Millanen ulkosuodatin kilpikonnalle?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kilppari
Starting Member
Starting Member

Millanen ulkosuodatin kilpikonnalle?

Viesti Kirjoittaja Kilppari »

Niin. Punakorvakilppari on altaassa, jossa on noin 120 litraa vettä. Uusi suodatin pitäs hankkia, kun entinen Projectin kone ei enää oikein pelitä. Mahdolliset huoltotoimet koneelle on tehty ja tilanne ei paljon parantunut. Saattaa kohta levitä totaalisesti koko kone, joten uutta haetaan. Haluaisin suhteellisen edullisen, mutta en kuitenkaan mitään rihveliä.

Vaihtoehtoja on tullut Projectin, Fluvalin ja Eheimin koneista, Eheim tosin on aika hintava... Yks Eheim otti ja hajos jo parin vuoden jälkeen ja sitä ei saanu ehjättyä, joten pientä ennakkoluuloa sitä kohtaan on.

Suodattimen pitäs olla suhteellisen helppokäyttöinen, kestävä ja kohtuu hiljainen. Hinta/laatu suhteita olis hyvä tietää ja kokemuksia käytöstä. Kilpparin suodattimen joutuu aika usein putsaamaan, joten rihvelilukitukset ei tule kestämään. Kiitos avusta, jos joku sitä minulle voi antaa. :D
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Meillä oli kahdella kilpparilla 350l altaassa Fluvalin 404 ulkosuodatin:

http://www.petco.com/assets/product_ima ... 10215B.jpg

Suodatin avataan kahdesta sivuilla olevista pikalukoista.

Toimi mielestäni ihan hyvin. Lisäksi altaassa oli sisäsuodatin.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
kit
Junior Member
Junior Member
Viesti:

...

Viesti Kirjoittaja kit »

Suodatuksen pitää olla todella tehokas, joten minulla on kahella konnalla (vettä n. 170 l) kaksi Eheimin ulkosuodatinta, 2226 ja 2213...

Ite olen tykänny Eheimin vehkeistä paljon, ovat toimineet hyvin ja kestäneet käytössä mainiosti, ja jos jotain pientä on menny rikki siihen on saanu varaosat nopeasti...
2226 on ollu jatkuvassa käytössä nyt 8 vuotta, 2213 on viime kesän ostoksia... Melko hintavia ovat kun lähtee Suomesta liikkeestä ostamaan, mutta mun kokemusten perusteella sen arvosia, muista merkeistä olen kuullu enemmän valitusta...
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Punakorvien tilantarve

Viesti Kirjoittaja Jani »

Toivottavasti viestiketjuun osallistuneet muistavat päivittää altaansa isompiin konnien vaatimukset huomioon ottaen. Alle 500 litraa on aikuiselle konnaparille aika säälittävä asumus.

Tämä kannattaa ottaa myös jo etukäteen huomioon kun on ostamassa ulkosuodatinta 120 litraiseen. Ostaa kerralla kunnon pöntön jota voi kuristaa ja pienentää näin virtausta. Sitten ei isomman altaan myötä tarvitse olla ostamassa taas uutta suodatinta :P
Kilppari
Starting Member
Starting Member

Jartzu! Oliko sulla kuinka pitkään toi Fluval? Että onko siitä muuta kun parin vuoden käyttöön, vai kestääkö pidempään?

Oliskohan kellään kokemuksia tosta Projektista yleensä merkkinä? Kun omat kokemukset ei kovin vakuuta... :?

Tanks! :P
skye
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skye »

Muistaakseni ensimmäisen altaani mukana tullut (uusi) Project-suodatin hajosi melko pian. Se piti muutenkin kovaa meteliä. Akvaariokin alkoi kummasti toimima kun vaihdoin Fluvialiin ja hyvin Fluvial on toiminut jo ...hmm... 5 tai 6 (?) vuotta. Huom! Kyseessä ei ole kilppariallas.
Jaska
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Ulkoinen suodatin on tietenkin hyvä asia mutta minua jäi ihmetyttämään mihin tarvitaan kahta ulkosuodatinta kilpureilla 8O
Kyllä mielestäni yksi riittää aivan mainiosti. Joka tapauksessahan altaan vesi täytyy vaihtaa kokonaan n. viikon välein sillä virtsa ei jää suodattimeen... Lähinnä ulkosuodatin toimii kakkojen kerääjänä ja virtauksen tekijänä. Siihen tarkoitukseen riittää aivan hyvin yksi suodatin.
Ja totta on että alle 500 l allas kahdelle konnalle on kyllä aivan liian pieni :cry:
Krisu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisu »

Mulla on ollut nyt puolisen vuotta käytössä Eheim Prof. 2224 ulkosuodatin. on hiljainen ja helppo putsata! Olen ollut tod. tyytyväinen mutta pohjavesi ei kierrä kunnolla joten lisään huomenna vanhan sisäsuodattimeni; Chrystal Duo R20 (tämä on ollut käytössä nyt n. 5 vuotta ja vieläkin hyvin toimii). Käytössä on nyt akvaario jossa on 200l vettä jossa uiskentelee yksi onnellinen punakorva. Osto aikeissa on hommata isompi akva lähiaikoina (n.300l). Toivotaan että suodattimet riittävät siihen. Tällä hetkellä suodatus teho on mielestäni hyvä 8-). Suomesta ostaessa suodattimet ovat kyllä hintavia, mutta itse tilasin tuon Eheim:n Saksasta ja oli kyllä huomattavasti edullisempi [;)]
Kilppari
Starting Member
Starting Member

Nonnih! Nyt se Projectin pumppu sano sopimuksensa irti... Pienen hintavertailun jälkeen päädyin parhaaseen; hankin Eheimin 2028 ja nyt pumppaa! :D Ihan toista maata toi kierrätys ja tyytyväinen oon.

Kohtalaisen edullisesti sain sen suodattimen, vaikka ihan Suomen mantereelta hankinkin. Jossain pyydettiin siitä koneesta likemmäs 350 euroo, mutta paljon halvemmallakin näköjään saa, kun vähän viitsii nähdä vaivaa. :)

Mut kiitti kaikille! Tieto ja kokemukset tuli tarpeeseen. :)
-Just just-
kit
Junior Member
Junior Member
Viesti:

...

Viesti Kirjoittaja kit »

Tuosta suodatuksen tarpeesta, eli miksi minulla on käytössä kaksi ulkosuodatinta...
Konnien ulosteet on melkosen tujua tavaraa ja varsinkin kun konnia on kaksi noin pienessä vesimäärässä, on tehokas suodatus tarpeen... Akvaarion siivoamisen tarvetta ne eivät toki vähennä, mutta koska irtonainen uloste ja muu roska häviää suodattimiin pysyy vesi hivenen puhtaampana... Lisäksi minun allas on jaettu väliseinällä kahtia konnien eripuran takia, ja näin kumpikin puoli tarvitsee osittain oman suodatuksensa... Tilaa konnani tosiaan tarvitsisivat enemmän, tällä hetkellä se ei vaan ole mahdollista... Tämän hetken suositusten mukaan kahta konnaa ei pitäisi etes laittaa samaan altaaseen, tappelevat melkoisen varmasti...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”