Monta kyssää

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vesisodassa ikuisesti
Starting Member
Starting Member

Monta kyssää

Viesti Kirjoittaja Vesisodassa ikuisesti »

Moi!

Minulla on akvaario, jossa on 7 kalaa: 3 huntupyrstöistä kultakalaa, 2 leväbarbia ja 2 partamonnia. Akvaario on 140 litrainen... :cry:

Ajattelin hankkia noille isomman, koska pääsen kesätöihin ja saan hieman rahaa.
Mietin tässä vaan, että ostanko käytetyn vai ihan uuden!? Miten suuret hintaerot uudella ja käytettyllä voi olla?

Tuo 140L on ostettu käytettynä. Se maksoi satasen ja sen mukana tuli valaisin, kansilasit ja joku vanha suodatin, joka kierrättää vettä 450l/h. En käytä tuota suodatinta, vaan siinä on uus suodatin.
Oon aatellu yli 300 litrasta!

Millainen suodatin kannattaa hankkia? Paljonko maksaa? Hiekka vai sorapohja? Nykyisessä akvaariossani on sorapohja.

Entäs, mikä ph:n kuuluisi olla? Akvaariossani se on 7.5.

Kestääköhän yläkerran lattia tuollaisen yli 300 Litraisen painon... :roll:

Minkälainen alusta? Nykyinen akvaario on sellaisen puisen lipaston päällä.

Oon aatellu ottaa tuohon 140L kardinaalikaloja. Kuparitetrat on kauniita, mutta en löydä niistä oikein tietoa. Onko kenelläkään kokemusta noista kaloista?

Tässä on kyl aika monta kyssää... Kiitos , jos jaksoit vastata!!!
"Hei, ollaanko vesisotaa???"
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Moi!
Julistit juuri sodan ja veikkaan että kohta jytisee! [;)]
Eivaan, kultakaloista on vaan sodittu jo ikuiisuus ja kaikki ei kestä, varaudu.

Pohjustetaan tulevaa:
Kultakala on viileän veden ystävä ja tarvitsee parven ja aikuisena puolet enemmän tilaa, kuin tuo 300L (jota vasta olet hankkimassa).
Suosittelen kultakaloista luopumista, niin leväbarbit ja partamonnit menevät mukavasti tuossa 300L:ssa. [;)]

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja alakiuttu1989 »

...Tai jos haluat pitää ne harkitse isompaa.
Syö kalaa, niin näkö palaa.
pauli1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pauli1 »

No ensinnäkin. nykyinen akvaariosi on liian pieni, ja kalat ei sovi yhteen koska kultikset pitävät viileämmästä vedestä. Ehdotan että ostat kultiksille oman yli 300 litraisen akvaarion, ja 140 litraiseen jätät nykyiset kalasi voit tietysti ostaa kardinaaleja ja ehkä pari levistä lisää, mutta luulenpa että muut eivät ole kanssani samaa mieltä :roll:.
Käytetty akvaario on ihan hyvä valinta kunhan ei osta mitään pommia, eli tarkasta että lasit ovat ehjät, hyväkuntoiset, silikonit on kunnossa, yms.
Kultisakvaarioon kannattaa hankkia kunnollinen suodatus, esimerkiksi yli 300(riippuu tietty kuinka paljon yli) pari hyvää ulkosuodatinta ja yksi iso sisäsuodatin. Eheim on hyvä merkki, mene kyselemään kauppiaaltasi, hän varmasti esittelee sinulle suodattimia.
Jalustan täytyy olla tukeva joko lekaharkoista pinoamalla saat halvan jalustan tai osta alumiinijalusta kaupasta. yli 300 litraisessa ei kannata enää käyttää mummon vanhaa piironkia koska se voi mennä päreiksi akvaarion painon alla.

Tossa vähän alkujelppiä muut neuvoo sit lisää [;)]
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

pauli1 kirjoitti:No ensinnäkin. nykyinen akvaariosi on liian pieni, ja kalat ei sovi yhteen koska kultikset pitävät viileämmästä vedestä. Ehdotan että ostat kultiksille oman yli 300 litraisen akvaarion, ja 140 litraiseen jätät nykyiset kalasi voit tietysti ostaa kardinaaleja ja ehkä pari levistä lisää, mutta luulenpa että muut eivät ole kanssani samaa mieltä :roll:.

Mun mielestäni leviksen tilavaatimus ei ole mielipideasia, vaan vilkaat aikuisena 17senttiset levikset todellakin vaativat vähintään sen 300 litraa tilaa, mielummin enemmän. Akvaarion tulisi olla mieluiten pitkä, että kiitäessä nokka ei ota seinään. 1,5 metriä pituutta voisi olla ok, mutta enempi parempi.
Levis olisi hyvä pitää vaikkapa kuuden yksilön parvessa. Pienessä akvaariossa leviksen pitäminen lähenee rääkkäystä.

Joko 2 uutta isoa akvaa, kultiksille 600litrainen ja leviksille+partiksille 400-500 litrainen tai isompi. Ja jos ei näin, niin: joko kultakalat tai levikset+partikset myydään pois ja ostetaan yksi akva jommille kummille. :D

Jos olisivat minun pitäisin kyllä partikset ja levikset, lisäisin leviksien määrää ja uuteen akvaan saisi myös muita hienoja vaatimuksiltaan sopivia kaloja lisäksi.
Fishy fella.
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

Azimator kirjoitti:Mun mielestäni leviksen tilavaatimus ei ole mielipideasia, vaan vilkaat aikuisena 17senttiset levikset todellakin vaativat vähintään sen 300 litraa tilaa, mielummin enemmän. Akvaarion tulisi olla mieluiten pitkä, että kiitäessä nokka ei ota seinään. 1,5 metriä pituutta voisi olla ok, mutta enempi parempi.
Levis olisi hyvä pitää vaikkapa kuuden yksilön parvessa. Pienessä akvaariossa leviksen pitäminen lähenee rääkkäystä.
Tässä on nyt yksi joka älähtää lähes aina kun leviksille ehdotellaan noin pieniä akvaarioita, ei missään nimessä leviksiä alle 300L!

Oma 7kpl pikkuparvi pörrää tuossa 600L akvassa ja tuntuu, että enemmänkin voisi olla tilaa. Kaunis, vilkas ja leikkisä kala joka kesyyntyy parvessa ollessaan melkein "käsikesyksi". Eläinrääkkäykseksi todellakin voi sanoa jos tuota kalaa pidetään pienissä altaissa.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Cofeingirl kirjoitti:
Azimator kirjoitti:Mun mielestäni leviksen tilavaatimus ei ole mielipideasia, vaan vilkaat aikuisena 17senttiset levikset todellakin vaativat vähintään sen 300 litraa tilaa, mielummin enemmän. Akvaarion tulisi olla mieluiten pitkä, että kiitäessä nokka ei ota seinään. 1,5 metriä pituutta voisi olla ok, mutta enempi parempi.
Tässä on nyt yksi joka älähtää lähes aina kun leviksille ehdotellaan noin pieniä akvaarioita, ei missään nimessä leviksiä alle 300L!

Oma 7kpl pikkuparvi pörrää tuossa 600L akvassa ja tuntuu, että enemmänkin voisi olla tilaa. Kaunis, vilkas ja leikkisä kala joka kesyyntyy parvessa ollessaan melkein "käsikesyksi". Eläinrääkkäykseksi todellakin voi sanoa jos tuota kalaa pidetään pienissä altaissa.
Niinnoh.. onhan se 300L tietysti parempi kuin se paul1:n 140L leviksille [;)]
Eikö noi ahvenet hengästy ku ne vartioi tuota kutua?
Vesisodassa ikuisesti
Starting Member
Starting Member

Moi!
Kiitos, kun olette vastanneet!
En voi hankkia kahta akvaariota, koska vanhempani ovat tuon yhdenkin akvaarion hankintaa vastaan, mutta eikö se ole niin, että saan itse päättää, mihin käytän työllä hankkimani rahat? Vanhempani eivät sitä paitsi usko, että nuo kalat tarvitsevat enemmän tilaa. Eikä muuten usko noiden myyjäkään...

Akvaario on vain metrin mittainen. Kyllä leväbarbit mielestäni tarvitsee enemmän tilaa. Mutta tuota en tiennyt hankkiessani niitä... Kauppias väitti, että ne ei tarvitse paljoa tilaa ja että jokaisessa akvaariossa pitäisi olla niitä! Samalla tavalla se sanoi partamonneista. Musta tuntuu, että kaks parttista on liikaa 140L.

Lämpötila akvaariossa on jotain 23.

Noi kaikki kalaset on muuten vielä aika nuoria. Suurin kala on kullanvärinen huntupyrstö, joka on noin. 10 cm pitkä ilman pyrstöä. Kaksi muuta kirjavaa huntupyrstöä on melkein puolet pienempiä. Levöäbarbit on noin 7 cm pitkiä ja aika vilkkaita. Kun ne "kilpailee", tulee lasi nopeasti vastaan. Kun saan hankittua sen isomman, leväbarbit ei ainakaan jää tuohon!

Kalat kyllä näyttävät voivan hyvin. Kultakalat uivat parvessa(jos tuota voi sanoa parveksi) ympäri allasta. Monnit viihtyvät kasvien seassa, ruukuissa ja juurakon alla.

Onkohan tuossa altaassa liikaa kasveja? Mietin vaan, kun ne peittää yli puolet pohjasta!

Olen siis hankkimassa VÄHINTÄÄN 300 litraista. Vai minkäs kokosen n. 300 eurolla saattaisi saada?

Moi! :)
pauli1
Junior Member
Junior Member

haxa87 kirjoitti:
Cofeingirl kirjoitti:

Niinnoh.. onhan se 300L tietysti parempi kuin se paul1:n 140L leviksille [;)]
Totanoin En tarkoittanut kyllä sitä että 140 litraa olisi optimi tila leviksille :? Meinasin vaan, että "vesisodassa ikuisesti" ei välttämättä halua ostaa kahta suurta akvaariota vain siksi että täällä neuvotaan niin. Kaksi isoa akvaariota kun maksavatkin jo melkoisesti. Tässä tapauksessa suosittelen leviksistä luopumista ja loput sijoitetaan niin että kultikset menevät siihen isoon jota olet ostamassa ja partikset jäävät 140litraiseen. 140 litraiseen voisi tulla myös parvi niitä kuparitetroja.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

pauli1 kirjoitti:140 litraiseen jätät nykyiset kalasi voit tietysti ostaa kardinaaleja ja ehkä pari levistä lisää
pauli1 kirjoitti:Totanoin En tarkoittanut kyllä sitä että 140 litraa olisi optimi tila leviksille
Öhh.. nyt sun antamas tiedot on taas hieman ristiriitaisia :roll: vai ymmärsinköhän mä nyt jotain väärin?
pauli1
Junior Member
Junior Member

haxa87 kirjoitti:
pauli1 kirjoitti:140 litraiseen jätät nykyiset kalasi voit tietysti ostaa kardinaaleja ja ehkä pari levistä lisää
pauli1 kirjoitti:Totanoin En tarkoittanut kyllä sitä että 140 litraa olisi optimi tila leviksille
Öhh.. nyt sun antamas tiedot on taas hieman ristiriitaisia :roll: vai ymmärsinköhän mä nyt jotain väärin?
Okei tämä juttu oli kieltämättä hieman ristiriitainen. Lopullinen kantani on kuitenkin se että nuoret leväbarbit menee hyvin tuon kokoisessa. Kasvettuaan ne tarvitse lisää tilaa Vaikka nyt sitten väh. sen 300 litraa. Yllä olevasta viestistäni voit lukea miksi "ikuisesti vesisodassa" olisi jättänyt ne levikset tuohon. Kuitenkin jos teitin mielestä levikset on aivan mahdottomia tuon kokoisessa niin kyllä niistä on parasta luopua. Itse en tuonkokoiseen altaaseen leväbarbeja ostaisi, ellei tiedossa ole isompaa allasta. [;)] Tämä menee taas tähän -akvaarion koko- juttuun jotka nousee jatkuvasti, ilmeisesti tietoni ei ollut oikein ajan tasalla :).
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Vesisodassa ikuisesti kirjoitti:En voi hankkia kahta akvaariota, koska vanhempani ovat tuon yhdenkin akvaarion hankintaa vastaan, mutta eikö se ole niin, että saan itse päättää, mihin käytän työllä hankkimani rahat?
Tietääkseni yli viisitoista vuotias saa itse päättää mihin käyttää itse ansaitsemansa rahat.

Kummallista kun vanhemmat, jotka eivät välttämättä tiedä akvaarioista tuon taivaallista, ovat usein isomman altaan hankintaa vastaan?
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Joo ainut onkelma mikä tulee, et jos ne levikset laittaa pieneen akvaan ne voi jäädä kitukasvuisiksi.. ehkä.. :| Mutta hyvä että "ikuisesti vesisodassa" on hankkimassa itselleen uutta akvaa (mitä ostetaan palstaan tulee). :P Mutta siinä olet kyllä aivan oikeassa että kalojen tilantarve suurenee koko ajan. :roll:
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Fisustaja kirjoitti:
Vesisodassa ikuisesti kirjoitti:En voi hankkia kahta akvaariota, koska vanhempani ovat tuon yhdenkin akvaarion hankintaa vastaan, mutta eikö se ole niin, että saan itse päättää, mihin käytän työllä hankkimani rahat?
Tietääkseni yli viisitoista vuotias saa itse päättää mihin käyttää itse ansaitsemansa rahat.

Kummallista kun vanhemmat, jotka eivät välttämättä tiedä akvaarioista tuon taivaallista, ovat usein isomman altaan hankintaa vastaan?
Siinä voi olla se pelko "jos tua 1000L akva menee rikki nii tulee aivan kauhee vesivahinko -- pidetään toi 60L vaan ei hankita isompaa" tai sitten se kuinka paljon tilaa talosta akva vie :|
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Cofeingirl kirjoitti:Tässä on nyt yksi joka älähtää lähes aina kun leviksille ehdotellaan noin pieniä akvaarioita, ei missään nimessä leviksiä alle 300L!

Jeps :D
Viimeksi muokannut Azkhaeracan, 15:22, 24.05.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fishy fella.
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

Poistetaan koko roska. [;)]

By gones...
Viimeksi muokannut Cofu, 02:51, 24.05.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

<Deleted> :mrgreen:
Viimeksi muokannut Azkhaeracan, 15:23, 24.05.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fishy fella.
Vesisodassa ikuisesti
Starting Member
Starting Member

Moi!

Nuo kaikki kultakalat ovat muuten lahjakaloja. En olisi itse halunnut niitä, mutta eihän lahjaa voi palauttaa! Ne on kyllä aivan ihania ja haluan, että ne voi hyvin.

Musta tuntuu vähä siltä, että kaksi partamonnia on liikaa ton kokosessa. Ne jahtaa hieman toisiaan ja niillä on selvästi omat alueet.
Kuinka paljon partamonnit tarvitsevat tilaa?

Yksi ongelma on se, että mihin laitan tulevan akvaarion! Huoneeseeni se mahtuisi, jos siirtäisi sängyn koulupöydän paikalle ja laittaisi akvaarion sängyn tilalle.

Pitäisiköhän minun odottaa jonkin aikaa ja säästää rahaa? Sillä lailla saisin isomman akvaarion. Kyllä nuo varmaan vielä jonkin aikaa mahtuisi olemaan siinä, mutta ainakin nuo kirjavat kultakalat kasvaa aika kovaa vauhtia... Pitäisiköhän ruokintaa hieman vähentää? :mrgreen: Kalaset saa ruokaa 3-4 kertaa päivässä. Niille on neljää erilaista ruokaa.

Mitenkäs usein tuollainen akvaario pitäisi siivota? Vaihdan joka viikko noin puolet vedestä (vanhemmat valittaa, vaihdan kuulemma liian usein). Joka toinen viikko "imuroin" pohjaa.

Haittaakohan noita kaloja, kun tuo akvaario on tuollainen "viidakko"? Onko kultakalojen akvaariossa yleensä paljon kasveja?

Noiden kultakalojen tuojalla on "lainassa" mun 50 L pikkuakvaario.
Sen akvan pituus on 60 cm ja siellä asustaa 2 partamonnia, 2 leväbarbia, 6 kuparimonnista, mustatetroja ja kirsikkabarbeja. Ei voi muuta sanoa kuin että voi kalaparkoja! Ne tarvis kyllä isomman. Mutta sitä ei tämä kultakalojen tuoja usko, koska eläinkauppias sano, että nuo kalat passaa sinne.

Miten pitkä akvaario minun kannattaa ostaa? Kuinka pitkä ois leväbarbeille hyvä? Haittaisko kultakaloja sellanen pitkä ja matala akvaario?

On paljo tyhmii kysymyksiä tässä taas... :mrgreen:
Kiitos, kun olette vastailleet!
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Vesisodassa ikuisesti kirjoitti: Nuo kaikki kultakalat ovat muuten lahjakaloja. En olisi itse halunnut niitä, mutta eihän lahjaa voi palauttaa! Ne on kyllä aivan ihania ja haluan, että ne voi hyvin.
Jos et saa hankittua isompaa allasta niin kannattaa myydä pois nuo kultakalat.
Vesisodassa ikuisesti kirjoitti:Musta tuntuu vähä siltä, että kaksi partamonnia on liikaa ton kokosessa. Ne jahtaa hieman toisiaan ja niillä on selvästi omat alueet.
Kuinka paljon partamonnit tarvitsevat tilaa?!
Yksi partamonni tarvitsee ehdottomasti ainakin 80 litraisen kaksi voi mennä jo 150 litraisessa. Jos teet molempiin päihin allasta sopivat piilopaikat niin voit pitä nuo partikset.
Vesisodassa ikuisesti kirjoitti:Pitäisiköhän minun odottaa jonkin aikaa ja säästää rahaa? Sillä lailla saisin isomman akvaarion. Kyllä nuo varmaan vielä jonkin aikaa mahtuisi olemaan siinä, mutta ainakin nuo kirjavat kultakalat kasvaa aika kovaa vauhtia... Pitäisiköhän ruokintaa hieman vähentää? :mrgreen: Kalaset saa ruokaa 3-4 kertaa päivässä. Niille on neljää erilaista ruokaa.!
Kyllä kannattaa jos vanhemmat antavat luvan isoon altaaseen. Jos siihen menee kauan aikaa kannattaa luopua kultakaloista. Voithan ostaa nyt niin suuren kun saat ja vaihtaa sen joskus suurempaan.
Vesisodassa ikuisesti kirjoitti:Mitenkäs usein tuollainen akvaario pitäisi siivota? Vaihdan joka viikko noin puolet vedestä (vanhemmat valittaa, vaihdan kuulemma liian usein). Joka toinen viikko "imuroin" pohjaa.
Siivoat ihan oikein tuota allastasi. Muista että akvaariota ei saa tyhjentää kokonaan koskaan.
Vesisodassa ikuisesti kirjoitti:Haittaakohan noita kaloja, kun tuo akvaario on tuollainen "viidakko"? Onko kultakalojen akvaariossa yleensä paljon kasveja?
Ei haittaa, se on oikeastaan hyvä. Ole iloinen etteivät kultakalat ole syöneet kasvejasi.
Vesisodassa ikuisesti kirjoitti:Noiden kultakalojen tuojalla on "lainassa" mun 50 L pikkuakvaario. Sen akvan pituus on 60 cm ja siellä asustaa 2 partamonnia, 2 leväbarbia, 6 kuparimonnista, mustatetroja ja kirsikkabarbeja. Ei voi muuta sanoa kuin että voi kalaparkoja! Ne tarvis kyllä isomman. Mutta sitä ei tämä kultakalojen tuoja usko, koska eläinkauppias sano, että nuo kalat passaa sinne.
Sinun pitäisi saada hänet uskomaan että allas on rajusti ylikansoitettu. Neuvo häntä hankkimaan lisää tietoa akvaarion hoidosta jostain muualta kun eläinkaupasta.
Vesisodassa ikuisesti kirjoitti:Miten pitkä akvaario minun kannattaa ostaa? Kuinka pitkä ois leväbarbeille hyvä? Haittaisko kultakaloja sellanen pitkä ja matala akvaario?
Jos välttämättä haluat pitää nuo leväbarbit niin hanki vähintään 1,5 metriä pitkä allas.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”