Leväkatkasta ja omppukotilosta!

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hannibaali
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Leväkatkasta ja omppukotilosta!

Viesti Kirjoittaja Hannibaali »

Kerron tässä ensin pienen tarinan viime viikolta.

Olin putsaamassa yhden altaan suodatinta ja taisin sitä ravistellessani hieman tönäistä (?) viereistä pikku allasta, jossa asukkeina oli vielä silloin kaksi levistä ja kaksi musta aavetta. Sainpahan sitten halkaistua (hyvä minä) pumppu-pöntön pohjan, mutta se on jo toinen asia. (uusi pumppu tuli ostettua seuraavalla viikolla petriltä, tack så mycket)
Siinä sitten kun otti päähän niin lähdin pienelle happihyppelylle.

Myöhemmin illalla ukko huomasi jotain outoa telkkarin edessä ja sitä kun riensin katsomaan niin selvisi että siinä makasi toinen leväkatka,raatona! Oli pomppinut noin kuuden metrin matkan kunnes kuolo korjasi. Ohhoh!

Siinä pieni tarina, samalla kysyisin pari juttua. Olen mieetinyt että voisikohan leväkatka (+pari kaveria) elää kovassa vedessä kultakalojen kanssa? Siellä olisi meinaan mieletön levä määrä ja isoa leväsyömäriä en aio hankkia.

Ja sitten vielä semmottista että minkä laiset vesiarvot sopivat omppukotiloille? Tuolla kultis altaassa kun on kaksi omppua mutta kuoret senkun syöpyvät ja levä tarttuu kinni.

Kiitos kaikille jotka tämän vuodatuksen on jaksanut lukea ja vastauksista myös! :mrgreen:
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Moi!
Erilaisia leväkatkarapulajeja taitaa olla niin monta, että niiden vesivaatimuksista ei taida kukaan täysin olla selvillä (korjatkaa, jos olen väärässä). Omat leväkatkikseni elävät rapujen yhdistelmä- altaassa: allas on jaettu kahteen osaan: toisessa altaassa on makeaa-toisessa murtovettä mangrovien takia. Näyttäisivät viihtyvän hyvin näissä olosuhteissa ja eritoten murtovesialtaassa. Siirsin ravut eilen makeaan veteen, kun en ollut ihan varma osaavatko ne käyttää siltoja. Aamulla ne olivat taas murtovedessä! Eli ainakin murtovedessä näyttäisivät pärjäävän.

"Kova vesi" on sitten tietty eri juttu. Meillä on altaissa pehmeää vettä, pH 8-8,5, Kh makeavesipuolella vain 4 (aquadur sucks!), murtovedessä myös vain 5. Aquadur nostaa voimakkaasti pH:ta mutta ei sitten taas kH:ta.

Omput: pH meillä siis 8-8,5 (voisi olla alempikin (min. 7, muttei korkeampi), Kh:n pitäisi muistaakseni olla min. 4 (korjatkaa taas kotiloimmeiset [;)] ) Mielellään korkeampi. Tuo kuoren syöpyminen viittaa yleensä liian happamaan veteen ja alhaiseen karbonaattikovuuteen. Ehkä pH:ta ja Kh: ta pitäisi nostaa. "Seepiansuomusta" voisi olla myös hyötyä; siitä kotilot saavat kalkkia kuorensa rakennusaineeksi. Ja muuta kalkkipitoista ruokaa kannattaa antaa (esim. räkmix jossa kananmunankuoria).

Mutta sitten taas kultakalat :? . Voivat rapuset joutua ähmyreiden kitusiin. Mutta toisaalta ravut ovat kyllä tosi vikkeliä ja ne voisivat ehtiä kultiksia pakoon.

Minkälaiset vesiarvot kyseisessä altaassa ovat tällä hetkellä?
-Satu
Viimeksi muokannut Save, 00:30, 21.07.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

Save kirjoitti:Siirsin ravut eilen makeaan veteen, kun en ollut ihan varma osaavatko ne käyttää siltoja. Aamulla ne olivat taas murtovedessä!
Tästä on varmaankin ollut jo kuvia jossain, mutta olen vain missannut?
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Moi!
Joitakin kuvia olen räpsinyt (taas vaihteeksi huonoja) mutta tarkoitus olisi ottaa uusia kuvia lähiaikoina. Ongelmana on vaan se, etten osaa linkata niitä tänne (ei ole kotisivua). Voisivatkohan modet linkata kuvat, jos laitan heille ne sähköpostissa? Hyvin ovat tuossa viihtyneet, naaras kantaa taas mätiä :D . Sähköpostitse voin toki kuvia lähettää niistä kiinnostuneille.
-Satu
Hannibaali
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Hannibaali »

Kultis purnukan ph:7,5 ja kh:5 Olen juuri pikku hiljaa nostamassa kovuutta kun se on laiskuuden takia päässyt tippumaan [:I] (hyi minua)

Luulisin että pullerot jättäisivät levikset rauhaan, eivät olleet paljoa kiinnostunu kotiloistakaan.
jaaskinga
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jaaskinga »

Hei!

Omppukotilon vesiarvoihin saa hyvää vinkkiä täältä: http://www.aqua-web.org/users/satuj/kotiloista.php
:)
Inga
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”