kultiksen ihan outo käytös

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
suklaa
Starting Member
Starting Member

kultiksen ihan outo käytös

Viesti Kirjoittaja suklaa »

Vähän aika sitten meillä oli kaksi kultakalaa, nyt tänään niitä on vain enään yksi. Mietytti kumminkin kuolevan kultiksen käytös siihen tapaan että aatelin kysästä, jospa ois jokin tapa. Kävi meinaan niin että kun tämä onneton yksilö huomasi loppunsa tulleeksi, puoli väkisin änki espanjasta tulleen simpukan sisään. Ihme että ees isona mahtu sinne..

Lapset ajovat sen jo kerran ulos sieltä hädissään, mutta tämäpä päätti mennä sinne uudelleen ja jopa niin syvään ettei pyrstöäkään näkynyt. Siellä päätti siten päivänsä minun huomaamatta, kunnes huomasin palettikalan ja monnien kiinostuksen simpukaan ja enään pien pala oli jäljellä edes meneestä kultiksestani jälellä. Miksihän se teki noin.. kummaksun vieläkin.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

No ehkä kalasi halusi mennä rauhassa kuolemaan? Kyllä varmaan sinäkin haluaisit.
Minkä kokoinen akvaario on?
Mitä muita kaloja?
Onko kultikset huntupyrstöisiä, vai mitä muunnosta ne edustavat?
Vesiarvot, lämpötila?
suklaa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja suklaa »

Näin olen päätellyt, että rauhaa etsi. Akvaarioni on liian pieni tällä hetkelä kyseisille kaloille, eli 130 l. Kultikset ovat tavallinen tämä joka jäi eloon jos olen ymmärtänyt, niin muistutaa enemän karpin muotoa. Ja tämä joka kuoli oli huntupyrstöinen. Asiaa en kyllä tunne oikeastaan sillä olan ihan ummikko oikeastaan. Siksipä tällä sivulla olenkin tutkimassa asioita enemän. Vesiarvoista en tiedä, silää epäilen etä ei kummoset ole. Huomaan kasveista että eivät viihdy. Levää muodostuu valtavasti.

Tosin kultakalani tuhosivat kaiken minkä kasvamaan joten kuten sain. Lämpötilasta voin sanoa, etä joskus liiankin kuuma mutta ilman lämmitintä on talvenkin oleet ja liikaa oliskin jos sitä käyttäisin. Miten muuten vettä saa pidettyä viileämpänä, jos huoneisto lämpötila nostataa sen liiaksi? Muitakin kaloja löytyy. Varmastikkin 5-6 partamonnia, 2 haarniskamonnia tällä hetkellä 1 kultakala, 2 lehtikalaa toinen vielä pieni, palettikalan naaras, siinähän ne taisi olla. Ai juu ja 1 kuparimonni. Alkaa tuntumaan että olen ihan ummikko.. Jos joku osaa neuvoa tälle niin koitan oppia toki.
skye
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skye »

Kultakalat, haarniskamonnit ja lehtikalat eivät sovi noin pieneen altaaseen. Partamonnneja on liikaa. Kuparimonnisesi vaatii parven. Palettikala kiusaa kuparimonnista.
Vesiarvot sinun pitää selvittää ja leväongelmiin kannattaa etsiä vastausta vanhoista viesteistä.
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

niin

Viesti Kirjoittaja sttl »

Nuo haarniskat aivan liian pienessä akvassa. Poikasina pystyvät ehkä olemaan, mutta voivat aikuisina kasvaa jopa 18 cm pitkiksi! Minulla yksi haarniskamonni 800 litrasessa ja se on pituudeltaan jo 15 senttiä ja on aikamoinen möhkäle. Joten kannattaisi myydä tai viedä kauppaan nuo haarniskat ellet ole hankkimassa paljon isompaa akvaa.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Kultakalat tarvitsevat parven, eli vähintään 5 kalaa. Ja viisi kalaahan tarvitsevat suuren akvaarionkin, vähintään 500-litraisen, mutta mitä enemmän tilaa, sitä parempi.

Kultakalasi on siis suunnilleen tämän näköinen:
Kuva?

Jos haluat pitää kultakalasi, niin ehdotan että ostat vähintään 500-litran akvaarion, ja kultakalallesi lisää kavereita ainakin neljä kappaletta.
Jos et tätä jostain syystä halua/voi tehdä ehdotan että luovut kultakalastasi.

Ja jos tuo edesmennyt huntupyrstö sattui olemaan naaras kultakala ja tuo toinen koiras kultakala, niin voipi olla että koiras ajoi naaraan hengiltä...

Akvaarion vesiarvoja eläinkaupat (ainakin täällä päin) mittaavat ilmatteeksi, jos ei itse omista testaus välineitä. Kannattaa pyytää vesiarvot paperille ylös.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”