Miltsi synnytti

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
markosa
Starting Member
Starting Member

Miltsi synnytti

Viesti Kirjoittaja markosa »

Aamusella akvaariota katellessa jotain pientä vilahti ja kun tarkemmin aloin seuraamaan niin miltsihän siellä oli synnytyspuuhissa ;)
Mielenkiintoista katsottavaa mutta asiaan.

Kannattaako poikaset erottaa jonnekkin vai annanko niiden olla rauhassa ja antaa luonnon päättää kohtalosta?

Esim. sanko täyteen akvan vettä ja poikaset sinne, ylimääräinen pikku suodatinkin löytyisi.

Synnytysallasta tms, en omista.
Neuvoja??
Fiu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiu »

Jos haluat poikasten selviytyvän, niin kannattaa siirtää ne toiseen altaaseen (osta vaikka kaupasta sellainen pieni muovinen boksi (15-20litraa)). Tosin, jos altaassasi on runsas kasvillisuus kaikissa kerroksissa (pohjalla, keskellä ja pinnalla) niin voi silloinkin muutama poikanen hengissä selvitä.

Suodatinta ei poikasille kannata laittaa, koska silloin ne takuuvarmasti päättävät päivänsä (joutuvat suodattimen sisään). Näin on ainakin meillä käynyt.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Fiu kirjoitti:Suodatinta ei poikasille kannata laittaa, koska silloin ne takuuvarmasti päättävät päivänsä (joutuvat suodattimen sisään). Näin on ainakin meillä käynyt.
Itsekin olen tätä suodatinkysymystä pohtinut. Olen jostain (ilmeisesti täältä :) ) lukenut, että sukkahousun sisään suodatin, niin ei pääse poikaset suodattimen sisään..tosin pääseekö sitten kökkökään 8O ??

Meillä kävi myös onnellinen perhetapahtuma. Platy synnytti maanantaina synnytysaltaaseen 22 poikasta. Itse ajattelin laittaa nuo pienet muoviseen altaaseen (nyt tuliliskolla karanteenialtaana), jahka tuo tulilisko siirtyy takaisin oikeaan kotiinsa - eli lähipäivinä, ellei jo tänään :D .

Mutta pitäisikö siellä poikasaltaassa olla kuitenkin joku hapetin - ilmapumppu tai vastaava?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Niin ja vielä, laita sinne kasviksi vedensuosikkia (kunnon tiheä tukko), sen turviin on pikkukalojen hyvä mennä, mutta isommat välttelevät - "pistelee" niitä kenties?
markosa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja markosa »

Kaikki poikaset selviytyneet hienosti tähän asti ilmaan mitään erillisiä toimenpiteitä, eli samassa altaassa muiden kanssa ja suodattimet normaalisti päällä.

Ehkä karvalehti ja punarotala on tarjonnut riittävän suojan, tosin poikaset ui jo muiden joukossa.
Viimeksi muokannut markosa, 14:36, 25.02.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
a0200303
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

Minulla platyn ja mollin poikaset ovat joutuneet selviämään "aikuisten maailmassa" ihan pienestä asti. Suodattimesta olen niitä välillä joutunut pelastelemaan. Ja hyvin ovat poikaset selvineet. Toki en tiedä paljonko niitä on mennyt "parempiin suihin" mutta paljon on kuitenkin selvinyt isoksi asti. :mrgreen: Poikaset viihtyvät meillä matalan keihäslehden suojissa ja simpukoiden sisällä. [;)]
Hammaskarppi tyttö
Miljoonakala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Miljoonakala »

Meillä miljoonakalan poikaset ovat olleet normaalissa akvaariossa ja uineet suodattimeen ja selvinneet siellä hengissä.Valitettavasti :roll: *poikastulva*
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Kyllä ne varmasti moottorisuodattimeen kuolevat, mutta itse olen käyttänyt vaahtomuovipatruuna suodatinta, joka kytketään ilmapumppuun. Se on turvallinen poikasille ja vaahtomuoviin kasvaa likoeläimille sopiva kasvualustakin, ja poikaset saavat samalla myös ruokaa. :mrgreen:

Erityisesti nuo nykyiset altaan pohjalle laitettavat mallit ovat käteviä.
Noista kivikautisista seinälle ripustettavista malleista kovettuivat nuo imukupit vähän liiankin helposti. :(
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PikkuPrinsessa »

Mullakin pikkumiltsit selviytyneet synnytyksestä asti aikuisten maailmassa, eikä käyneet edes suodattimessa. Uudessa suodattimessa on niin pienet ne rakoset, tai sitten pikkuset on fiksuja. Silloin kun vielä oli piikkisilmä niin se meni aina edellisen suodattimen sisään hengailemaan ja pari kertaa aiheutti melkeen sydärin ku otin suodattimen putsaukseen [;)]
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Vaikka miljoonakalojen lisääntymisessä ei ole mitään ihmeellistä on ihanaa kattoa altaaseen ja nähä niitä millien poikasia. Itseäni tosin kiinnostaa milleissä myös se jalostus ja miltä nuo poikaset näyttää, kun äiti on musta ja isä punanen? Varmaan aika maneelta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”