Muistaako kukaan?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Muistaako kukaan?

Viesti Kirjoittaja sttl »

Niin oliko se nyt helsingín stockalla missä oli se "suihkulähde" jossa ui karppeja? Itse oon nähny sen monta kertaa, aluksi en tiennyt kaloista "karpeista" mitään ja ajattelin että niillä ihan hyvät olot siellä mut nytten kun oon itsekin uppoutunut enemmän harrastuksen pariin kultakalojen kautta tuli heti mieleen että eikö niillä ole aika ankeat olot siellä? :cry: Isoin karppikin melkein puolen metrin pituinen? Ja uivat vain ympyrää siellä. Ennen vielä altaaseen heitettiin kymmenpennisiä ja pohja oli täynnä niitä mitenköhän vesi oli silloin? :? Nyt en ole vähän aikaan käynyt siellä joten en muista heitääkkö vielä ihmiset sinne kolikoita? Onko täällä kukaan nähnyt allasta?

Minusta se kävisi pienille karpin poikasille vähäksi aikaan, mutta nyt siellä polskii jo isoja kaloja. Parempi allas olisi esim. kultakalaparvelle eikä karpeille karpit kun kasvavat niin isoiksi. Lisäksi kun kalat niin kesyjä ihmiset tunkevat kaikkea syötävää niille vaikka onkin kyltti jossa kielletään niihin koskeminen. Minusta niiden pitäisi myydä karpit pois sieltä ja ottaa tilalle esim. niitä kultakaloja jotka mahtuisivat hyvin sinne. :D

Ai niin asiasta toiseen tuli samalla mieleen noista karpeista. Että minkälaiset talvialtaat teillä karppiharrastajilla on? Sillä kalathan kasvavat niin valtavaksi että edes 800-900 litranen on pieni semmoiselle puolen metrin pituiselle vonkaleelle, eihän se mahdu edes kääntymään siellä? Vaikka talvisaikaan kalathan ovat viileämmässä ja liikkuvat vähemmän mutta silti eikö akvaarioon pidä olla hullun pitkä tai sitten jokin itse rakennettu allas, varsinkin jos karppeja pieni parvikin. Poikasina karpit pärjäävät pienemmissäkin mutta entä sitten kun onkin puolen metrin mittaisia vonkaleita??Kiinnostaisi vain tietää.. :roll:
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

En kyllä laittaisi siihen altaaseen edes kultakaloja. Kyllähän kultakaloillakin olisi yhtä lailla ´ankeat olot´ kuin karpeillakin, vaikka eivät kasvakkaan niin isoiksi.

Se allas on tosiaan pieni, hyvä että mahtuvat kääntymään siellä. Eikä siellä ole minkään näköistä piilopaikkaa kaloille, jotta pääsisivät välillä omaan rauhaan.

Itse suunnittelen ensikesäksi että tekisin kultakaloille ainakin 1500-litraisen "sisälammikon", sinne ajattelin myös hankkia (ehkä) kauan haluamania karppeja. Altaasta tulee/tulisi matala (n. 50cm) ja niin leveä ja pitkä kuin saan tuosta vanhan piha-altaan allasmuovista tehtyä. Katsotaan nyt jos saan raivattua kellariin tilaa, niin sitten tuo tulee...
OV miljoonakaloja & kasveja
jessesa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jessesa »

No, kun kalat ovat puolen metrisiä, pitää hommata iiiiiso akvaario, sisälammikko, lämmittää pihalammikko tai talvehdittaa kaloja. [;)]

Se Stockan lammikko on kyllä suoraan sanoen _säälittävä_. Kalat kyllä näyttävät ihan hyvinvoivilta, vaikka elinolosuhteet ovat mitä ankeimmat. :? Olettekos muuten nähneet Korkeasaaren karppialtaan? Olikos se nyt siellä A(a)sia vai Africa talossa? Semmoisen sisälammikon tahtoisin itsellenkin! Komea silta, iso vesiputous, hieman vesikasvillisuutta, pari ~20cm koikarppia... Vallan loistavan kokonaisuuden ovat saaneet kokoon! Kyllä sielläkin lammikossa pari kolikkoa (20 centtistä) kimmalteli pohjalle -ne idiootit, jotka ne ovat heittäneet sinne. :frown:

Pari vuotta sitten kun olin kesää viettämässä Porissa, kävimme semmoisella isolla pyöreällä suihkulähteellä. Lammikossa polski todella suuria koikarppeja. Nätti lammikko oli, paitsi kalat ehkä hieman liian kesyjä julkisivunlammikkoon. Vesikin oli keijulevällä höystettyä. Ikävä kyllä en muista missä päin Poria lammikko oli, kenelläkään tietoa? Mukava olisi tietää, kun muutan ihan Porin vierelle asustamaan elokuun alussa. Pitäisiköhän oikein liittyä Porin Akvaarioseuraan, jos siellä on semmoinen? 8-)
ryukin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ryukin »

Muistan. Ennen käytiin aina lasten kanssa ihastelemassa kaloja, nyttemmin on ruvennut miettimään eikö noin 20-30 cm veden syvyys ole karpeille aika vähän. Eikä se nyt muutenkaan mikään virikkeellinen ympäristö ole - turkoosiksi maalattua betonia, kapea renkaan mallinen allas, kasveja ei ainuttakaan.
jarppa82
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

No kolikoita siellä ei ole ainuttakaan.
Terveisin minä.
merino
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja merino »

Eikä se nyt muutenkaan mikään virikkeellinen ympäristö ole - turkoosiksi maalattua betonia, kapea renkaan mallinen allas, kasveja ei ainuttakaan.
Ainakin kun minä viimeksi siellä kävin, niin allas ei kyllä ollu turkoosin värinen 8O Nyt siellä ainakin oli jotain laavakiviä ja juurakoita...Vaan aika pienet tilat niillä kuitenkin on( :( ), mutta eipä siellä silloin mitään älyttömän isoja (yli 50 senttisiä) ollutkaan... :roll:

Ja kasveista viellä sen verran että taitaisivat karpit repiä ne tuon kokoisesta altaasta hetkessä irti...Meillä ainakin lumme ja ulpukat saavat kyytiä, niinkuin kaikki muutkin kasvit... :|
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

merino kirjoitti:
Eikä se nyt muutenkaan mikään virikkeellinen ympäristö ole - turkoosiksi maalattua betonia, kapea renkaan mallinen allas, kasveja ei ainuttakaan.
Ainakin kun minä viimeksi siellä kävin, niin allas ei kyllä ollu turkoosin värinen 8O Nyt siellä ainakin oli jotain laavakiviä ja juurakoita...Vaan aika pienet tilat niillä kuitenkin on( :( ),
Kyllä mun mielestä se tolppa mikä on siinä keskellä allasta on turkoosin värinen, mutta sitä ympäröi vedessä ne laavakivet tms....
OV miljoonakaloja & kasveja
merino
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja merino »

Kyllä mun mielestä se tolppa mikä on siinä keskellä allasta on turkoosin värinen, mutta sitä ympäröi vedessä ne laavakivet tms....
Ai tarkoitit sitä tolppaa (mä kun luulin että koko allasta :roll: )!

Ei ajatus näköjään aina pelaa... :mrgreen:
ryukin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ryukin »

merino kirjoitti:
Ai tarkoitit sitä tolppaa (mä kun luulin että koko allasta :roll: )!

Ei ajatus näköjään aina pelaa... :mrgreen:
No itse asiassa tarkoitin kyllä koko allasta eli ymmärsit ihan oikein. Minä taas puolestani ilmeisesti muistin väärin (on varmaan reilusti yli vuosi, kun olen tuon altaan viimeksi nähnyt) - värin muistin, mutta sijaintia en :) Ja noita laavakiviä en muista nähneeni ollenkaan. Joko niitä ei ollut, kun viimeksi kävin tai sitten ovat vain pyyhkiytyneet muistista (ei olisi mikään ihme tuokaan, olen aikamoisen huonomuistinen).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”