Nuoliainen - mutta mikä?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
Nuoliainen - mutta mikä?
Että totaalinen kotilo-invaasio, 65 l akvaariosta tapettu kasviostosten jälkeen (3 kk sitten) 500 kotiloa... Nyt siirtynet myös isompaan, vasta perustettuun akvaarioon (kasvisiirtojen myötä). Olisiko kellään vinkkiä, mikä nuoliainen söisi hyvin noita?
Tiikerinuoliaista olis nyt saatavilla, mutta (i) herkkä sairastelemaan, (ii) vaatisi aiottua lämpimämmän veden, (iii) ehkä liian iso ja (iv) vaatisi mielellään parven. Vai voiko noita pitää yksinään? (kokonainen parvi johtaisi sitten muutoin kalakannan rajoittamiseen nykyisestään)
Tiikerinuoliaista olis nyt saatavilla, mutta (i) herkkä sairastelemaan, (ii) vaatisi aiottua lämpimämmän veden, (iii) ehkä liian iso ja (iv) vaatisi mielellään parven. Vai voiko noita pitää yksinään? (kokonainen parvi johtaisi sitten muutoin kalakannan rajoittamiseen nykyisestään)
-
- Advanced Member
No nyt tuli päädyttyä 180-litraiseen - samalla hinnalla olisi saanut 300 L mutta tulipahan parempi suodatin, valaisu jne... Vaan olisiko sittenkin? Nythän näet on niin, että jos tuohon hankkii pienen tiikerinuoliaisparven, niin joutuu karsiin jo liiaksi muista kaloista + muutenkin ehkä on vähän alakanttiin akvaario noille. Mutta jotain noille kotiloille pitäisi tehdä, eikä myrkkyäkään oikein missään suositella...
Niin esim. verkkonuoliainen kuullostaisi tarkoituksiini paremmalta, pienempi + yksineläjä enempi, mutta ei nyt ole täälläpäin kaupoissa saatavilla juuri nyt. Ja asialle pitäisi tehdä jotain vielä kun akvaariossa on kasvejakin jäljellä...
Muita kaloja on tällä hetkellä 2 leväbarbia, partamonni + taisto vasta, tarkoituksena olisi colisa-rihmiksiä hommata. Neontetroja olisi sitten vielä pienessä, että tästä tämä "lämpötilaongelma". Ja sitten, jos ottaisi tikruparven, niin olisi koko akvaario täynnä pohjauimareita...
Niin esim. verkkonuoliainen kuullostaisi tarkoituksiini paremmalta, pienempi + yksineläjä enempi, mutta ei nyt ole täälläpäin kaupoissa saatavilla juuri nyt. Ja asialle pitäisi tehdä jotain vielä kun akvaariossa on kasvejakin jäljellä...
Muita kaloja on tällä hetkellä 2 leväbarbia, partamonni + taisto vasta, tarkoituksena olisi colisa-rihmiksiä hommata. Neontetroja olisi sitten vielä pienessä, että tästä tämä "lämpötilaongelma". Ja sitten, jos ottaisi tikruparven, niin olisi koko akvaario täynnä pohjauimareita...
-
- Advanced Member
Hmm, täytyy vielä yrittää kysellä jos noita muita nuoliaisia saisi piakkoin. Llähin akvaariokauppa 60 kilometrin päässä kylläkin, että kauemmaksi ei ainakaan muutaman fisun takia jaksa ajaa - ja lisäksi sain tingittyä vielä akvaariopaketin päälle ilmasia kaloja juuri tuosta "tiikerinuoliaiskaupasta"...
Voisin suositella touhunuoliaisia. Pysyvät kyllin pieninä vielä alle 200 litraiseenkin altaaseen, touhottavat ympäriinsä iloisesti ja söivät ainakin minun altaani postitorvikotilot. Touhukkuus täytyy tietysti ottaa huomioon altaan muita kaloja valittaessa.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
-
- Starting Member
Verkkonuoliainen
Verkkonuoliaisten herkkua ovat kotilot, näin ainakin kaverini verkkonuoliaisen mielestä. ei sovi monnien kanssa.
Vajoan maan rakoon. tästäkin varmaan huomautetaan
Re: Verkkonuoliainen
MörriPeikko kirjoitti:Verkkonuoliaisten herkkua ovat kotilot, näin ainakin kaverini verkkonuoliaisen mielestä. ei sovi monnien kanssa.

Tarkoitatko monnisia?
Raitanuoliaiset kiinnostaa myös mua, kotiloinvaasiosta kärsivien joukkoon ilmoittaudun. Syötetty on palloille, hävittää olen yrittänyt kahdesta akvaariosta tuloksetta. Lisääntyvät nopeammin kuin ehtii tuhota. Joten raitanuoliaiset lienee vastaus tähän pulmaan, jos kerran tulevat toimeen seura-akvaariossa. Myrkyttämään en ryhdy vaan haluan hävittää tai pitää kurissa luonnonmukaisin menetelmin.
Minulle uhkailtiin, että saattavat syödä monnisten silmiä... Mutta tätä ei tosiaan ole tapahtunut. Voi olla, että jotkut muut nuoliaiset, kuten tiikerit, tekevät sitä mutta ei kyllä minun raidat ole ainakaan.
Ovat hauskan näköisiä, kun vilahtelevat kääpiökeihäslehtien ja juurakoiden koloista, ja kaivelevat ahkerasti tunneleita. Hiekkapohja näyttää paljon luonnollisemmalta nyt, kun ei ole ihan tasainen, vaan siinä on kuoppia ja "aaltokuviota".
Ovat hauskan näköisiä, kun vilahtelevat kääpiökeihäslehtien ja juurakoiden koloista, ja kaivelevat ahkerasti tunneleita. Hiekkapohja näyttää paljon luonnollisemmalta nyt, kun ei ole ihan tasainen, vaan siinä on kuoppia ja "aaltokuviota".
Lehtikalat ja paletitkin...
Oman kokemukseni myötä olen huomannut, että lehtikalat ja palettikalat syövät kotiloita ihan kiitettävään tahtiin myöskin.
-
- Member
- Viesti:
Lisään kivojen nuoliaisten listaan Darion nuoliaisen eli vyönuoliaisen.
Hävitti postitorvet tehokkaasti, mutta kierteissarviset säilyvät.
Kaksi vanhempaa yksilöäni, elivät aluksi 106 litraisessa, jossa ne oppivat ravaamaan päätyä edestakaisin, ylös ja alas lukemattomia kertoja, kin järkensä menettäneinä
.
Nyt kun ovat päässeet isompaan akvaarioon ovat ne jokin aika sitten keksineet, että akvariossa on tilaa pituussuunnassa. Joka päivä nauran niille, viuhtovat pyrstöt heiluen edes takaisin etulasissa
Pädystä päätyyn ja takaisin. Mieleeni tulee aina häntää heiluttava koira
Aiemmassa akvassa oli monni, mutta se sai olla rauhassa näiltä. Tosin niiden vilkkaus häiritsi monnin rauhaisaa elämää. Nyt isompaan ostin nuoliaisia kaksi lisää.Kiltti muita kohtaan. Ainoa haittapuoli minkä olen huomannut: vedensuosikki kaatuu kuin metsä, jos ne intoutuvat
Hävitti postitorvet tehokkaasti, mutta kierteissarviset säilyvät.
Kaksi vanhempaa yksilöäni, elivät aluksi 106 litraisessa, jossa ne oppivat ravaamaan päätyä edestakaisin, ylös ja alas lukemattomia kertoja, kin järkensä menettäneinä

Nyt kun ovat päässeet isompaan akvaarioon ovat ne jokin aika sitten keksineet, että akvariossa on tilaa pituussuunnassa. Joka päivä nauran niille, viuhtovat pyrstöt heiluen edes takaisin etulasissa

Aiemmassa akvassa oli monni, mutta se sai olla rauhassa näiltä. Tosin niiden vilkkaus häiritsi monnin rauhaisaa elämää. Nyt isompaan ostin nuoliaisia kaksi lisää.Kiltti muita kohtaan. Ainoa haittapuoli minkä olen huomannut: vedensuosikki kaatuu kuin metsä, jos ne intoutuvat

En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
-
- Advanced Member
Ja ei kun nuoliaiskauppaan - tai kun on kauppa vähän kauempana eikä omaa autoa, niin pitää soitella ja sopia... Toisaalta kun on jo pohjauimareita (partamonni + epäselväksi jäänyttä leväkuonojuovaimubarbia) niin ei haluaisi liikakansoituksella rähinää tuottaa.
Toisaalta joku anto vinkkejä: vältä liikaruokintaa + älä murskaa vaan poimi pois, sillä vaikka kalat syövätkin, niin munat voivat levitä veteen.
En tiedä varmaksi johtuuko näistä vinkeistä, mutta ainakaan uudessa akvaariossa kotilotilanne ei ole räjähtänyt käsiin, pysyvät vain muutaman millin pituisina ja niitäkin vähän. Juuri olen käsin poiminut eilen ja tänään 15 pientä pois, edes kasveihin ei ole jostain kumman syystä ilmaantunut reikiä???
Toisaalta joku anto vinkkejä: vältä liikaruokintaa + älä murskaa vaan poimi pois, sillä vaikka kalat syövätkin, niin munat voivat levitä veteen.
En tiedä varmaksi johtuuko näistä vinkeistä, mutta ainakaan uudessa akvaariossa kotilotilanne ei ole räjähtänyt käsiin, pysyvät vain muutaman millin pituisina ja niitäkin vähän. Juuri olen käsin poiminut eilen ja tänään 15 pientä pois, edes kasveihin ei ole jostain kumman syystä ilmaantunut reikiä???
Noo taikka se kotilo plantaasi ei vaan vielä ole pyörähtänyt kunnolla käyntiin....
Kokemuksen rinta äänellä: Minä päätin räjäyttää kaikki kotilot huitsin nevadaan 240l akvasta siipeilemästä ja kasveja kaluamasta. No ensin pistin kalat näkemään nälkään, ei ruokaa kaloille eikä siis myöskään kotiloille sitä kautta. Lapposin pohjaa apinan raivolla _joka päivä_ ja kotilon poikasia nousi sieltä oikein hemmetisti, joka päivä. Suodattimet saivat kyytiä kanssa... Jynssäsin ja hankasin ulkopinnat ja massat ja mitä sieltä löytyi... kasoittain kotiloita jotka olivat päättäneet jäädä asumaan isoimman suodattimen massoihin. Ihmettelin ihan turhaan aikaisemmin, että miksi se suodatin niin hiljaa pulputtaa, kun puhdaskin sen pitäisi olla.. Samaan aikaan nypin/liiskasin näkyvät kotilot roskiin/lehtisten suuhun.
Ja mikä on nyt lopputulos... Paskat. Peräti 1kk kesti niin johan taas kotiloita ilmestyi, niitä ei ikinä saa näemmä sieltä pois, pelkästään manuaalisesti poistamalla ja muuten riehumalla.
Myrkkyä ei viiti lorottaa akvaan ja pähkäilen itseni kanssa uskallanko ottaa riskin ja hakea raitanuoliaisia tuonne akvaan. Muakin on nääs peloteltu, että monnisten silmät saavat kyytiä... Tilaakin on vähän naftisti, mutta piru, mä en jaksa enää kattella tuota ainaista kotilo armeijaa imuttelemassa laseja, kasveja jne
Jos jollain on vielä joku hyvä vinkki kotilojen hävittämiseen niin antaa tulla vaan..

Kokemuksen rinta äänellä: Minä päätin räjäyttää kaikki kotilot huitsin nevadaan 240l akvasta siipeilemästä ja kasveja kaluamasta. No ensin pistin kalat näkemään nälkään, ei ruokaa kaloille eikä siis myöskään kotiloille sitä kautta. Lapposin pohjaa apinan raivolla _joka päivä_ ja kotilon poikasia nousi sieltä oikein hemmetisti, joka päivä. Suodattimet saivat kyytiä kanssa... Jynssäsin ja hankasin ulkopinnat ja massat ja mitä sieltä löytyi... kasoittain kotiloita jotka olivat päättäneet jäädä asumaan isoimman suodattimen massoihin. Ihmettelin ihan turhaan aikaisemmin, että miksi se suodatin niin hiljaa pulputtaa, kun puhdaskin sen pitäisi olla.. Samaan aikaan nypin/liiskasin näkyvät kotilot roskiin/lehtisten suuhun.
Ja mikä on nyt lopputulos... Paskat. Peräti 1kk kesti niin johan taas kotiloita ilmestyi, niitä ei ikinä saa näemmä sieltä pois, pelkästään manuaalisesti poistamalla ja muuten riehumalla.
Myrkkyä ei viiti lorottaa akvaan ja pähkäilen itseni kanssa uskallanko ottaa riskin ja hakea raitanuoliaisia tuonne akvaan. Muakin on nääs peloteltu, että monnisten silmät saavat kyytiä... Tilaakin on vähän naftisti, mutta piru, mä en jaksa enää kattella tuota ainaista kotilo armeijaa imuttelemassa laseja, kasveja jne
Jos jollain on vielä joku hyvä vinkki kotilojen hävittämiseen niin antaa tulla vaan..