Minä lehtisten vauvojen äitinä

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ed
Starting Member
Starting Member

Minä lehtisten vauvojen äitinä

Viesti Kirjoittaja ed »

Niin, nyt olen päättänyt, että kun isukki ja äiti kutesivat perheväkivallan jälkeen, niin ryhdyin poikasten äidiksi.. Niinpä, nyt ovat kolmepäiväisiä, niin tarvitsisin vähän neuvoa. Olen poisellut ei hedelmöittyneitä munia pois mutta kuinka vanhana ne alkavat itse uida? Teinkös väärin kun en antanut isukin ja äidin hoivata vauveleitaan? Kuitenkin ne olisi ne syönyt, niin ajattelin tehdä näin.. Minkä ikäisenä ne sitä artemiaa tarvitsee? Milloin alkavat näyttää jopa lehtikaloilta? Siinä pari kysymystä, mihin en tiedä vastausta... :roll:
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Hyvä että pelastit poikaset emojen suilta, mutta toisaalta olisi parempi jos vanhemmat saisivat kasvattaa itse poikasensa. Lisäksi jos se oli pariskunnan ensimmäinen kutu se saattoi epäonnistua.

Jos poikaset ovat nyt kolmepäiväisiä, niin niiden pitäisi kuoriutua muutaman päivän ikäisinä ja lähteä uimaan viikon kuluttua. Aloita ruokkiminen vasta kun poikaset uivat, ennen sitä ne pärjäävät ruskuaispussillaan. Aluksi ruuaksi kelpaa artemia ja myöhemmin kannattaa antaa myös hiutaletta. Ruokinnassa kannattaa muistaa että vähän kerrallaan ja useita kertoja päivässä.

Siihen kun alkavat näyttää lehtikaloilta menee viikkoja, mutta jos ruokit poikasia säännöllisesti ne kasvavat nopeasti. 8-)
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Miinuspuoli poikasten pelastamisessa on että jos vika on perinnöllinen, niin kasvatat nyt toisen sukupolven huonoja vanhempia. Tästä syystä yleensä kehotetaan vanhempien vaihtamista jos poikasten hoito ei onnistu.

Tosin kuten Fisustaja sanoi, voi olla että lehtikalasi ovat vielä liian nuoria ja tarvitsevat muutaman harjoituskerran ennen kuin poikasten hoito menee oikein. Onko tämä niiden ensimmäisiä kutuja?
ed
Starting Member
Starting Member

Ei oo eka kerta

Viesti Kirjoittaja ed »

Oivoi vaan! Monta kertaa, ehkä jopa kymmenen kertaa on kutenut ja sitten lopuksi syöyt poikaset! :cry: Huomenna menen ostamaan artemiaa, vaikka en pahemmin tiedä mitä se on... :roll: Lehtikalan poiaet on jo kuoriutunut lämmittimeen edellispäivänä. Olen niitä homeisia munia dörkkinyt varovasti pois kyläkin. Kuinka vanhoin a alkavat näyttää lehtikaloilta, ja minkä ikäisinä voi antaa tavallista vauvaruokaa vai syökö ne edes sitä?
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Lueppas tarkemmin toi fisustajan juttu, niin huomaat... :roll:
Tavallista vauvan ruokaa? En ole kuullutkaan että sitä voisi antaa, tosin oon ihan alottelija lehtikalojen suhteen (viikko sitten tuli 5kappaleen pesue)
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Artemiaa ei taida kannattaa niin vain ostaa, jos ei tiedä mitä sillä tehdään eli miten sitä munista kaloille annettaviksi naupliustoukiksi kasvatetaan:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... hp#artemia
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
ed
Starting Member
Starting Member

Voiko

Viesti Kirjoittaja ed »

Voiko ne lehtiksen pikaset syödä tavallista pikasruokaa, tai jotain muuta kun artemiaa, kun eläinkaupass (tosin ei mikään luotettava sellainen) sanoi, että voi syöttää pelkkää poikasruokaakin alussa, mutta en mä nyt sitä sitten tiiä... Ja en saanut mitään noista suolaliuossydeemeistä irti. Epäjärkevä kun olen [:I] Anteeksi, mä en todellakaan ymmärrä tätä, mutta kiitos, jos helpsitte hieman epätietoista :cry:
ed
Starting Member
Starting Member

Tsoori!

Viesti Kirjoittaja ed »

Sori kirjotusvirheet!! Monest paikast puuttuu OOO kirjain! ANTEEKS!!! Eli pikaset=poikaset, pikasruoka=poikasruoka Soori!!
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Sitä artemiaa saa kyllä valmiina pullossakin. Tietysti jos haluaa ottaa poikasten kasvatuksesta kaiken irti, niin kasvattaa poikasten safkatkin, mutta jos sulla on kiire niin vaihdapa kauppaa jos osta pullossa. [;)] Voit kyllä kokeilla pölymäistä poikasruokaa, mutta veikkaan ettei sa mahdu niiden suusta sisään. :roll:
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Joo kannattaa kokeilla nestemäistä. Mulla on JBL Nobil Fluid, kelpas ainakin monnis-poikasille. Elävä artemia olisi tietysti parasta, eikä se kasvattaminen ole tosiaankaan vaikeaa. Kyllä noista jarvij:n ohjeista selvän saa hyvinkin ;)
tilluska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tilluska »

Fisustaja kirjoitti:Voit kyllä kokeilla pölymäistä poikasruokaa, mutta veikkaan ettei sa mahdu niiden suusta sisään. :roll:
Lehtiksen poikaset ovat uimaan lähteissään sitä koko luokkaa että nestemäisen poikasruuan kanssa ei kannata käydä puljaamaan ollenkaan. Pölymäinen mahtuu kyllä suusta sisään ja hetken päästä voikin jo siirtyä siihen astetta karkeempaan.

Nämä syövät myös pinnasta joten viinietikkamikromadotkin käy. Artemiaa saa myös pakastettuna (ei ole yhtä "kiinnostavaa" kuin elävä).
ed
Starting Member
Starting Member

artemiaa ei saatavilla

Viesti Kirjoittaja ed »

Lähin eläinkauppa mis ois artemiaa on 60 kilsan päässä, et sinne ei nyt kyllä lähdetä vaan sen takia, ainakaan kun ei oo omaa autoo, ja äiti on niin pihi... Niin, no monella 13 veellä omaa autoa ei ole :mrgreen: Noo, mä olen nyt sitte ku tänään lähi uimaan, nii laittan nil Tetran Tetra min baby rukaa.. Sit sin purkis lukee myös jotai et complete food ja highly nutritious fist food? Nii ja viel siin lukee for energy, colour and vitaly? Et onkos tämä ruoka hyvää, tai niin hyvää kun kehutaan? Loput selosteet siitä on kulunut pois... :roll:
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Re: artemiaa ei saatavilla

Viesti Kirjoittaja Korva »

ed kirjoitti:Lähin eläinkauppa mis ois artemiaa on 60 kilsan päässä, et sinne ei nyt kyllä lähdetä vaan sen takia, ainakaan kun ei oo omaa autoo, ja äiti on niin pihi... Niin, no monella 13 veellä omaa autoa ei ole :mrgreen: Noo, mä olen nyt sitte ku tänään lähi uimaan, nii laittan nil Tetran Tetra min baby rukaa.. Sit sin purkis lukee myös jotai et complete food ja highly nutritious fist food? Nii ja viel siin lukee for energy, colour and vitaly? Et onkos tämä ruoka hyvää, tai niin hyvää kun kehutaan? Loput selosteet siitä on kulunut pois... :roll:
Onko ruoka vielä tuoretta? Millon purkki avattu? Päiväys?, meinaan vanhentuneessa/vitamiininsa menettäneestä ruuasta ei ole paljon iloa...
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”