Lammikkoon tarvitsee kunnon suodatuksen, ja niitä vesiarvoja pitää mittailla, että ovat oikeanlaiset.
Kannattaa tosiaan rakentaa iso pihalammikko, niin sitten ei joudu myöhemmin suurentamaan sitä. Ja kannattaa sitä piha-altaan rakennusta miettiä muutenkin kunnolla. Mulla on seuraavana kesänä uuden isomman lammikon rakennus edessä, koska tuo 2500-litrainen on käynyt jo aika pieneksi, ja lisäksi se on rakennettu tosi tyhmään paikkaan, puitten lähelle.
Talveksi kultiksia suosittelisin pidettäväksi sisällä, mutta niiden ulkonakin talvehdittaminen onnistuu hyvällä tuurilla, lämmityksellä, ja jääkannen auki pitämisellä (ehkä), lisäksi lammikon pitää olla tarpeeksi syvä. Jos haluaa kaloja jotka talvehtivat lammikossa, niin suositeltavampaa olisi oman käsitykseni mukaan ottaa koikarppeja, ovat kuulemma kestävämpiä.
Itse pidän kultikseni talven ajan puolikylmässä 600-litraisessa akvaariossa. Akvaario on siis kellarissa. Akvaariossa on ollut 10-15c* lämmintä. Kohta (kunhan tuo lammikko kypsyy) laitan kalat ulos.
Niin ja sanon vielä että jos meinaat hankkia kultiksia/karppeja, niin muistathan että kultakala kasvaa noin 30 senttiseksi:

ja karppi 70cm, joten tarvitsevat TOSI tilavan akvaarion.
Lammikostakin olen jostain lukenut suosituksen, että 500-litraa per kala, eli siis tuohon mun 2500-litraan mahtuu juuri ja juuri nuo viisi kultakalaa.
Tuli vissiin vähän ylimääräistäkin tekstiä...