Kalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Laura_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Laura_ »

Fisustaja kirjoitti:
Laura_ kirjoitti:
Fisustaja kirjoitti:
Vairus kirjoitti:
Sini_ kirjoitti:Parhaimmillaan on ollut 4 levistä jossain 40 litraisessa altaassa, joten eiköhän tuo 3 levistä ainakin toistaiseksi mene tuohon 200l :)
Jos laitan oskarin kahvikuppiin asumaan niin tarkoittaako se sitä, että nyt on kaikki kunnossa? [;)]
Ei ollut varmaan ihan osuvin vertaus. Kyllä nuo neljä levistä mahtuu tuohon 200 litraiseen, mutta ne vievät melko paljon tilaa siellä, jolloin muu kalasto on jätettävä aika niukaksi.
Mulla on 2 levistä.
Sori, kirjoitus virhe. Se on oikeastaan vaan hyvä, mahtuvat paremmin.

Noista suodattimista. Lauran kannattaa hankkia ulkosuodatin, ja tuo jonkun mainitsema Fluval 3+ on ylimitoitettu 128 litraiseen mutta tuohon lauran altaaseen se on ehkä hieman alimitoitettu (700 l/h). Suosittelen ulkosuodatinta, pelkästään huollon takia ja lisäksi siinä on parempi biologinen suodatus.
Jos viitsisit lukea tarkemmin: Olen hankkimassa FLUVAL 4 PLUS suodatinta mikä on tarkoitettu alle 215 l akvoille ja teho on 1000 l/h
Sini_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sini_ »

Vairus kirjoitti:
Sini_ kirjoitti: Rihmakalat eivät luonnollisesti pidä kovasti virtaavasta vedestä! ja taitaa itselläsi olla aika tiukassa tuo aivotoiminta kun pitää koko ajan hyvää tuotetta morkata,ehkäpä et itse osannut käyttää fluval suodatintasi?...tai ehkäpä haluat vain ylpeillä sillä eheim romullasi,ei nyt pahalla :mrgreen:
Niin, sillä vedenvirtauksella ja biologisella suodatuksellahan on kovasti tekemistä toistensa kanssa? Oletko kuullut esim. suihkuputkesta/virtauksen suuntaamisesta/virtauksenhajottamisesta ja niin edelleen? Eli vaikka olisi millaiset ämyrit siellä akvaariossa on se mahdollista järjestää siten ettei itse virtaus ole kova mutta suodatustehoa siltikin on.

Itselläni on 580 litraisessa tällä hetkellä 2 x 2252 sisäsuodattimet kumpikin 1200l/h jotka ovat suihkuputkilla suunnattu niin, että virtaus ei juurikaan häiritse ketään. Itse biologisen puolen hoitaa 2 x 2028 II missä on siis 7,3 litraa suodatinmateriaalia per 2028 ja nämäkin vekottimet puhkaavat suihkuputken kautta jotta virtausta ei olisi liikaa ;)
Turhaa romua nurkat täynnä! Itse olen todella tyytyväinen suodattimeeni!
Turha ipistä! Ja laura saa ostaa minkä suodattimen tahansa! Vaikka sen eheimin romun jos siltä tuntuu! :?
TanTan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Tikru kasvaa parhaimmillaan päälle 20-senttiseksi (jopa 30 8O) ja on nopea parvikala, itselläni on niitä 600 litran altaassa, joka on ehdoton minimi. Nyt jos saisin valita uudelleen, en kyseisiä nuoliaisia ottaisi ollenkaan ennen kuin uintitilaa on se kolme metriä vähintään. Oletko varma että tikrusi kuolivat juuri tuon tikrun käsittelyyn? En ole huomannut tikrujen olevan toisilleen erityisen aggressiivisia, tiettyä kisailua tietysti esiintyy, ja tämä voi stressata kalat jopa kuoliaaksi liian pienessä altaassa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tuota jäljellejäänyttä tulisi pitää yksin, koska se kuolee tai ainakin flegmatisoituu ennen pitkää yksinään. Ja jos tikrujen välinen kisailu on vienyt hengen jo kahdelta eläimeltä, niin kannattaisiko lisätikrun sijasta harkita sen viimeisen luovuttamista parveen ja ainakin triplasti isompaan altaaseen? Kahden tikrun kesken tuo kisailu ei jakaudu edes niin tasaisesti kuin kolmen, ja parvelle tuolla altaassa ei yksinkertaisesti ole tilaa. Mutta jos haluat pitää tikrusi, kukaan ei voi sille mitään, omistaja päättää viime kädessä kaloistaan. Käy vielä kuitenkin katsomassa isojen tikrujen kuvia tuolta, jos vaikka mieli muuttuisi.

Kalasto siinä muinaisessa 98-litraisessa oli suurin piirtein verrattavissa sinun kalastoosi tuossa altaassa, eli sottaavuudessa noin puolet pienempi, koska altaalla kokoa puolet vähemmän. Fluval tukkeutui kahdessa viikossa täysin, jos nyt oikein muistan. Ulkosuodatin on ehdoton vaihtoehto mielestäni tuon kokoiseen altaaseen, jos altaassa on isoja kaloja (levikset, rihmat, lehtarit ja jopa noin monta partista). Mutta nyt taidan toistaa itseäni :roll:.
Parasta ihmisessä on koira.
HEZZU
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HEZZU »

Sini_ kirjoitti:
Vairus kirjoitti:
Sini_ kirjoitti: Rihmakalat eivät luonnollisesti pidä kovasti virtaavasta vedestä! ja taitaa itselläsi olla aika tiukassa tuo aivotoiminta kun pitää koko ajan hyvää tuotetta morkata,ehkäpä et itse osannut käyttää fluval suodatintasi?...tai ehkäpä haluat vain ylpeillä sillä eheim romullasi,ei nyt pahalla :mrgreen:
Niin, sillä vedenvirtauksella ja biologisella suodatuksellahan on kovasti tekemistä toistensa kanssa? Oletko kuullut esim. suihkuputkesta/virtauksen suuntaamisesta/virtauksenhajottamisesta ja niin edelleen? Eli vaikka olisi millaiset ämyrit siellä akvaariossa on se mahdollista järjestää siten ettei itse virtaus ole kova mutta suodatustehoa siltikin on.

Itselläni on 580 litraisessa tällä hetkellä 2 x 2252 sisäsuodattimet kumpikin 1200l/h jotka ovat suihkuputkilla suunnattu niin, että virtaus ei juurikaan häiritse ketään. Itse biologisen puolen hoitaa 2 x 2028 II missä on siis 7,3 litraa suodatinmateriaalia per 2028 ja nämäkin vekottimet puhkaavat suihkuputken kautta jotta virtausta ei olisi liikaa ;)
turhaa romua nurkat täynnä!,itse olen todella tyytyväinen suodattimeeni!
Turha ipistä! ja laura saa ostaa minkä suodattimen tahansa! vaikka sen eheimin romun jos siltä tuntuu! :?
Perustele, miksi EHEIM on romu. Mielestäni se on luotettavin ja kestävin suodatinmerkki mitä kaupoista löytyy.
-HEZZU-
Vairus
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vairus »

Sini_ kirjoitti: Turhaa romua nurkat täynnä! Itse olen todella tyytyväinen suodattimeeni!
Turha ipistä! Ja laura saa ostaa minkä suodattimen tahansa! Vaikka sen eheimin romun jos siltä tuntuu! :?
Joo kaverisi laura todellakin saa ostaa vaikka sauvasekoittimen sinne akvaarioon jos siltä tuntuu :) Taikka sen eheimin romun joka muuten tunnetusti on aika romu tuohon fluvaliin verrattuna ;)

Ulkosuodatin + sisäsuodatin olisi silti lauralle hyvä vaihtoehto.
Sini_
Starting Member
Starting Member

No kai nyt laura on ennenkin tikruja nähnyt kun omistaa sellaisen! Naapurillani oli 200l akva jossa oli sisäsuodatin, hyvin pelitti. Ja mun 128l ja fluval3 plus (puhdistan ehkä 3viikon välein, jos on tarvetta)
Ehkä akvaariosi oli niin likainen, että suodatin ylikuormittui :roll:
Laura_
Starting Member
Starting Member

Juu ehkä liikaa toistoa alkaa tulemaan. Aika täynnähän se sinun 98 l laatikko on ollu! Eläinrääkkäystä sanoisinko jos isoja kaloja oot alle 100 l pitäny. Ihan oon kalat hankkinu akvaarioharrastajien kautta jotka silloin suosittelivat noita kaloja. Kyllä se tikru ne lajitoverinsa otti hengiltä. Ja kuten sanoin, ne pääsevät sitten myöhemmin 600 litraan. Ja ihan lesoilua tuo sinun 600 litranen on. Minä en mitään ulkosuodatin romua hanki kun vielä sisäsuodatinkin riittää. Ehkä sulla vaan oli harvinaisen huono tuuri fluvalisi kanssa. Itseaiheutettukin. Serkuilla lähes 300 l akva ja sama fluval 4+ täysin sopiva suodattamaan koko allas. Että eheimiä tai ulkosuodatinta en hanki, siitä on turha enää keskustella.
Sini_
Starting Member
Starting Member

Vairus kirjoitti:Joo kaverisi laura todellakin saa ostaa vaikka sauvasekoittimen sinne akvaarioon jos siltä tuntuu Taikka sen eheimin romun joka muuten tunnetusti on aika romu tuohon fluvaliin verrattuna

Ulkosuodatin + sisäsuodatin olisi silti lauralle hyvä vaihtoehto.
Hirveetä tuhlausta!
Laura_
Starting Member
Starting Member

Juu niinkauan kun löytyy rahkeita 200 l sisäsuodattimelle, en ala tuhlaamaan senttiäkään enempää mihinkään ulkosuodattimiin.
Sini_
Starting Member
Starting Member

Eikä kannatakkaan! Mikäli se fluval4+ toimii hyvin niin mitä järkeä ostaa ulkosuodatin nurkkiin pyörimään..
HEZZU
Member
Member

Laura_ kirjoitti:Juu ehkä liikaa toistoa alkaa tulemaan. Aika täynnähän se sinun 98 l laatikko on ollu! Eläinrääkkäystä sanoisinko jos isoja kaloja oot alle 100 l pitäny. Ihan oon kalat hankkinu akvaarioharrastajien kautta jotka silloin suosittelivat noita kaloja. Kyllä se tikru ne lajitoverinsa otti hengiltä. Ja kuten sanoin, ne pääsevät sitten myöhemmin 600 litraan. Ja ihan lesoilua tuo sinun 600 litranen on. Minä en mitään ulkosuodatin romua hanki kun vielä sisäsuodatinkin riittää. Ehkä sulla vaan oli harvinaisen huono tuuri fluvalisi kanssa. Itseaiheutettukin. Serkuilla lähes 300 l akva ja sama fluval 4+ täysin sopiva suodattamaan koko allas. Että eheimiä tai ulkosuodatinta en hanki, siitä on turha enää keskustella.
Yksi sisäsuodatin ei riitä tuohon altaaseen. Olen samaa mieltä Vairuksen kanssa, eli sisä -ja ulkosuodatin kehiin. Voisitko perustella tuonkin, kun sanoit, että ulkosuodattimet on romuja. Kyllä sisäsuodattimet ovat romuja ulkosuodattimeen verrattuna.
-HEZZU-
Laura_
Starting Member
Starting Member

niinpä. ulkosuodatin on a) liian kallis b) liian iso c) mun altaalle TURHA

Perustelen että ulkosuodattimet on romuja itselleni, sillä altaani ei niitä missään nimessä tarvitse. Kaikessa ei tarvitse vaan mennä luonnottomuuksiin.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Laura_ kirjoitti:Juu niinkauan kun löytyy rahkeita 200 l sisäsuodattimelle, en ala tuhlaamaan senttiäkään enempää mihinkään ulkosuodattimiin.
Siinä tapauksessa tuo Fluval 4 Plus on sopiva suodatin altaaseesi. Silti voi käydä niin että joudut puhdistamaan suodatintasi melko tiheään, sillä isot kalat sottaavat paljon.

Noista tikruista muuten. Itselläni on neljä tikrua 171-litraisessa ja ovat myynnissä, mutta niitä kun aika vaikea saada kaupaksi. Eikä viitsisi myydä niitä toiseen samankokoiseen. Aikanaan kalat myytiin minulle, ja akvaariokauppias sanoi niiden mahtuvan hyvin, kun vielä Markku Varjo akvaario maailma kirjassa sanottiin tikrujen viihtyvän 150 litraisessakin, niin menin hankkimaan niitä. Aluksi kaloja oli kolme mutta kaksi muuta kuolivat. Sittemmin hankin niitä lisää kunnes selvisi todellinen tilavaatimus ja rupesi ottamaan päähän.
Viimeksi muokannut Fisustaja, 18:56, 12.05.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
TanTan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Luovutan, koska menee täysin asiattomaksi.

Paitsi yksi korjaus siitä omasta altaastani, asioita tuntuu olevan vaikea selittää ymmärrettävästi: siellä oli tetroja, kääpiörihmoja, monnisia, partis ja muistaakseni joku piikkisilmä, ei yhtä isoja kaloja kuin Lauralla, mutta suhteessa akvaarion kokoon yhtä paljon kuormitusta.
Parasta ihmisessä on koira.
Laura_
Starting Member
Starting Member

Fisustaja kirjoitti:
Laura_ kirjoitti:Juu niinkauan kun löytyy rahkeita 200 l sisäsuodattimelle, en ala tuhlaamaan senttiäkään enempää mihinkään ulkosuodattimiin.
Siinä tapauksessa tuo Fluval 4 Plus on sopiva suodatin altaaseesi. Silti voi käydä niin että joudut puhdistamaan suodatintasi melko tiheään, sillä isot kalat sottaavat paljon.

Noista tikruista muuten. Itselläni on neljä tikrua 171-litraisessa ja ovat myynnissä, mutta niitä kun aika vaikea saada kaupaksi. Eikä viitsisi myydä niitä toiseen samankokoiseen.
Suodatin nyt tulee tietysti puhdistaa tiheään.
Vairus
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vairus »

Laura_ kirjoitti:niinpä. ulkosuodatin on a) liian kallis b) liian iso c) mun altaalle TURHA
Voi kuinka söpöä kun te käytte täällä vuoropuhelua keskenänne lause kerrallaan postittaen.

Tollasta sisäsuodatinta saa sitten putsata 2viikon välein ainakin, sitten kun putsaat niin bakukanta häiriintyy siinä, pahimmassa tapauksessa kuolee. Ulkosuodatinta pestään noin 1-2 kertaa vuodessa. Sisäsuodattimessa on armottoman vähän tilaa bakteerikannalle joten siinä yksin se biologinen suodatus ei kovin vakaisiin mittoihin kasva.

Jos todellakin on olette sitä mieltä, että tuo riittää niin mikäs siinä, mielipiteitä tässä vain pyynnöstä jaellaan ;)
Sini_
Starting Member
Starting Member

Piikkisilmät tarvii kaverii 2-4... Itelläni on niitä (hiekassa).
No mitä minä olen nähnyt lauran akvaariota niin se ei mene 3viikossakaan sameaksi (ollaan lauran kaa kamuja).
Ja minusta on myös turha hankkia ulkosuodatinta rätisemään kun riittää, jos siellä vedessä pulputtaa joku :)
Laura_
Starting Member
Starting Member

Ai että ulkosuodatinta putsataan 1-2 vuodessa? Sen verran tiedän minäkin, että ei taida ihan totta olla... Ja jokatapauksessa suodatin tulee puhdistaa sen 2-3 viikonvälein. Niin olen vuosien mittaa tehnyt eikä se mihinkään se bakteerikanta ole heilahtanut.
HEZZU
Member
Member

Juu, en rupea enää kinaamaan tästä suodatin aiheesta...
Keskustelu on jo luisunut pois aiheestaan... :roll:
-HEZZU-
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja alakiuttu1989 »

Sehän riipuu sittä miten pesee sen.
Syö kalaa, niin näkö palaa.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Vairus kirjoitti: Tollasta sisäsuodatinta saa sitten putsata 2viikon välein ainakin, sitten kun putsaat niin bakukanta häiriintyy siinä, pahimmassa tapauksessa kuolee. Ulkosuodatinta pestään noin 1-2 kertaa vuodessa. Sisäsuodattimessa on armottoman vähän tilaa bakteerikannalle joten siinä yksin se biologinen suodatus ei kovin vakaisiin mittoihin kasva.
Tätä juuri yritin edellisessä viestissäni vihjata. Sisäsuodattimesta saa hyvin helposti tuon bakteerikannan tuhottua. Ulkosuodatin on kalliimpi, mutta parempi ja helpompi huoltaa.

Omassa 170 litraisessani on sisäsuodatin (900l/h). Allas on siinä rajoilla että kannattaisi hankkia ulkosuodatin. Syy miksi en ole hankkinut on altaan sijoitus. Se on upotettu kaapistoon ja tilaa letkuille on vain etureunassa, enkä halua niitä letkuja siihen eteen repelehtimään.
Antin & Annen kotisivut
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

No voi hel**tti mitä kinausta. Joka asiasta 8O

Ja mitä esimerkiksi suodattimiin tulee niin pistämä äänestyksen tuonne äänestyspalstalle Eheim vastaan Fluval, katotaan sitten tulos [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Viestiketju lukittu hetkeksi, jotta saadaan turhat välimerkit ja huutamiset korjattua, viilennelkää tunteita sillä välin. [;)]

Edit: Kertauksen vuoksi tähän väliin foorumin säännöt, eikä näitä kirjoitusohjeitakaan ole turhaan laadittu. Ja kun niitä kukaan ei kuitenkaan lue, niin mainitaan vielä erikseen, että huutaminen eli isoilla kirjaimilla kirjoittaminen on kielletty. Huuto- ja kysymysmerkkejä riittää yksi kappale lauseen loppuun. Mikäli sääntöjen ymmärtämisessä on jotain epäselvää, tai muuten tekee mieli valittaa, keskustellaan siitä jossain muualla kuin tässä aiheessa. Jatkakaa, olkaa hyvät. *lukko auki, nips*
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Sini_ kirjoitti:no mitä minä olen nähnyt lauran akvaariota niin se ei mene 3 viikossakaan sameaksi
Eihän sitä noin katsota, että onko suodatin mitoitettu oikein. Pitää tarkkailla suodattimen tulovirtauksen hiipumista ja kun avaa suodattimen niin katsoo paljonko paskaa se on jossain ajassa sisäänsä kerännyt. Eli jos suodatin tukkeutuu alle kahdessa viikossa, se on alimitoitettu.

Sitä paitsi edelleen ollaan niiden perusjuttujen äärellä tässä suodatin valinnassa eli altaankoko määrää suodatinmallin. Sisäsuodatin alle 200 litraisiin ja ulkosuodatin yli 200 litraisiin. Toisaalta ulkosuodatin on hyvä ratkaisu pienempiinkin kuin 200 litraisiin paremman biologisen suodatuksensa takia. Ei sovi myöskään unohtaa mattosuodatinta. Sisäsuodattimissa tulee muistaa että altaan veden tulisi kiertää vähintään kolme ja mieluiten viisi kertaa tunnissa suodattimen läpi. Eli tähän 200 litraiseen sopii Fluval 4 plus tai joku ulkosuodatin. Suodattimen puhdistaminen vaihtelee tyypin mukaan: mattosuodatinta ei tarvitse puhdistaa, ulkosuodatin puhdistetaan muutaman kerran vuodessa ja sisäsuodatin mikälí on ainut suodatin niin parin viikon välein ja jos vain roskan kerääjänä niin vaikka joka viikko.
Antin & Annen kotisivut
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Itse henk. kohtaisesti en laittaisi altaaseen tiikerinuoliaisia edes parvea pieniä.

Laittaisin suodatukseksi Eheimin ulkosuodattimen ja rinnalle sisäsuodattimen.

Otteko muuten huomannut että nuoret tappelevat joskus täällä, mutta aikuiset eivät. No onneksi minua ei ole mistään syytety niin ei ole tarvinnut känätä vastaankaan :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”