Kumpaan testiin on luottaminen?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kumpaan testiin on luottaminen?
Kumpaan tulokseen mun pitäis luottaa kun oon mitannut Tetran tippatestillä pH:ta ja se näyttäis n. 7,5 ja nyt ku sit ostin ton Tetran testiliuskat (jossa on 5 testiä yhdessä liuskassa) ni sen mukaan pH olis n. 7,0?
-
- Member
Luota tippatestiin, liuskatesti on yleensä epätarkempi.
Minä aikanaan mittailin liuskoilla hanavedestä 7.2 pH:n, mutta heti, kun vaihdoin tippatestiin, pH:kin "nousi" 7.5:een. Juttelin kaupungin vesikemistin kanssa aiheesta ja hän kertoi, että silloin viimeisimmän mittauksen mukaan veden oikea pH oli 7.65. Kuulemma alle sen 7.5:n ei täälläpäin anneta vesijohtoveden edes mennä. Eli liuska vain jostain syystä näytti alakanttiin.
Minä aikanaan mittailin liuskoilla hanavedestä 7.2 pH:n, mutta heti, kun vaihdoin tippatestiin, pH:kin "nousi" 7.5:een. Juttelin kaupungin vesikemistin kanssa aiheesta ja hän kertoi, että silloin viimeisimmän mittauksen mukaan veden oikea pH oli 7.65. Kuulemma alle sen 7.5:n ei täälläpäin anneta vesijohtoveden edes mennä. Eli liuska vain jostain syystä näytti alakanttiin.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Liuska näyttää varsinkin pehmeissä vesissä liuskan oman happamuuden tai ainakin kovastiliuskan happamuus muuttaa näytteen happamuutta. Se nyt vain on niin, sillä tippaan vettä ei paljon mahdu ja indikaattoria liuskasta liunenee reilusti suhteessa.
Siinä mielessä tippatesti on tarkempi ja sähköinen edelleen tarkempi.
Mitä merkitystä sitten alle puolen pH yksikön tarkkuuksilla akvaariossa on!
Siinä mielessä tippatesti on tarkempi ja sähköinen edelleen tarkempi.
Mitä merkitystä sitten alle puolen pH yksikön tarkkuuksilla akvaariossa on!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.