Kirjoahvenallas

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

depeche
Member
Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja depeche »

haxa87: Jaska = Jack Dempsey = helmikirjoahven
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

depeche kirjoitti:Mulla on Jaskapariskunta ollut, ja ihastuin lajiin niin paljon että nyt kun ollaan hankkimassa suurempaa allasta niin se on taas täysillä harkinnassa. Varmaankin upeimman näköinen kala mitä olen koskaan nähnyt.

Juu, meillä on näköjään samat mielessä :D

Minkä kokoisessa altaassa Jaskat sulla oli? Entäs se tuleva allas suunnilleen?
depeche
Member
Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura

Viesti Kirjoittaja depeche »

Mulla oli keskenkasvuinen pariskunta 240 litraisessa, ja oli tarkoitus hankkia niille suurempi allas. Mutta kun elämäntilanne muuttui eikä ollut vähään aikaan tilaa suuremmalle, möin Jaskat pois. Nyt onkin tosiaan kovassa mietinnässä minullakin juuri se, että minkä kokoinen allas noille kannattaisi hommata. Toiseen kysymykseesi en siis osaa vielä ainakaan vastata. ;)
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Ok, kiitos Depeche:D
Fishy fella.
akvaariossa
Junior Member
Junior Member

Höh

Viesti Kirjoittaja akvaariossa »

Onpa muuten tosi upea kala! Kai munkin pitää ruveta ruinaamaan toista akvaarioa että sais tommoset kalat :roll: .Näiden sivujen mukaan akvaarion minimikoko olis 250l http://kotisivu.mtv3.fi/ofeliashomepage ... oahven.htm 8O
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Re: Höh

akvaariossa kirjoitti:Onpa muuten tosi upea kala! Kai munkin pitää ruveta ruinaamaan toista akvaarioa että sais tommoset kalat :roll: .Näiden sivujen mukaan akvaarion minimikoko olis 250l http://kotisivu.mtv3.fi/ofeliashomepage ... oahven.htm 8O

Juu, niin sanotaan, mutta uskoisin sen olevan hiukan liian pieni, sillä sama sivu väittää myös kalan kasvavan ainoastaan 18 senttiseksi, vaikka jaskakoiraat ovat aikuisena noin 25 senttisiä... :? Itse olen miettinyt että riittäisikö 360 litraa ja juuri tekniikkapuolella kyselinkin lasien paksuudesta:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 79#3439079

360:neen päädyin kuulemieni allaskokojen perusteella. Moni ulkomaalainen tuntuu pitävän näitä kaloja hyvällä(?) menestyksellä paljon pienemmässäkin akvaariossa, esim. 55gallonassa eli 247 litrassa. Myös samankokoisten kalojen tilavaatimuksia olen selaillut ja tämänkokoiselle kalalle kutuparin altaaksi on sanottu sopivan 300 litraa. Siispä lisäsin siihen hiukan litroja lisää. Mutta tuntuu nyt siltä, että sitä 360 litraa on venytettävä pituudella ja korkeudella hiukan, vai?

Sanokaahan "mielipiteitä" tämänkokoisten kalojen tilavaatimuksesta/pari?
111na
Elite Member
Elite Member

Re: Höh

Viesti Kirjoittaja 111na »

Azimator kirjoitti:Sanokaahan "mielipiteitä" tämänkokoisten kalojen tilavaatimuksesta/pari?
Minusta iso kala näyttää jotenkin irvokkaalta keskikokoisessa altaassa. Sille ei voi mitään, mutta katson sen pitäjää kummasti. En tuomitse, mutta outo tunne siitä tulee. Kotieläimiä pidetään toki pienissä karsinoissa, mutta lemmikkejä. Minä en ehkä ole oikea akvaristi tässä suhteessa, kun suuri ei ole kaunista kaloissa. Minä laittaisin ne pannulle. Saa kivittää. :roll:

Lisään vielä, että ihan yleisesti fiilispohjalta ja mittasuhteissa tuo. Tähän sinun suunnitelmaasi en osaa sanoa. Ehkä se on ihan hyvä. Mutta ehkä jollain suhteella - metrin altaassa kymmenen-viidentoista sentin kala kelpaisi vielä minulle.
Viimeksi muokannut 111na, 23:00, 12.04.2004. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

"viskaa ekan kiven :mrgreen: " "kops" oho! no ei sen oikeasti ollu tarkoitus osua :P on ne isotkin kauniita [;)]
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Voihan kuhmu! :D
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Täältä lentää toinen kivi [;)]

Isoja kaloja=iso allas

Pieniä kaloja=pieni allas
Viimeksi muokannut jartzu65, 23:03, 12.04.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rapu83
Junior Member
Junior Member

Oskut + tiikerikirjoahenet samaan altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Rapu83 »

Nykyisin nimellä Nandopsis festae, tiikerikirjoahven kulkeva fisu on ainakin joskus ollut myynnissä Leppävaariossa Espoossa. Tikkeriaffen on n.30-senttiseksi kasvava petomainen tuttavuus Etelä-Amerikasta, jolle lisälitrat eivät varmaankaan olisi lainkaan pahitteeksi.

Voisikohan tälläisen tuttavuuden laittaa myös Oskujen kanssa samaan altaaseen jos tilaa olisi tuollaiset 660L? +Pari plekoa vai tulisikohan kränää likaa?
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Tämän harrastajan kokemuksien perusteella tuo 660litrainen olisi liian pieni tuollaiselle suunnitelmalle:
http://www.freewebs.com/american_cichli ... elser1.htm
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rapu83
Junior Member
Junior Member

Kiitos

Viesti Kirjoittaja Rapu83 »

Kiitos linkistä. Muuten ihan hieno homma, mutta en tuota ruotsia oikein ymmärrä... [:I]
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Noniin, miltäs nyt kuulostaisi? akva 390litraa (130cm*60cm*50cm) ja Saumakirjoahvenia pariskunta. Lisäksi voisi ottaa jonkun plecon pohjalle tonkimaan? Olisiko 390L hyvä näille?
Fishy fella.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”