?
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
PikkuFisu
Junior Member
Junior Member

Katsos on sellainen ongelma että kun ei raski luopua!! ei ei.. paitsi partamonnista.. se ei ole enää kiva.. Ja akvaariota EI voi pitää täynnä koska lasit ovat liian ohutta.. Eikä siitäkään sitten enempää... Eikö siis piikkisilmät ole mahdollisia?

Jos vaikka lisään suodatusta, tai, JOTAIN! Mitä vaan! Paitsi kaloista en luovu... [;)] partista lukuunottamatta...

Tuolla mitä tuli luettua niin ainakin oli että ei ole paha (ainakin niin ymmärsin) jos on vaikka 10 monnista ja 6 piikkistä ja päälle vielä jotain banjoja tms..? Pohja pinta-alakin oli sama kuin minulla.. Vai onko ne levikset TOSIAAN NIIN "PAHOJA"..Siis että eikö mulla ole nyt yhtään mahkuja piikkiksiin muuten kuin luopumalla leviksistä...? Oih ja voih.. :|
¤*PikkuFisu*¤
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Ikävä kyllä nuo levikset tulevat kasvamaan liian suureksi pidettäväksi 200-250 litraisessa altaassa. Kasvavat aika suuriksi ja vilkkaina uimareina tarvitsevat pitkän altaan ettei tule heti päin lasia pyrähdettyä [;)] . Täplämonniset tarvitsevat tosiaan sen 4-5 kaveria. Aika ruuhkahan tuolla pohjalla tulee jos sinne vielä piikkisilmiäkin, mutta kyllä kai siellä muutama "luikero" vielä menisi. Lisäksi piikkarit tykkäävät kyllä lämpimämmästä vedestä kuin neontetrat ja täplikset.
PikkuFisu
Junior Member
Junior Member

Eli levikset pois.....? :( oih ja voih taas..
¤*PikkuFisu*¤
tabaluga
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tabaluga »

Levisten pitäminen parinsadan litran akvassa lähentelee eläinrääkkäystä. Ymmärrät sen siinä vaiheessa, kun päästät ne levikset 600 litran altaaseen uiskentelemaan... Mulla oli leviksiä 3 kpl 180 l ja 4 kpl 240 litran altaissa, muutossa pääsivät 600 l akvaan. En ikinä enää laita niin isoja kaloja noin pieniin altaisiin. Ei sitä levisten onnea isossa altaassa käsitä, ennen kuin näkee itse. Niin ovat nyt tyytyväisen oloisia.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

tabaluga kirjoitti:Levisten pitäminen parinsadan litran akvassa lähentelee eläinrääkkäystä.
Eläinrääkkääjä ilmoittautuu.. "pelastin" 3 levistä 80-litran akvasta ja siirsin tuohon 220-litran rääkkäämöön..

Joo no tottahan se on, että parempi niiden olisi isommassa altaassa, mutta juuri nyt mulla ei ole mahdollisuutta edes harkita isompaa.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Ei se nyt varmaan vielä eläinrääkkäystä ole jos leviksiä pitää metrisessä altaassa mutta sitten kun ne ovat täysikasvuisia eli 15-16 cm, ehkä enemmänkin (?) niin jo alkaa kiitorata käydä tosi lyhyeksi ja lasien kolina saa hiukset nousemaan pystyyn :roll: Siinä vaiheessa pitäisi jo itse kenenkin huomata, että muutto suurempiin tiloihin on edessä. Ja tämän kalan kasvunopeus ei ole niitä ihan hitaimpia, omat parisenttiset "tikkuni" venähtivät täyteen mittaansa ennenkuin ehti tajutakaan...
PikkuFisu
Junior Member
Junior Member

No eihän ne mulla olekaan kuin vain n.5cm pitkiä.. No,vissiin pitää etsiä uutta kotia.. Se vaan ongelmana(vai onko) kun asun ihan,oikeesti IHAN korvessa nii ei niitä täältä kukaan osaa hakea.. Ja kun toi tuonti ei kovin mahd. ole... Voi että.. Pitää vielä marnuta porukoilta jotakin tosi jätti akvaariota viissiin kun ei raskis luopua..

No jos ne sitten lähtee,niin montako piikkisilmää sinne joukkoon mahtuu?
Ja partamonnikin lähtisi...?
¤*PikkuFisu*¤
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Kun sulla on noita monnisiakin, ja koska akvan pohja on noin pieni, niin en ottas kun neljä piikkisilmää.

Eikä altaassasi ole lainkaan kansilaseja kun et pidä levisten takia sitä täynnä? Kannattaisi hankkia sellaiset ja tukkia kaikki mahdolliset kolot. Omasta mielestäni kaksi leväbarvia menee juuri ja juuri tuon kokoisessa altaassa, mutta jos nuo "viisaammat" ovat toista mieltä niin luovu sitten niistä. :roll:
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
PikkuFisu
Junior Member
Junior Member

On kyllä kansilasit. Edellä olen jo maininnut että lasit eivät ole tarpeeksi paksut että ne kestäisivät täyttä lastia.. edelleenkään ei siitä sitten sen enempää.. Voi *piip*.. Pitää vissiin sitten ihan oikeesti hankkia joku ihan *piip* iso akvaario että voi ees jotakin kunnolla laittaa.. On se hankalaa..
¤*PikkuFisu*¤
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”