Kauanko sitä todellista harrastusta on ollut?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Kauanko sitä todellista harrastusta on ollut?

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Tulipa tässä mieleen kun monet mahtailevat olevansa akvaarioeksperttejä, kun heillä on ollut akvaario jo monia vuosia, mutta usein tästä ajasta ei todellista harrastusta olekaan ollenkaan taikka sitten hyvin vähän aikaa. [;)]
Olen tavannut muutaman "kultakala mummon" joille olen yrittänyt selittää akvaarion hoidosta ja kultakalojen vaatimuksista, mutta vastaukseksi on tullut, että älä sinä pojankloppi alal minua opettamaan. Minulla on sentään ollut monta kymmentä vuotta kultakaloja siinä pienessä akvaariossa ja onnellisia ovat oleet. :roll:

Koska te olette hankkineet ensimmäisen akvaarionne ja koska sitten taas siitä ajasta olette olleet oikeita kunnon akvaariharrastajia....Sori lauseen huono muotoilu. [:I]

Itselläni on akvaarioita ollut 3,5 vuotta josta ajasta ehkä 2 vuotta on ollut todellista harrastusta, eli aikas uusi harrastaja vielä olen. :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

15 vuotta yhteensä, 10 niistä tosissaan.
Tuoppi76
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuoppi76 »

Minusta sillä, kuinka kauan on harrastanut ei välttämättä ole paljoakaan tekemistä osaamisen kanssa. Tärkeintä on, että homma kiinnostaa, ottaa asioista selvää ja käyttää päätään.

Itse olen harrastanut noin 20 -vuotta. Tosissaan... jaa... noviisi olen edelleen.
Don't Beat the Animals - Phuket Zoo
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Tuoppi76 kirjoitti:Minusta sillä, kuinka kauan on harrastanut ei välttämättä ole paljoakaan tekemistä osaamisen kanssa. Tärkeintä on, että homma kiinnostaa, ottaa asioista selvää ja käyttää päätään.
Eikös tuo ole sitten juuri sitä oikeaa tosi harrastusta :D
Eli kiinnostuneena perehtyy asioihin ottamalla niistä selvää jotta asiat tulevat tehtyä oikein. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos on ollut kiinnostunut pitämään kaloja jossain astiassa 7 vuotiaasta alkaen tähän päivään, niin ehkä jossain 18 vuoden iässä se lienee jo katsottava harrastukseksi.
Opiskelin yliopistossa eläintiedettä ja erikoistuin kalohin. Lisänä oli limnologia ja muita akvaarioharrastukseeni liittyviä aineita. Lisensiaattitutkimukseni käsitteli kalojen sairauksia. Töissä selvittelin mm. kalatalouteen liittyviä kysymyksiä.
Olen mielestän harrastanut akvaarioita siis noin 48 vuotta, mutta pitänyt akvaarioita jo noin 10 vuottta sitä ennen.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Luulen, että olin jo alta kymmenen vuotiaana aika innokas ja harrastukseen antautunut akvaristi, koska jaksoin jynssätä akvaarion putipuhtaaksi muutaman kerran vuodessa. Tuollaiseen saavutukseen ja energian tuhlaamiseen ei muut kuin tosiakvaristit voi syyllistyä :mrgreen:

Mutta juu... Aikuisena (ai minäkö?) olen nyt perehtynyt asiaan enemmänkin. Ehkä yhtenä syynä mielenkiinnon pysymiseen on siinäkin, ettei vesikemia ole vaikeasti tajuttavaa eikä siksi tekstit ole vaikeasti luettavia. Jos kemiaa ei ymmärtäisi, voisi olla aika tuskaa lukea artikkeleita ja kiinnostus lopahtua aika äkkiä.
venniA
Junior Member
Junior Member

Re: Kauanko sitä todellista harrastusta on ollut?

Viesti Kirjoittaja venniA »

pleko_88 kirjoitti: Itselläni on akvaarioita ollut 3,5 vuotta josta ajasta ehkä 2 vuotta on ollut todellista harrastusta, eli aikas uusi harrastaja vielä olen. :D
Täältä löytyy sitten ihan tuore harrastajanalku, ensimmäisen akvaarioni ostin 1,5 vuotta sitten ja vasta noin vuoden olen ollut enemmänkin harrastaja, kuin akvaarion omistaja.
avain
Senior Member
Senior Member

meillä

Viesti Kirjoittaja avain »

akvaario on ollut vasta puoli vuotta (tällä hetkellä siis kaksi allasta).
Alusta saakka olen yrittänyt tosissani (mitä nyt kypsytys meni pieleen ekassa kun uskoin erään kalamyyjän juttuja) mutta sitten kun löysin netistä kaksi palstaa joilla on hyviä neuvoja niin johan alkoi sujumaan. Onneksi alkuhässäkässä ei kukaan kuollut.

Eli en kyllä väitä tietäväni kaloista juuri mitään mutta yllättävän paljon on tuon puolen vuoden aikana oppinut. Tuntuu kuin kaloja olisi ollut jo pidempäänkin...

:mrgreen:
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Olen ollut "harrastaja" tuosta päivämäärästä alkaen joka näkyy tuossa vasemmalla olevassa käyttäjätunnus-palkissa. Akvaario hankittiin kaksi viikkoa ennen tuota päivää ja tehtiin melkein kaikki väärin. No tässä sitä sitten ollaan.Paljon on oppinut uutta, mutta paljon olisi vielä oppimista.
jartza
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho
Sukupuoli: Mies

Re: Kauanko sitä todellista harrastusta on ollut?

Viesti Kirjoittaja jartza »

venniA kirjoitti: Täältä löytyy sitten ihan tuore harrastajanalku, ensimmäisen akvaarioni ostin 1,5 vuotta sitten ja vasta noin vuoden olen ollut enemmänkin harrastaja, kuin akvaarion omistaja.
Tuoreempaa harrastajaa löytyy täältäkin akvaario ollut kahdeksan kuukautta ja kuukauden ollu harrastaja [;)]
Akvaariot 300+140+100+63 litraa, vaimo ja 2 kissaa!
aquaario
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aquaario »

Ekan altaan hankin vuonna 1991, mutta viisastuin vasta vuonna 1999... Silloin huomasin olevani tosissani tämän harrastuksen suhteen :D
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Akvaarion sain 8-vuotiaana ja luin alusta asti kaiken minkä käsiini sain. Muistaakseni vuosi oli 1982 kun ilmestyi/kirjastoomme tilattiin useampiakin aikansa parhaita kirjoja, suurinpiirtein asuin kirjastoissa lapsena ja erityisesti tuon vuoden. Kaveripiirissäni useammallakin oli akvaariot ja kenenkään akvaarionhoito ei todellakaan ollut mitään "80-luvun tasoa" vaan ihan kunnollista ja asiallista, altaissa oli ne vekottimet mitä nykyäänkin ja kalastot olivat mietittyjä, vedenvaihdot kohdallaan ja altaat hyvin sisustettuja. Minä en pysty näkemään mitään kovin radikaaleja eroja sen ajan ja nykyisen akvaarionpidon välillä.

Vuonna 1991 tutustuin PortaCOMin akvaariokeskusteluihin ja 1994 oli pakko siirtyä newssien käyttäjäksi.
ryukin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ryukin »

Varsinaisesti olen harrastanut akvaarioita viime lokakuusta lähtien, jolloin elämäni ensimmäinen kippo kannettiin taloon. Sitä ennen olin parisen vuotta lueskellut akvaariokirjoja, ihan peruskamaa siis, mutta kun ei päässyt soveltamaan kirjatietoa käytäntöön, niin sitä ei voi varsinaiseksi harrastusajaksi laskea.

Rehellisesti sanon, että minkäänlainen ekspertti en ole. Suurinta osaa kaloista en vielä edes tunnista, mattosuodatintakaan minulla ei ole [;)] Mutta intoa opiskeluun on, ja vähän kerrallaan tieto karttuu.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Vuonna -92 muutin omaan kämppään omine altaineni, siitä lähtien harrastanut tosissaan itsenäisesti...
Äipän nurkista kun pääs kitkuttelemasta pikku purkkien kanssa, niin se ikäänkuin räjähti käsiin [;)]

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kymmenisen vuotta olen katsonut akvaarioharrastusta kestäneen kohdallani, lasken siitä harrastukseni lähteneeksi kun hankin omilla rahoillani (ja itsenäisesti toimien/hoitaen) ensimmäisen akvaarion. Ennen sitä se oli leikkimistä purnukoilla ja purkeilla, ojan pientareella ja rannoilla. Hiukan niinkuin harrastuksen harjoittelua ja oppimista.. Tai no oppimista se on yhäkin, tuskin koskaan on "valmis".
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Eka allas tuli taloon joskus 90-luvun alkupuolella, mutta vasta tällä vuosi tuhannella veden kanssa luttaamisesta on tullut kunnon harrastus.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
seia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja seia »

Minäpäs väitä olleeni vakava harrastaja viimeiset kaksi viikkoa; ensimmäiset kalani ostan ehkäpä jo elokuussa :mrgreen:

Ei vaan. Olihan minulla yli kymmenen vuotta sitten varhaisteini-ikäisenä n. 100-litrainen allas muutaman vuoden. Nyt olen ymmärtänyt mistä johtui että se ei ihan toiminut, esim. miksi kasvit eivät viihtyneet. Toisaalta, olen ihmetellyt miten niin heikoilla tiedoilla, melko laiskalla hoidolla ja pelkällä hiutaleruoalla sekä kulta- että lehtikalat kutivat ( [:I] niin tuota. siellä siis oli molempia pari...) (niin ja siis tuo kultsipariskunta oli varmaankin se suurin syy kasvien viihtymättömyyteen, toiseksi suurin syy oli riittämätön valo)

Tämän väliajan olen kyllä koko ajan haaveillut akvaariosta ja tuota yhtä kirjaani olen lukenut kerta toisensä jälkeen kannesta kanteen. Että mitenkä sen harrastuneisuuden ottaa.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
Esl
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Esl »

Hankin ensimmäisen akvaarioni vajaa vuosi sitten ja olen siitä lähtien myös harrastanut akvaariota hartaasti. Tiedon hankkiminen ja akvaariohin hurahtaminen on alkanut jo kauan ennen ensimmäisen altaan hankkimista.
Uusia mielipiteitä aina epäillään ja tavallisesti myös vastustetaan, ja syyksi riittää vain se, että ne eivät ole vielä yleisiä mielipiteitä. (John Locke)
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

maspe kirjoitti:Olen ollut "harrastaja" tuosta päivämäärästä alkaen joka näkyy tuossa vasemmalla olevassa käyttäjätunnus-palkissa. Akvaario hankittiin kaksi viikkoa ennen tuota päivää ja tehtiin melkein kaikki väärin. No tässä sitä sitten ollaan.Paljon on oppinut uutta, mutta paljon olisi vielä oppimista.
Juups, sama juttu täälläkin, siitä päivästä lähtien kun löysin aw:n, voisin sanoa alkavani harrastaa akvaarioita aivan tosissaan. Sitä ennen, vuoden ajan olin hoitanut akvaariotani ja kalojani aivan väärin, mutta onneksi löysin tänne, muuten minulla ei varmastikaan olisi tuota 600 litraista kultakala allasta kultakaloineen - ei varmasti.

Kiitos vielä kaikille teille, jotka olette saaneet akvaario harrastukseni kunnolliseen alkuun ja suurimmat virheeni akvaarion ja kalojen hoidossa korjattua - nyt on varmasti kaloillakin parempi olla, ja minulla, nyt on oma tunto puhdas. [;)]

Tämän paikan löytäminen on varmastikin pelastanut monen kalan elämän.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Vuoden 2001 alkusyksy on nykyisen akvaarioni ja "vakavan" akvaarioharrastukseni alku, ja ilokseni monet tuolloin hankkimista kaloistani ovat yhä hengissä vaikka tuberkuloosi on verottanut väestöä.

Aikaisempaakin "kokemusta" kyllä löytyy, lapsuudenkodista lähtien mm. kultakalamaljan parista ja sitten miljoonakala-akvaariosta ja väärin hoidetuista kirjoahvenista. Sellaisia milliksiä en ole muuten enää nähnyt- uskomattoman värikkäitä ja kauniita otuksia, jotka lisääntyivät kuin bakteerit. Näitä kokemuksia en ansioluettelooni liittäisi, vaikka ainakin jotkut kalat säilyttivät henkensä kohtuullisen kauan.

Aqua-web on auttanut minuakin monessa ongelmassa, joskin kiitoksia voin jakaa myös Helsingin Akvaariokeskukselle josta olen saanut aina asiantuntevaa palvelua, Helsingin Akvaarioseuralle, Akvaariomaailma- ja Akvaristi-lehdille ja tietysti filosofian laitoksille joilta olen saanut apua eettisiin pulmiini.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
jellyf
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jellyf »

joskus -91 taisivat vanhemmat hankkia minulle 160 litraisen. Muut hoitotoimenpiteet paitsi ruokkiminen olivat vanhempien kontolla. Kun muutin pois kotoa niin ostettiin poikaystävän kanssa iso akvaario molempien vanhojen altaiden lisäks. Eli nyt on 13 vuotta oltu touhussa vähemmän ja vuoden enemmän mukana.

Kyllähän sitä pikkuskidinä tuli otettua kalanpoikasia saaviin ja tehtyä niille kivistä ja kasveista kotia, mutta ei niitä muutamaa tuntia pidempään jaksanut katsella.

Kun vielä pääsisi yliopistolle lukemaan biologiaa niin voisi fisuihin keskittyä opiskeluissakin.
jr
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jr »

Kakarana, joskus vuosina 78-84 tuli luettua kirjastosta jotakuinkin kaikki aiheeseen liittyvä useampaan kertaan. Altaita ehti olla muutama, isoimman ollessa reilut parisataa litraa. Hoidossa ei muistaakseni ollut hirveästi valittamista, tuon ikäisenä jaksoi tonkia kaloille lammikoista lähes jatkuvasti elävää ruokaa ja vaihtaa vedet säntillisesti. Mopoiän koittaessa homma jotenkin jäi.

Nyt olkkarissa pönöttää reilun kuukauden vanha 330l, joten eiköhän se tästä uudelleen lähde :-D

Ainiin, mulla ei muuten ole koskaan ollut soraa akvaarion pohjalla, faija siirtyi sen ajan akvaariokirjojen vastaisesti hiekkaan jo seitkytluvulla ja minä tietty perässä. Koskas tämä viimeaikojen hiekkainnostus on oikein saanut alkunsa ?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”