Sopivatko keltavälskäri ja palettivälskäri samaan pyttyyn
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Sopivatko keltavälskäri ja palettivälskäri samaan pyttyyn
Mulla on 460 l akvaario ja siellä uiskentelee keltavälskärikala. Haluaisin ostaa palettivälskärin, mutta mielipiteet siitä miten hyvin ne sopivat yhteen tuntuvat vähän ristiriitaisilta. Itselläni oli kauan sitten kummatkin samassa (ja paljon pienemmässä) tankissa yhtäaikaa ja pärjäsivät mainiosti, mutta oliko mulla vaan hyvää tuuria? Onko muilla kokemuksia?
Mun keltavälskärillä on suurinpiirtein tennispallon halkaisija ja kaupan oleva palettivälskäri olisi paljon paljon pienempi (noin 2 € kolikon kokoinen).
Mun keltavälskärillä on suurinpiirtein tennispallon halkaisija ja kaupan oleva palettivälskäri olisi paljon paljon pienempi (noin 2 € kolikon kokoinen).
Kyllä sopivat (ainakin minulla), vanhassa altaassa oli minulla iso keltavälskäri ja iso palettivälskäri, hyvin tulivat toimeen keskenään, sitten tuli pilkkutauti...., nyt uuteen akvaarioon ostin taas keltavälskärin (iso) ja muutama päivä sitten pienen palettivälskärin, koralliahvenet pari päivää "hakkas"sitä oikein kunnolla ja palettivälskäri oli aina keltavälskärin vieressä suojassa, nyt ne uivat yhdessä ja kaikki on ok.
-
- Senior Member
- Viesti:
Joo, palettivälskäri on aika kuuluisa siitä että saa helposti pilkkutaudin. Silloin kun mulla oli se aiemmin niin muistaakseni kalalle tuli kuin tulikin pilkkutauti yhdessä vaiheessa. Se kuitenkin parani siitä jonka jälkeen ei ikinä ollut mitään ongelmia.
En voinut vastustaa kiusausta ja hain tänään yhden kpl:n Siniriutasta. On ollut nyt altaassa muutaman tunnin. Aluksi keltavälskäri isotteli levittämällä evänsä, mutta kun akvaarion hierarkia selvisi, ovat olleet hyviä kavereita viimiset pari tuntia. Yhtään yhteenottoa ei ole tapahtunut ja näyttää hyvältä...
En voinut vastustaa kiusausta ja hain tänään yhden kpl:n Siniriutasta. On ollut nyt altaassa muutaman tunnin. Aluksi keltavälskäri isotteli levittämällä evänsä, mutta kun akvaarion hierarkia selvisi, ovat olleet hyviä kavereita viimiset pari tuntia. Yhtään yhteenottoa ei ole tapahtunut ja näyttää hyvältä...
Paracanthurus Hepatus, lisää tietoja vaikka seuraavasta linkistäealex kirjoitti:Pakko kysyä, mikä on palettivälskäri?
http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pCatId=330
-
- Senior Member
- Viesti:
ealex kirjoitti:Pakko kysyä, mikä on palettivälskäri?
Paracanthurus hepatus.
Tässä yksi kuva
http://www.coralreeftanks.com/pages/paracanthus.html
(vaikkakin linkin muut tiedot on aika arsaasta)
Mikkokoo, ostitko palettivälskärin, minun ostamassa yksilössä on taas pikkasen pilkkuja joten tilanne on sama kun keväällä, onneksi nyt ei ole muita kaloja paljon, keltavälskäriä käy sääliksi jos se kuolee. Kyllä se aika herkkä kalaa näyttää olevan, lääkitystä en edes kokeile kun sitä on niin vaikea onkia altaasta, jätän jatkossa kyseisen kalan kaupan altaaseen vaikka komea kala kyllä on.
-
- Junior Member
Minulla on kolme palettia ja kolme keltavälskäriä. Paleteilla oli aika paljon pilkkuja, mutta taitaa pikkuhiljaa helpottaa. Luulen että niillä oli aika kova stressi kun tulivat uuteen kotiin, sillä meillä on myös Acanthurus sohal ja Acanthurus leucosternon. Meillä kaikki välskärit ovat kyllä tulleet mielestäni hyvin toimeen, ollaan meinaan hankittu ne aika riskialttiisti. Ensin tuli sohal, sitten leucosternon, sitten kolme keltavälskäriä ja vielä myöhemmin kolme palettia. Ei ole ollut mitään ongelmia, paitsi Sohal uhitteli aluksi omalle peilikuvalle ja myöhemmin Leucosternon oli tyly paleteille mutta tulevat nyt toimeen varsin hyvin, meillä kuitenkin altaan koko vaikuttaa niin paljon ja luulen että kaikilla on kuitenkin vielä se oma reviiri.
-
- Junior Member
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
Hepatuksen "iho-ongelmat"
Itselläni on myös keltavälskäri ja hepatus ilman ongelmia samassa altaassa.
Oma kokemukseni varsinkin hepatuksen suhteen on, että se helpolla saa pilkkua. Ei pidä kauhistua, vaan altaassa olisi hyvä olla joko L. amboiensis, tai L. debelius tai jokin muu puhdistaja-rapu tai niitä pieniä gobeja jotka myös putsaavat kaloja (ei muistu nimi mieleen). Omani sai varsinkin alkuaikoina pilkkua, mutta se häviää lyhyen ajan jälkeen. Kala voi hyvin, on pullea niin kuin välskärin tuleekin olla ja kasvaa.
Cai
Oma kokemukseni varsinkin hepatuksen suhteen on, että se helpolla saa pilkkua. Ei pidä kauhistua, vaan altaassa olisi hyvä olla joko L. amboiensis, tai L. debelius tai jokin muu puhdistaja-rapu tai niitä pieniä gobeja jotka myös putsaavat kaloja (ei muistu nimi mieleen). Omani sai varsinkin alkuaikoina pilkkua, mutta se häviää lyhyen ajan jälkeen. Kala voi hyvin, on pullea niin kuin välskärin tuleekin olla ja kasvaa.
Cai
acanthurus leucosternon
On kenties kaunein kala, jonka tiedän. Yksi kokeilu johti siihen, että kuoli aika nopeasti pilkkuun, viikko-pari saapumisesta. Oli kohtuukokoinenkin, reilu kymmensenttinen. Miten olette onnistuneet tuon kalan kanssa ja voiko sen laittaa muiden jälkeen altaaseen?