Liikaa vai sopivasti hiilidioksidia?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Save
Advanced Member
Advanced Member

Liikaa vai sopivasti hiilidioksidia?

Viesti Kirjoittaja Save »

Hei!
Altaassa (740l.) on kaksi kiljupömpeliä ja hyvä levitin. CO2 tällä hetkellä 14, Kh 2 ja pH 6,5-6.7 (laskenut 7:stä). Onkohan tuo 14 jo liikaa? Altaassa on runsaasti kasveja ja kaloja. Olen ottanut levityksen yöksi pois, kun olen pelännyt, että pH romahtaa. Mikäköhän olisi sellainen Kh-arvo, joka riittäisi pitämään pH:n vakaana jos hiilidioksidilukema on noin korkea?
-Satu
kuusistor
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kuusistor »

Mikä noin hyvä levitin on ?

KH:n nostaminen auttaa toki pH:n kanssa, mutta onko riskinä liian korkea CO2 ? Käsittääkseni useimmat hiivatteella aiheutetut kalakuolemat ovat johtuneet CO2 myrkytyksistä, eivät liian alhaisesta pH:sta.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kannattaisi ehkä harkita yhden yön huonoa nukkumista eli jättäisit CO2 levityksen yöksi päälle ja mittaisit pH:n ja kovuuden vaikka 3 tunnin välein. Yön tuloksista voi sitten vetää johtopäätöksiä jatkoon.
Jos alkaa näyttää pahalta yöllä, voit CO2 annostelun katkaista. CO2 arvot voit tarkistaa taulukoista eli pysyä niiden suositusalueella.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Save
Advanced Member
Advanced Member

Levitin on Seran. Mukana siinä on kuplalaskuri (kuplia syntyy tällä hetkellä n. 80 minuutissa 8O ). Ohjeessa sanotaan näin: " 10 kuplaa minuutissa on sopiva 100:n litran akvaarioon". Ja: "Kuplien määrää suositeltaessa oletetaan veden karbonaattikovuuden olevan 4 dkH. Jos arvo on alempi se on ensin korjattava sera kH plussalla" [;)] .
Eli tämän mukaan kuplia on liikaa. Haa, tuossa onkin myös venttiili, jolla voi säädellä kuplien määrää. En muistanut koko venttiiliä [:I] . Eiköhän asia korjaannu, kun sitä vähän säätelen ja nostan hieman kH:ta. Kiitos vastauksista!
-Satu
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

varovaisia

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Olkaa ihmiset varovaisia kiljupönttöjenne kanssa [;)]

Muista että noista kiljupömpeleistä tulevaa hiilidioksidin määrää ei tule rajoittaa kuristamalla letkua ym. venttiileillä sillä ne limsapullot eivät kestä painetta ja jos sitä liiaksi tulee niin tapahtuu kaboom ilmiö :twisted:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Re: varovaisia

Viesti Kirjoittaja KtMan »

pleko_88 kirjoitti:Olkaa ihmiset varovaisia kiljupönttöjenne kanssa [;)]

Muista että noista kiljupömpeleistä tulevaa hiilidioksidin määrää ei tule rajoittaa kuristamalla letkua ym. venttiileillä sillä ne limsapullot eivät kestä painetta ja jos sitä liiaksi tulee niin tapahtuu kaboom ilmiö :twisted:
Aika hyvät letkut teillä, jos limupullo pamahtaa ennen kuin letku repeää [;)]
Duunissa paineilmaverkossa 12baria ja sen 1½L:n limupullo kesti ihan hyvin.
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: varovaisia

Viesti Kirjoittaja RPekka »

KtMan kirjoitti: Duunissa paineilmaverkossa 12baria ja sen 1½L:n limupullo kesti ihan hyvin.
Litran limukkapullo kestää noin 20 baria vakiokorkilla joka antaa siis ensimmäisenä periksi. Itse pullo räjähtää noin 25 barin paineessa ja pitää mennessään melkoisen äänen. Lasinen limsapullo räjähtää ennen korkin irtoamista eli sille tuo 12 baria voisi olla jo liikaa, ehkä.

Itse käytän varokkeena hiilidioksidijärjestelmässä korkin läpivientiä; 3/5 mm letku on vedetty 4 mm:n poralla poratun reiän läpi.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
kuusistor
Member
Member

Minulla käytössä kumiset kartiokorkit, jotka siis vaan painettuna pulloon. Korkin läpi menee letkut tiukalla sovitteella..no silicone, mutta kylläkin poracone ja sopiva terä.

Näillä ei tule kaboom ilmiötä.
Save
Advanced Member
Advanced Member

Jatkan vielä samasta aiheesta, tai oikeastaan aiheen vierestä... kiljupullojen käyminen on nyt rauhoittunut ja altaaseen menee sopiva määrä hiilidioksidia. Nostin KH:ta hitaasti asteella --->KH 2 ja samalla pH hyppäsi n.6.7:stä n. 7.3:een! Hurjasti tuo aine (aquadur) vaikuttaa pH-arvoon, mutta KH ei tunnu nousevan kovinkaan helposti. Olisi kai hyvä, jos vedessä olisi se KH edes 3 jodin tms. takia. Pitäisiköhän nyt käyttää Tass:lta tilaamaani laimeata rikkihappoa (1,5 %) pH:n laskemiseen, jos haluan nostaa tuota karbonaattikovuutta mutta samalla myös pitää pH:n alempana? Laskeeko rikkihappo muuten karbonaattikovuutta. Muistaisin, että jossain viestissä luki niin.
-Satu
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Save kirjoitti:Jatkan vielä samasta aiheesta, tai oikeastaan aiheen vierestä... kiljupullojen käyminen on nyt rauhoittunut ja altaaseen menee sopiva määrä hiilidioksidia. Nostin KH:ta hitaasti asteella --->KH 2 ja samalla pH hyppäsi n.6.7:stä n. 7.3:een! Hurjasti tuo aine (aquadur) vaikuttaa pH-arvoon, mutta KH ei tunnu nousevan kovinkaan helposti. Olisi kai hyvä, jos vedessä olisi se KH edes 3 jodin tms. takia. Pitäisiköhän nyt käyttää Tass:lta tilaamaani laimeata rikkihappoa (1,5 %) pH:n laskemiseen, jos haluan nostaa tuota karbonaattikovuutta mutta samalla myös pitää pH:n alempana? Laskeeko rikkihappo muuten karbonaattikovuutta. Muistaisin, että jossain viestissä luki niin.
-Satu
Ei ehkä kannata sotkea liikaa aineita, jotka sotii toisiaan vastaan. En tunne aquaduria, mutta ruokasooda (natriumkarbonaatti) nostaa KH:ta ja pH:ta, rikkihappo toisinpäin.
On ehkä mahdoton yhtälö nostaa KH:ta ja happamoittaa vettä yhtäaikaa (myrkyttömillä aineilla). Eihän tuo KH:2 nyt mikään katastrofaalinen vielä ole.

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

RPekka kirjoitti:Litran limukkapullo kestää noin 20 baria vakiokorkilla joka antaa siis ensimmäisenä periksi. Itse pullo räjähtää noin 25 barin paineessa ja pitää mennessään melkoisen äänen.
Vaan eipä kannata pistää limukkapulloon nestemäistä typpeä. Lentää nimittäin vedessä lilluvan pullon päällä oleva tennispallo korkealle ja pitkälle parkkipaikan toiselle puolelle.. Näin siis tänään yliopistolla demoassareiden toimesta. Hienosti räjähti. Opiskelu on kivaa. Ei muuten aina ilmeisesti anna korkki ensimmäiseksi periksi, tämä pullo repesi pohjasta ja vähän kyljestä.
Save
Advanced Member
Advanced Member

Joo, siis nostin KH:n 1:stä kahteen. Ennen nostoa pH siis 6.7 (noin), sen jälkeen 7.3. Yleensä kyllä KH on ollut 2 ja pH 7, muttei viime aikoina. Nyt siis KH n. 1. ja pH7.
-Satu
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Aquadurin kanssa näyttää siis olevan sama tilanne kuin kaupan ruokasoodassakin - pieni määrä suuressakin tilavuudessa nostaa "rajusti" pH:ta vaikka KH ei sanottavasti muutu. :?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Kyseessähän on sekä emäs että puskurisysteemi hiilihapon kanssa.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja RPekka »

tikkuhirviö kirjoitti:
RPekka kirjoitti:Litran limukkapullo kestää noin 20 baria vakiokorkilla joka antaa siis ensimmäisenä periksi. Itse pullo räjähtää noin 25 barin paineessa ja pitää mennessään melkoisen äänen.
Vaan eipä kannata pistää limukkapulloon nestemäistä typpeä. Ei muuten aina ilmeisesti anna korkki ensimmäiseksi periksi, tämä pullo repesi pohjasta ja vähän kyljestä.
Sallittakoon limsapullomuovin muuttua hauraaksi jo nestetypen lämpötiloissa :mrgreen:
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Itselläni on (2 kpl) Tetran Co2-annostelijoita (500l). Onko niistä mihinkään vai pitäisikö olla tällainen monien mainitsema itse rakenneltu syteemi (kiljupöntöistä yms.)? On kuitenkin ihmisiä, joilla ei ole ollenkaan mitään Co2-annostelijoita ja kaikki toimii hyvin (?) --> ehkä tällainen on jo muinaisaikaa. Minulla on myös Seran Co2-mittaussysteemi (näyttää koko ajan Co2-määrän --> lisätäkö vai ei). Tätä olen käyttänyt, en ole kuitenkaan ikinä tällä palstalla huomannut muiden mainitsevan ko. laitteesta, joten olen alkanut miettimään onko se ihan huuhaata...Toiset myös sanovat, ettei kyseisellä vempeleellä voisi yliannostella hiilidioksidin määrää, eikö?

Ja pitääkö paikkansa, ettei akvaario kykene hyötymään Co2:sta jos Kh on 2 tai alle (itselläni on 2)? 8O
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Katsele noista taulukoista pH: ja karbonaattikovuuden avulla hiilidioksidin noin määrä.
Ei tarvitse sitten arvuutella levityksen tehokkuutta tai tehottomuutta.
kannattaa mittailla aammulla valojen syttyessä (tai hieman ennen) ja uudeelleen vähän ennen valojen sammumista.

Selviää miten paljon kasvit sitä käyttävät päiväsaikaan.
"Ja pitääkö paikkansa, ettei akvaario kykene hyötymään Co2:sta jos Kh on 2 tai alle (itselläni on 2)?"
Mistä tuo otaksuma on peräisin!
Misu
Advanced Member
Advanced Member

No, eräs minua kokeneempi akvaariokauppias on näin minulle sanonut. Olen tältä palstalta useinkinhuomioinut mainitsemasi taulukot (Co2 ja ph) mutta mitä taulukoita tarkoitit? Mistä sellaisen löydän? [:I]
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Misu kirjoitti:No, eräs minua kokeneempi akvaariokauppias on näin minulle sanonut. Olen tältä palstalta useinkinhuomioinut mainitsemasi taulukot (Co2 ja ph) mutta mitä taulukoita tarkoitit? Mistä sellaisen löydän? [:I]
Ystävämme Google tulee avuksi:
Tässä pari malliksi:
http://www.aquabotanic.com/charts.htm
http://www.dennerle.de/wasser/co2tabellen.htm
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos osoitteista! Näköjään tällä hetkellä Co2-määrä liian vähäinen (ph 6.9 ja Kh 2). Mutta jos laitan Co2-levittimien (2 kpl) säiliöt esimerkiksi aamulla täyteen, eikö Co2:n määrä silti välttämättä ole riittävä? Eli siis ei vai jos ph ja/tai kh ei ole muuttuneet...Kysymys oli tyhmä, mutta kysyn silti. [:I]

niin ja piti vielä lisätä se, että tämä jatkuvasti Co2-pitoisuutta näyttävä seran testi-systeemi kertoo nytkin Co2:sta olevan liikaa. Vaikka taulukon mukaan on liian vähän. Voi herra isä sentään näitä taulukoita... :mrgreen:
kuusistor
Member
Member

Taulukot kertovat kyllä asian melkoisen hyvin. Eli jos KH=2, niin kasviakvassa pH saisi olla noin 6,5 tai jopa karvan alle. Vaatii toki melkoisen hyvän CO2 reaktorin, jotta moiseen arvoon päästään.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Varmaan on kuitenkin harrastajia, joilla ph ei ole ihan sitä mitä pitää suhteessa kh:n ja Co2:n (kuten minä itse) ja eivät edes tiedä Co2-pitoisuuksiaan. Ja silti kasvit menestyy enemmän tai vähemmän hyvin. Kummallista, että tetran Co2-levittimen pitäisi annostella sitä hiilidioksidia sen mukaan mikä on akvaarion tarve. Silti siellä on puutetta, laite on ilmeisesti enemmän tai vähemmän huuhaata. Tai sitten se Seran testi ei näytä ihan oikein. Eli sitä Co2-säiliötä pitäisi ilmeisesti vaan täyttää vaikka testi näyttää mitä näyttää. :|
kuusistor
Member
Member

Kyllä 500 litraseen kasviakvaan saa pumpata melkoisen määrän CO2:ta, jotta pääsee 20 mg/l tuntumaan. Ja kuten mainittu, niin yleensä nk. passiivinen menetelmä ei riitä alkuunkaan, vaan jonkinmoinen reaktori tarvitaan. CO2 kannattaisi mitata testillä, joka kertoo ihan oikean arvon. Tällöin saa vahvistuksen myös sille, että KH-pH-CO2 -taulukot toimivat omassa vesiympäristössä.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Mikä on se ihan oikea testi, joka kertoo tarkan Co2-lukeman? Onko ainoa keino tehdä itse tällainen Cp2-vempele? Eli siis näistä eläinkaupan Tetra-levittimistä ei taida juurikaan olla akvaariossani hyötyä? Voi, kaikkeen sitä laittaa rahaa, ennen kuin tajuaa mitä todella tarvitsee. 8O

Lisäys: En tarkoita siis mitään Cp-vempelettä enkä -vammaa vaan Co2...
kuusistor
Member
Member

Tarkoitin, että sellainen testi joka näyttää CO2 -arvon mg/l. Eikös tuo mainitsemasi Seran testi näyttänyt vaan, että yli/ali/ok ? Ei kai nuo muutkaan testit mitään kovin tarkkoja ole, mutta ainakin itselläni Tetran testi on näyttänyt juuri sitä arvoa, mitä KH/pH/CO2 -taulukotkin kertovat.

Kaupallisissa CO2 -levittimissä on todella suuria eroja. Yleistäen olisin kuitenkin sitä mieltä, että passiiviset levittimet sopivat vain pieniin max. 100 l altaisiin (jos siis halutaan päästä tasoihin >10 mg). Olen yrittämällä yrittänyt nostaa 325 litrasen CO2:ta 30 mg/l tuntumaan. Ei tahdo onnistua millään. Tosin diffuusoria en käytä, koska pienet CO2 kuplat tekevät vedestä samean näköisen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”