Golfpallokultakala

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

virveli
Starting Member
Starting Member

Golfpallokultakala

Viesti Kirjoittaja virveli »

Onko kukaan törmännyt sellaiseen ja onko kenelläkään mitään tietoa kyseisestä kalalajista? Itse törmäsin tähän eräässä akvaarioliikkeessä ja oli kyllä näkemisen arvoinen, mutta tietoa siitä ei oikein tahdo löytyä.
ryukin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ryukin »

On törmännyt. Millaista tietoa haluat? Oikea nimi on helmisuomu - tuo "Golfpallo" on maahantuojan antama lempinimi.
virveli
Starting Member
Starting Member

olisi kiva tietää kuinka ison altaan ne tarvitsevat ja millaiset olosuhteet ovat ihanteelliset. olivat aika kivan näköisiä?erikoisia jos ei muuta :roll:
Conan
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Conan »

Meiltä löytyy näitä veijareita ja tätyy todeta, että puolenvuoden kokemuksien perusteella eivät kasva läheskään yhtä nopeasti kuin "tavalliset" kultakalat. Joidenkin yksilöiden itsesuojeluvaistot ovat vähän kärsineet jalostuksen tuloksena. Liikkeestä olen kuullut, että jotkut ovat jääneet jumiin kasveihin ja muihin ahtaisiin paikkoihin. Seurallisia ja mukavia veijareita kyllä ovat vaikka jotkut niitä friikkeinä pitävätkin.
ryukin
Member
Member

virveli, sanoisin, että tilavaatimus on sama kuin muillakin jalostetuilla - täysikasvuiselle parvelle 500 litraa vettä voisi olla se minimi. Olosuhteet: pH yli 7.0 (mieluummin reilusti yli kuin tasan 7.0) kH korkea väh. 10°DH.

Suosittelen hyvää suodatusta, kultsit kun ovat aikamoisia sotkijoita. Tykkäävät tonkia pohjaa ja seuloa pohjamatskua suussaan. Tuosta pohjan tonkimisesta johtuu, että herkät kasvit eivät välttämättä viihdy samassa altaassa. Ohutlehtiset kasvit joutuvat helposti myös syödyiksi.

Jos päätät noita hankkia (tai vaikka vasta harkitsisit), terve tuloa tuonne kultakala- ja karppipalstalle, sieltä löydät aika paljon tietoa + avuliaita ihmisiä.
virveli
Starting Member
Starting Member

kiitos oikein paljon noista neuvoista. en varmaan itse niitä hanki ainakaan lähi aikoina koska oman altaan tilavuus ei ihan riitä, mutta on hyvä tietää jo näin hyvissä ajoin että mitä vaativat jos vaikka isomman altaan hankkisikin? kiitos vielä kerran
Tarski
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tarski »

Tarski kirjoitti:kuva

Tässä meidän Mara, pakko pistää kuvaa :)

suuri kuva muunnettu linkiksi: Rääkky

Pistetäänpä pienempi kuva ;)
Kuva
Viimeksi muokannut Tarski, 16:08, 24.07.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ryukin
Member
Member

Tarski kirjoitti:kuva

Tässä meidän Mara, pakko pistää kuvaa :)
Onpa jännästä kuvakulmasta otettu - kala näyttää uivan silmille! [;)] Hienon näköinen.
virveli
Starting Member
Starting Member

aivan ihana
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

En luultavasti ole nähnyt ko. kalaa enkä halua nähdääkään :cry: Akvaarioliike, joka noita kaupaa, menee minun boikotointi listalle välittömästi [}:)]

Hmph, että ihmisten pitääkin olla vähäjärkisiä! Odotan innolla sitä päivää, kun näen kadulla isokorvaisia lapsia tulevan vastaan tai ihmisiä, jotka näyttävät nielleen jalkapallon.

Ennen kuin kultakaloja ottaa, kannattaa harkita muutaman kerran, haluaako todella näitä mutantteja vaiko sitten kauniita luonnonmuotoja.

http://www.sunpoint.net/~Piituliini/
mardu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mardu »

Odotan innolla sitä päivää, kun näen kadulla isokorvaisia lapsia tulevan vastaan tai ihmisiä, jotka näyttävät nielleen jalkapallon.
Etkö oo nähny raskaana olevaa naista tai kaljamahaista miestä? Ja onhan niitä ihmisiä joilla on tosi pahat hörökorvatkin... Afrikan naisillahan korvalehet venytetään vartavasten (siis joillakin naisilla).
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Aqua2k2:n peräänkuuluttama aika saattaa olla jo lähellä. Jo liki 10 vuotta sitten istutettiin [cnn.com] ihmisen tekokorva hiiren selkään. Toki tavoitteet olivat lääketieteelliset, mutta saamme varmaan piankin vastaavia hoitolinjoja myös kosmetiikkayrityksiltä. Minä ainakin haluaisin kasvattaa olkapäähäni pienen tappimaisen ulokkeen, jotta läppärin kantokassi pysyisi paremmin kyydissä.
cW
Member
Member

Viesti Kirjoittaja cW »

mardu kirjoitti:
Odotan innolla sitä päivää, kun näen kadulla isokorvaisia lapsia tulevan vastaan tai ihmisiä, jotka näyttävät nielleen jalkapallon.
Etkö oo nähny raskaana olevaa naista tai kaljamahaista miestä? Ja onhan niitä ihmisiä joilla on tosi pahat hörökorvatkin... Afrikan naisillahan korvalehet venytetään vartavasten (siis joillakin naisilla).
Ihan kivasti irroitettu asiayhteydestä... Mutta siltikin, vertaatko tosissasi raskaana olevaa naista ja perimältään muodottomaksi peukaloitua kultakalaa toisiinsa? 8O
coeliac disease
Tarski
Starting Member
Starting Member

aqua2002 kirjoitti:En luultavasti ole nähnyt ko. kalaa enkä halua nähdääkään :cry: Akvaarioliike, joka noita kaupaa, menee minun boikotointi listalle välittömästi [}:)]

Hmph, että ihmisten pitääkin olla vähäjärkisiä! Odotan innolla sitä päivää, kun näen kadulla isokorvaisia lapsia tulevan vastaan tai ihmisiä, jotka näyttävät nielleen jalkapallon.

Ennen kuin kultakaloja ottaa, kannattaa harkita muutaman kerran, haluaako todella näitä mutantteja vaiko sitten kauniita luonnonmuotoja.

http://www.sunpoint.net/~Piituliini/
Nytpä on pakko sanoa sananen.

Kyllähän muitakin eläimiä jalostetaan, vaikka kuinka sairain perustein, otettaen vaikka esimerkiksi ihmisen parhaan ystävän, koiran.
Esim. on koirarotuja joiden kuono on niin lytyssä, ettei hengittäminen suju kunnolla jonka vuoksi hengityselin sairaudet ovat hyvin yleisiä, tai sitten on koirarotuja joiden silmät voivat pullahtaa pois paikoiltaan, kun silmät ovat niin suuret, etteivät ne silmäkuoppiin mahdu, tai vaikkapa sitten vielä esimerkiksi eräs kiinalainen koirarotu jonka nahka on niin löysää, että se aiheuttaa koiralle alituisesti iho-ongelmia ja muita sairauksia.
Puhumattakaan koirien luonne seikoista jalostuksessa!

Kauneushan on katsojan silmässä, mutta eriasia on sitten kuinka hyvällä omallatunnolla voi omaa lemmikkiänsä katsella.
Itse olen kalani valinnut täysin harkitusti ja tietäen mitä olen ostaessani ottanut itselleni.
Se on jokaisen omasta arvomaailmasta kiinni, oli akvaariokala millainen tahansa, jonkun mielestä se on aina luonnotonta, rääkkäystä ja riistoa.

Onhan tästä väitelty täällä ennenkin, jos jotain kiinnostaa lukekaa entiset väittelyt.
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Tarski kirjoitti: Kyllähän muitakin eläimiä jalostetaan, vaikka kuinka sairain perustein, otettaen vaikka esimerkiksi ihmisen parhaan ystävän, koiran.
Esim. on koirarotuja joiden kuono on niin lytyssä, ettei hengittäminen suju kunnolla jonka vuoksi hengityselin sairaudet ovat hyvin yleisiä, tai sitten on koirarotuja joiden silmät voivat pullahtaa pois paikoiltaan, kun silmät ovat niin suuret, etteivät ne silmäkuoppiin mahdu, tai vaikkapa sitten vielä esimerkiksi eräs kiinalainen koirarotu jonka nahka on niin löysää, että se aiheuttaa koiralle alituisesti iho-ongelmia ja muita sairauksia.
Puhumattakaan koirien luonne seikoista jalostuksessa!

Kauneushan on katsojan silmässä, mutta eriasia on sitten kuinka hyvällä omallatunnolla voi omaa lemmikkiänsä katsella.
Itse olen kalani valinnut täysin harkitusti ja tietäen mitä olen ostaessani ottanut itselleni.
Se on jokaisen omasta arvomaailmasta kiinni, oli akvaariokala millainen tahansa, jonkun mielestä se on aina luonnotonta, rääkkäystä ja riistoa.

Onhan tästä väitelty täällä ennenkin, jos jotain kiinnostaa lukekaa entiset väittelyt.
Eli, että tää juttu ei ole paha koska aikaisemminkin on tehty pahoja juttuja? Ehkä älyttömin analogi mitä olen ikinä kuullut. :roll:
Kyllä koiria jalostetaan. Pidän sitä sairaana, turhanpäiväisenä ja oksettavana. Kissojakin jalostetaan myös, reaktioni on sama kuin edellä mainitsin.

Tietysti aina voi kysyä, että onko ylipäätään eettistä pitää lemmikkieläimiä.

Mutta kyllä siinä on silti vissi ero, että pidätkö luonnonmuotoista tai lähelle luonnonmuotoista eläintä vaiko epäsuotuisten mutaatioiden kautta "jalostettua" eläintä joka ei pysty enää edes elämään sen luonnonmukaisella tavalla.
Ihmisen ikuisen typeryyden ja siitä sikiävän turhamaisuuden manifestaatioita, sanon minä. Pitäkää te vain pallonne ja pötkönne, mutta älkää tuoko niitä minun lähelleni, saatan lopettaa ne säälistä.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Tarski kirjoitti:
aqua2002 kirjoitti:Ennen kuin kultakaloja ottaa, kannattaa harkita muutaman kerran, haluaako todella näitä mutantteja vaiko sitten kauniita luonnonmuotoja. http://www.sunpoint.net/~Piituliini/
Niin mutku... Sillä kauneudella kun ei ole mitään tekemistä sen kanssa, millaiseksi nuo kultikset on jalostettu. Kyttyräselkäisiä, selkärankavikaisia, nytkyttäen uivia, kasvaimia päässä, teleskooppisilmiä etc... kovin ovat monet heikkokuntoisiakin ja kuolevat ennen aikojaan. :cry:
Tarski
Starting Member
Starting Member

JustinSane kirjoitti:
Eli, että tää juttu ei ole paha koska aikaisemminkin on tehty pahoja juttuja? Ehkä älyttömin analogi mitä olen ikinä kuullut. :roll:
Kyllä koiria jalostetaan. Pidän sitä sairaana, turhanpäiväisenä ja oksettavana. Kissojakin jalostetaan myös, reaktioni on sama kuin edellä mainitsin.

Tietysti aina voi kysyä, että onko ylipäätään eettistä pitää lemmikkieläimiä.

Mutta kyllä siinä on silti vissi ero, että pidätkö luonnonmuotoista tai lähelle luonnonmuotoista eläintä vaiko epäsuotuisten mutaatioiden kautta "jalostettua" eläintä joka ei pysty enää edes elämään sen luonnonmukaisella tavalla.
Ihmisen ikuisen typeryyden ja siitä sikiävän turhamaisuuden manifestaatioita, sanon minä. Pitäkää te vain pallonne ja pötkönne, mutta älkää tuoko niitä minun lähelleni, saatan lopettaa ne säälistä.
JustinSane kirjoitti: Mutta kyllä siinä on silti vissi ero, että pidätkö luonnonmuotoista tai lähelle luonnonmuotoista eläintä vaiko epäsuotuisten mutaatioiden kautta "jalostettua" eläintä joka ei pysty enää edes elämään sen luonnonmukaisella tavalla..
Eikös jalostuksen tarkoituksena ole juuri nimen omaan jalostaa erillaisia kehityskelpoisia yksilöitä?

vissi erona voi toinen pitää "normaalimuotoista" lemmikkiä, joka on mahdollisesti riistetty sen kotioloista luonnosta, jonka jälkeen sen elämä on riistetty ja se on lennätetty tuhansia kilometrejä pois kotoa, jotta me turhamaiset akvaarioharrastajat voisimme tuijottaa niitä "lasisissapurkeissa" ja olla
asiantuntijoita ja väitellä siitä, mikä on väärin ja oikein.

Minulla ei ole ainakaan sydäntä tappaa viattomia eläimiä ulkonäkö seikkojen takia, mutta meitä on joka junaan.
Tämän mukaan mielestäsi myös kehitysvammaiset lapset pitäisi lopettaa, entä kuurot kissat? Tai sokeat kalat? jne.

JustinSane kirjoitti:Pitäkää te vain pallonne ja pötkönne, mutta älkää tuoko niitä minun lähelleni, saatan lopettaa ne säälistä.
Pääaiheesta ihan poiketen;
Koitetaan nyt pitää tämä keskustelu edes jollain tavalla aikuismaisena, vaikkakin se näyttää olevan joillekin hankalaa.
ps. ihan vastaisuuden varalle, mieti vähän ensikerralla ennen kuin kirjoitat, tuommoisesta uhkauksesta voisi joku ottaa tosissaan ja tehdä asiasta ilmoituksen poliisille.
Kirjoittamasi viesti täyttää uhkauksen tunnusmerkit.
PISTE.
avain
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja avain »

Pistänpä nyt minäkin nokkani joka soppaan.

Viimeksi kun kävimme akvaariokaupassa niin tyttäreni katseli altaassa uiskentelevia kultakaloja. Mitä lie muoto olivatkaan mutta uiminen näytti todella hankalalta. Eteenpäin eivät juurikaan päässeet, keikuttivat vain itseään puolelta toiselle.
Tyttäreni kysyikin myyjältä: Ovatko nuo jotenkin sairaita kun eivät osaa kunnolla uida?

Suunnilleen samaa mieltä olen pitkälle jalostetuista kaloista ja muistakin eläimistä :roll:
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tarski kirjoitti: Eikös jalostuksen tarkoituksena ole juuri nimen omaan jalostaa erillaisia kehityskelpoisia yksilöitä?

vissi erona voi toinen pitää "normaalimuotoista" lemmikkiä, joka on mahdollisesti riistetty sen kotioloista luonnosta, jonka jälkeen sen elämä on riistetty ja se on lennätetty tuhansia kilometrejä pois kotoa, jotta me turhamaiset akvaarioharrastajat voisimme tuijottaa niitä "lasisissapurkeissa" ja olla
asiantuntijoita ja väitellä siitä, mikä on väärin ja oikein.
Itse luettelit varsin ansiokkaasti "kehityskelpoisia yksilöitä" koirapuolelta ja aqua2002 luetteli niitä kalapuolelta. Todellakin, kehitys, että minä rakastan sitä sanaa.
Ainoa syy siihen, miksi näitä mutantteja sikiää on se, että maailmassa löytyy tarpeeksi tolloja tukemaan tätä toimintaa. Eli på finska: he ostavat näitä "jalostettuja" muotoja. Niin kauan kun näitä "onpas kivan näköinen"- sarjan pallopäitä riittää, saapuu markkinoille yhä edelleen "kehityskelpoisempia yksilöitä".
Ja kyllä, minun mielestäni on aivan helvetin paljon eettisempää riistää eläin luonnosta ja sen jälkeen pyrkiä tuottamaan sille vankeudessa mahdollisimman luonnonmukaiset olot kuin, että pitää eläintä koko elämänsä kärsimyksessä ja samalla tukea täydellisen epäeettistä rääkkäystoimintaa ja varmistaa sen jatkuminen.

Ja sivuhuomautuksena; pyrin tukemaan kotimaassa viljeltyjä lajeja ;)
Minulla ei ole ainakaan sydäntä tappaa viattomia eläimiä ulkonäkö seikkojen takia, mutta meitä on joka junaan.
Tämän mukaan mielestäsi myös kehitysvammaiset lapset pitäisi lopettaa, entä kuurot kissat? Tai sokeat kalat? jne.
Ylläpidon toivomuksesta tämä kohta muutettakoon
[EDIT]

Mietihän nyt vähän tarkemmin. Ovatko perimältään ihmisen peukaloimat eläimet ja sattunaisesti epäsuotuisan perimän saaneet ihmislapset millään muotoa samalla tasolla?

[/EDIT]

Sokeat kalat? Jos sokeus selkeästi haittaa kalan elämää, niin minun nähdäkseni sen on parempi päästää kärsimyksistään. Sama koskee kuuroja kissoja. Ja kyllä, kannatan eutanasiaa myös ihmisten puolella.

"Ulkonäköseikkojen takia"??? Ei, ei, ei ja vielä kolmesataaneljäkymmentäkolme kertaa, ei. Kyse ei ole todellakaan ole mistään esteettisistä seikoista vaan nimenomaan siitä, että "jalostuksen" ansiosta kalat "parhaassa" tapauksessa kärsivät koko elämänsä ja sen lisäksi ovat menettäneet jos eivät kokonaan, niin suurelta osin, eläimen vaistonsa ja kyvyn selviytyä itsenäisesti hengissä.
Pääaiheesta ihan poiketen;
Koitetaan nyt pitää tämä keskustelu edes jollain tavalla aikuismaisena, vaikkakin se näyttää olevan joillekin hankalaa.
Eli epäaikuistamaista on se, että on eri mieltä? Tai se, että tuomitsee eläinrääkkäyksen? Ehkä sinun mielestäsi kaikkien pitäisi vain nyökytellä, että "jees jees, lisää mutanttei kehiin!". Siinäpä meillä olisikin sitten oikein rattoisa ja aikuismainen keskustelu :roll:
ps. ihan vastaisuuden varalle, mieti vähän ensikerralla ennen kuin kirjoitat, tuommoisesta uhkauksesta voisi joku ottaa tosissaan ja tehdä asiasta ilmoituksen poliisille.
Kirjoittamasi viesti täyttää uhkauksen tunnusmerkit.
PISTE.
Katsotaanpas..

Suomen rikoslain 25. luku, kohta 7 § (21.4.1995/578) "Laiton uhkaus"

"Joka nostaa aseen toista vastaan tai muulla tavoin uhkaa toista rikoksella sellaisissa olosuhteissa, että uhatulla on perusteltu syy omasta tai toisen puolesta pelätä henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, laittomasta uhkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

Uskaltaisin laittaa suhteellisen ison läjän rahaa likoon sen puolesta, että nettiforumilla ilmaistu, ei kehenkään henkilöön erityisesti kohdistettu mielipide jalostetuista elämistä (käyttäen varsin epämääräisiä nimikkeitä) ei oikein täytä laittoman uhkauksen kriiterejä. Vai pitääkö minun tonkia sinulle sananvapauslaki käsille? Aina voit tietty lähteä kokeilemaan. Siinähän se selviää.
Viimeksi muokannut JustinSan, 11:11, 26.07.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Varsin hyvin kirjoitettu. Vielä eläinsuojelulaissa on sellainenkin kohta että viranomainen voi kieltää peukaloitujen eläinten maahantuonnin. Jostain käsittämättömästä syystä zainakaan kalojen osalta tuota lakia ei viranomainen noudata .

"Eläinsuojeluasetus:
24 §

Eläinjalostus

Sellaista luonnollista tai keinollista lisäämistä tai sellaista jalostusmenetelmää, joka aiheuttaa tai saattaa aiheuttaa eläimelle kärsimystä tai vahingoittaa sitä, ei saa käyttää.

Eläinsuojelulaki:
28 §

Eläinten maahantuonti

Maa- ja metsätalousministeriö voi eläinsuojelullisista syistä kieltää eläinten maahantuonnin. Maahantuonti voidaan kieltää, jos eläimille ei voida järjestää eläinsuojelullisesti hyväksyttäviä olosuhteita tai jos eläimen pitämisestä muutoin aiheutuu sille kärsimystä. Maa- ja metsätalousministeriö voi myös kieltää sellaisten eläinten myynnin ja hallussapidon, joiden maahantuonti on kielletty.
"

Vähintään pahiten peukaloitujen kultakalojen liikkuminen jo osoittaa niiden kärsivän. Lisäksi jatkuvat ja toistuvat uimarakkovaivat jne.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Tarski kirjoitti:Eikös jalostuksen tarkoituksena ole juuri nimen omaan jalostaa erillaisia kehityskelpoisia yksilöitä?
Niin... Valitettavasti tuo jalostaminen on mennyt siihen, että saadaan mitä eriskummallisia yksilöitä aikaiseksi - vähät välittämättä siitä, millaisia nämä yksilöt ovat terveydeltään.

Sokeista kaloista sen verran, että sokeita kalojakin on olemassa - eikä niitä ole mitään syytä päästää päiviltä. Elävät luonnossakin täysin sokeina ja menestyvät.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Sokeita kaloja tavataan lähinnä luolissa, joissa on aina täysin pimeää. Silmistä ei siinä ympäristössä ole mitään hyötyä. Haju, maku ja kylkiviiva-aisti riittää siellä eläville kaloille ainan hyvin.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Tässä vaiheessa ketjua sanottakoon, että pysykäähän asiallisina. Hitler-vertaukset sun muut eivät todellakaan kuulu palstalle millään muotoa. Hyvähenkistä keskustelua golfpalloista, jos mahdollista, kiitos.

(muuten paha lukko tulee ja avain lentää aurinkoon)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Lisa kirjoitti:Tässä vaiheessa ketjua sanottakoon, että pysykäähän asiallisina. Hitler-vertaukset sun muut eivät todellakaan kuulu palstalle millään muotoa. Hyvähenkistä keskustelua golfpalloista, jos mahdollista, kiitos.

(muuten paha lukko tulee ja avain lentää aurinkoon)
En tiedä onko hyvähenkistä vai ei, mutta siirryin tuumasta toimeen ja lähetin äsken maa- ja metsätalousministeriölle tiedustelun ko. aiheesta, eli miksi kyseisten eläinten irvikuvien maahantuonti vastoin lainsäädäntöä sallitaan. Voi olla, että lomasesongin takia vastausta saa odottaa tovin, mutta onpahan nyt ainakin tehty asian eteen jotain konkreettista, nettiforumilla mussutuksen sijaan. Kehottaisin muitakin eläimien hyvinvoinnista kiinnostuneita samaan.

http://www.mmm.fi/el/hyv/
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Hatunnoston arvoinen teko!
Pahoin tosin pelkään ettei se johda mihinkään :? Eli ei yksi pääsky kesää tee!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”