Vesitestien vähäinen sisältö - kestävämpiä ratkaisuja?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

mbuna
Junior Member
Junior Member

Vesitestien vähäinen sisältö - kestävämpiä ratkaisuja?

Viesti Kirjoittaja mbuna »

Olen huomannut vesitestien (Tetra, JBL) kuluvan kovin nopeasti, tai ehkä vain tykkään testailla arvoja usein. [;)]

Onko olemassa muita vaihtoehtoja testata vesiarvoja (PH, Kh, Gh, nitriitti, nitraatti, ammoniakki jne) esimerkiksi jollain mittauskapistuksella? Olisihan sellainen ympäristöystävällisempikin vaihtoehto, kun säästyisi kaikilta litkuilta ja puteleilta.
NannaJ
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NannaJ »

pH:n mittaamiseen on olemassa vaikka kuinka hienoja sähköisiä mittareita, jotka vain törkätään veteen ja digitaalinäytöllä näkyy sitten pH-lukema. Eri asia on, mistä näitä saa ja mitä maksavat.

Muihin vesiarvoihin tuskin löytyy mitään nopeaa mittaria, en ole ainakaan koskaan kuullut puhuttavan.

Onhan olemassa vielä pikamittaliuska, jolla saa liuskan pariksi sekunniksi veteen työntämällä yhdellä kertaa pH:n, GH:n, KH:n, nitriitin ja nitraatin. Mutta liuskat eivät todellakaan ole kovin tarkkoja, sen olen omakohtaisesti todennut.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Tetralla ovat olleet sen verran "ovelia" että ainakin Ph& Nitriittitesti tehdään tippatestinä siten, että otetaan mittalasiin 5ml akvaariovettä ja sitten tiputetaan testiainetta 7 tippaa. Eli, helppoa olisi tehdä nuo testit 2,5millillä akvaariovettä( saisi tehtyä tuplamäärät testejä), mutta tuo 3,5 tippaa on aika mahdotonta saada siitä putelista ulos :P

Miten lie muiden merkkien tippojen annosteluohjeet?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
pt70
Starting Member
Starting Member

Re: Vesitestien vähäinen sisältö - kestävämpiä ratkaisuja?

Viesti Kirjoittaja pt70 »

[quote]Olen huomannut vesitestien (Tetra, JBL) kuluvan kovin nopeasti, tai ehkä vain tykkään testailla arvoja usein. Onko olemassa muita vaihtoehtoja testata vesiarvoja (PH, Kh, Gh, nitriitti, nitraatti, ammoniakki jne) esimerkiksi jollain mittauskapistuksella? Olisihan sellainen ympäristöystävällisempikin vaihtoehto, kun säästyisi kaikilta litkuilta ja puteleilta.[/quote]

pH:n likimääräinen testaus onnistuu lakmuspaperilla (jos muistan tuon oikein), joka on standardi labrakamaa. Hinta ei päätä huimaa ja sitä myydään "metreittäin" rullissa, joskin mittaustarkkuuskin jää epätarkaksi. Tarkkuutta voisi ehkä lisätä fotometrillä, mutta kun ne maksavat paljon. Jos kemia kiinnostaa, niin titraamalla voi tehdä määrityksiä myös. Sopivan työläs tapa, ettei tule liikoja ainakaan testattua... :mrgreen:
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

jartzu65 kirjoitti:Tetralla ovat olleet sen verran "ovelia" että ainakin Ph& Nitriittitesti tehdään tippatestinä siten, että otetaan mittalasiin 5ml akvaariovettä ja sitten tiputetaan testiainetta 7 tippaa. Eli, helppoa olisi tehdä nuo testit 2,5millillä akvaariovettä( saisi tehtyä tuplamäärät testejä), mutta tuo 3,5 tippaa on aika mahdotonta saada siitä putelista ulos :P

Miten lie muiden merkkien tippojen annosteluohjeet?
Minä myös harrastan lantraamista [;)]
Esim:JBL:n nitriitti testi toimii mainiosti 3ml:lla vettä ja 3:lla tipalla (viiden sijaan).
KH ja GH myös puolet vähemmän testattavaa vettä ja 1 tippa vastaa kahta kovuusyksikköä. Meillä yleensä niin pehmyttä vettä että voi mitata jopa nelinkertaisella annoksella, jolloin saadaan 0,25:n tarkkuudella jne...

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

KtMan kirjoitti:Esim:JBL:n nitriitti testi toimii mainiosti 3ml:lla vettä ja 3:lla tipalla (viiden sijaan).
On juuri ehkä kolme tippaa jäljellä JBL nitriitissä. Pitäisi saada vertailuarvo äskeiseen mittaukseen viidellä tipalla. Jos laitan vettä 3ml, miten värisävy on vertailtavissa?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Iät ja ajat oon mitannut pH:ta (tetra) tyyliin 1-2ml akvavettä /1-2 tippaa reagenssia -> sama tulos kuin 5ml vettä ja 7 tippaa reagenssia :mrgreen: Erona vain se, että mullapa se testi kestää huomattavasti kauemmin.

Nitriittiä ja nitraattia en ole lähtenyt pienentämään, koska en tiedä, vaikuttaako se lopputulokseen jollain tapaa. Tosin Tetran testissä kun NO3- testissä lisätään sitä jauhettakin summamutikassa, joten mitenkään tarkkaa tuo tuskin on, jos kaikki vain vaikka puolittaisi tai jakaisi sellaiseen osaan, että "tipat menee tasan". Mutta kärsiikö siitä sitten tarkkuus, kun alunperinkin tuo 5ml on suhteellisen pieni määrä?

pH-paperin huonoja puolija on se, että se hapettuu suht' nopeasti pilalle ja alkaa näyttää yhtä enemmän ja enemmän sinne 6:n paikkeille olevia arvoja. Pari tulee säilyttää kuivassa, ilmatiiviissä rasiassa, vaikkapa minigrip pussissa. Minä kun onneton unohdin sen labratakin taskuun ja seuraavan kerran näytti aina samaa tulosta - oli kyseessä happo tai emäs :roll:

pH-mittareita löytyy esim. Hannalta. Hinta Saksassa pyörii siinä 50-60 euron hujakoilla + kalibraatio ja säilytysneste. Siinä mielessä mittari tulee kyllä pitemmällä aika välillä halvemmaksi kuin se, että ostat vaikka 2-3 kertaa vuodessa lähelle 10e testipaketin. Combo mittaria myydään jollain 140euron hinnalla (pH + sähkönjohto).

Ainakin meillä tuo vesi on GH ja KH arvoiltaan sen verran vähäistä, ettei tuo puolitus oikein toimi, kun on juuri päinvastainen tilanne, että tulisikin lisätä sitä 2x määrä, jotta saisi tarkemman tuloksen.

Eipä noista testeistä kyllä tule kuin pH:ta seurattua säännöllisesti. GH ja KH ei siitä miksikään muutu. NO3- pysyy samoissa lukemissa samaten, kun akvaarioita hoitoa ei muuteta.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

liina kirjoitti:
KtMan kirjoitti:Esim:JBL:n nitriitti testi toimii mainiosti 3ml:lla vettä ja 3:lla tipalla (viiden sijaan).
On juuri ehkä kolme tippaa jäljellä JBL nitriitissä. Pitäisi saada vertailuarvo äskeiseen mittaukseen viidellä tipalla. Jos laitan vettä 3ml, miten värisävy on vertailtavissa?
Minulla JBL:n pH testissä ohjeen mukaan 5ml vettä ja 3 tippaa, säästän tipan/testi kun paan vettä 3.333ml ja 2 tippaa..
Värin sävy on tismalleen sama, vaikka tummuus/viskositeetti onkin hiukan hailakampi.
Edit: Oho, miten sain käsityksen että puhuit pH:testistä? Mutta enivei, värin sävy on sama, vaikka 'läpikuultavuus' eri [;)]

T:Krisse
Viimeksi muokannut KtMan, 15:48, 28.04.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
111na
Elite Member
Elite Member

Minulla on Tetran tippa pH-testi, jossa on mittalasi sivulta läpi katsottavaa mallia. Siinä näytteen pienentäminen ei ohenna sitä.

JBL nitriitissä sen sijaan katsotaan pinnalta pohjaan sävyä ja ohuempi kerros näytettä tuo tietenkin värin ohuemmaksi, vaaleammaksi. Varmasti näkee kyllä milloin se alkaa punertamaan nitriitin ylittäessä ~0,1, mutta lukematarkkuus kärsii. Kelpaa säästettynä hyvin sellaiseen varmuustestaukseen, että onko sitä nitriittiä vai ei. Normaalistihan se on keltainen.

Edit: Aivan Krisse, tulin samaan päätelmään.
Viimeksi muokannut 111na, 15:46, 28.04.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pt70
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pt70 »

Aqua2002 kirjoitti:
pH-mittareita löytyy esim. Hannalta. Hinta Saksassa pyörii siinä 50-60 euron hujakoilla + kalibraatio ja säilytysneste. Siinä mielessä mittari tulee kyllä pitemmällä aika välillä halvemmaksi kuin se, että ostat vaikka 2-3 kertaa vuodessa lähelle 10e testipaketin. Combo mittaria myydään jollain 140euron hinnalla (pH + sähkönjohto).

Lisäksi kannattaa todella muistaa se, että pH-mittari pitää aina pitää upotettuna säilytysnesteessä (kun ei mitata) ja mittaria käsiteltäessä pitää muistaa oikea asento. Edellinen syystä, että kuivanutta elektrodia ei erkkikään saa regeneroitua toimivaksi, ja jälkimmäistä syystä, että anturissa oleva ilmakupla ei saa pullahtaa anturin väärään päähän.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Nuo Hannan edulliset mittarit on niitä Pocket-malleja, joten niitten käsittelyssä ei järin suuria ongelmia ole. Paremmat pocket mittarit ovat hiukka kalliimpia 70-90e (pH), combo edelleen sen 140 euroa :mrgreen: mutta jos onnistuu kämmimään, niin niihin saa vaihdettua elektrodin. Tosin elektrodi on arvokas kuitenkin. (Niihin ensimmäiseen phep 1:iin jne.. ei saa elektrodia vaihdettua.)

Hannan pocketit on siitä helppoja, että mittaria kun säilytetään riittää, että siinä tupessa on säilytysnestettä. Tosin joltain oli päässyt se mittari siitä huolimatta kuivahtamaan - korkki oli viissin vuotanut tjst. Mutta nuo pocketit on nimenomaan suunniteltu siten, että ne olisi mahdollisimman helppoja käyttää joka paikassa ja kantaa mukana - mistä nimi pocketkin tulee...

Esim. Seame.com:sta löytyy Hannan pocketteja. (Niitä halvimpia ei löydy)
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Höh, eipä ole koskaan edes tullut mieleen että noita voisi puolittaa ja samalla säästää, on tää AW vaan hyvä! :mrgreen:
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
111na
Elite Member
Elite Member

liina kirjoitti:Minulla on Tetran tippa pH-testi, jossa on mittalasi sivulta läpi katsottavaa mallia. Siinä näytteen pienentäminen ei ohenna sitä.
Tetran ohje: 5ml vettä ja 7 tippaa reagenssia.

Laitetaankin neljä tippaa, jolloin tippoja tulee suhteella 4/7 = 0,57 kertaisesti. 0,57 kertaa 5ml = tarvitaan 2,86ml vettä. Eli siihen vain mittalasin 3ml hipoen. Aivan tarkasti sen voi lukea.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

liina kirjoitti:Tetran ohje: 5ml vettä ja 7 tippaa reagenssia.

Laitetaankin neljä tippaa, jolloin tippoja tulee suhteella 4/7 = 0,57 kertaisesti. 0,57 kertaa 5ml = tarvitaan 2,86ml vettä. Eli siihen vain mittalasin 3ml hipoen. Aivan tarkasti sen voi lukea.
Jep, tuo on tapa jota itse käytän Tetran NO2- ja NO3- -testeissä. Ihan hyvin toimii tapaan "hiukka vajaa 3 ml ja tippoja 4", paitsi tietty NO3- ensimmäinen liuos 8 tippaa. Jos joudun jostain syystä mittaamaan toistamiseen hyvin korkeaa KH:ta tai GH:ta (murtovesi yleensä), pienennän vesimäärää esim. puoleen ja tuplaan sitten tippamäärän saadakseni lukeman. Siis esimerkkinä näin: kasipallojen altaasta murtovettä mittalasiin 2,5 ml, sitten tiputellaan KH-liuosta kunnes väri vaihtuu. 4 tippaa tarkoittaa KH 8:aa, isommalla vaihteluvälillä tietenkin kuin "oikein" toimittaessa mutta eivätpä nuo kyseiset kalat muutenkaan ole kovin arkoja pikku vaihteluille. GH:ta murtovedestä mitatessa voisi melkein laittaa yhden millilitran vettä ja kertoa viidellä sen tuloksen...

Mika
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

liina kirjoitti:
liina kirjoitti:Minulla on Tetran tippa pH-testi, jossa on mittalasi sivulta läpi katsottavaa mallia. Siinä näytteen pienentäminen ei ohenna sitä.
Tetran ohje: 5ml vettä ja 7 tippaa reagenssia.
Jaa, mä lienen sitten poikkeuksellisen pihi: 1ml ja 2 tippaa (juuri äsken mittasin) :mrgreen:
mouse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mouse »

mittareita saa esim sähkötukku liikkeista (ainakin ph, ja ph mittari saattaa löytyä kukkakaupasta) ja muutkin mittarit saattaa löytyä jonkun maahantuojan kautta, mutta hinta vois olla liian korkea. ainakin ph mittari maksaa semmoset 100 euroa, mutta sen tarkkuus on tähtitieteen luokkaa :)
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Heräsi kysymys että kuinka usein te testailette noita arvoja? Itsellä ainakin suurempi ongelma on että nuo testit vanhenevat ennenkuin loppuvat. Kun hanasta tulee suunnilleen samaa tavaraa kesät ja talvet, en harrasta vesiarvojen rukkaamista suoloilla ja vedenvaihtorutiinit ovat aina samat, olen katsonut testaamisen turhaksi. Noilla "arvaustippatesteillä" kun ei suuria yllätyksiä ole luvassa ainakaan mittaustarkkuuden rajoissa, eikä tarkkuutta ainakaan paranna se että nesteiden ja tippojen määrää pienentää,
/jari
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

JJVi kirjoitti:Heräsi kysymys että kuinka usein te testailette noita arvoja? Itsellä ainakin suurempi ongelma on että nuo testit vanhenevat ennenkuin loppuvat. Kun hanasta tulee suunnilleen samaa tavaraa kesät ja talvet, en harrasta vesiarvojen rukkaamista suoloilla ja vedenvaihtorutiinit ovat aina samat, olen katsonut testaamisen turhaksi. Noilla "arvaustippatesteillä" kun ei suuria yllätyksiä ole luvassa ainakaan mittaustarkkuuden rajoissa, eikä tarkkuutta ainakaan paranna se että nesteiden ja tippojen määrää pienentää,
Olen itsekin harkinnut Ph testaamisen lopettamista akvaarioista, mutta ulkoaltaan ph.ta ajattelin seurata kesäisin, varsinkin vesisateiden jälkeen on mittaus paikallaan.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
111na
Elite Member
Elite Member

Kaksi allasta tuli kypsyteltyä ja tässä alussa on kahdet tippapullot nitriittiäkin mennyt. Nyt jätin ostamatta uudet pullot, ja ne olivatkin kaupassa loppu. Mikäs siinä, kun nitriitti näyttää samaa 0,025-0,05 lukemaa koko ajan ja hanasta 0,1. Eiköhän nuo ole mittaamattakin jatkossa samoja. [;)]

Ai niin, ja vieläpä epäilen noiden täydennyspullojen näyttäneen pykälää liian paljon. Kun sen sain ja avasin, toisesta pullosta oli tullut ulos kierre täyteen ainetta ja kuivunut siihen ruskeaksi jauheeksi. Ties kuinka kauan oli ollut kaupassa, vai oliko kiehunut yli jossain helteisessä rekassa? :| Ja se näytti silloin heti uusilla pulloilla hieman enemmän nitriittiä kypsyvässä altaassa, joten se on mahdollista..

Ehkäpä seuraavaksi tulee perehdyttyä kovuuksien saloihin ja hankittua jokin uusi testi. Tai sitten ei. Saapas näkee.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

JJVi kirjoitti:Heräsi kysymys että kuinka usein te testailette noita arvoja? Itsellä ainakin suurempi ongelma on että nuo testit vanhenevat ennenkuin loppuvat. Kun hanasta tulee suunnilleen samaa tavaraa kesät ja talvet, en harrasta vesiarvojen rukkaamista suoloilla ja vedenvaihtorutiinit ovat aina samat, olen katsonut testaamisen turhaksi.
Tarvittaessa. Joissain altaissa se on useammin kuin toisissa. Niissä joissa joudun vettä enemmän lisäaineistamaan (suolaa, ruokasoodaa, kipsiä), mittaan tilanteen vähän useammin kuin niissä joihin vesi menee lähinnä sellaisenaan. Mutta en mittaa säännöllisesti, välillä vähän varmistan että lisäaineiden vedenvaihdon yhteydessä laitettava määrä on edelleen oikea. Se nimittäin hiukan vaihtelee vuodenajan mukaan, kun on tuo kaivovesi lähtökohtana.

Eniten kuluu KH-testi, sitten ehkä nitraatti (tarkistan kun kuormitus muuttuu että vedenvaihdot riittävät edelleen) ja sen jälkeen GH. pH:ta tulee mitattua tosi harvoin, kun tiedän missä se pyörii meidän vedellä jos KH on tunnettu. Nitriittiä mittailen uusien altaiden kanssa.

Mika
MinttuS
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MinttuS »

Teille, jotka kaipaatte riittoisaa pH-testiä etenkin asteikolle 6,2-7,4 suosittelen Wardleyn "Junior pH water test kit" -testiä. Löysin sen kerran aivan sattumalta retkilläni jostain eläinkaupasta ja se on ollut kohta puolitoista vuotta käytössä eikä vanhenemisesta/loppumisesta ole vielä merkkejäkään. Mittaan kuitenkin pH:n lähes joka veden vaihdon yhteydessä ja vettä vaihdan kahdesti viikossa. :)

Pullossa on 30 ml (eli huomattavasti enemmän kuin esim. tetralla) ja yhteen testiin tarvitaan 5ml vettä ja kaksi tippaa tätä ainetta. Itse olen tykännyt kovasti ja suosittelen muillekin.
Liisa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Liisa »

MinttuS kirjoitti:Teille, jotka kaipaatte riittoisaa pH-testiä etenkin asteikolle 6,2-7,4 suosittelen Wardleyn "Junior pH water test kit" -testiä. .
Kuulostaa mielenkiintoiselta! Löytyykö samalta valmistajalta muitakin testejä (Kh/ Gh/ nitraatti)?
MinttuS
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MinttuS »

Ei mitään hajua muista testeistä, vain tämän olen minä nähnyt ja napannut mukaani. Jos muitakin löytyy, niin ne kiinnostaisivat minuakin. ;) Tietääkö joku muu?
mouse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mouse »

valitettavasti tämä kaunokainen on ainoa millä voi kotikonstein säästää. laboratorio vehkeet ois tarjoilla mutta olisi kait liian kalliita teille/meille :(
http://www.viherpeukku.com/html/Popups/milwaukeeph.htm
kuusistor
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kuusistor »

pH:n testaamiseen löytyy myös kemikaaleja, joista tippaliuosta saa tehtyä öpaut hintaan 5 eur / litra liuosta. Tuollahan pärjää sitten tarpeesta riippuen 10-100 vuotta.

Itse käytän 6,0-7,6 välillä toimivaa Bromethylblue:ta (ei ehkä mennyt ihna oikein, mutta tonnepäin.)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”