Kalasto 85 litraseen?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
threepac87
Junior Member
Junior Member

Kalasto 85 litraseen?

Viesti Kirjoittaja threepac87 »

Olin jo kalaston ehtinyt 54 litran akvaan miettiä, mutta sainkin 85 litrasen, niin nyt meni suunnitelmat uusiks. Elikkästä mitä kaloja ehdottaisitte 70*35*35cm kokoiseen akvaarioon?

ph: 7.5
no2: 0
no3: 12.5mg/l
kh: 6
gh: ei tiedossa mutta kohtalaisen kovaa vettä.
lämpötila: 24 astetta, mutta tarvittaessa enemmänkin.

Kasveja on reilusti joten en halua mitään suursyömäriä joka syö kasvit. :frown: Turveuutetta lisään säännöllisesti. Altaassa on hiekkapohja (Optiroc 0,1-0,6mm)

Ajatuksissa olisi ainakin intiaaninsulkia kunnollinen parvi (n. 10 kpl tai enemmän) mutta mitä muita? Partamonni on poissuljettu vaihtoehto kuten myös muut samannäköset monnit.

Asukkeina on tällä hetkellä kierteisiä ja yksi altaan mukana tullut kultakala joka muuttaa väljemmille vesille heti vaan kun mahdollista.
Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään.
fandorin
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fandorin »

(Tietysti) pikkuparvi jotain monnisia :) Ehdottaisin myös jotain pientä plekoa, niitä on myös pienempiä (ja hienompia? :)) kun partikset, mutta olen varma että asiantuntijat tulevat tyrmäämään ehdotuksen samantien. Ehkäpä katinkultamonneja. Toisaalta tuo kova vesi hämää..hmm
Heka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heka »

Nyt tulee se asiantuntia joka tyrmää ehdotuksen :mrgreen: . Tonne ei mene mitää plekoo, pitäisi olla vähintään 150l. Tähntipartamonni voisi mennä sinne. On minusta paljon kauniimpi, kun partis (partiksella on sisäistä kauneutta :D ). Onnea uuden akvaarion johdosta.
Plekopää
fandorin
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fandorin »

Voiskohan joku näistä "asiantuntijoista" joskus perustella väitteen, tuon jo lähes legendaarisen 150L säännön? :D Korjatkoon joku jos olen väärässä, mutta tietääkseni pleko tarkoittaa hyvin pitkälti imumonnia ja partamonni kuuluu myös näihin? Ja miksi reippaasti yli kymppisenttinen menee satalitraiseen ja esimerkiksi moni alle 10cm jäävä Plekonimen omaava puupleko tai korupleko tai muu ei siihen muka mene? Saisiko tähän jonkun hyvän perusteellisen selityksen kun en minä nyt meinaa millään ymmärtää.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Inkkareiden seuraksi voisit ottaa parven (6 kpl) kuparimonnisia eikä ne amanoravutkaan hullumpi idea olisi.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

fandorin kirjoitti:Voiskohan joku näistä "asiantuntijoista" joskus perustella väitteen, tuon jo lähes legendaarisen 150L säännön? :D Korjatkoon joku jos olen väärässä, mutta tietääkseni pleko tarkoittaa hyvin pitkälti imumonnia ja partamonni kuuluu myös näihin? Ja miksi reippaasti yli kymppisenttinen menee satalitraiseen ja esimerkiksi moni alle 10cm jäävä Plekonimen omaava puupleko tai korupleko tai muu ei siihen muka mene? Saisiko tähän jonkun hyvän perusteellisen selityksen kun en minä nyt meinaa millään ymmärtää.
Kai se on sen vedenlaadun takia. Pieni allas kun on hyvin epätasapainoinen ja veden laatu voi muuttua liian nopeasti. Plekothan vaativat puhdasta ja hapekasta vettä. Partamonnihan on risteytys ja sopeutunut kaikenlaisiin vesiin.

Muuten noiden inkkarien kanssa sopisi jokin kirjoahven pariskunta. Rihmakala haaremia en ehkä laittaisi noin pieneen, vaikka korurihmakala voisi käydä. Timanttikirjoahven pariskunta mahtuisi kyllä. 8-)

Kannattaisi muuten yrittää laskea tuota pH:ta esim hiilidioksidilla tai laittamalla kantoja akvaarioon. [;)]
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
threepac87
Junior Member
Junior Member

Ihan ekaks täytyy kiittää vastauksista :)

Sitten asiaan. pH:ta oon yrittäny hampaat irvessä laskea melkeen joka ikisellä tavalla mitä vaan tiedän. Akvaariossa on kanto/juurakko, lisään tosiaan turveuutetta ja hiilidioksidi lannoituskin on käynnissä, mutta pH vaan itsekkäästi pysyy tuossa. Ehkä seuraava keino on sitten se joku happo..tais olla rikkihappo? :?

Monniset on kyllä kivoja..eniten silmää viehättää pandamonniset, mutta eipä nyt muistu että sopiko ne tuohon veteen..täytyy ottaa selvää.

Timanttikirjot taitavat kyllä jäädä kauppaan mun osalta..oon enemmän tykästyny pieniin kaloihin, mutta en nyt kumminkaan kokonaan tyrmää sitäkään ideaa [;)]

Mitenkäs miljoona kalat? Josko niitä vois laittaa parven inkkareiden kavereiks? Pelkkiä uroksia laittaisin, mutta montako? Niin jos ne nyt ylipäätään käy tonne?
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Tuanoi, jos et jaksa taistella KH:ta vastaan laskeaksesi pH:ta, niin heittämällä tuohon veteen kävisi vaikkapa kultasädekalat, joita voi pitää parvessa tai koiras/haaremi järjestelmällä. Useamman koiraan kanssa esiintyy 'harmitonta' kisaamista kyllä, mutta saapahan kaloihin hiukan vauhtia [;)]
http://members.optushome.com.au/chelmon/Furcatus.htm
Aika kivan näköinen veijari, eikö?

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Kovasti saman "kylän" asukkaana ihmettelen miten teillä voi olla noin korkea pH hanavedessä. Meillä kun tuppaa olemaan liiankin alhainen pH.
Hanasta tullessaan pH 7 ja viikon vedenvaihtovälillä saa olla tarkkana ettei mene liian happamaksi.
threepac87
Junior Member
Junior Member

aquasol kirjoitti:Kovasti saman "kylän" asukkaana ihmettelen miten teillä voi olla noin korkea pH hanavedessä. Meillä kun tuppaa olemaan liiankin alhainen pH.
Hanasta tullessaan pH 7 ja viikon vedenvaihtovälillä saa olla tarkkana ettei mene liian happamaksi.
Enpä varsinaisesti asu Kirkkonummella vaan Veikkolassa..muttakun tämä kylä pahainen kuuluu tohon K.nummeen niin minkäs teet kun kaikissa lomakkeissa kysytään aina kuntaa tms.. :roll: Hanasta tuleva vesi ainakin meillä on 8 :frown:

Toi kultasädekalahan on öö..väärinpäin? 8O [;)]
On kyllä itseasissa todella hauskan näköinen veijari juu..eipä ainakaan joka akvaariossa törmää moiseen. Laitan harkintaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”