Ajatukset ihan solmussa kalaston suhteen
Valvoja: Moderaattorit
-
sandariini.
- Junior Member

Ajatukset ihan solmussa kalaston suhteen
Siis. Mistäköhän nyt aloittaisin?
Jo ennen akvaarion kypsymään laittamista mietin minkälainen kalasto olisi hyvä, akvaarioni kun tuppaa olemaan pieni (54l). Tulin tulokseen "Jonkinlaista Corydoras-monnista ja parvi jotakin pientä tetraa tms."
Allas lähti hyvin käyntiin ja on nyt pörrännyt reilu 2kk.
Sitten itse asiaan:
Ensin suunnittelin ottavani nuolimonnisia, mutta sitä ei lähimmistä eläinkaupoista löytynyt, joten hankin kolme leopardimonnista. Tetrojen sijaan päädyinkin kiilakylkiin joita altaassa uiskentelee yhdeksän kipaletta.
Nyt, mitä enemmän tietoa olen etsinyt, olenkin ajatusteni kanssa aivan solmussa; eräässä Faunatar-myymälässä akvaariolasiin oli kirjoitettu, että nuolimonninen tarvitsee vähintään 60-litraisen akvaarion. Pitääkö paikkansa? Jos kyllä, niin miksi sitten Markku Varjo sanoi (vastatessaan lähettämääni kirjeeseen) että akvaariooni sopisi maksimissaan 10-15 nuolimonnista, parvi jotain toista Corydoras-monnista, intiaaninsulkien lisäksi toinen parvi tetroja, pari piikkisilmää ja katinkultamonni??
Monet myös väittävät, ettei katinkultamonnikaan sovi tuon kokoiseen akvaarioon. Onko näin?
Toista suurempaa kalaparvea en siis ole hankkimassa (enkä liioin piikkisilmiäkään, soraa kun pohjalta löytyy), mutta jonkinmoista levänsyöjää olisi tarkoitus löytää. Vaihtoehtoja?
Ihmettelen kyllä kovin voiko niinkin asiantunteva ihminen kuin Markku Varjo väittää jotain noinkin pieleen?
En jaksa enää yrittää löytää "varmaa" tietoa miltään epämääräisiltä sivustoilta, joten toivon todella että joku teistä voisi valaista asiaa. Täällä kuitenkin tuntuu liikkuvan suhteellisen kokenutta/tietäväistä porukkaa.
Kiitos.
Jo ennen akvaarion kypsymään laittamista mietin minkälainen kalasto olisi hyvä, akvaarioni kun tuppaa olemaan pieni (54l). Tulin tulokseen "Jonkinlaista Corydoras-monnista ja parvi jotakin pientä tetraa tms."
Allas lähti hyvin käyntiin ja on nyt pörrännyt reilu 2kk.
Sitten itse asiaan:
Ensin suunnittelin ottavani nuolimonnisia, mutta sitä ei lähimmistä eläinkaupoista löytynyt, joten hankin kolme leopardimonnista. Tetrojen sijaan päädyinkin kiilakylkiin joita altaassa uiskentelee yhdeksän kipaletta.
Nyt, mitä enemmän tietoa olen etsinyt, olenkin ajatusteni kanssa aivan solmussa; eräässä Faunatar-myymälässä akvaariolasiin oli kirjoitettu, että nuolimonninen tarvitsee vähintään 60-litraisen akvaarion. Pitääkö paikkansa? Jos kyllä, niin miksi sitten Markku Varjo sanoi (vastatessaan lähettämääni kirjeeseen) että akvaariooni sopisi maksimissaan 10-15 nuolimonnista, parvi jotain toista Corydoras-monnista, intiaaninsulkien lisäksi toinen parvi tetroja, pari piikkisilmää ja katinkultamonni??
Monet myös väittävät, ettei katinkultamonnikaan sovi tuon kokoiseen akvaarioon. Onko näin?
Toista suurempaa kalaparvea en siis ole hankkimassa (enkä liioin piikkisilmiäkään, soraa kun pohjalta löytyy), mutta jonkinmoista levänsyöjää olisi tarkoitus löytää. Vaihtoehtoja?
Ihmettelen kyllä kovin voiko niinkin asiantunteva ihminen kuin Markku Varjo väittää jotain noinkin pieleen?
En jaksa enää yrittää löytää "varmaa" tietoa miltään epämääräisiltä sivustoilta, joten toivon todella että joku teistä voisi valaista asiaa. Täällä kuitenkin tuntuu liikkuvan suhteellisen kokenutta/tietäväistä porukkaa.
Kiitos.
Asian ydin taisi jäädä käsittelemättä..
-
Lisa
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Aika muhkeaa kalastoa herra Varjo tarjoaa pyttyysi. Itse en ole samaa mieltä Varjon kanssa tuon kalaston soveltuvuudesta 54 litraiseen tankkiin, joten heitän myös oman ehdotukseni kehiin: 9 kiilakyljen kanssa purnukkaan sopisi mainiosti amanoravut (linkki) ja jos kaipaat jotain lisää, niin mahdollisesti akkataisto voisi sopia joukon jatkeeksi. Kerroit myös, että pytyssäsi on sorapohja ja siksi et ota piikkareita - hyvä niin, mutta sorapohjalle ei sovellu myöskään monniset (sitä paitsi leopardit kasvavat tuohon purkkiin liian isoiksi eikä 3 leopardia ole parvi).
Täytyy sen verran sanoa, että en oikein ymmärrä, miten kaksi Corydoras-parvea tuonne edes mahtuisi? Ja jos tahtoo pitää tetrat tyytyväisinä, niin niitä otetaan isompi parvi eikä mitään tynkiä, jollaisia tuonne tietysti sopisi. Katinkulta (ellei ole vanhus) viihtyisi lauman kanssa, jollaista tuonne ei kuitenkaan mahdu. Piikkarit ovat hiinä & hiinä.
Täytyy sen verran sanoa, että en oikein ymmärrä, miten kaksi Corydoras-parvea tuonne edes mahtuisi? Ja jos tahtoo pitää tetrat tyytyväisinä, niin niitä otetaan isompi parvi eikä mitään tynkiä, jollaisia tuonne tietysti sopisi. Katinkulta (ellei ole vanhus) viihtyisi lauman kanssa, jollaista tuonne ei kuitenkaan mahdu. Piikkarit ovat hiinä & hiinä.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
sandariini.
- Junior Member

Leopardimonneista
Kyllä ne leopardimonniset monen monituisen akvaariokirjan mukaan tuohon altaaseen mahtuisivat..?
Ja muistelenpa vielä lukeneeni, etteivät välttämättä parvea tarvitse lainkaan, mutta "pienessä parvessa" viihtyvät paremmin.
Niin ja sora - se on n.2mm raekooltaan, pyöreätä, joten tuskin monnien viikset ainakaan tuosta kuluvat?
Kirjatieto = Pötyä?
Asiantuntija(t?) ei(vät) sittenkään ole oikeassa?
Juuri ne joihin eniten luotan.
Apuvah.
Tuosta leväkatkasta en ollut ennen kuullutkaan.
Ja muistelenpa vielä lukeneeni, etteivät välttämättä parvea tarvitse lainkaan, mutta "pienessä parvessa" viihtyvät paremmin.
Niin ja sora - se on n.2mm raekooltaan, pyöreätä, joten tuskin monnien viikset ainakaan tuosta kuluvat?
Kirjatieto = Pötyä?
Asiantuntija(t?) ei(vät) sittenkään ole oikeassa?
Juuri ne joihin eniten luotan.
Apuvah.
Tuosta leväkatkasta en ollut ennen kuullutkaan.
-
Lisa
- Katalysaattori

- Viesti:
Re: Leopardimonneista
Mitä olen monnisia pitänyt ja niitä tarkkaillut, niin melkein tippa tulee linssiin, kun katselee niin eläväisiä kaloja tällaisissa matopurkeissa. Myös koko-juttuja olen huomannut. Aika pitkälti poikkeuksetta monniset jäävät hiukan kitukasvuisiksi pienissä pytyissä eikä se nyt ainakaan ole oikein. Itse jouduin pitämään kuparimonnisia jonkun aikaa 63 litraisessa tankissa ja rassujen kasvu pysähtyi. Saatuani kalaset 250 litraiseen tankkiin alkoi huikea kasvu ja onnellinen kuteminen.sandariini. kirjoitti:Kyllä ne leopardimonniset monen monituisen akvaariokirjan mukaan tuohon altaaseen mahtuisivat..?
Kyllä minä uskon tähän parvijuttuun ihan täysin. Olen nähnyt vaikka kuinka monia tynkäparvia, jotka makaavat laiskoina altaiden nurkissa tai yksinäisiä raasuja, joiden silmistä paistaa pelkkä tyhjyys. Täytyy silti muistaa, että pienikin parvi on silti parempi kuin yksi eväkäs ja myös se, että olen nähnyt iloisesti viipottavia tynkäparvia, mutta näissä tapauksissa puuttuvat lajitoverit on usein "korvattu" jotenkin (esim. tiedän tapauksia, joissa monniset vetävät tetrojen kanssa samassa parvessa, liikkuvat niiden mukana pitkin tankkia).sandariini kirjoitti:Ja muistelenpa vielä lukeneeni, etteivät välttämättä parvea tarvitse lainkaan, mutta "pienessä parvessa" viihtyvät paremmin.
Näkemättä en voi soraa enempää kommentoida. On minullakin 63 litraisessa sellaista tavallista (mutta hienojakoisempaa) akvaariosoraa, joka on jännän hioutunutta eikä evakkomonnisten viikset kuluneet ainakaan silminnähden mitenkään. Hiekkapohjalle kuitenkin päästyään monniset aloittivat varsinaisen auraamisen (kuono viistää syvällä hiekan sisässä monnin pyyhältäessä eteenpäin), joka oli em. sorapohjassa hiukan vaivalloista eikä tuota ilmiötä näkynyt läheskään niin usein kuin nyt.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
sandariini.
- Junior Member

No nuo kolme ovat ainakin todella villikkoja. Viipottelevat milloin pitkin lasia, milloin pohjalla tai puun karahkalla. Välillä jäävät pohjalle lepäämään, mutta kun yksi alkaa hommiin niin muut seuraavat perässä.Lisa kirjoitti:Olen nähnyt vaikka kuinka monia tynkäparvia, jotka makaavat laiskoina altaiden nurkissa tai yksinäisiä raasuja, joiden silmistä paistaa pelkkä tyhjyys.
Harvemmin menevät ryhmässä kaikki kolme, useimmiten yksittäin tai jakautumalla ryhmiin 2 kalaa & 1 kala.
Harmillista kyllä kuinka kirjoista voikin saada näin väärää tietoa.
Jos noista nyt luopuisin niin tuskin eläinkauppa niistä maksaisi. Ja ne maksoivat kuitenkin reilu 7e.
Enemmän kuitenkin harmittaa luopuminen eloisista veikoista. Juuri kun opin ne tuntemaan.
-
Lisa
- Katalysaattori

- Viesti:
Altaan pienuus estää kaloja olemasta kaukana toisistaan - periaatteessa ovat siinä parvessaan koko ajan, näkevät toisensa ja saattavat tuntea olonsa tyydyttäväksi (eli lajitoverien puute on tässäkin tapauksessa ns. korvattu).sandariini. kirjoitti:No nuo kolme ovat ainakin todella villikkoja. Viipottelevat milloin pitkin lasia, milloin pohjalla tai puun karahkalla. Välillä jäävät pohjalle lepäämään, mutta kun yksi alkaa hommiin niin muut seuraavat perässä.Lisa kirjoitti:Olen nähnyt vaikka kuinka monia tynkäparvia, jotka makaavat laiskoina altaiden nurkissa tai yksinäisiä raasuja, joiden silmistä paistaa pelkkä tyhjyys.
Harvemmin menevät ryhmässä kaikki kolme, useimmiten yksittäin tai jakautumalla ryhmiin 2 kalaa & 1 kala.
Vaikka lajitoverit olisikin "korvattu", niin mm. kalojen valtavan eloisuuden ja mahdollisen kitukasvuisuuden takia laittaisin kyllä isompaan akvaarioon nämä epelit.
-
JukkaV
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Olisiko sinulla mitään mahdollisuutta hankkia isompaa allasta, esim. 100 litran vetoista? Monnisesi jaksaisivat varmasti odottaa sen kypsytyksen. Tai sitten käytetyn altaan hankkiminenkin olisi mahdollinen tietenkin ja mikäli se on käytössä ostettaessa ja saat hiekat, kasvit ja kalat mukaasi, niin voit pulauttaa monniset sinne mukaan.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
sandariini.
- Junior Member

Valitettavasti ei taida tuo uuden akvaarion hankkiminen onnistua koska
1) Tuskin saisin lupaa (asun vielä äiteen luona)
2) Rahatilanne on nyt sellainen, että juuri ja juuri saattaisin päästä alkuun, mutta kun aina olisi hyvä olla vähän jemmassa jos jotain ikävää sattuu ja joutuu ostamaan jotain ylimääräistä
3) Tilaakin on aika heikosti, vaikka se luultavasti saataisiin järjestykseen, mutta..
Itse kyllä olisin mieluusti aloittanut 200 l vetoisella (lähieläinkaupasta sellainen olisi löytynytkin, valmis paketti & kaapisto alla) mutta perheen pää sanoi EI. Kuulemma tuo pieni sai kelvata kun se oli jo olemassa. Ja mikäs siinä sitten, kyllähän tuon kokoisia näkee toisinaan.
Ja kaikkihan olisi mennyt hyvin, jos, jos ja JOS...

1) Tuskin saisin lupaa (asun vielä äiteen luona)
2) Rahatilanne on nyt sellainen, että juuri ja juuri saattaisin päästä alkuun, mutta kun aina olisi hyvä olla vähän jemmassa jos jotain ikävää sattuu ja joutuu ostamaan jotain ylimääräistä
3) Tilaakin on aika heikosti, vaikka se luultavasti saataisiin järjestykseen, mutta..
Itse kyllä olisin mieluusti aloittanut 200 l vetoisella (lähieläinkaupasta sellainen olisi löytynytkin, valmis paketti & kaapisto alla) mutta perheen pää sanoi EI. Kuulemma tuo pieni sai kelvata kun se oli jo olemassa. Ja mikäs siinä sitten, kyllähän tuon kokoisia näkee toisinaan.
Ja kaikkihan olisi mennyt hyvin, jos, jos ja JOS...
-
sandariini.
- Junior Member

-
Lisa
- Katalysaattori

- Viesti:
Soita nyt ainakin. Taistonaaraat eivät yleensä ihmisille kelpaa, ukot kun ovat paljon näyttävämpiä - akoista voi olla kauppojen vaikea päästä eroon (jos puodit ylipäätänsä pitävät naikkosia myynnissä), mutta monnisia myydään kyllä hyvin. Luulisin kaupan ottavan mieluusti kolme myyvää fisua takaisin ja antavan vaihdossa kalasen, joka muuten jäisi myyntipönttöön ties kuinka pitkäksi aikaa.
Myös tämän akvaariopalstan kauppapuolta kannattaa kokeilla, moni tarvitsee täydennystä parveensa
Myös tämän akvaariopalstan kauppapuolta kannattaa kokeilla, moni tarvitsee täydennystä parveensa
leopardimonniset
Ja jos hätä tulee varmasti joku auttaa ja ostaa sulta monniset pois täällä webissä...
Jos ei muut niin mä autan sitten.. olen miettinyt yhden pienen parven ostamista monnisia enkä ole vielä päättänyt minkä.. mutta jos sulla on tollanen tilanne niin sittenhän laji on päätetty näppärästi..
Kyllä apuja pitää aina saada..
Tiia
Jos ei muut niin mä autan sitten.. olen miettinyt yhden pienen parven ostamista monnisia enkä ole vielä päättänyt minkä.. mutta jos sulla on tollanen tilanne niin sittenhän laji on päätetty näppärästi..
Kyllä apuja pitää aina saada..
Tiia
-
tuplakupla
- Junior Member

Saanko kysyä yhtä asiaa joka liittyy tähänkin tilanteeseen. Eli en ole kyseenalaistamassa neuvoja enkä missään nimessä myöskään kalojen oikeiden olojen ja hyvinvoinnin tärkeyttä, mutta ovatko nämä asiat aina ihan millintarkkoja? Eli esim. tässä tapauksessa 3 monnista akvassa kärsisivät kohtuuttomasti? Tuntuu vain että akvaarioasioissa pyritään täydellisyyteen paljon enemmän kuin muissa harrastuksissa. Että kaikki on aina mustavalkoista ja todella tarkkaa. Puhun nyt nimenomaan siitä etteikö koskaan kalalla voisi sittenkin olla ihan hyvä olla?
Äh, selitin varmaan sekavasti. Tarkoitin kuitenkin että itse näkisin mielummin jonkin kalan vaikka pikkuisen pienemmässä altaassa hyvällä huolenpidolla kuin isommassa huonolla hoidolla tai myymälän purkeissa. Siis yleisesti. Enkä tarkoita että isot altaat ovat huonosti hoidettuja! Jos tilanne siis on kohtuullinen eikä kyse ole vaikkapa kultakalasta 50-litraisessa.
Äh, selitin varmaan sekavasti. Tarkoitin kuitenkin että itse näkisin mielummin jonkin kalan vaikka pikkuisen pienemmässä altaassa hyvällä huolenpidolla kuin isommassa huonolla hoidolla tai myymälän purkeissa. Siis yleisesti. Enkä tarkoita että isot altaat ovat huonosti hoidettuja! Jos tilanne siis on kohtuullinen eikä kyse ole vaikkapa kultakalasta 50-litraisessa.
~ To conquer yourself is to know The Way. ~