Ei voi muuta sanoa kuin että kylläpä myyjällä runosuoni sykkii, tai siis tarinasuoni. On täyttä puppua!lasipusu kirjoitti: Myyjä sanoi taistelukalan tarvitsevan pehmeämpää vettä kuin kardinaalitetrat ja partamonni...
Taiston allastoverit
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Tässä olisi sivut joissa on taitelukalan, kardinaalitetran ja partamonnin vesi vaatimukset:
http://satuj.aqua-web.org/rihmat.php#taistis
http://www.aqua-web.org/users/satuj/tet ... kardinaali
http://www.aqua-web.org/users/satuj/monnit.php#parta
Ja kyllä ne vesiarvoiltaansa näyttävät sopivan. Uskoisin näiden sivujen tietoa ennemmin kuin kauppiaan tietoja. Pyydäppä kauppiasta tarkistamaan jostain kirjasta nämä vesiarvot kyseisten kalojen kohdalta. Vai mistäköhän hän ne tiedot on saanut
http://satuj.aqua-web.org/rihmat.php#taistis
http://www.aqua-web.org/users/satuj/tet ... kardinaali
http://www.aqua-web.org/users/satuj/monnit.php#parta
Ja kyllä ne vesiarvoiltaansa näyttävät sopivan. Uskoisin näiden sivujen tietoa ennemmin kuin kauppiaan tietoja. Pyydäppä kauppiasta tarkistamaan jostain kirjasta nämä vesiarvot kyseisten kalojen kohdalta. Vai mistäköhän hän ne tiedot on saanut

460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Mörkö kirjoitti:Miten kauppias perusteli asian? Tuo on kyllä minullekin uusi juttu...lasipusu kirjoitti:Juuri tänään minulle sanottiin akvarioliikkessä että taistelukalat eivät sovellu kardinaalitetrojen ja partamonnin seuraksi! Olen luullut että ne menevät keskenään... myös vesivaatimuksien suhteen...no täältäpä olen oppini saanut...
Minulla on kokemusta taistelukaloista ja kardinaalitetroista samassa altaassa. Tulos: Taistelukala tappoi koko parven yksi kerrallaan.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Minkä kokoisessa akvaariossa olivat? Oliko muitakin kaloja? Mitä taisto niille teki jos oli?Kata kirjoitti:Minulla on kokemusta taistelukaloista ja kardinaalitetroista samassa altaassa. Tulos: Taistelukala tappoi koko parven yksi kerrallaan.
Tuo nimittäin vaikuttaa vähän omituiselle. Taistelukalaäijä ei normaalisti pääse hulmuavine evineen tappoetäisyydelle vilkkaita tetroja. Joko taistelukalallasi oli harvinaisen hyvä taktiikka ja pikauimarin vikaa, tai kardinaalitetroissa oli vikaa.
Meillä taistopoika asustelee yhdessä kiilakylkien, pandamonnisten sekä partamonnin kanssa.
Kerran olen nähnyt taiston ottavan yhteen partiksen kanssa.
Tunki itsensä partiksen valloittamaan koloon kannon alle ja siitäkös se partis hermostui. Hiekat vaan pöllysi kun taistoherro yritti vääntää itseään ensin sinne koloon ja sitten sieltä pois
Tuloksena repaleinen selkäevä.
Senkoommin ei enää kahnauksia ole ollut. Taisto ei hätyyttele edes n. 1cm pituisia kiilanpoikasia
Itse ajattelin lisätä altaaseen vielä parven kardinaalitetroja sekä piikkisilmiä muutaman eväkkään. En jaksa uskoa että tulisi ongelmia näiden kanssa
Niin ja altaassa lämpö 26 astetta
Tunki itsensä partiksen valloittamaan koloon kannon alle ja siitäkös se partis hermostui. Hiekat vaan pöllysi kun taistoherro yritti vääntää itseään ensin sinne koloon ja sitten sieltä pois

Senkoommin ei enää kahnauksia ole ollut. Taisto ei hätyyttele edes n. 1cm pituisia kiilanpoikasia

Itse ajattelin lisätä altaaseen vielä parven kardinaalitetroja sekä piikkisilmiä muutaman eväkkään. En jaksa uskoa että tulisi ongelmia näiden kanssa

Niin ja altaassa lämpö 26 astetta
millia kirjoitti:Minkä kokoisessa akvaariossa olivat? Oliko muitakin kaloja? Mitä taisto niille teki jos oli?Kata kirjoitti:Minulla on kokemusta taistelukaloista ja kardinaalitetroista samassa altaassa. Tulos: Taistelukala tappoi koko parven yksi kerrallaan.
Tuo nimittäin vaikuttaa vähän omituiselle. Taistelukalaäijä ei normaalisti pääse hulmuavine evineen tappoetäisyydelle vilkkaita tetroja. Joko taistelukalallasi oli harvinaisen hyvä taktiikka ja pikauimarin vikaa, tai kardinaalitetroissa oli vikaa.

Kolmantena iltana otin tuolin ja istuin akvaarion viereen katselemaan, että mitä ihmettä altaassa tapahtuu. Selvisihän se.
Ko taistelukalalla oli hyvä tekniikka. Se ui tasaista rinkiä pitkin akvaariota, niin, että tetraparat saivat jatkuvasti väistellä. Ei hetkeäkään rauhaa. Sitten taisto jäi kytikseen jonkun pensaan, kiven tai suodattimen taakse ja kun onneton tetra tuli tarpeeksi lähelle, niin PAM! Taisto ui päin kaikella voimallaan. Pieni tetra parka pökertyi ja sai seuraavaksi kylkeensä taiston hampaat....
-
- Katalysaattori
- Viesti:
No noin se kyllä menee taistoilla. Salamahyökkäys vastustajan kylkeä päin. Jos mahdollista, ote selkä- tai peräevästä ja voimakas riepotus.Kata kirjoitti:Ko taistelukalalla oli hyvä tekniikka. Se ui tasaista rinkiä pitkin akvaariota, niin, että tetraparat saivat jatkuvasti väistellä. Ei hetkeäkään rauhaa. Sitten taisto jäi kytikseen jonkun pensaan, kiven tai suodattimen taakse ja kun onneton tetra tuli tarpeeksi lähelle, niin PAM! Taisto ui päin kaikella voimallaan. Pieni tetra parka pökertyi ja sai seuraavaksi kylkeensä taiston hampaat....
Mua kyllä ihmettyttää edelleenkin, kuinka on mahdollista että tetra ei ehtinyt pakoon...jotain vikaa on pakosta ollut. Kuinka monta niitä kadinaaleja oli ennen teurastusta?
Minulla samalla tavalla on taistolle ja partikselle käynyt - taisto niin kovasti tykkäis mennä sinne partiksen kannon alleSiiseli kirjoitti:Meillä taistopoika asustelee yhdessä kiilakylkien, pandamonnisten sekä partamonnin kanssa.
Tunki itsensä partiksen valloittamaan koloon kannon alle ja siitäkös se partis hermostui. Hiekat vaan pöllysi kun taistoherro yritti vääntää itseään ensin sinne koloon ja sitten sieltä pois![]()

näiden lisäksi altaassa polskii ilmeisen tyytyväisenä rubiinitetroja, kiilakylkiä ja piikkisilmiä.
-
- Member
- Viesti:
Keskustelusta jo vähän aikaa, mutta sanonpa minäkin tähän vielä, että 106 litraisessa on alun alkaen asunut taistis uros, kaksi naarasta, partis ja kardinaalitetroja 11kpl ja 1 neontetra, eikä ole ollut mitään ongelmia lajien välillä.Myöhemmin tuli mukaan vielä kaksi darion nuoliaista hävittämään kotilo-ongelmaa ja hyvin nekin siellä luikkivat
Vähän aikaa sitten toinen "naaras" kävi uroksen kimppuun ja se kuoli vammoihinsa
Sitten selvisikin, että tämä naaras onkin uros, jota olin toisinaan vähän epäillytkin. Huntueviä ei ole, mutta koko on valtava verrattuna huntueväiseenkin urokseen. Kala olikin puolet pienempi kun sen ostin.
Nyt akvassa on uusi uros ja sillä yksi tyttöystävä. Ainoa juttu mitä olen huomannut on, että taistisuros puhalteli kuplapesää neljänä päivänä peräkkäin ja monni oli lasissa pesän alapuolella jatkuvasti. Selvästikkin seurasi touhua, odotteli ja öisin pesä aina katosi.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vähän aikaa sitten toinen "naaras" kävi uroksen kimppuun ja se kuoli vammoihinsa

Sitten selvisikin, että tämä naaras onkin uros, jota olin toisinaan vähän epäillytkin. Huntueviä ei ole, mutta koko on valtava verrattuna huntueväiseenkin urokseen. Kala olikin puolet pienempi kun sen ostin.
Nyt akvassa on uusi uros ja sillä yksi tyttöystävä. Ainoa juttu mitä olen huomannut on, että taistisuros puhalteli kuplapesää neljänä päivänä peräkkäin ja monni oli lasissa pesän alapuolella jatkuvasti. Selvästikkin seurasi touhua, odotteli ja öisin pesä aina katosi.
En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin!
-
- Advanced Member
Itselläni taisto ja neontetroja pienessä purkissa - käy sääliksi tetroja kun eivät pääse kunnolla taistoa pakoon... Jostain ihmeen syystä taisto alottaa tetrajahdin heti kun suljen akvaarion lampun??? Toisaalta tetrat eivät taiston ollessa paremmalla päällä oikein yritäkään väistää. Evän nyppimistä todistanu yhden kerran: taisto puuhailee jotain etupää matalassa pohjakasvistossa, tetra käy hetken tuumailun jälkeen näykkäseen minkä jälkeen taisto ponkasee refleksinomaisesti eteenpäin törmäten pusikkoon ja pohjaan... Tämän jälkeen se rauhottuu välittömästi, kuin muina miehinä häveten sitä että pokka petti... Kyllä nauru repesi kun tuon näki.
Muuten taisto vaikuttaa ehdottoman älykkäältä ja uteliaalta kalalta, aina lasissa kii. Jopa niin että siltä meinaa mennä ruoka-ajat sivuu kun se jää tekeen tuttavuutta ruokkijan kanssa. Myös kun lääkepussin jouduin pistään akvaarioon, taisto tuli siihen uhittelee: levitteli kiduksiaan, peruutti ja alotti taas uudestaa. Vielä illallakin se ihmetteli tätä vierasesinettä valtakunnassaan. Jos koira ihmettelee esim. uutta huonekalua, sitä pidetään merkkinä älykkyydestä - entä kalojen kohdalla? Itse näkisin taiston sekä kauniina että psykologisesti mielenkiintoisena.
Niin ja se vakiovaroitus: ainakin oma taistoni teloo itseään jatkuvasti juurakossa, suomuja irtoilee ja pyrstö riekaleina... Poikkeuksellisen ärhäkkä yksilö?
Muuten taisto vaikuttaa ehdottoman älykkäältä ja uteliaalta kalalta, aina lasissa kii. Jopa niin että siltä meinaa mennä ruoka-ajat sivuu kun se jää tekeen tuttavuutta ruokkijan kanssa. Myös kun lääkepussin jouduin pistään akvaarioon, taisto tuli siihen uhittelee: levitteli kiduksiaan, peruutti ja alotti taas uudestaa. Vielä illallakin se ihmetteli tätä vierasesinettä valtakunnassaan. Jos koira ihmettelee esim. uutta huonekalua, sitä pidetään merkkinä älykkyydestä - entä kalojen kohdalla? Itse näkisin taiston sekä kauniina että psykologisesti mielenkiintoisena.
Niin ja se vakiovaroitus: ainakin oma taistoni teloo itseään jatkuvasti juurakossa, suomuja irtoilee ja pyrstö riekaleina... Poikkeuksellisen ärhäkkä yksilö?
-
- Member
- Viesti:
-
- Senior Member
- Viesti:
Mikäs tuon altaasi lämpötila on? Taisto viihtyy mielellään lämpimässä 27-28 astetta ja neontetrat puolestaan viileässä korkeintaan 24.jokelamaniac kirjoitti:Itselläni taisto ja neontetroja pienessä purkissa - käy sääliksi tetroja kun eivät pääse kunnolla taistoa pakoon...
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Antin & Annen kotisivut
-
- Member
- Viesti:
jaa-a..
en voi millään kokemuksen syvällä rintaäänellä röyhistellä, mutta mielipiteeni esittää kumminkin... meillä oli taisto, neontetroja ja partis samassa altaassa eikä koskaan sattunut mitään. Ruokansa taisto söi pinnasta, neonit keskeltä ja partis pohjalta. mahtoivatko edes olla tietoisia toistensa olemassaolosta?
ainoan kerran kun olen taiston nähnyt hurjana niin oli se kun se jahtasi partiksen poikasia. loppuipa sekin kun kasvoivat isoksi..
no nii ja eiku teilauksia...
täytyy kyllä vielä todeta, että meidän taisto oli ihan nössö-poika.
ainoan kerran kun olen taiston nähnyt hurjana niin oli se kun se jahtasi partiksen poikasia. loppuipa sekin kun kasvoivat isoksi..
no nii ja eiku teilauksia...

täytyy kyllä vielä todeta, että meidän taisto oli ihan nössö-poika.
Tuota oisko kellään ehottaa mitään "takuuvarmaa" joka kävis taiston kanssa, täällä kun se mikä on toiminut toisella on ollut ihan katastrofi toisella.
Sopisiko monniset, yleensäkkään mikään tetra (rubiinitetra, sitruunatetra, kerritetra, intiaanisulka, kiilakylki), viisiraitabarbi, seeprakala, partamonni?
Harmi kun miljis ei käy...
Sopisiko monniset, yleensäkkään mikään tetra (rubiinitetra, sitruunatetra, kerritetra, intiaanisulka, kiilakylki), viisiraitabarbi, seeprakala, partamonni?
Harmi kun miljis ei käy...
-
- Senior Member
- Viesti:
Se riippuu vähän altaan koosta ja muodosta.
Monniset käyvät, mutta jos allas on pieni ja matala, niin taisto saattaa kutuaikana puolustaa kuplapesäänsä ajamalla monnisia takaa.
Tetratkin käyvät, mutta jos allas on pieni niin tilaa ei keskikerroksissa välttämättä ole ainakaan isolle tetraparvelle.
Lämpötilavaatimukset kannattaa ottaa huomioon taiston kalaseuraa valitessa eli vain sellaisia lajeja, jotka viihtyvät 26-28 asteisessa vedessä.
Monniset käyvät, mutta jos allas on pieni ja matala, niin taisto saattaa kutuaikana puolustaa kuplapesäänsä ajamalla monnisia takaa.
Tetratkin käyvät, mutta jos allas on pieni niin tilaa ei keskikerroksissa välttämättä ole ainakaan isolle tetraparvelle.
Lämpötilavaatimukset kannattaa ottaa huomioon taiston kalaseuraa valitessa eli vain sellaisia lajeja, jotka viihtyvät 26-28 asteisessa vedessä.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Antin & Annen kotisivut
-
- Member
- Viesti:
Mainitsinkin jo, että kardinaalitetrat asuvat samassa akvassa sulassa sovussa taistojen kanssa. Akvaario on 106 litraa ja tetroja on 12kpl. Ei liian suuri parvi häiritsemään taistoja, mutta sopiva luomaan turvaa tetroille. Eli akvan koko jotakuinkin sama kuin sinun. Yhtään riitaa tai nyppimistä ei ole ollut.(paitsi itse taistojen kesken)Tosin oli niitä päinvastaisiakin kokemuksia jollakin...
Pohjalla asuu partis ja kaksi Darion nuoliaista. Suhteessa taistoihin ei ongelmia niilläkään. Tosin Darion nuoliaiset ovat niin kovia vipeltäjiä, että häiritsevät mielestäni partiksen kotirauhaa.
Tänään menevätkin isompaan akvaan ja partis varmasti nauraa partaansa

Pohjalla asuu partis ja kaksi Darion nuoliaista. Suhteessa taistoihin ei ongelmia niilläkään. Tosin Darion nuoliaiset ovat niin kovia vipeltäjiä, että häiritsevät mielestäni partiksen kotirauhaa.
Tänään menevätkin isompaan akvaan ja partis varmasti nauraa partaansa

En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin!
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Pienet kiilakyljet, T. espei sekä T. hengeli, käyvät taiston kanssa aika varmasti. Kiilakyljet ovat sopuisaa porukkaa ja nämä "pikkuserkut" viihtyvät isompaa serkkua paremmin lämpimässä vedessä. Paljon hyviä kokemuksia on myös mm. kardinaali- ja rubiinitetrasta sekä intiaaninsulasta taiston allastovereina.*Viltzu* kirjoitti:Tuota oisko kellään ehottaa mitään "takuuvarmaa" joka kävis taiston kanssa, täällä kun se mikä on toiminut toisella on ollut ihan katastrofi toisella.
Viisiraitabarbi ja seeprakala ovat taistoaltaaseen liian vauhdikasta seuraa, joten niitä en suosittele. Seeprakala on myös paljon viileämmän veden ystävä, joten senkään takia ei käy. Partis ja monniset ovat ok, harvemmin taisto vetää persikoita korviinsa partamonnin takia, mutta joskus monniset saattavat jostain syystä käydä taistolaisen hermoille.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.