Tahtoisin pieniä rihmakaloja

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Behemot
Senior Member
Senior Member

Tahtoisin pieniä rihmakaloja

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Remonttievakkoni lähestyy loppuaan ja akvaariossani on taas "pääesiintyjän" paikka vapaana taistiksen kuoltua n.kuukausi sitten vanhuuteen. Takaisin kotiin päästyä ja kunnostettuani akvaarion normaalitilaan se kaipaisi uusia asukkaita. Taistelukala oli jo kolmas järjestyksessä, joten tilaisuuden tultua haluaisin jotain muuta. Ajatuksissa on väikkynyt haaremillinen kääpiö- tai hunajarihmakaloja. Olen lukenut molemmista, mutta en osaa päättää joten auttakaa te :) Koska altaassa on tuberkuloosi, en halua sinne mitään herkkiä kaloja vaan sellaisia joilla tartunta ei todennäköisesti aktivoidu hetikohta.

Akvaarioni: 128 litraa, vesiarvot No2:0, No3 15-25, pH 6.8 kH 2.5, GH 3.
Runsaasti kasvillisuutta, myös pintakasvustoa.
Hyvässä tasapainossa oleva tuberkuloosiakvaario, jossa
kuolleisuus on pienehkö.

asukkaat: 12 rubiinitetraa
6 leopardimonnista
4 katinkultamonnia

Jos joku tarvetta kommentoida/keskustella aiheesta "saako tubiakvaarioon tuoda uusia kaloja", haulla löytyy useita valmiita threadeja joissa sentyyppistä keskustelua voi jatkaa (jossain ovat myös omat Kootut Selitykseni). Tämän perään pelkkiä kalastoneuvoja, jookoskiitos
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
jesseM
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jesseM »

sinuna ottaisin haaremin kääpiörihmakaloja,mutta olen kyllä lukenut että niiden elinikä ei ole kovin pitkä, mutta saattaahan se olla yksilöllistä.
Joten kääpiörihmakaloja vaan altaaseen polskuttelemaan :D
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

JesseM: ainut vaan että valitsit juuri sen epävirallisesti herkimmän rihmakalan sinne. Nämä kalat eivät aina tukusta kauppaankaan selviä elossa :roll:

Huulirihmaa ehdotan.

En ota kantaa itse tubialtaaseen sijoittamiseen koska olet muissa keskusteluissa perustellut kantasi sen verran hyvin ja olen myös tietoinen siitä että tubin "alku" löytyy jokaisesta altaasta :) Ilmoitan jo nyt oman kantani jos saan tässä meinaan ehdotukseni jälkeen kylmää suihkua vastuuttomasta ehdottelusta ja kalojen rääkkäyksen edesauttamisesta...
jesseM
Junior Member
Junior Member

joo nyt huomasin että joku rihmakala joka EI ole herkkä,no virheitä sattuu [:I] :D
Tonza
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Itellä on 189L akva ja kolme helmirihmakalaa eikä näytä olevan mitään pielessä :) joten taidan sitten suositella helmirihmakalaa :mrgreen: .
If you cant win them, join them
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Tonza: Helmirihma parina ei ole 200-litraisen kala. Se vaatii ehdottomasti vähintään 300-litraa. Kala on rihmakala mikä tarkoittaa sitä että jos se innostuu esim. kutemaan niin se voi olla todella ärhäkkä ja tilaa tarvitaan jotta toiset osapuolet eivät menetä henkeään.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Kiitoksia vastauksista. Huulirihmoja en tullut ajatelleeksikaan, nyt ne tietysti alkoivat heti kiinnostaa *hapuilee kalakirjoja* Kysyisin vielä, mitä mieltä olette hunajarihmakaloista?
jesseM
Junior Member
Junior Member

Hunajarihmat on kivoja kaloja, ainakin ulkonäöltään.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kyllä hunajaisten haaremi menisi tuossa altaassa vallan mainiosti. Ei ole lainkaan niin herkkä kuin kääpiörihmuli ja käyttäytyykin paremmin (kuten olen tässä lähiaikoina jo pariin viestiin kirjaillut).
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Murisijarihma voisi myös olla kiva vaihtoehto.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
piriki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piriki »

Siskoni hunajarihmahaaremi oli kaikkea muuta kuin kaunista katseltavaa. :? Ensin ukko härnäsi toisen naisistaan sairauden partaalle. Kuolleen tytön sisältä löytyi patti, jota ei ulospäin näkynyt. Olen kuullut, että tubi voi tehdä näitä kapseloitumisia, olenko aivan väärässä? Toinen tyttö kuoli samoin sisäiseen pattiin, vaikka yhteiselo kaksistaan olikin harmonisempaa. Lopulta ukko itse kuoli ilmeisesti samasta syystä. Näistä kaloistaan hän ei päässyt nauttimaan kuin pari-kolme kuukautta.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Tubiltahan tuo kuulostaa, vaikka voisi olettaa että joko kaloissa tai altaassa oli alunperinkin jotain vikaa, kun menivät kaikki noin lyhyen ajan sisällä :? Nyt alkaa kyllä tulla pahanlaatuinen valinnanvaikeus kun nuo murisijatkin otettiin puheeksi. Ja minä kun kuvittelin tänne kirjoittamisen helpottavan valintapähkäilyjäni. Oi, voi [;)] Nyt pitäisi valita hunajarihmoista, huulirihmoista tai niistä murisijoista. Kaikki varmaan ovat hienoja otuksia.
mardu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mardu »

Hunajarihmasta kanssa huonoja kokemuksia, koiraat kyöräs kaikkia kaloja. Sinirihma-koiras 317-litrasessa kyöräs myös kaikkia kaloja, mutta sinirihmahan noin pieneen nyt ei kyllä mahtuisikaan.
Ylipäätään en itse enään laittaisi rihmakaloja (taistoa lukuunottamatta, siitä ollut "pelkkiä" hyviä kokemuksia) alle 200-litraseen.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Murisijoita en pidä erityisen helppoina, mutta en kauhean herkkinäkään, joten ehkä kävisivät? Nämä epelit minulle tuli mieleen hunajarihmulin ohessa - ovathan vallan ihastuttavia naksuttelijoita eikä ulkokuoressakaan ole mitään valittamista (klik, kuva).
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Täytyy myöntää että ajatus murisijoista alkoi miellyttää -voisivat sitten jutella kanityttömme kanssa :mrgreen: . Puoliso sen sijaan tykkäsi huuli- ja hunajarihmoista. Ei kai tässä auta kun mennä vapun jälkeen Akvaariokeskukseen ihmettelemään kaikkia kandidaatteja livenä ennen ostopäätöksen tekoa.
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Suosittelen lämpimästi murisijoita. Mulla on nyt ollut 2 kpl tuossa vuoden verran ja olen iki-ihastunut niihin. Ne ovat toistensa ympäri pyöriessään upean näköisiä. Murina on yksilöllistä. Mulla on niin, että toinen murisee tosi paljon, toinen ei juuri koskaan.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Piia-74
Starting Member
Starting Member

oletpa onnistunutkin valitsemaan samat kalat kuin itselläni

Viesti Kirjoittaja Piia-74 »

:D Tosin mulla ei noita rubiinintetroja ole kuin 7, lisää pitäisi kaiketi ottaa pari. Omassa altaassani kaikessa rauhassa ja ilmeisen tyytyväisinä elelee 4 hunajarihmakalaa (1+3) eikä mitään kamalia köyräilyjä tai kinoja ole ilmennyt. Kasvustoa on melkoisen reippaasti, sekä pinnalla että muissa kerroksissa, joten kalat pääsevät halutessaan myös omiin oloihinsakin. Eli oma suositukseni ois hunikset ja jos jostain löydät niin vaikka sunset-sellaiset, ovat todella kauniita :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”