60l akvaario

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jyrde
Starting Member
Starting Member

60l akvaario

Viesti Kirjoittaja jyrde »

Olen ajatellut ostaa huoneeseeni uuden, n. 60l akvaarion...
Ajattelin tällä kertaa ottaa akvaarioon sellaisia kaloja jotka todellakin sopivat yhteen. Toisessa akvaariossa on kaloja sieltä sun täältä.

Ph on Kokemäellä n. 7,2.

Ajattelin siirtää kardinaalitetrat tähän pienempään akvaan, ja ostaa niille lisää kavereita... jotain monnisia, mutta mitä? Sitten pinnalle jotain kaloja? Ja kasveja tietty...

Itse asiassa platyt kiinnostavat... Ne ovat kauniin värisiä ja suht helppoja eikö?

Olen kiitollinen jos vaivaudutte vastaamaan kysymykseeni...

Kiitos jo etukäteen... :mrgreen:

-jyrde-
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: 60l akvaario

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

jyrde kirjoitti:Olen ajatellut ostaa huoneeseeni uuden, n. 60l akvaarion...
Ajattelin tällä kertaa ottaa akvaarioon sellaisia kaloja jotka todellakin sopivat yhteen. Toisessa akvaariossa on kaloja sieltä sun täältä.

Ph on Kokemäellä n. 7,2.

Ajattelin siirtää kardinaalitetrat tähän pienempään akvaan, ja ostaa niille lisää kavereita... jotain monnisia, mutta mitä? Sitten pinnalle jotain kaloja? Ja kasveja tietty...

Olen kiitollinen jos vaivaudutte vastaamaan kysymykseeni...

Kiitos jo etukäteen... :mrgreen:

-jyrde-
Mikset samantien ostaisi isompaa? Hintaero 60-litraisen ja vaikkapa tuplasti isomman välillä ei ole loppujenlopuksi mikään kovinkaan suuri. Mahdollisuudet monikertaistuvat kalaston suhteen.

Mutta jos 60 litraiseen päädyt ja sinne kardinaalitetroja laitat, mahdollisuudet typistyvät entisestään, eli jotain hyvin pehmeästä ja happamasta vedestä pitävää pienikokoista lajia, eikä niitäkään saa kovin montaa ahdettua.

Tälläinen kalojen laaja-alainen suositteleminen on vaikeaa ellei mahdotonta, ihmiset kun yleensä tykkäävät niin täydellisen erilaisista kaloista.

LISÄYS:
jyrde kirjoitti:Itse asiassa platyt kiinnostavat... Ne ovat kauniin värisiä ja suht helppoja eikö?
Platyt ja kardinaalitetrat? Ei, ei, ei ja vielä kerran ei. Kardinaalitetrat vaativat hapanta pH <6.5 ja erittäin pehmeää vettä ja platyt vaativat kovaa ja emäksistä ph >7 vettä. Eivät sovi yhteen.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
jyrde
Starting Member
Starting Member

Joo haluisinki vaik kui iso akvaarion, mut ei oo tilaa... :( Sit oon 15v, eikä oo oikee varaa ISOON akvaarioon... :(

Mut kertokaa jotai kaloi mikkä menis tommosee kimpas???
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Tässä ois ehdotema pikku pönttöön: Pieni parvi (yksi uros ja useampi naaras) Platyja ja yksi Partamonni. Lahjoita mieluusti pois ne kardinaalit.
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

VesiEläin kirjoitti:Tässä ois ehdotema pikku pönttöön: Pieni parvi (yksi uros ja useampi naaras) Platyja ja yksi Partamonni.
En laittaisi partamonnia alle 80-litraiseen; mielummin allas saisi olla 100 l tai isompi. On sillä kuitenkin sen verran kokoa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Re: 60l akvaario

Viesti Kirjoittaja Lisa »

jyrde kirjoitti:Ph on Kokemäellä n. 7,2.

Ajattelin siirtää kardinaalitetrat tähän pienempään akvaan, ja ostaa niille lisää kavereita... jotain monnisia, mutta mitä?

Itse asiassa platyt kiinnostavat... Ne ovat kauniin värisiä ja suht helppoja eikö?
Kardinaalitetrat sopivat 60 litraiseen purnukkaan oikein hyvin ja suosittelen lisäämään veteen hiukan turveuutetta (esim. Tetra ToruMin). Kardinaalit pitävät hyvin happamasta vedestä ja turveuutteella on kokemuksieni mukaan ainakin pieniä pyttyjä helppo hallita. Huomiona kuitenkin se, että jos vesi on kovasti emäksistä & kovaa, niin turveuute ei välttämättä olekaan kovin toimiva keino. Sinun tapauksessa uute voisi kuitenkin toimiskella ihan kivasti :)

Kovin paljoa et muita kaloja voi kardinaalien lisäksi ottaa (ja platyt kuuluvat aivan toisenlaiseen veteen, joten ei niitä ainakaan), ehkäpä pohjalle pari luikeroista piikkisilmää voisi olla kiva lisä. Monnisia en lähtisi laittamaan tuonkokoiseen pyttyyn kovin mielelläni, ellei kyse ole niistä aivan pikkuruisista otuksista - esim. nuolimonnisia (C. hastatus) voisi tankkiin mahtuakin ~10 kpl :)
Montako kardinaalitetraa sinulla nyt on?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
jyrde
Starting Member
Starting Member

Ainakin kun lähdin kotoa niitä oli 9kpl, ellei isäni ole onnistunut yliruokkimaan niitä hengiltä :?

Ehkä ne platyt, ja sitten ne nuolimonniset, mikäli sopivat samaan veteen...
Taidan lähteä lukemaan googlesta tietoa näistä nuolimonnisista...

Mutta ehdotuksia otetaan vastaan vieläkin...

Tietty miljoonakalatkin oisivat ainakin värikkäitä...
Alku aikoina minulla oli miljoonakaloja... Niitähän voisi ottaa ainakin kuusi tohon akvaarioon... Vai enemmänkin?

kiitos annetuista vastauksista...!

-jyrde-

---------

nyt lueskelin, ja ajattelin homman näin...

10 nuolimonnista
platyja ( 1koiras kaksi tai kolme naarasta)
Ja 2 piikkisilmää

minkä hintaisia kyseiset kalat ovat???

Onko nuolimonnisia tarjolla yleisesti??? (tietääkö joku Porissa???)

Mutta ilmoitelkaa jos häikkää on???
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Hups, luin väärin: nuolimonniset olivat nuolimonneja lukutaitoni mukaan...

Mä en lähtisi suosittelemaan platyja nuolimonnisten ja kardinaalitetrojen kaveriksi. Sen sijaan suosittelen kardinaalitetrojen kaveriksi ihan muuta mukavaa. Esimerkiksi pariskunta kelta- tai töyhtökääpiöahvenia mahtuisi sinne mukavasti tai bio- ja geotooppi ihmisen painajaiseksi suosittelisin 3 taistelukalanaarasta. Hunajarihmakalapariskuntakin voisi sopia. Tai sitten 4 kirsikkabarbia, joita ei tarvitse pitää isommassa ryhmässä.

Nuolimonniset ja kardinaalitetrat ovat kiva yhdistelmä. :)
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

jyrde kirjoitti:Ainakin kun lähdin kotoa niitä oli 9kpl
Nämä mahtuisivat mainiosti 60 litraiseen altaaseen nuolimonnisten kanssa :)
jyrde kirjoitti:10 nuolimonnista
platyja ( 1koiras kaksi tai kolme naarasta)
Ja 2 piikkisilmää
Tässä on erilaisten vesiarvojen kaloja sekaisin, joten en suosittele ainakaan. Platyille 60 litrainen pytty on mielestäni muutenkin turhan nafti, joten ne unohtaisin, vaikka vesiarvot olisivatkin niille sopivat.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”