No niin, eipä näitä tauteja ole minulle ennen vastaan tullutkaan.
Partamonnilla on siis harmaita laikkuja; päässä, huulessa ja evissä. Evistä puuttuu paloja. Ilmeisesti kyseessä on siis joku loinen tai bakteeriperäinen tulehdus? Partis tuskin on ainakaan saanut keneltäkään höykytystä, joten olisikohan loiset todennäköisempi vaihtoehto? Varsinkin kun vähän aikaa sitten kuoli salaperäisesti samasta altaasta pandamonninen ( http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight= ).
Vaatisi ilmeisesti lääkitystä? Bactopur? Onko todennäköistä, että kohta kaikilla muillakin kaloilla on sama ongelma? Auttaako, jos eristän partiksen saman tien vai lääkitsenkö koko akvaarion? Kuinka hyvin näistä jutuista yleensä kalat parantuvat?
Onkohan tämän muuten voinut laukaista nämä lämpimät ilmat? Luulisi vaan ettei partis ole niitä herkimpiä kaloja.
pH alle 7, noin 6,8; vesi pehmeää; lämpötila normaalisti 25C, nyt lähempänä 28C; nitraattia vähän nitriittiä ei tietenkään
Ruokin katkarapupelleteillä ja sera viformolla pääasiassa. Usein saa myös pakastettua artemiaan toukkaa ja herneitä.
Kiitoksia.
Partamonnilla evät sulaa ja sillä on laikkuja ihossa
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Tuli vaan mieleen (ja saatan olla varmaan värässä kalasi suhteen) että meillä on 160ltr:ssa kaksi poikaparttista. Toinen on ollut siinä tammikuusta lähtien ja toinen nyt muutaman viikon.
Tuo alkuperäinen on vallannut altaan toisesta päästä kodikseen savisen tuikkukynttilämökin
ja sen vieressä olevan laakean kiven jonne se ei mielellään ota toista parttista kyläilemään. Uusi tulokas kuitenkin aina kokeilee tulla alueelle ja vanha ajaa sen pois. Tässä jahtausrytäkässä tuo uudempi parttis on niin kiihdyksissään että muuttuu ihan harmaan laikukkaaksi. Että ilmeisesti parttiksetkin voivat muuttaa väritystään mielialan mukaan.
Eläinkauppaan vein taannoin parttiksenpoikasia ja kiireessä niitä pussiin haaviessani huomasin joukossa yhden albiinoparttiksen. Eläinkaupassa sitten sanoin, että voisin sen ottaa vielä mukaani kun oli niin upean näköinen niin ei siellä enää mitään valkoista ollutkaan. Ilmeisesti oli vain säikähdyksissään hukannut hetkeksi värinsä.
Kyllä noilla meidän isoillakin parttiksilla evät ovat toisinaan halkeilleet. Tietysti jokin tautikin aiheuttaa tuota, mutta luulen, että myös se, että meillä ne ainakin tunkevat itsensä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Kannon allekkin on päästävä vaikka sitten pöllyttämällä pyrstöllä ja evillä hiekka pois edestä. Mielestäni meillä oli noita evärikkoisia poikasia enemmän sorapohjaisessa altaassa (nyt on hiekat ja vain isoja parttiksia).
Korostan nyt taas kuitenkin vielä, että SAATAN OLLA TÄYSIN VÄÄRÄSSÄ, joten odotellaan taas guruja..
Tuo alkuperäinen on vallannut altaan toisesta päästä kodikseen savisen tuikkukynttilämökin

Eläinkauppaan vein taannoin parttiksenpoikasia ja kiireessä niitä pussiin haaviessani huomasin joukossa yhden albiinoparttiksen. Eläinkaupassa sitten sanoin, että voisin sen ottaa vielä mukaani kun oli niin upean näköinen niin ei siellä enää mitään valkoista ollutkaan. Ilmeisesti oli vain säikähdyksissään hukannut hetkeksi värinsä.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Kyllä noilla meidän isoillakin parttiksilla evät ovat toisinaan halkeilleet. Tietysti jokin tautikin aiheuttaa tuota, mutta luulen, että myös se, että meillä ne ainakin tunkevat itsensä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Kannon allekkin on päästävä vaikka sitten pöllyttämällä pyrstöllä ja evillä hiekka pois edestä. Mielestäni meillä oli noita evärikkoisia poikasia enemmän sorapohjaisessa altaassa (nyt on hiekat ja vain isoja parttiksia).
Korostan nyt taas kuitenkin vielä, että SAATAN OLLA TÄYSIN VÄÄRÄSSÄ, joten odotellaan taas guruja..

Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
kiitos avain
Joo, maalaisjärjen käyttö on todella sallittua. Hyvä kun muistutit. Taisi nimittäin selvitä aiheuttaja eli minä itse. Enpä tässä muistanut, että viime veden vaihdossa meinasin lapota pohjassa piilottelevan partiksenkin. Siinä lapon alta karkuun luikahtaessaan on varmaan raapaissut itsensä lapon reunaan ja kai siinä on evillekin jotain saattanut käydä.
Että semmoista. Nyt täytyy vain toivoa, että vammat paranevat hyvin. Siltä ainakin vaikuttaa. Partis ei aivan säikähdyksellä selvinnyt käsittelystäni, mutta josko minä kuitenkin selviäisin.
Että semmoista. Nyt täytyy vain toivoa, että vammat paranevat hyvin. Siltä ainakin vaikuttaa. Partis ei aivan säikähdyksellä selvinnyt käsittelystäni, mutta josko minä kuitenkin selviäisin.
-
- Starting Member
Mitä mä oon menny sekoileen
sori
oon vähän järkevämpi tästä eteenpäin ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Viimeksi muokannut MörriPeikko, 16:34, 27.07.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vajoan maan rakoon. tästäkin varmaan huomautetaan
Re: Hei!
Tuota, etkö sinä juuri aiemmassa viestissäsi sanonut että kaloissasi ei näy pilkkuja? Ei kannata käyttää lääkkeitä ellei ole täysin varma mitä kaloja vaivaa. Turha/väärä lääkitys vain stressaa ja heikentää niitä ennestään, ja siitä saattaa siis olla enemmän haittaa kuin hyötyä.MörriPeikko kirjoitti:Mun monneilla (ja muilla kaloilla) sama ongelma ja se johtuu pilkkutaudista. Oon ihan hukassa, kun en tiedä mitä lääkettä käytän ja miten ja äääh! Apua apua apua! x(